Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door vega
#3317236
Een van mijn katten heeft nierziekte, hyperthyreoïdie en kan geen rauw vlees verdragen. Ze is 11 jaar. Ze kan wel gekookt kvv verdragen, maar dan zit je weer niet goed met de eiwitten ivm de nieren volgens mij. Ik voer haar nu uit blik, maar ook dat wordt moeilijk, omdat je beter geen vis kunt voeren, en ik wil ook geen granen etc. voeren. Dan nog rekening te houden met calcium, fosfor en magnesium.

Heeft iemand een idee wat ik haar nu het best kan voeren? En dan graag zo gezond mogelijk?
#3317354
waarom kan ze geen rauw verdragen?
Ik zou voor een kat niet zelf gaan koken. Met koken mis je sowieso taurine (dat is niet hittebestendig), een essentieel aminozuur voor katten. Een menu deficient aan taurine geeft hele nare (dodelijke!) gebreken.
#3317357
Haar maagje kan dat niet verdragen. Rauw van geen enkele diersoort. Ik voer haar nu blikvoer, maar daar heb je dan ook weer rekening te houden met calcium, fosfor, magnesium en (geen) vis. Als ik vlees kook, dan is dat zuiver voor wat afwisseling door het blikvoer. Ik geef nooit enkel gekookt vlees.
#3317361
er bestaan ook blikjes en kuipjes nierdieet voor katten. kun je zelfs gewoon bij de welkoop/boerenbond of bv. zooplus kopen.
zooplus heeft ook hoog kwalitatief, graanvrij blikvoer. ook biologisch van yarrah bv.
vraag je d.a. om een potje ipakitinepoeder. dit is een fosforbinder. je kunt dan gewoon voer blijven geven met dit smaakloze poeder eroverheen. goedkoper dan dieetvoer.
denk ook aan omega 3 capsules. of wat verse zalm. goed voor de nieren.
#3317362
Ze krijgt nu ook de blikjes voor nierdieet. Heeft Yarrah dat ook? Ipakitinepoeder ken ik niet. Het zou mooi zijn als ik dan gewoon voer kan blijven geven. Zalm/vis geef ik niet ivm de schildklier. Ze krijgt wel wat olie van doils elke dag. Ik ga dat van dat Ipakitinepoeder eens navragen. Dank voor de tip!
#3317520
Ik denk dat het ontzettend lastig wordt om jouw wensen te rijmen met een niet-rauw nierdieet.
Een nierdieet houdt nl in dat je in de eerste plaats fosfor gaat beperken.
In brok of blik nierdieet gaat men de fosfor beperken, door er ipv dierlijke eiwitten (welke steeds gelinkt zijn met fosfor) een deel plantaardige eiwitten toe te voegen. En dat is vaak voor een groot deel granen.
Omdat men ook geen eiwitrijke voeding ( eiwitafvalstoffen in het bloed maken de kat misselijk) wil geven, bevatten deze nierdieten ook bewust meer koolhydraten. Meer vet ook, maar ook een groot deel koolhydraat. Vaak komen die uiteraard uit granen.
Granen en een niet-rauw nierdieet gaan dus een beetje hand in hand...


Je kan wss zelf wel wat samenstellen met graanvrije blikjes of gekookt vlees als je taurinesupplement gaat geven en een deel groenten toevoegen.
Een rauw nierdieet koken en taurine toevoegen is echter niet voldoende. Door het kookproces veranderen de eiwitten in het vlees en worden ze minder hoogwaardig en moeilijker te verteren. Het lichaam en de nieren van de kat worden meer belast en je zal fosfor en eiwitten meer moeten beperken dan bij een rauw dieet.
Rond een groot deel groenten je niet omheen kunnen. Vet kan je ook niet onbeperkt toevoegen.
Bouillon koken om extra te laten drinken is ook zeker niet overbodig.

Ik vraag me ook af waarom vis niet mag. En of er geen mouw te passen is aan het rauw niet verteren. Heb je ooit uitgeprobeerd waar het aan ligt? Want 1 van mijn katten verdraagt nl geen bot. Pas als het heel fijn gemalen is, kan het wel.
Misschien valt het bij jouw kat ook op te lossen?
#3317546
Ik vrees ook dat het heel lastig wordt. Blikvoer zal toch het beste blijken.

Vis geef ik liever niet dagelijks vanwege de schildklier. Een enkele keer een klein stukje. Een klein stukje kan ze verdragen, te veel weer niet. Gelukkig kan ik dat inschatten. Maar ze blieft het ook niet altijd.

Ze kan verder echt geen rauw verdragen, ik heb toen al van alles uitgeprobeerd. Ik kan wel weer eens een ietsje proberen, maar ws gaat dat nog steeds niet goed.
#3317570
Maar wat heb je toen allemaal geprobeerd?
Welke merken? Verschillende grofheid van maling? Diersoorten? Misschien iets specifieks dat erin zat? Ben je zeker dat je alles geprobeerd hebt? En hoe reageerde ze dan? Altijd of af en toe?

Verdraagt ze ook geen stukje rauwe kip of rund vb? Gewoon uit de winkel?
#3317577
Ik heb verschillende merken, verschillende diersoorten en verschillende malingen gegeven. Zelfs een theelepeltje was vaak te veel. Maar ik ga het nog eens proberen, want wie weet is er in de tussentijd wel wat veranderd. Ze is toentertijd zelfs getest, daaruit kwam een aantal diersoorten waar ze allergisch voor zou zijn. De dieren waar ze niet allergisch voor zou zijn, kon zij ook niet verdragen. Volgens een d.a. zou ze rauw niet kunnen verteren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door