Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3337346
pearlsofpassion schreef: Ik heb even met Lizzy overlegd en zij raadt sterk aan om mariadistel te geven voor de lever en Solidago voor de nieren.
Verder denkt zij ook dat je toch wat gaat moeten schipperen omdat nierdieet en leverdieet niet echt mooi te combineren zijn. Dus de vraag is welke van de 2 er het ergst aan toe is en dus de primaire aandacht moet krijgen.
Uit jouw verhaal vermoed ik de lever, maar daar zou dus duidelijkheid rond moeten komen.
Qua voeding dacht zij ook aan witvis, veel witte vleessoorten ( kip, konijn) maar een tikje orgaan (5% dus) en is zij ook van mening dat je toch iets van koolhydraat zal moeten voeren. Ze raadt zelf havermout aan, als je dat op 1 of andere manier ( ik dacht misschien met geitenmelk?) bij Poef naar binnen krijgt... Ik vroeg mij af of pompoen en wortel misschien ook kan, zal het eens vragen. Maar dat moet hij ook willen eten. Weet je of hij dat wil? En weet je toevallig ook of hij rauwe pens lust? Anders zou ik dat eens testen, want dat mag volgens beide dieten.
Even mezelf citeren.
Ok, het is niet veel, maar toch iets...
En dan had ik ook nog ergens vermeld dat je ook havermout kan laten opkoken in bouillon of vleessoep. Dat vind hij vast wel lekker toch?
Door - pien -
#3337398
Dankjewel PoP!

Ik heb ook Anneke van Jyoti om advies gevraagd :) Ze vond alleen eendagskuikens geen goed idee maar adviseerde 'lichtverteerbaar' ivm z'n lever. Nierwaarden vond ze niet schokkend, versgevoerde katten hebben altijd enigszins verhoogd ureum.
Door - pien -
#3337404
pearlsofpassion schreef:Dat vind ik een verstandig advies. ;)
Focussen op de lever. Die nieren zijn niet uitermate zorgwekkend.
Wat versta jij onder 'lichtverteerbaar'? Gevogelte ipv rood vlees? Geen vet?
#3337408
Ja. Zoveel mogelijk richting een leverdieet gaan he.
Al vind ik de helft koolhydraat wel erg veel voor een kat. :-\
Maar goed, ietsje zou al mooi zijn. Dat spaart gewoon zowel lever als nieren. Tis wel belastender voor de pancreas natuurlijk, maar in deze situatie zijn de organen die er slechter aan toe zijn even belangrijker he.

En dan idd wit vlees, dus gevogelte. En dan zoveel mogelijk zonder vet. En witvis kan ook ( nog steeds op de 10% regel letten tenzij je zeker bent dat hij thiaminasevrij is). Zeer weinig orgaan (5%) en een verlaagd vleesbotgehalte ( 30% of zo). Als hij pens lust kan je daar ook iets van voeren. Ik blijf het maar zeggen want ik heb hier en kat die een moord doet voor verse pens en de anderen lusten het gedroogd, dus je weet maar nooit...

Een normaal gehalte aan kuikens kan waarschijnlijk wel. Zeker aangezien hij daar toch goed op reageert en ze blijkbaar graag eet.
Want dat heb je al begrepen, maar hij moet vooral blijven eten.
Door - pien -
#3337409
pearlsofpassion schreef:Ja. Zoveel mogelijk richting een leverdieet gaan he.
Al vind ik de helft koolhydraat wel erg veel voor een kat. :-\
Maar goed, ietsje zou al mooi zijn. Dat spaart gewoon zowel lever als nieren. Tis wel belastender voor de pancreas natuurlijk, maar in deze situatie zijn de organen die er slechter aan toe zijn even belangrijker he.

En dan idd wit vlees, dus gevogelte. En dan zoveel mogelijk zonder vet. En witvis kan ook ( nog steeds op de 10% regel letten tenzij je zeker bent dat hij thiaminasevrij is). Zeer weinig orgaan (5%) en een verlaagd vleesbotgehalte ( 30% of zo). Als hij pens lust kan je daar ook iets van voeren. Ik blijf het maar zeggen want ik heb hier en kat die een moord doet voor verse pens en de anderen lusten het gedroogd, dus je weet maar nooit...

Een normaal gehalte aan kuikens kan waarschijnlijk wel. Zeker aangezien hij daar toch goed op reageert en ze blijkbaar graag eet.
Want dat heb je al begrepen, maar hij moet vooral blijven eten.
Ik ga er op studeren! Dankjewel :-*
Door - pien -
#3338244
De bestelde mixen en orgaan zijn binnengekomen, havermout lekker geweekt in dubbelgetrokken kippenbouillon, en inmiddels heeft Poef er lekker van gegeten!
Tot nu toe at hij half kuikentjes en half z'n gewone voer maar vanaf afgelopen donderdag heeft hij dus z'n eigen dieetje :D
Ik ga nog meer bouillon maken en daar ook groente mee mengen en dat langzaam toevoegen.
O ja, hij krijgt nog wel een klein likje mousse erdoorheen, maar dat kan ik afbouwen.
Er zit nu 25% koolhydraat doorheen, dat ga ik ophogen tzt...maar voor nu ben ik blij dat hij het eet!
Door - pien -
#3338859
Deze mix met 25% koolhydraat eet Poef maar matig. Hij eet dan 100 tot 120 gram, dat is wel (bijna) z'n normale dagportie maar er moet wel veel mousse doorheen.
Deze mix voedt toch minder dan alleen vlees of heb ik dat mis? Ik ben bang dat ik zo m'n doel voorbij schiet en hij te weinig eet?
#3338866
Misschien terug wat meer vlees erdoorheen ipv mousse? Zodat hij het beter eet? Eet hij de mousse graag of kan het zijn dat hij die ook wat beu raakt en daardor meer er doorheen wil? De slechtste blikjes die vaak het lekkerst gevonden worden, bevatten vaak veel koolhydraat, maar in Poef zijn geval kan dat natuurlijk veel minder kwaad... al blijft het natuurlijk rommel. Dat moet je zelf weten wat je daarmee wil doen.

Krijgt hij nog kuikentjes? Want als hij echt slechter gaat eten en hij kuikens wel lust, is het beter toch meer kuikens te voeren als dat helpt.
Dat hij eet blijft belangrijker dan wat hij eet.
Je kan wel proberen zoveel mogelijk het ideale dieet te benaderen, maar dat gaat ook maar binnen de grenzen die zijn eetlust stelt. Dat hij goed blijft eten is belangrijker he.
Zowel voor het herstel van zijn lever als voor de nieren.
Door - pien -
#3338965
Het was weer tijd om nieuwe prak te maken en ik heb er wat meer vlees doorheen gedaan. Deze mix vindt hij wel erg lekker!
De Mariadistel (halve capsule) en het bloeddrukverlagend medicijn kan ik er mooi doorheen verwerken.
Ik blijf z'n mix en de kuikentjes afwisselen, zodat hij bij allebei 'graag' blijft :)
Door - pien -
#3345579
Het gaat nog steeds goed met Poef. Hij was flink en hij is wat slanker nu. Geen probleem maar ik hou het in de gaten.
Ik heb nu een mix gemaakt van konijn (gemalen) van Oervoer met wat orgaan en konijnenvlees en hij eet niet, hij vreet!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door