Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3315588
Daar zeg je wat he, brokkenpiloot. Ik denk dat de kans groot is dat de brokken die hij vroeger at een groot aandeel hebben in zijn hedendaagse gezondheidsklachten.
Brok zit gewoon te weinig vocht in, in vergelijking met het natuurlijke dieet van een kat. Dus krijgt de kat in kwestie systematisch te weinig vocht binnen en is daardoor constant in een soort semi-uitgedroogde toestand. Extra water zelf bij drinken is anatomisch erg lastig (katten hebben een andere tong dan bijv honden). En dat is ook nog eens water, geen metabool vocht wat beter werkt voor een kattenlijf.
Dat kan de blaas- en nierproblemen verklaren.
Diabetes komt bij een kat vaak door overgewicht, maar ook een teveel aan koolhydraten. En waar bestaat een brokje voornamelijk uit? Juist, koolhydraten.

Bovenstaande is niet om je schuldig of slecht te laten voelen.
Het is zoals het is en gelukkig vat jij heel goed de koe bij de hoorn door rauw te gaan voeren :)
#3315624
Nou, we zijn bij de diabetes consulente van de dierenarts geweest.
Leuke meid, had al snel door dat wij ons ingelezen hadden.
Zelf boden ze alleen Caninsulin aan en ik wilde eigenlijk graag ProZinc.
Veel goede dingen over gelezen en is gemaakt met oog op katten, terwijl Caninsulin ontwikkeld is voor honden. Hond en kat hebben een hele andere suikerspiegel curve en katten hebben meer baat bij een lang werkend insuline en Caninsulin is kortwerkend.
We hebben het nog over voeding gehad en ze was het met ons eens dat koolhydraat vrij voeren het beste was en dat vlees dus de betere optie was.
Maar zodra hij niet eet, moet hij iets eten. Iets is beter dan niets.
Maar dat wist ik al dus dat was niks nieuws.
Verder nog gehad over hoe de oortjes te prikken om de glucose te meten en handigheidjes daarin.
Ze ging morgen de fabrikant van ProZinc bellen voor wat vragen en om wat duidelijkheid te krijgen en dan ons het antwoord laten weten.
En dan gaat ze ProZinc voor ons bestellen.
En dan zijn wij de eerste in hun praktijk die Prozinc gebruikt :P
We gaan het zien, maar we staan er positief in :)
#3319692
Ach wat zielig voor Poesie. Ik heb poezen met dezelfde problemen gehad, en op tijd de juiste info gekregen om erger te voorkomen. De raad was ivm diabetes: nooit cortisone gebruiken, en rauw gaan voeren, op een aantal wekken tijd was de diabetes verdwenen. Ik heb een kater die heel gevoelig is aan blaas en struviet (blaasgruis) op het laatst plaste hij nog maar een paar druppels met bloed)en die krijgt geregeld een kuurtje eurologist en als het erg is ook lysium. Hij krijgt een onderhoudskuur van enkele tabletjes per week. Dit lost alle blaasgruis en stenen op alsook nierstenen. Wanneer het duidelijk door stress komt dan geef ik ook destress tabletjes bij. Dit zijn allemaal natuurlijke middelen die heel goed werken. Als je rauw gaat voeren wel de glycemiewaarden goed in de gaten houden want die kunnen soms sterk dalen en dan moet ie zeker minder insuline krijgen.
Hopelijk heb je hier iets aan en veel beterschap met Poesie.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door