Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Daantje
#3313805
Ik heb een vraag over wat jullie ervaringen zijn en/of tips over rouwgedrag bij katten.
Vorige week hebben wij onze laatste 2 honden in moeten laten slapen,Lotje ,Duitse Dog en Lahja,Sint Bernard :'(
We wonen in een zeer rustig buitengebied met veel ruimte voor de dieren.

Nu hebben wij sinds bijna 4 jaar Cees & Annie rondlopen ,een koppeltje schuwe getraumatiseerde katjes ,die hier enorm opgebloeid zijn. :)
De meesten van jullie kennen het verhaal nog wel.
Het gaat zo geweldig goed met ze.Van schuwe katjes zijn ze halve honden geworden die meelopen als we de honden uitlaten.
Ze zijn super muizenvangers ,wonen in een verwarmde schuur waar honden en katjes barf krijgen en vooral Cees is he-le-maal gek op Lahja de Sint Bernard geworden.

Ze hebben aan de beide honden kunnen ruiken na het inslapen.Helaas heeft Cees zelf toegekeken toen wij beide overleden honden in mijn busje hebben gelegd.
Sindsdien is hij volledig van slag,in een soort shock.Hij eet nog wel ( heeft vraatzucht door teveel tekorten in zijn verleden) maar hij treurt en zoekt en loeit.
Annie troost hem door te poetsen en bij hem te blijven,maar het is zo sneu om te zien.
Ik heb dit zelf nog niet eerder zo treffend kunnen zien bij katten.

Nu heb ik op internet wel wat kunnen vinden over rouwende katten ,maar ik zou graag jullie ervaringen horen om te kijken wat ik nog meer kan doen om vooral Cees te ondersteunen.Hij jaagt niet meer en blijft zoeken en met grote verschrikte ogen rondkijken.

Ik heb al een kleedje waar Lahja vaak in lag bij zijn favo slaapplek gelegd en daar krult hij zich de hele dag in op.
Terwijl hij normaal de hele dag op pad is in de velden.
Verder probeer ik zo min mogelijk veranderingen door te voeren en hun eigen voerritme aan te houden.
Ben benieuwd naar jullie reakties :)
Bijlagen
IMG_0510.jpg
IMG_0510.jpg (3.62 MiB) 5482 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Daantje
#3313812
Hmm ,okee,dankjewel.Op Bach rescue standaard reageert hij niet.
Helaas is onze vaste therapeute niet meer zo vaak in NL .
Dan zal ik een andere moeten zoeken.

Het zal niet makkelijk zijn.Cees kijkt mij aan of ik Lahja heb vermoord en hij valt sinds net ook Annie aan buiten. :(
Door Anne in Zweden
#3313813
Och gos toch. :'( Ik wilde al vragen hoe het met de poezels gaat, maar da's nu dus duidelijk... Ik kan je helaas geen advies geven, hoop alleen dat Cees snel weer een beetje de oude is. Je kunt hem zeker niet in huis halen om hem daar te laten snuffelen naar de geurtjes van Lahja? En op schoot wil hij vast ook niet...
Gebruikersavatar
Door Daantje
#3313814
Ja ,gisteravond kwam hij samen met Annie in huis.Ze waren beiden zo eager om binnen te komen.Ik dacht : laat ik ze maar binnenhalen.
Schichtig rondkijkend en enorm op z'n hoede.
Veel rondsnuffelen en uiteindelijk ging hij onder het gedenktafeltje wat ik had gemaakt liggen.
Door Too
#3313816
Er zijn vast heel veel zeer vaardige mensen die Bach remedies kunnen samenstellen ik weet alleen dat Astrid/ Borke heel fijne ervaringen had met homeo natura ( Sita de Munnik) voor heel uiteenlopende situaties.

Arme Cees en arme Annie want die krijgt het nu te verduren..

En wellicht heeft een goede katten gt ook wel een fijne tip om het ze wat makkelijker te maken
#3313839
Persoonlijk zou ik net alle geur van de honden verwijderen. :-\
Het is gevoelsmatig hoor, ik heb er geen onderbouwing voor. Maar ik zou denken dat hij zo denkt dat ze er nog is.
Weg is weg en hij kan dat natuurlijk moeilijk accepteren of begrijpen als hij haar nog ruikt.
Je hebt hem laten snuffelen toen ze overleden was, dat is prima. Maar nu hangt haar levende geur nog overal rond. Dat is vast verwarrend.

Ik begrijp wel dat je hem wat zachter afscheid wil laten nemen en misschien is dat ook wel een goed idee. Maar dan vind ik het wel normaal dat hij echt rouwt zolang die geur er is. Als je hem die tijd wil geven, prima. Als je wil dat hij verder gaat met zijn leven, denk ik dat de geur weg moet.
Ik denk niet dat een kat troost put uit de geur van iemand die ze missen. Katten leven in het nu. En zolang hij haar zich herinnert, zal hij verdriet hebben. Eens hij haar vergeet, is het over. Klinkt hard voor ons, maar katten zijn geen mensen...

Ik denk trouwens ook dat het normaal is dat ze zich wat van de anderen en van jou afkeren.
Mijn halfwilde konijnenmeisje is ook wat banger en teruggetrokken sinds Kyran stierf. Zelfs voor ik hem uitgegraven had al, maar sindsdien helemaal natuurlijk... En ze wist zeker al dat hij dood was en ik hem niet vermoord heb, want hij lag maar een metertje van de ingang dus ze moest er steeds langs.
Als je verdriet hebt is het niet zo raar dat je alleen wil zijn. Niet iedereen wil dan getroost worden of bij anderen zijn...

Sterkte ermee. Het zal niet eenvoudig zijn voor Cees. En voor jullie om dit te zien. :-*
Ik wil benadrukken dat jullie in de eerste plaats aan jezelf moeten denken en zeker de tijd nemen om te rouwen. Maar ik wil toch wel eerlijk zijn en vermelden dat rouwende katten waarbij er geen alternatief overblijft, dus meestal gaat het over katten die zonder kattenvriendje overblijven, doorgaans opknappen als er een nieuw vriendje bijkomt. Dus bij de komst van een nieuwe hond in dit geval is er veel kans dat Cees zich snel beter voelt. Maar dat moet dus geen reden zijn om er snel eentje te nemen he!
Het zal zo ook wel slijten. Katten kunnen daar wel redelijk lang over doen. Ik weet echt niet hoe je hem kan helpen. Voor zoveel mogelijk afleiding zorgen, en die Bachvind ik ook een goede. Rust en regelmaat idd. En verder het gewoon de tijd geven die hij nodig heeft...
:-*
Gebruikersavatar
Door Daantje
#3313861
pearlsofpassion schreef:Persoonlijk zou ik net alle geur van de honden verwijderen. :-\
Het is gevoelsmatig hoor, ik heb er geen onderbouwing voor. Maar ik zou denken dat hij zo denkt dat ze er nog is.
Weg is weg en hij kan dat natuurlijk moeilijk accepteren of begrijpen als hij haar nog ruikt.
Je hebt hem laten snuffelen toen ze overleden was, dat is prima. Maar nu hangt haar levende geur nog overal rond. Dat is vast verwarrend.

Ik begrijp wel dat je hem wat zachter afscheid wil laten nemen en misschien is dat ook wel een goed idee. Maar dan vind ik het wel normaal dat hij echt rouwt zolang die geur er is. Als je hem die tijd wil geven, prima. Als je wil dat hij verder gaat met zijn leven, denk ik dat de geur weg moet.
Ik denk niet dat een kat troost put uit de geur van iemand die ze missen. Katten leven in het nu. En zolang hij haar zich herinnert, zal hij verdriet hebben. Eens hij haar vergeet, is het over. Klinkt hard voor ons, maar katten zijn geen mensen...

Ik denk trouwens ook dat het normaal is dat ze zich wat van de anderen en van jou afkeren.
Mijn halfwilde konijnenmeisje is ook wat banger en teruggetrokken sinds Kyran stierf. Zelfs voor ik hem uitgegraven had al, maar sindsdien helemaal natuurlijk... En ze wist zeker al dat hij dood was en ik hem niet vermoord heb, want hij lag maar een metertje van de ingang dus ze moest er steeds langs.
Als je verdriet hebt is het niet zo raar dat je alleen wil zijn. Niet iedereen wil dan getroost worden of bij anderen zijn...

Sterkte ermee. Het zal niet eenvoudig zijn voor Cees. En voor jullie om dit te zien. :-*
Ik wil benadrukken dat jullie in de eerste plaats aan jezelf moeten denken en zeker de tijd nemen om te rouwen. Maar ik wil toch wel eerlijk zijn en vermelden dat rouwende katten waarbij er geen alternatief overblijft, dus meestal gaat het over katten die zonder kattenvriendje overblijven, doorgaans opknappen als er een nieuw vriendje bijkomt. Dus bij de komst van een nieuwe hond in dit geval is er veel kans dat Cees zich snel beter voelt. Maar dat moet dus geen reden zijn om er snel eentje te nemen he!
Het zal zo ook wel slijten. Katten kunnen daar wel redelijk lang over doen. Ik weet echt niet hoe je hem kan helpen. Voor zoveel mogelijk afleiding zorgen, en die Bachvind ik ook een goede. Rust en regelmaat idd. En verder het gewoon de tijd geven die hij nodig heeft...
:-*

Okee ,ja ik begrijp wat je zegt,bedankt ! :-*

Ik zal alle kleedjes eens uit zijn buurt halen ,eens zien of dat verschil maakt.
Het weer buiten werkt ook niet echt mee.Cees haat regen en wind ::) en dan kruipt hij graag binnen in de schuur ergens in een hondenmand.
Een andere hond gaat er hier voorlopig helemaal niet komen ,we zijn zelf nog zo beduusd.

Gelukkig heeft Cees het gezelschap van Annie en zo te zien vanmorgen poetsen ze elkaar weer. :)
Door eelke
#3313873
Het heeft ook echt wel gewoon tijd nodig. Joep is zeker wel 2 maanden van slag geweest. Niet zo heftig, maar je merkte het zeker wel aan hem. Ik zelf nog wel wat langer...

Heel vervelend en niet leuk natuurlijk, maar het hoort ook wel weer bij het leven, en iedereen rouwt weer anders, zo ook dieren denk ik dan.
#3313931
eelke schreef:Het heeft ook echt wel gewoon tijd nodig. Joep is zeker wel 2 maanden van slag geweest. Niet zo heftig, maar je merkte het zeker wel aan hem. Ik zelf nog wel wat langer...

Heel vervelend en niet leuk natuurlijk, maar het hoort ook wel weer bij het leven, en iedereen rouwt weer anders, zo ook dieren denk ik dan.
Dat is zeker waar!
Gebruikersavatar
Door Daantje
#3314047
Ja ,dat is zeker waar .
Inmiddels heb ik toch weer wat kleedjes teruggelegd want Cees z'n gedrag was wel wat vreemder sinds het weg was gehaald.
Ik las ergens dat je bij katten blijkbaar toch niet teveel ineens moet gaan veranderen in hun omgeving.
Ik keek naar zijn gedrag en dat van Annie maar ze lijken beter gebaat te zijn met nog wat vaste steunpunten die ze kennen.

Zo gezegd zo gedaan.Nu ligt hij weer tevreden in een enorme ligkussen van 1.40 x 1.00 ::)
Daar werd hij wel rustiger van.
We gaan het even aanzien.
Door frodo quin
#3314683
Ik ben natuurlijk geen gt en ga ook maar af op wat je schrijft, maar voor mij klinkt het alsof hij haar niet alleen als een maatje zag, maar ook als een beschermer, iemand die hem veilig deed voelen. Het klinkt voor mij namelijk alsof hij zich nu erg onveilig voelt.Ik zou persoonlijk kiezen om alles zo veel mogelijk te laten zoals het is en te zorgen dat hij aan haar spullen aankan. Uiteindelijk zal de geur wel vervagen en hopelijk is hij dan klaar om zonder beschermer verder te gaan.

Het is natuurlijk ook maar mijn perceptie hé.

Wat betreft rustgevende middelen heb ik de beste ervaringen met bach resque en telizen, zylkène deed niets, feliway ook niet en clomicalm gaf een omgekeerd effect.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door