Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door boskat
#3307881
Larissa onze 15 jarige noorse boskat ,heeft oa een urine onderzoek gehad,kreeg vandaag de uitslag en net als de andere testen ,mankeerde de dame,gelukkig niks ,maar ze is erg mager,eet wel ,maar te weinig waarschijnlijk of te traag,ze heeft ook nog weing tanden meer
De ph waarde was ietsje hoger,maar dat kwam door het versvlees dacht de DA ,heb dat beaamt,
Maar Larissa scheid ook iets meer eiwit uit,dat zou ook kunnen komen doordat ze eiwitrijk voedsel krijgt
Mijn vraag is dat zo?
Affijn nu maar afgesproken om haar zo nu en dan apart te zetten met haar eten en wat tussendoor zodat ze weer wat gaat groeien,is misschien kittenkvv een idee om haar dat voeren?
Zijn toch katten zonder tanden die brok ook weg krijgen?
Dan zou de gewone maling van Carnibest en soms wat Darf toch geen probleem moeten zijn?
Ze is levendig en alert genoeg voor een 15 jarige kat,ze zit als eerste bij de bakjes ,ze hebben alledrie een eigen bakje,maar eten ook wel eens uit elkaars bakje
#3307909
Volgens mij is een verhoogde ph niet gebruikelijk bij vers? Er wordt wel eens gezegd dat de creatine waarde verhoogd kan zijn door het eten van meer eiwitten met vers vlees.
Welke andere testen? Ook bloedonderzoek op nierwaarden?
#3307916
Bedoel je met eiwit creatinine? Want dat kan wel kloppen, creatinine is een afvalproduct van eiwit en katten op vers eten meer eiwit. Iets hoger is dus normaal. Verder geen afwijkende waarden? Dan is er iig geen aantoonbaar nierfalen. De pH zou eerder lager moeten zijn met vlees, bedoel je dat de zuurtegraad hoger is dan normaal of echt de pH? Want hogere pH = minder zuur.

Een kat zonder tanden kan prima kvv weg krijgen. Mijn katten kauwen altijd op kvv maar dat is voor het idee, er hoeft niets afgebeten te worden. Kijk je weleens hoe ze eet en merk je dan iets aparts? Gebit ook laten checken?
#3307920
dinky89 schreef:Volgens mij is een verhoogde ph niet gebruikelijk bij vers? Er wordt wel eens gezegd dat de creatine waarde verhoogd kan zijn door het eten van meer eiwitten met vers vlees.
Welke andere testen? Ook bloedonderzoek op nierwaarden?
Oke ,stond mij iets vsn dat de PH waarde iets hoger was met vers vlees,was ook niet erg veel hoger .
Ontlasting onderzoek op wormen en eitjes van wormen,waren er ook niet
En een bloedonderzoek op schildklier ,nierwaarden en lever ,kwam ook niks uit,waren ook goed,dat was mijn eerste gedachte een te snelle schildklier
Ze heeft volgens de DA kerngezonde waarden voor een kat van 15 jaar
#3307923
kakocavi schreef:Bedoel je met eiwit creatinine? Want dat kan wel kloppen, creatinine is een afvalproduct van eiwit en katten op vers eten meer eiwit. Iets hoger is dus normaal. Verder geen afwijkende waarden? Dan is er iig geen aantoonbaar nierfalen. De pH zou eerder lager moeten zijn met vlees, bedoel je dat de zuurtegraad hoger is dan normaal of echt de pH? Want hogere pH = minder zuur.

Een kat zonder tanden kan prima kvv weg krijgen. Mijn katten kauwen altijd op kvv maar dat is voor het idee, er hoeft niets afgebeten te worden. Kijk je weleens hoe ze eet en merk je dan iets aparts? Gebit ook laten checken?
De DA had het over eiwit,niet over creatinine
Ze zei voor een kat van 15 jaar Is ze kerngezond en goed waarden,uit de onderzoeken is niks gekomen wat verklaart waarom ze zo mager is,nu is Larissa atijd al een fijngebouwde Noor geweest ,maar je voelt nu duidelijk de botten en dat is wel erg mager voor mijn gevoel.
(De kat van 16 is ook magerder ,dan ze was ooit,maar je kan de ribben niet tellen)
Het gebit is gechekt ,vorige week gelijk al ,Larissa heeft maar een paar tandjes meer,
Ze eet inderdaad wel trager ,maar gaat wel gelijk naar haar bakje toe ,of ze het helemaal leeg krijgt?
Er zitten nog 2 dan bij hun bakje te eten ,kan zijn dat als er wat overblijft ,dat een van de anderen het op eet
Ze krijgen 2x per dag vlees,kan misschien beter met 3 x daags beginnen ,alhoewel ze met de warmte allemaal de grootste helft laten staan ,die gooi ik dan weg.
#3307940
boskat schreef:De DA had het over eiwit,niet over creatinine
Ze zei voor een kat van 15 jaar Is ze kerngezond en goed waarden,uit de onderzoeken is niks gekomen wat verklaart waarom ze zo mager is,nu is Larissa atijd al een fijngebouwde Noor geweest ,maar je voelt nu duidelijk de botten en dat is wel erg mager voor mijn gevoel.
(De kat van 16 is ook magerder ,dan ze was ooit,maar je kan de ribben niet tellen)
Het gebit is gechekt ,vorige week gelijk al ,Larissa heeft maar een paar tandjes meer,
Ze eet inderdaad wel trager,ze pakt het vlees uit haar bakje .legt het op de vloer en eet het dan op.
Ze krijgen 2x per dag vlees,kan misschien beter met 3 x daags beginnen ,alhoewel ze met de warmte allemaal de grootste helft laten staan ,die gooi ik dan weg.
#3307946
boskat schreef:De DA had het over eiwit,niet over creatinine
Ze zei voor een kat van 15 jaar Is ze kerngezond en goed waarden,uit de onderzoeken is niks gekomen wat verklaart waarom ze zo mager is,nu is Larissa atijd al een fijngebouwde Noor geweest ,maar je voelt nu duidelijk de botten en dat is wel erg mager voor mijn gevoel.
(De kat van 16 is ook magerder ,dan ze was ooit,maar je kan de ribben niet tellen)
Het gebit is gechekt ,vorige week gelijk al ,Larissa heeft maar een paar tandjes meer,
Ze eet inderdaad wel trager ,maar gaat wel gelijk naar haar bakje toe ,of ze het helemaal leeg krijgt?
Er zitten nog 2 dan bij hun bakje te eten ,kan zijn dat als er wat overblijft ,dat een van de anderen het op eet
Ze krijgen 2x per dag vlees,kan misschien beter met 3 x daags beginnen ,alhoewel ze met de warmte allemaal de grootste helft laten staan ,die gooi ik dan weg.
Heeft ze wel genoeg tijd om te eten of heb je het idee dat ze misschien wordt weggejaagd/weggekeken van het voer? Ik zou even observeren of het beter gaat met apart voeren, veel katten voelen zich namelijk niet op hun gemak als er anderen zitten te loeren.

Hou er ook rekening mee dat oudere katten vaak last krijgen van een overactieve schildklier, waarvan vermagering een symptoom is. Ze zou dan wel een grotere eetlust moeten hebben en actief moeten zijn, en het is aantoonbaar via bloedonderzoek.

Als ze buiten komt kan ze ook nog wormen hebben.
#3308014
pearlsofpassion schreef:Eiwitten in de urine is volgens mij niet normaal. Maar waar het van komt? Dat weet ik niet.
Wat zegt je DA ervan? Is hij bekend met vers?
Ze wist dat Larissa vers kreeg,vertel ik altijd duidelijk aan de Da als ze naar haar voer vragen ,ik denk wel ietsje bekend ,maar tot in de puntjes ,weet ik niet
Ze zei eiwitten ,maar of dat niet normaal is ,weet ik niet.
Ga het opzoeken in ieder geval
#3308017
kakocavi schreef:Heeft ze wel genoeg tijd om te eten of heb je het idee dat ze misschien wordt weggejaagd/weggekeken van het voer? Ik zou even observeren of het beter gaat met apart voeren, veel katten voelen zich namelijk niet op hun gemak als er anderen zitten te loeren.

Hou er ook rekening mee dat oudere katten vaak last krijgen van een overactieve schildklier, waarvan vermagering een symptoom is. Ze zou dan wel een grotere eetlust moeten hebben en actief moeten zijn, en het is aantoonbaar via bloedonderzoek.

Als ze buiten komt kan ze ook nog wormen hebben.
Larissa staat als eerste bij haar bakje ,ze heeft nu den ander bakje sinds vandaag ,met een lager rand,zag dus met eten slepen en op de vloer leggen deze week ,vandaar een andere bak
Ze eet dan en laat zich niet wegkijken,de andere 2 hebben hun eigen bakje
Vanmorgen heeft ze haar bakje bijna leeggegeten en nu heeft ze net weer nieuw eten gekregen en aardig er van gegeten.
De schildklier etc is het niet ,dat was al onderzocht ,via bloedonderzoek,vorige week al ,haar hartje was ook goed ,niet versneld ,heeft ook een echo gehad.
Geen ontsteking wat op een tumor zou kunnen wijzen,geen wormen ook onderzocht,ze komt niet buiten,dan alleen in de kattenren ,soms
Ze is voor een 15 jarige kat kerngezond ,zei de DA
Ga haar s'avonds nog een keer iets extra voeren en zien dat we haar weer wat voller krijgen .
Op dit moment is er niks aan de hand dus ,behalve dat ze erg mager is.
#3308019
boskat schreef:Larissa onze 15 jarige noorse boskat ,heeft oa een urine onderzoek gehad,kreeg vandaag de uitslag en net als de andere testen ,mankeerde de dame,gelukkig niks ,maar ze is erg mager,eet wel ,maar te weinig waarschijnlijk of te traag,ze heeft ook nog weing tanden meer
De ph waarde was ietsje hoger,maar dat kwam door het versvlees dacht de DA ,heb dat beaamt,
Maar Larissa scheid ook iets meer eiwit uit,dat zou ook kunnen komen doordat ze eiwitrijk voedsel krijgt
Mijn vraag is dat zo?
Affijn nu maar afgesproken om haar zo nu en dan apart te zetten met haar eten en wat tussendoor zodat ze weer wat gaat groeien,is misschien kittenkvv een idee om haar dat voeren?
Zijn toch katten zonder tanden die brok ook weg krijgen?
Dan zou de gewone maling van Carnibest en soms wat Darf toch geen probleem moeten zijn?
Ze is levendig en alert genoeg voor een 15 jarige kat,ze zit als eerste bij de bakjes ,ze hebben alledrie een eigen bakje,maar eten ook wel eens uit elkaars bakje
#3308279
pearlsofpassion schreef:Hoeveel eet ze dan?
Ze krijgen hier 100 gram per kat per dag
Met warme dagen eten ze alledrie minder,als het weer koeler wordt dan eten ze een paar dagen 120 a125 gram per dag per kat,blijf ik dat dan doorgeven ,dan blijft het liggen ,dus dan weer naar beneden
Ze kunnen naar buiten in de kattenren,doen ze ook wel ,maar ja zijn alledrie op leeftijd dus,vrij rustig ,neem aan dat ze dan ook niet meer nodig hebben
Ik let erop,hoe snel de bakjes leeg zijn,heel vlot ,binnen ong een 10 min a kwartier ,dan krijgen s'avonds meer,maar dat is zelden.
Doe er nu een theelepeltje gourmet mousse doorheen en dan gaat het het vlotter op
En s'avonds laat krijgt Larissa nu wat extra vlees,heb nu tartaar in blokjes van 25 - 30 gram ingevroren en heb een blikje tonijn waar ze gisteravond ook ong 25 gram gekregen heeft en dat ging ook vlot op,de tartaar ook .
Misschien nog ietsje meer proberen ,dus ook 50 gram
Larissa eet nu heel goed ,misschien door het bakje met een lagere rand of? Tja weet het niet
#3308280
boskat schreef:Ze krijgen hier 100 gram per kat per dag
Met warme dagen eten ze alledrie minder,als het weer koeler wordt dan eten ze een paar dagen 120 a125 gram per dag per kat,blijf ik dat dan doorgeven ,dan blijft het liggen ,dus dan weer naar beneden
Ze kunnen naar buiten in de kattenren,doen ze ook wel ,maar ja zijn alledrie op leeftijd dus,vrij rustig ,neem aan dat ze dan ook niet meer nodig hebben
Ik let erop,hoe snel de bakjes leeg zijn,heel vlot ,binnen ong een 10 min a kwartier ,dan krijgen s'avonds meer,maar dat is zelden.
Doe er nu een theelepeltje gourmet mousse doorheen en dan gaat het het vlotter op
En s'avonds laat krijgt Larissa nu wat extra vlees,heb nu tartaar in blokjes van 25 - 30 gram ingevroren en heb een blikje tonijn waar ze gisteravond ook ong 25 gram gekregen heeft en dat ging ook vlot op,de tartaar ook .
Misschien nog ietsje meer proberen ,dus ook 50 gram
Larissa eet nu heel goed ,misschien door het bakje met een lagere rand of? Tja weet het niet
Sorry voor het late antwoordt,pastte gisteren op kleindochter van 18 maand,die heeft me de hele dag beziggehouden :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door