Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Droppie
#3300535
Sinds ruim 2 weken loopt onze kat mank met zijn linkerachterpoot. Wij mochten ook niet aan zijn linkerpoot bij zijn hak komen. Hij liet duidelijk blijken dat hij daar pijn had.
Dus de volgende dag naar de dierenarts. Zijn gewricht bij de hak was wat verdikt. Geen verhoogde temperatuur. Er is toen voor een week onsior voorgeschreven als ontstekingsremmer. Daarbij heb ik ook 2 keer daags traumeel gegeven. Omdat hij ook slecht at, is bloed geprikt. De waarden waren goed, ook de ontstekingswaarde.

De ontstekingsremmer leek niet te helpen, dus terug naar de dierenarts. Foto gemaakt, er was niets gebroken. Wel zagen ze een verdikking zitten. Ze dachten aan een bacteriële ontsteking als gevolg van een vechtwondje. Iets was ons vreemd leek, onze katten komen alleen in onze tuin en echt vechten doen ze niet met elkaar. Maar dus 8 dagen antibiotica. En ondertussen kreeg hij ook weer traumeel van mij. In ieder geval ging het eten na dag 1 van de antibiotica beter. De poot gaat wel iets vooruit, maar over is het niet en hij heeft er duidelijk ook last van. Dus gisteren weer de dierenarts gesproken en die adviseren nu om de verdikking aan te prikken en te kijken of er een bacterie in zit en welke. Zo ja, dan de juiste antibiotica en zo nee, dan prednison.

Kan het zijn dat als de ontstekingswaarde goed is, er dan toch ergens een (bacteriële) ontsteking zit?
Heeft iemand ervaring met het aanprikken van een verdikking? Is dit een logische volgende stap of zijn er andere zaken die beter eerst uitgesloten kunnen worden?
Alvast dank.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3300550
Ik vind het wel logisch klinken. En is een foto gemaakt en breuk is (nagenoeg) uitgesloten.
Na het aanprikken kan datgene wat uit de verdikking komt, op kweek worden gezet en kan gericht AB gegeven worden, ipv met een olifant op een mug schieten.
Door Droppie
#3300580
Op zich is het ook wel logisch om te kijken welke bacterie er nu in zit, maar ik twijfel of er wel een bacterie in zit. Kan het niet zoiets zijn als een scheurtje in een spiertje of een peesontsteking. Uit eigen ervaring weet ik dat een peesontsteking niet zichtbaar is op röntgen. En wat dan als je daar in gaat prikken, geen idee of het dan alleen maar erger wordt.

Gelijk bij het eindigen van de antibitiocakuur was ik ook gestopt met traumeel, vanochtend heb ik hem dit weer gegeven en toeval of niet, het is gelijk een andere kat. Ik ga het weekend door met traumeel en dan bespreek ik maandag weer met de dierenarts hoe verder.
Door Anneloog
#3300988
Hier ook een kat die mank loopt. Was denkt de DA knieschijfje uit de kom gehad en dus pees/banden letsel. Foto's waren mooi geen bot schade weinig tot geen zwelling echt puur alleen mank lopen als symptoom. Na 10 dagen bench rust met onsior lichte mank over dus weer 10 dagen incl onsior er aan vast geplakt ( 3 dagen van onsior af geweest maar liep direct slechter vandaar weer ingezet) da denkt niet dat banden of pezen geheel afgescheurd zijn omdat dat meer zwelling en slechter lopen zou geven. Heb da gevraagd of het zin heeft traumeel erbij in te zetten maar ze kende het niet en kon daarom niet ja of nee zeggen. Vandaar ff in dit topic de vraag kan het samen met onsior en heeft het meerwaarde?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Door Too
#3301010
;D ;D Koek


Ja hoor als er idd nog iets van zwelling of kneuzing zit mag je best traumeel geven, voor mijn gevoel (en ervaring aan eifen lijf) zie je de grootste verschillen als je snel na gebeurtenis aanvangt maar later kan prima
Door Anneloog
#3301018
Too schreef:;D ;D Koek


Ja hoor als er idd nog iets van zwelling of kneuzing zit mag je best traumeel geven, voor mijn gevoel (en ervaring aan eifen lijf) zie je de grootste verschillen als je snel na gebeurtenis aanvangt maar later kan prima
Oke ga ik morgen ff traumeel halen en dit erbij proberen, het is zo sneu wil hem liefst gewoon uit de bench maar tja dat mank lopen is gewoon ook niet oke. Heb een oudere kater die ook pl ( patella luxatie) heeft maar die heeft er totaal geen last van ivm losse banden dus op wat artrose in de toekomst na loopt die nooit mank. deze drama heer loopt echt zeker toen we ff gestopt waren met de onsior direct slechter en dat betekend dus pijn. DA waarschuwde me al dat banden en pezen letsel 6 tot 8 weken kan duren en we zitten pas op 15 dagen echte bench rust dus misschien wil ik ook te snel.
Door Too
#3301034
Anneloog schreef:Oke ga ik morgen ff traumeel halen en dit erbij proberen, het is zo sneu wil hem liefst gewoon uit de bench maar tja dat mank lopen is gewoon ook niet oke. Heb een oudere kater die ook pl ( patella luxatie) heeft maar die heeft er totaal geen last van ivm losse banden dus op wat artrose in de toekomst na loopt die nooit mank. deze drama heer loopt echt zeker toen we ff gestopt waren met de onsior direct slechter en dat betekend dus pijn. DA waarschuwde me al dat banden en pezen letsel 6 tot 8 weken kan duren en we zitten pas op 15 dagen echte bench rust dus misschien wil ik ook te snel.

Kan hij ook 'denksporten' om iets te doen te hebben of vindt ie dat te ingewikkeld en veel gedoe ::)
Door Anneloog
#3301039
Too schreef:

Kan hij ook 'denksporten' om iets te doen te hebben of vindt ie dat te ingewikkeld en veel gedoe ::)

Sammie is een simpele kater een die denken lastig vind en snel van dingen dan in de stress raakt en eng vind... Het is mijn wolliebollie waar manlief totaal niks mee kan. Begin stukje van de bench de bodem plaat zit een hele kleine knik in dus dat stuk is eng.. echt Sam is een schat maar ook een enorme stresskip. Alles nieuw is eng nu mag hij gedoseerd uit de bench waar ik bij blijf om naar de kattenbak te gaan en zodat ik kan zien hoe hij loopt en voor aandacht etc. Ik zorg ervoor dat hij niet kan springen en verder rust. Ik weet het verder voor hem ook zo ff niet te verbeteren, ja elke dag kleedjes en kussentjes in de bench herschikken verschonen en wisselen ( wisselen met bekende kleedjes en kussentjes want anders stress) Ben al lang blij dat hij eet en drinkt in de bench en dat op 3 ongelukjes na op 15 dagen in de bencht het goed gaat met de kattenbak uitlaat tijden.
Door Droppie
#3301054
Anneloog schreef:Hier ook een kat die mank loopt. Was denkt de DA knieschijfje uit de kom gehad en dus pees/banden letsel. Foto's waren mooi geen bot schade weinig tot geen zwelling echt puur alleen mank lopen als symptoom.
Lijkt veel op wat er bij onze kat te zien is of eigenlijk niet te zien is. De poot was licht verdikt, maar het was vooral het mank lopen. Opvallend dat jouw dierenarts bench rust voorschrijft en de 2 dierenartsen die naar Peper hebben gekeken niet. Ze geven aan dat katten zelf goed kunnen bepalen wanneer ze te ver gaan. Wat mij weer vreemd lijkt, wanneer er ook zoiets als onsior wordt gegeven, wat naast een ontstekingsremmer toch ook een pijnstiller is. Lijkt mij dat bij minder pijn een kat meer gaat bewegen dan goed voor hem is. Gelukkig is Pepper niet zo'n springer en waar hij op de vensterbank gaat hebben wij opstapjes gemaakt.

Weet niet of traumeel S effect heeft voor Sammie. https://kattenzorgnijmegen.nl/de-wonder ... -traumeel/
Zelf heb ik het tegelijk gegeven met onsior.
Verder ben ik blij met hoe het nu met Pepper gaat, hij loopt weer rond en bijna niet meer mank. En ik merk dat hij weer de oude vertrouwde Pepper wordt. Dus hopelijk is het bij hem een verstuiking geweest.
Door Too
#3301217
Anneloog schreef:Sammie is een simpele kater een die denken lastig vind en snel van dingen dan in de stress raakt en eng vind... Het is mijn wolliebollie waar manlief totaal niks mee kan. Begin stukje van de bench de bodem plaat zit een hele kleine knik in dus dat stuk is eng.. echt Sam is een schat maar ook een enorme stresskip. Alles nieuw is eng nu mag hij gedoseerd uit de bench waar ik bij blijf om naar de kattenbak te gaan en zodat ik kan zien hoe hij loopt en voor aandacht etc. Ik zorg ervoor dat hij niet kan springen en verder rust. Ik weet het verder voor hem ook zo ff niet te verbeteren, ja elke dag kleedjes en kussentjes in de bench herschikken verschonen en wisselen ( wisselen met bekende kleedjes en kussentjes want anders stress) Ben al lang blij dat hij eet en drinkt in de bench en dat op 3 ongelukjes na op 15 dagen in de bencht het goed gaat met de kattenbak uitlaat tijden.
Mijn Catoo vind dingen ook al gauw te spannend vandaar mijn vraag.
Zelfs een paar snoepjes in een wcrolletje of onder een handdoekje kunnen op een verkeerde dag al een hele bult aan oversprong opleveren terwijl er volgens haar weinig leuker is dan een 'speurtocht'.. bloedfanatiek is ze dan ;D maar dat vraagt net wat minder inventiviteit dan een mini denkdingetje
Door Anneloog
#3306261
Hoe is het nu met de kat? is het manken over? Mijne Sam helaas nog steeds mank dus morgen afspraak in utrecht bij universiteits ziekenhuis want onze DA weet het verder ook niet meer. Na pijnstilling heb ik nog een kleine 2 weken traumeel s ingezet en dat hielp wel maar niet volledig. Sam laat verder op wat manken na geen pijn zien etc maar tja het manken zelf is gewoon niet oke dus we wachten morgen met spanning af.
Door Anneloog
#3306394
terug van lange dag in utrecht en.... gehele heup kop is afgebroken, begon waarschijnlijk met een scheurtje wat bloedvat kapot heeft gemaakt waardoor bot is gaan afsterven .. gevolg van laat sluitende groeischijven ten behoeve van vroege castratie en pech en lompheid van Sam de kat.... mijn eigen DA sloeg de plank dus helaas behoorlijk mis met haar diagnose patella luxatie terwijl de foto's die zij gemaakt had al redelijk wat aanwijzingen gaven tot deze diagnose maar toen nog niet zo ver gevorderd :( maar goed nu kunnen we door pakken en handelen zodat Sam niet meer kreupel hoeft te lopen en geen pijn meer hoeft te hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door