Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3297137
MadV schreef:Ik wou dat ik het wist, pearlsofpassion. Ik heb alleen urine ingeleverd en een uur later werd ik gebeld met de uitslag. Gruis in de urine en wat onstekingscellen.
Niet op kweek gezet, naar mijn idee.
Volgens de factuur is er microscopisch onderzoek gedaan en een urine onderzoek (s.g. stick).
Ja, dan is het enkel visueel.
Ik zou wel een bellen om te vragen wat die ontstekingswaarden zijn.
Ik vermoed nu dat het om witte bloedcellen gaat en niet om bacterien. In dat geval is AB niet nodig.
Op deze manier ben je wel nooit 100% zeker dat het gruis niet na het opvangen ontstaan is. Daarvoor moet die meteen onderzocht worden dus bij de DA zodra jij ermee komt of nadat er een punctie gedaan is.
#3297170
Pearlsofpassion, er is altijd tegen mij gezegd om het het liefst zo snel mogelijk te brengen. Maar als hij bijv. buiten de openingstijden van de dierenkliniek plast, ik het tot openingstijd in de koelkast moet bewaren.
Dit is dus tegenstrijdig? Ik zit er sowieso aan te denken om een andere dierenarts te overwegen...
#3297243
pearlsofpassion schreef:Dat is wel wat meestal wordt gedaan maar dus niet 100% betrouwbaar is.
Dat is wat Kaela ook aankaartte.
Daarom doen wij altijd een blaaspunctie. Otje pist ook niet op de katakor, dus dat is altijd een drama. En nooit vers, want ik zit al dik een half uur in de auto om bij de dierenarts te komen.

Een punctie is natuurlijk ook niet geheel risicovrij, want je prikt toch met een naald door de buik. Maar voor de kat weinig ingrijpend en bij Otje inmiddels al een keer of 6 a 7 goed verlopen met goede (in de zin van bruikbare) uitslagen.
#3299932
Lieve mensen, ik wil jullie even een update geven over mijn struviet blaasgruis kat.
Ik geef hem nu bijna 3 weken Royal Canin High Dilution. Zijn PH daalt maar niet, die is zelfs licht gestegen (7.5 - 8.0).
Doe ik er verstandig aan om dit te melden bij mijn dierenarts? Ik ben bang dat mijn dierenarts standvastig zal zeggen haar advies op te volgen en de aankomende 3 weken dit nog te voeren.
Maar naar mijn idee had zijn PH toch al veel lager moeten zijn?
Hij blijft ook lichte klachten houden: doet lang over een plas, en wast zich daar gelijk na de plas
#3300005
koekje schreef:Ik heb geen ervaring met dat soort brok, dus weet niet hoe snel het zou moeten werken. Welke termijn heeft je dierenarts in eerste instantie aangegeven? Ik zou dit wel bij hem/haar terugkoppelen, zeker ook van de klachten. Ik vind dat risicovolle klachten voor een kater.
Ik moet hem dit voer 6 tot 8 weken geven en daarna over op de onderhoudende variant. M.a.w. het gruis moet met 6 tot 8 weken zijn opgelost.
Dat na 3 weken het gruis nog niet weg is, lijkt me normaal. Maar dat de PH waarde na 3 weken nog niet gedaald is, vind ik wel lang duren.
#3300016
Kaela schreef:Bij Otje was de PH na 3 a 4 weken van 9 naar iets onder de 7 gedaald. Ik zou er niet gerust op zijn als na 3 weken de PH alleen maar gestegen is.
Ik kreeg de PH waarde met vers vlees op den duur niet lager dan 7.0 - 7.5. Nu na bijna 3 weken op dieetbrokken is zijn PH waarde tussen de 7.5 - 8.0. Het is maar een lichte stijging, maar toch...
#3300031
dinky89 schreef:Ik vind het heel vreemd dat die ph waarde is gestegen...... Zou ik zeker terugkoppelen aan de DA.
Ben ik met je eens, ik ben alleen bang dat ze zal zeggen dat ik het nog niet lang genoeg gegeven heb. Toen ik de vorige keer klaagde dat op de onderhoudende brokken zijn PH steeg (naar 8,5!), werd me doodleuk verteld dat dat niet gelijk betekent dat hij blaasgruis heeft. Maar goed, het doorgeven kan natuurlijk nooit kwaad. Ik kan altijd nog naar een andere dierenarts gaan die wel pro vers is.
#3300044
Ik heb uiteindelijk 3 maanden high dilution gegeven aan Dinky. Ben pas daarna in aanraking gekomen met rauw voeren omdat de da vond dat levenslang onderhoudsvoer nodig was en mij dat tegen stond bij poes van 5 jaar waarbij de oorzaak vermoedelijk stress was ::) Wanneer het na die 3 maanden nog niet goed was geweest was de volgende stap een echo om te kijken of er misschien te grote steen in zou zitten. Misschien ook in overweging nemen?

Wanneer ik jouw verhaal lees dan lees ik dat de ph waarde op rauw beter was dan op de brokken. Ik zou overwegen om rauw te gaan voeren in combinatie met eurologist want de brokken lijken niet het juiste te doen.
#3300045
dinky89 schreef:Ik heb uiteindelijk 3 maanden high dilution gegeven aan Dinky. Ben pas daarna in aanraking gekomen met rauw voeren omdat de da vond dat levenslang onderhoudsvoer nodig was en mij dat tegen stond bij poes van 5 jaar waarbij de oorzaak vermoedelijk stress was ::) Wanneer het na die 3 maanden nog niet goed was geweest was de volgende stap een echo om te kijken of er misschien te grote steen in zou zitten. Misschien ook in overweging nemen?

Wanneer ik jouw verhaal lees dan lees ik dat de ph waarde op rauw beter was dan op de brokken. Ik zou overwegen om rauw te gaan voeren in combinatie met eurologist want de brokken lijken niet het juiste te doen.
Hoe lang voer jij nu rauw aan Dinky?
#3300064
Sinds eind 2012 krijgt ze rauw (ivm gemak voor de baasjes niet volledig maar sindsdien geen dieetbrokken meer gegeten).

Volgens mij was het vorig jaar dat ze kleine beetjes ging plassen met bloed. Was bang voor gruis dus urine ingeleverd met als conclusie bloed dus blaasontsteking maar geen gruis. Na pijnstiller leek het beter maar paar week erna was het weer mis. Toen langs da voor punctie om te kijken of het bacterie was. Bij punctie bleek blaas onvindbaar. Deze bleek in liesbreuk te zitten wat de problemen veroorzaakte. DA vertelde mij dat dit niets te maken had met stoppen van dieetbrok en vertelde mij dat het zo goed ging qua ph waarschijnlijk mede doordat ik ook rauw gaf. In de periode van benchrust na de operatie heeft ze blaasontsteking opgelopen door de stress wat voor mij bevestiging was dat het bij dinky door stress kwam (hebben haar met blaasgruis uit asiel gehaald).
#3300078
Bedankt voor je reactie, Dinky89.
Het is goed om te weten dat blaasproblemen ook andere oorzaken kunnen hebben.
Ik vind het een gemiste kans dat er nauwelijks gekeken wordt naar de oorzaak van blaasgruis. Ik weet dat dit moeilijk is en het ook niet altijd te achterhalen is. Maar ik voel me afgescheept met hun dieetvoeding (waar zij aan verdienen).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door