Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#3303078
Afgelopen week Oscar's bloed laten testen omdat ie 6 maanden geleden z'n radioactief jodium behandeling heeft gehad voor z'n schildklier. Nu is z'n schildklier waarde normaal (gelukkig!) alleen nu waren zn nierwaarden te hoog. Ik dacht dat de nierwaarden bij rauw gevoerde katten altijd al hoger waren, dus weet iemand hier of deze waarden inderdaad zorgwekkend zijn? Mijn dierenarts heeft totaal geen problemen met rauw voer, maar ik wil wel voorbereid zijn op de mogelijkheden die er zijn bij rauw gevoerde dieren ;D

Ureum 71,7mg/dL (0,40 - 0,70)
Creatinine 1,6mg/dL (0,20 - 1,40)
calcium 2,47mmol/L (2,38 - 3,00)
Fosfor 1,6mmol/L (0,81 - 1,61)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3303095
Ureum zou ik me totaal geen zorgen maken. Dat lijkt me normaal op rauw.
Crea vind ik al wat meer verhoogd. Ik weet niet of het wat is maar ik zou wss binnen een half jaar of zo nog eens laten testen. Gewoon in het oog houden.
Bij nierwaarden moet je ook altijd gewoon goed naar de kat kijken.
Door Too
#3303100
+1

Is het mogelijk om Oscar iets meer te laten drinken, in geval van kvv een drupje water erdoor ,bij barf dooivocht een klein beetje aanleggen, misschien een waterding.. zo'n fontein bedoel ik ::)
Door Hilde__
#3303124
Ik merk totaal niks aan hem. Eet goed en drinkt/plast niet meer dan normaal. Hij is sinds die schildklier behandeling ook 600g aangekomen wat ik ook niet verwacht bij nierproblemen.

Dierenarts zei dat nierproblemen vaak worden gemaskeerd door te snelle schildklier en dat het daarom nu misschien naar boven is gekomen. Ze adviseerde om z'n urine nog na te laten kijken dus dat doe ik sowieso nog. Toen z'n schildklier nog te snel ging, dronk hij wel veel meer dan normaal.

Wacht nog even op antwoord van mijn nieuwe dierenarts (andere dan die bloed heeft geprikt)
Door Hilde__
#3303304
Nou ook leuk...

Had de uitslagen naar Tannetje gemaild en die zegt dat ze niet te hoog zijn, maar dat urineonderzoek wel handig is om te kijken of daar eiwit in zit. En mn eigen dierenarts vindt de waardes wel significant verhoogd en adviseert om een sdma bepaling + urineonderzoek te laten doen en em op nierdieet + semintra te zetten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3303309
Als er dan toch een urineonderzoek komt kun je net zo goed (of eigenlijk beter) wachten met Semintra tot na dat onderzoek. Anders weet je nog niet of het eventueel ontbreken van eiwit in de urine door de Semintra komt of door nog goede nieren.
Door Hilde__
#3303310
Rik01 schreef:Als er dan toch een urineonderzoek komt kun je net zo goed (of eigenlijk beter) wachten met Semintra tot na dat onderzoek. Anders weet je nog niet of het eventueel ontbreken van eiwit in de urine door de Semintra komt of door nog goede nieren.
Dat sowieso ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3303317
Nierdieet vind ik echt overdreven.
Beetje uitkijken dat hij niet te veel orgaan.en bot krijgt en zorgen dat hij voldoende drinkt, kan je wel altijd doen. Maar echt nierdieet lijkt me te sterk.

Jouw DA is niet bekend met vers?
Kan natuurlijk dat een kat op brokken met deze waarden wel eeen probleem heeft.
Door Hilde__
#3303320
pearlsofpassion schreef:Jouw DA is niet bekend met vers?
Kan natuurlijk dat een kat op brokken met deze waarden wel eeen probleem heeft.
Ze heeft er geen problemen mee dat ik het voer, maar of ze er echt veel vanaf weet dat weet ik dus niet. Had wel aangegeven in de mail dat de waardes bij rauw gevoerde dieren hoger zijn, maar dat heeft ze genegeerd ;D

Ik moet er vrijdag toch heen met m'n konijn, dus hopelijk kan ik urine opvangen van Oscar (en met een beetje geluk ook die van Thomas, mag ook wel een keer), dan kan ze die meteen nakijken.
Door Hilde__
#3303444
Ik heb nu bij al mijn 3 katten een stick door de urine gehaald en bij alle drie zijn de resultaten precies hetzelfde, dus ik neem aan dat ze geen van 3 een nierprobleem hebben. Wat ik wel gek vind is dat leukocyten 3+ geeft bij al m'n katten. Jaaaaren geleden toen ik met een blaasgruiskat (ook al Oscar) zat, kwam dat ook steeds op de stick bij de dierenarts. In het lab bleek het toen niks te zijn, maar ik vind het zo gek.

Heeft iemand er misschien een verklaring voor?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door