Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Misty
#3305595
Wanneer is er sprake van nierfalen?

Deze uitslagen kreeg ik met de mededeling: 'Alleen het creatinine is iets verhoogd. SDMA is vreemd genoeg normaal, maar het creatinine duidt wel op een al redelijk ver gevorderd nierfalen.
Ik weet niet wat je nu voert? Maar dat moet dus wel afgestemd worden op de verminderde nierfunctie en ik raad je aan om de nierfunctie op de een of andere manier te ondersteunen.'


Wat is nu de volgende stap? Ik lees online dat er aanvullend bloed- en urineonderzoek gedaan moet worden en eventueel een echo van de nieren om de behandeling te bepalen. Ook lees ik dat het een hartprobleem kan zijn?

Alle informatie en advies is welkom!

Mijn laatste nierkat was 11 jaar geleden. Ik neem aan dat er wel het een en ander veranderd is in de tussentijd (zie de SDMA-test bijv.). Dus ook qua medicatie.

Alvast bedankt.

Groet, Winnie
Bijlagen
Screen Shot 2017-06-30 at 23.19.44.png
Screen Shot 2017-06-30 at 23.19.44.png (99.2 KiB) 6076 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3305649
Was het niet zo dat bij het voeren van rauw/vers de creatinine sowieso licht verhoogd is? Dan zou ik deze verhoging bijna licht noemen.

Eerstvolgende lijkt mij een urineonderzoek om te testen op eiwitverlies en concentratie.
Gebruikersavatar
Door Misty
#3305655
eelke schreef:Geen idee, maar je dierenarts zou toch moeten zeggen wat de volgende stap is?

Naar dat er wat mis is...
Ja, dat doet ze toch ook??
Alleen het creatinine is iets verhoogd. SDMA is vreemd genoeg normaal, maar het creatinine duidt wel op een al redelijk ver gevorderd nierfalen. Ik weet niet wat je nu voert? Maar dat moet dus wel afgestemd worden op de verminderde nierfunctie en ik raad je aan om de nierfunctie op de een of andere manier te ondersteunen (homeopathie, kruiden)
Ik vraag hier om advies, aangezien ik m'n katten rauw voer, en dat een afwijkend beeld kan geven.

Daarnaast heb ik de uitslagen vrijdag per mail ontvangen en zag ze s' avonds pas, dus kon ook niet even bellen om te overleggen.
Maak me het hele weekend al druk, hoe ik de uitslagen nu moet interperteren en wat ik nu moet doen!
Gebruikersavatar
Door Misty
#3305656
Rik01 schreef: Eerstvolgende lijkt mij een urineonderzoek om te testen op eiwitverlies en concentratie.
Ja, dat kwam ik ook tegen. Weet alleen niet in hoeverre dat al gedaan is. Er is ook een urine-onderzoek gedaan namelijk.
Moet ik navragen...
Laatst gewijzigd door Misty op zo 02 jul 2017, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Misty
#3305658
Rik01 schreef:Was het niet zo dat bij het voeren van rauw/vers de creatinine sowieso licht verhoogd is? Dan zou ik deze verhoging bijna licht noemen.
Maar wat zijn dan de normaalwaardes voor versvlees gevoerde katten dan?
En wat is licht verhoogd? Ik zie namelijk online dat >140 al verhoogd is.

Groet, Winnie
Door eelke
#3305659
Misty schreef:Ja, dat doet ze toch ook??


Ik vraag hier om advies, aangezien ik m'n katten rauw voer, en dat een afwijkend beeld kan geven.

Daarnaast heb ik de uitslagen vrijdag per mail ontvangen en zag ze s' avonds pas, dus kon ook niet even bellen om te overleggen.
Maak me het hele weekend al druk, hoe ik de uitslagen nu moet interperteren en wat ik nu moet doen!
Nou ja, maar een beetje natuurlijk;
Ik weet niet wat je nu voert? Maar dat moet dus wel afgestemd worden op de verminderde nierfunctie en ik raad je aan om de nierfunctie op de een of andere manier te ondersteunen.'

Het had natuurlijk fijn geweest als er ook bij gezegd was wat je dan moet voeren, en hoe je de nierfunctie kunt ondersteunen. Ik had niet begrepen dat je het via de mail had gekregen en er daarna geen contact meer mogelijk was. Logisch dat je je dan druk maakt en op internet gaat zoeken. Hopelijk morgen contact met je dierenarts en meer duidelijkheid, want niet fijn hé, horen dat er wat mis is en niet weten wat je er meer kunt.

Voelt je kat zich ook erg ziek?
Gebruikersavatar
Door Misty
#3305661
eelke schreef: Het had natuurlijk fijn geweest als er ook bij gezegd was wat je dan moet voeren, en hoe je de nierfunctie kunt ondersteunen. Ik had niet begrepen dat je het via de mail had gekregen en er daarna geen contact meer mogelijk was. Logisch dat je je dan druk maakt en op internet gaat zoeken. Hopelijk morgen contact met je dierenarts en meer duidelijkheid, want niet fijn hé, horen dat er wat mis is en niet weten wat je er meer kunt.
Dit is toevallig een pro-versvlees dierenarts, maar elke andere dierenarts smeert je gewoon Royal Canine of Hills nierdieetvoer aan! En dat komt er hier niet in. En ja ik ben erg benieuwd naar het dieetadvies van deze dierenarts. Maar het is dus ook niet zo dat ik daar meteen gevolg aan geef....door schade en schande.... (helaas)!
eelke schreef:Voelt je kat zich ook erg ziek?
Nee, dat wil zeggen, ik merk nog niks aan hem (maar dat zegt ook niet alles).
Door eelke
#3305663
Misty schreef:Dit is toevallig een pro-versvlees dierenarts, maar elke andere dierenarts smeert je gewoon Royal Canine of Hills nierdieetvoer aan! En dat komt er hier niet in. En ja ik ben erg benieuwd naar het dieetadvies van deze dierenarts. Maar het is dus ook niet zo dat ik daar meteen gevolg aan geef....door schade en schande.... (helaas)!


Nee, dat wil zeggen, ik merk nog niks aan hem (maar dat zegt ook niet alles).
Ja, ik snap je nu. Ik dacht een beetje dat dit gewoon het hele advies van je dierenarts was en dat je het er maar mee te doen had. Ik hoop dat er vandaag nog iemand met verstand van katten verder adviseert, zodat jij morgen met alle info kunt kijken wat je van het advies van je dierenarts vind.

Wel fijn dat hij zich nog niet heel ziek voelt, anders voelt het helemaal zo machteloos om een heel weekend te moeten wachten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3305666
Misty schreef:Maar wat zijn dan de normaalwaardes voor versvlees gevoerde katten dan? En wat is licht verhoogd? Ik zie namelijk online dat >140 al verhoogd is.
De referentie waarde is <168 voor de desbetreffende meting. Er zijn ook ander soorten metingen waarbij het <140 is. Maar in dit geval is het dus <168 en heb je niets met andere waardes te maken. Het is ook niet zo dat 150 dan slechter is dan 120. Onder de 168 valt er gewoon niets van te zeggen (anders zou men de waarde onder 168 ook als indicatie kunnen gebruiken, en dat is dus niet zo).

Nu heb ik verder geen verstand wat dan precies licht verhoogt zou zijn bij rauw maar 175 lijkt mij daar dan wel toe te behoren.

Ben benieuwd wat de DA mee zal komen. Ik neem overigens aan dat een pro-vervleesdierenarts deze waarde wel juist zou kunnen interpreteren.
Door Too
#3305687
Maar wat voer je nu dan, dat is me niet helemaal duidelijk.

Als je zelf samenstelt , welke percentages hanteer je, zou ik orgaan- en botpercentage wat verlagen wellicht wat mínder rood vlees geven en het drinken wat stimuleren en dan over een tijdje opnieuw testen.
Er zijn overigens ook kvv merken met een nierdieet variant.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3305689
Opvallend is dat alleen de creatine is verhoogd.

https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine

Ik lees hier dat verhoogde creatine ook kan komen door te lage bloeddruk, uitdroging of blaasproblemen.
Zeker omdat de andere waarden binnen de referentie zijn en de creatine maar licht verhoogd zou ik de da eens vragen naar deze oorzaken van verhoogde creatine. Voor nierfalen zou zeker de sdma verhoogd moeten zijn aangezien die waarde is bedoeld om nierfalen vroegtijdig op te sporen.
Gebruikersavatar
Door Misty
#3305912
Too schreef:Maar wat voer je nu dan, dat is me niet helemaal duidelijk.

Als je zelf samenstelt , welke percentages hanteer je, zou ik orgaan- en botpercentage wat verlagen wellicht wat mínder rood vlees geven en het drinken wat stimuleren en dan over een tijdje opnieuw testen.
Er zijn overigens ook kvv merken met een nierdieet variant.
Daar heb ik het ook nog niet over gehad. :)
Deze kat en zijn broer waren brokkenkatten toen ik ze 10 jaar geleden kreeg van de fokker. Ik heb van alles geprobeerd, maar KVV is helaas niet gelukt (ik weet dat er kvv-merken zijn met een nierdieet variant; ik heb namelijk al eerder een nierkat gehad).
Ze eten wel stukken vlees (hert, gans, konijn, lama, kangoeroe, paard etc.) en af en toe wat hart. Dit krijgen ze 's avonds. Daarnaast krijgen ze 's morgens blik met een hoog percentage vlees en zonder granen (don't shoot me!). :cool:

Groet, Winnie
Gebruikersavatar
Door Misty
#3305913
dinky89 schreef:Opvallend is dat alleen de creatine is verhoogd.

https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine

Ik lees hier dat verhoogde creatine ook kan komen door te lage bloeddruk, uitdroging of blaasproblemen.
Zeker omdat de andere waarden binnen de referentie zijn en de creatine maar licht verhoogd zou ik de da eens vragen naar deze oorzaken van verhoogde creatine. Voor nierfalen zou zeker de sdma verhoogd moeten zijn aangezien die waarde is bedoeld om nierfalen vroegtijdig op te sporen.
Bloeddruk en nader urine-onderzoek ga ik achteraan, maar ik weet niet zo goed hoe ik 'licht verhoogd' van de creatinine moet interpeteren?
Want wat ik er van begrijp is dat als het creatinine verhoogd is, de nieren nog voor minder dan 25% werken. :???:

Groet, Winnie
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3305922
Ze krijgen de helft van hun voeding dus gewoon vlees, zonder bot?
Ik kan me goed voorstellen dat ze zo moeite krijgen met de fosfor kwijt te raken want dan zit je calcium-fosfor balans natuurlijk compleet verkeerd...
En fosfor belast de nieren wel.

Ik weet het niet zeker, maar het klinkt mij niet verstandig de helft van hun voeding enkel spier te geven.
Lees bij de honden en kvv het topic over barf en kvv samen eens goed. Het blik kan je dan als kvv behandelen ( compleet).
Het zijn toch wel complete blikjes die je voert? Want dat is ook niet altijd het geval. Zeker die zonder granen zijn vaak aanvullend voer en bevat dus niet alles wat een kat nodig heeft. Als dat het geval is krijg je natuurlijk tekorten...

Wat ik wel niet begrijp is dat je dan niet gewoon volledig bent gaan zelf samenstellen, als ze wel vlees eten?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door