Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3310724
Ik ben zo een stille meelezer die regelmatig het forum bekijkt en meeleest, en ondertussen eigenlijk weinig te posten heeft omdat het allemaal wel snor liep. Door alle info heb ik inmiddels een herder van bijna 8 met ernstige voedselallergien die geen 5 zou worden volgens de DA, die nu makkelijk de 15 moet halen ;-)

Maar nu heb ik een volgend bos te onderzoeken. Een best naar bos maar we gaan er voor. Ik geef hieronder wel het verhaal tot nu toe, dat maakt makkelijker oordelen vanuit jullie kant gok ik zo. Dit is vooronderzoek, want de uitkomst is nog onhelder.

Onze Poespoes van 2.5 is eergister eerder dood dan levend met spoed naar de dierenarts gebracht. T begon met wat overgeven zonder koorts de avond ervoor, kan wel eens een keer gebeuren. Dierenarts gebeld en afgesproken aangezien geen koos het even aan te kijken. Einde van de nacht werd het slechter en 's ochtends was her ineens serieus ballen, dus met spoed naar de DA.

We zijn inmiddels een paar mysteries en antwoorden verder.
In het kort, met de nodige details:
Dinsdag:
Overdag niks aan de hand, in de avond overgeven, paar keer, DA gebeld voor overleg.
Nacht leek wat rustiger
Woensdag:
Ochtend vroeg ineens fel overgeven met pijnlijk gejank tussendoor.
Zsm naar de da, die hebben d'r overgenomen, aan het infuus gehangen, röntgenfoto gemaakt en bloed afgenomen.
Rond 1 uur terug naar de DA voor uitslag gesprek. Waren op de foto 2 metalen stukjes in de darmen te zien, een stuk darm vergroot met erg veel gas, een stuk darm als een harmonica in elkaar en een flinke verstopping met onbekende oorzaak. Verder waren de bloedwaarden volledig trough the roof. Volgens DA: als deze waarden kloppen is het een wonder dat ze nog leeft.
Plan: de volgende ochtend zodra ze wat stabieler is opereren voor de darmen en zien wat er aan de hand is de nacht door met pijnstillers en infuus.
Donderdag:
In de ochtend een kat die tekens van leven geeft, lees: d'r ogen gaan open en ze beweegt. Waarden waren wat gezakt maar nog steeds erg fout. Voornamelijke beeld in het bloed: ernstig nierfalen. Wat komt nu waardoor? Echo gemaakt voor OK voor zekerheid, een nier vergroot bijna 8cm doorsnede (op een poezinnetje van iets meer dan 3kg) en 1 nier 'normale' grote maar met cystes. Vermoedelijk genetische afwijking.
Dus toch OK in gegaan, het werd tijd om echt te kijken.
Het metaal blijken 2 netjes door het lijf ingekapselde nietjes te zijn die zijn gebruikt tijdens haar sterilisatie. Erg ongewoon volgens de dierenarts dus daar is niet meteen een belletje bij gaan rinkelen. Maar die waren niet het probleem.
De darmen lagen volledig stil, de verstopping is verharde ontlasting. Alles was geluk bij een ongeluk nog wel roze en doorbloed. Dus zonder verder veel rare dingen weer dichtgenaaid.

Afgesproken uiteindelijk na alle voor en tegens af te wegen dat ze nu t/m zondag aan het infuus gaat om te zien of die nieren wat door willen spoelen. En of dat de waardes wat laat zakken. Verder medicatie om de darmen weer op gang te brengen. Pijnstillers uiteraard en zo nodig medicatie tegen de misselijkheid (hoge fosforwaarden leiden vaak tot beroerdheid/misselijkheid) We konden nog een urine kweek opsturen om te zien of er een infectie in de nieren zit en zo ja wat voor om gericht AB te geven. Maar financieel begint dit, heel eerlijk, wel een flinke last te worden dus besloten dat nog even niet te doen. Aangezien er ook niks uit kan komen, of het ook zo kan zijn dat ze het alsnog niet red.

M.a.w. het is nu een beetje 'erop of eronder'. Is het erop ontzien we haar uiteraard geen enkele zorg die nodig is. Maar ondanks dat het ons zeer aan het hart gaat zullen we realistisch moeten blijven. Zeker voor een kat die spreekwoordelijk de marathon serieus niet meer gaat lopen.

Ik ben er om 12 uur geweest, ben toen bijna platgeknuffeld door dr, ze kroop nog net niet in me. Een enorm verschil. Er zat weer leven in! Dit was even een kleine sprankel hoop, om 'mijn' poespoes weer te zien. Die ochtend had ze al flink gegeten. En ze drinkt zichzelf, nog begrijpelijk, een ongeluk. DA wilde dat ik d'r even voerde om te zien of ze nog een ronde mee wilde. Ze viel aanvankelijk het eten aan, maar daarna werd ze duidelijk niet lekker. Het kan zijn dat het eten verkeerd viel, maar ook dat ze iets te actief in me is gekropen. (ze heeft immers een buikwond van 12cm)

Om 5 uur gaat mijn partner weer voor de volgende 'knuffelsessie'
Wat betreft de nieren, ik ben zelf door omstandigheden de afgelopen 4 weken praktisch niet thuis geweest. Ik ben normaal vrij strikt op het bijhouden van vocht en voedselinname. Ik ben bekend met de probleemsignalen en heb dus nog een 'probleemgevalletje' rondlopen. Mijn partner heeft dit overgenomen. Dus of dit al te zien is geweest kan ik niks over zeggen helaas. En het doet er (helaas) nu ook niet meer toe. Het lijkt ook alsof er iets giftigs in is gekomen. Wat? Dat is het grote raadsel, het is een binnen poes en het hele huis is afgezocht. Een hapje van iets die ene druppel? Pech? We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

En dan nu: tof als je het al tot zo ver gelezen hebt, dank daarvoor.
Als Poespoes zo op blijft knappen mag ze zondag mee naar huis. Met een bloedwaarde test uiteraard, evt fosforneutralisator, pijnstillers en miss anti-misselijkheids medicatie en zeker sterk onder controle. Zolang ze weer een vrije blije Poespoes word met wat aanpassingen gaan we er voor natuurlijk. Als ze toch slecht blijft zullen we kiezen voor een zo aangenaam mogelijk einde.
En uiteraard komt dan het cruciale punt: voer!
Ik sta zelf enorm sterk achter kvv. BARF is voor mij lichamelijk een wat heikeler puntje, maar ik ben absoluut niet vies van het smash en mash werk.

De DA was er sterk op tegen, tot ik haar duidelijk heb verteld dat dit niet de eerste ronde is, ik me er uiteraard flink in verdiep (en al heb verdiept, zie die herder) en niet zomaar kvv in d'r ga gooien. Ze gaf toen aan graag met mij een zo ideaal mogelijk dieet uit te zoeken met eventuele supplementen.
Feit blijft dat dit een kat is met flink tot ernstig nierfalen. Die 'out of the blue' extreem ziek is geworden. En voeding is o-zo-curciaal nu in mijn ogen.

Dus nu; ik Google me al een ongeluk, ik lees rond op het forum, maar hebben jullie tips, voorbeeld dieten, ervaringen, wel doens, niet doens, links etc.? Alle hulp is voor ons nu welkom.

Voor de beeldvorming nog maar een foto van onze Grootvark en Kleinvark in betere tijden.
20161012_161711.jpg
20161012_161711.jpg (1.83 MiB) 4705 keer bekeken
#3310727
Gossie wat een verhaal ! Ruimen draaien voor haar.
Is poespoes de harde keutel nu kwijt? Mijn ouwetje is ooit hevig verstopt geweest, dat was zo sneu om te zien.
Maw is de darm open geweest , ik weet no j iet of ik d an direct vers zou serveren we is een zacht stinkblik van de da het aangewezen voer de eerste tijd.

Je schrijft dat Barf geen optie is althans niet heel makkelijk maar bv. Bandit heeft wel een nierdieet-kvv dat in combinatie met regelm matig monitoren is een prima optie. Of daar dan nog ( ondersteunende) middelen bij gegeven kunnen of moeten zou ik zo niet weten

Succes
#3310728
De duimen draaien inderdaad flink rond :)
Ze hebben de darmen zelf niet opengesneden, ik geloof wel dat ze het losgewerkt hebben. Maar alles was roze en mooi, dus ze zagen het niet zo zitten de darm zelf ook nog open te snijden met alle mogelijke extra complicaties.
Voor nu is het vooral; eten wat je eten kan, of t inderdaad zo'n vadsig stinkblink is of niet maakt me niet uit, als het er maar in gaat. (god wat meurt die zooi trouwens...)

Als BARF uiteindelijk echt zo veel meerwaarde heeft dan zal ik dat toch serieus overwegen. Maar het kost dan meer energie die ik, als de meerwaarde niet echt flink is over een goeie KVV variatie met evt. supplementen, niet echt vrij te besteden heb momenteel. Ik heb het dan vooral over ik, aangezien partner lief denk ik 5x flauwvalt voor 'ie 1 maaltijd in de bak heeft liggen. Hij heeft alle goede bedoelingen, maar wel een tikje met nogal herkenbaar bloed en dier...

Ik heb de bandit al gevonden inderdaad, de herder is ook via Tannetje uiteindelijk op het goede spoor gekomen gelukkig :) helaas is dat nu niet echt makkelijk te verkrijgen in de omgeving. Ik ga mijn vaste 'mannetje' alvast eens vragen of hij bereid is bandit in zijn assortiment op te nemen als dit mogelijk is.

Ik heb mijn partner gevraagd om even te vragen of ik de bloeduitslagen in printje mocht. Hoe meer ik me verdiep hoe meer ik benieuwd ben naar wat die van Poespoes zijn. Verder als achtergrond: ze stond hiervoor op lotgering, was daar zelf niet heel happig op, maar ben positief verrast over de huidige kwaliteit. Naast dat er al een merk of 4 door zijn gegaan waar ze niet echt warm voor liep, en dit qua verkrijgbaarheid echt goed te doen was.
#3310739
Bandit nierdieet is een goede voeding bij nierfalen, maar als ze echt zo'n torenhoge waarden heeft zal je best ook eiwitten gaan beperken. En dat is niet het geval met Bandit.
Met barf is dat wel mogelijk, maar ik heb het in die jaren dat ik hier kom nooit nodig weten zijn bij een kat dus dat wordt wat opzoekingswerk in de bib. Ik zal kijken wat ik kan vinden, als ik tijd heb.
Misschien kan je bij Bandit wel wat toevoegen zodat het een goed dieet voor haar wordt.
Als het infuus zijn werk doet en haar nierwaarden een beetje redelijk worden, kan het goed zijn dat een gewoon nierdieet zoals Bandit wel voldoende blijkt. Dat wordt afwachten.

Ik zou wel haar urine laten onderzoeken bij een volgend bloedonderzoek. Dat kost niet veel, zeker niet als het met het bloed mee kan en als er een infectie op de nierwegen zit, kan dat veel oplossen die te behandelen. Al is dat minder nuttig als ze al AB krijgt uiteraard. Ook als deze maar half werkt, zal je al niets meer vinden op kweek, maar kan het probleem wel terugkeren.

Ik duim alleszinds dat ze mag opknappen. Gelukkig lag ze meteen aan het infuus, dat maakt haar kansen al veel groter.
#3310762
Dank voor het meedenken en het medeleven! :)

@pluk, mijn woonplaats is niet meer actueel. 'Mannetje' al gebeld, hij gaat er achteraan. En verder maakt het me uiteindelijk ook niks uit om dan maar een stuk te rijden voor de juiste voeding.

Er is vandaag nogmaals bloedonderzoek gedaan, daar krijgen we binnen nu en een enkele uren de waardes van binnen. Die uitslagen samen met hoe ze is, en wat ze nodig heeft aan medicatie om uberhaupt te blijven staan bepaalt voornamelijk hoe we verder gaan (doorzetten of kiezen voor inslapen).

Ik heb inmiddels wel de waardes van het bloedonderzoek van 9 augustus binnen, en die zijn ook niet mals..
Creatine was niet meetbaar, ze hebben het bloed verdund maar daar was geen waarde van te krijgen. Is erg extreem.
De Urea en fosfor waren ook hoog, respectievelijk 46,4 mmol/L (5.7 - 12.9 is referentiewaarde) en 5.2 mmol/L (1.00 - 2.42 referentiewaardes). Kalium, globine en ALT ook allemaal matig tot flink verhoogd.

Als de waardes gedaald zijn gaat er uiteraard een urine onderzoek komen om dat ook nog uit te sluiten voor een eventueel gericht AB. Maar dit gaat via een andere plek en kost alweer zo'n 90 euro extra volgens de DA. Naast inderdaad dat ze al een AB gekregen heeft en het dus niet meteen heel zinvol zou zijn.

Afwachten en duimen dat de bloedwaardes vandaag nogmaals een stuk gezakt zijn :)

EDIT: ik zie nu de ziekte van Addison al een paar keer voorbijkomen met leverwaarden. En het belangrijkste kenmerk: een eventuele acute crisis, verhoogde kaliumwaarde en verlaagde natrium waarde... De waardes van poespoes:
Kalium 7.9 mmol/L referentie: 3.5 - 5.8
Natrium 129 mmol/L referentie: 150 - 165
Wil dat toch graag wel eens weten.
#3312636
Ik ben een nieuw lid, maar al enige jaren lid van een internationale rauwvoergroep op Facebook. Fosfor schijnt bij nierfalen erg belangrijk te zijn. Er wordt dan ook geadviseerd om bot te vervangen door eierschaal. Ik kan een link naar een studie (in het Engels) plaatsen als daar behoefte aan is. Er is in die groep ook een onderzoek gaande naar de bloedwaarden van rauwgevoerde katten, omdat die waarden standaard afwijken van niet-rauwgevoerde katten. Ik heb mijn DA al gewaarschuwd dat rauw bloedwaarden niet goed vergeleken kunnen worden met de 'norm', omdat hun 'norm' afwijkt.
#3312824
De link is meer dan welkom!
Fosfor is inderdaad een bestanddeel dat terug blijft komen. Net als de ureum / creatine verhouding, die is belangrijker dan de feitelijke red.
Voor nu doet poes t goed en is er klinisch op een litteken op dr buik na geen enkele aanwijzing voor ziekte.
Ze krijgt nog wel het nierdieet van bandit.

Dat waardes van rauw gevoerde dieren anders zijn dan die van brok/kledder gevoerde is me inderdaad ook wel duidelijk. Mijn DA (naja...mijn...ze is er voor deze spoedopname geweest, en daar blijft het bij) was fel tegen rauw, waardes konden niet anders zijn enz enz enz. Na eigenwijs doorvragen bleek dat ze gewoon 0 ervaring met rauw heeft/had. Was een irritstiepuntje.
Maar helaas lijkt dit tot nu toe bij zo'n 80 a 90% het geval te zijn en zijn zulk soort onderzoeken uit het buitenland meer inzichtgevend :)
Ik blijf me dus inlezen, vooral uit interesse, maar ook omdat poes nog wel een jaar of 10 mee moet nu, haar money's worth halen ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door