Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3296903
pearlsofpassion schreef:Ik zou zelf toch die blaasontsteking behandeld willen zien. Anders kan je nog zoveel veranderen aan het eten als je wil, blijft hij een hoge pH houden. Gruis irriteert de blaas en dat geeft weer ontsteking en zo blijf je bezig.

Koolhydraten verhogen de pH. En soms vrij sterk. Dus ik zou toch eentje zoeken die hij lust zonder koolhydraat. Bij voorkeur meer dan 1 merk.
Diersoorten die erin zitten zijn niet van belang voor de verzuring. Koolhydraten dus wel.
Ja, ik bedoelde de overstap op vers. Blaasontsteking behandelen lijkt me evident. Zoiets is pijnlijk en kan voor ergere medische klachten zorgen.
#3296904
Carnibest heeft een aantal smaken diabetes. Deze is ook geschikt voor katten met zonder suikerziekte, het verschil is dat er geen rijst aan is toegevoegd.
Tinlo is bij mijn weten graanvrij, maar ik weet niet zeker of dat met alle smaken zo is. De versies voor katten dacht ik wel, maar bekijk voor de zekerheid etiketten en website van de fabrikant.
#3296941
Mij katten vinden Haaksbarf lekker maar daarvan moet je echt meerdere smaken voeren om tot een compleet verhaal te komen en dat kan met een kieskeurig eter nog een hele uitdaging zijn.
Cattery van Tinlo is compleet (want verschillende diersoorten in de mix) en zonder premix of koolhydraat ze eten het graag. Ook bij deze variant kan het natuurlijk geen kwaad om op termijn te kijken of er andere merken zijn die ook in de smaak vallen. Variatie is altijd goed.


En idd een plonsje water door de kvv om de vochtinname wat te helpen is altijd goed.
#3297013
MadV schreef:Ik denk dat ze ervan uitgaan dat hij geen bacteriële infectie heeft?
Maar ik vroeg het aan een vriendin van mij die studeert Diergeneeskunde en de dierenartsen daar hadden het ook al over antibiotica, omdat er misschien toch een bacterie bij zit.
Onze Otje heeft heel vaak blaasgruis en blaasontsteking gehad. Wat wij haar ook voeren, al blijft het op het ene voer langer goed gaan dan op het andere.

Mijn ervaring is dat het elke keer weer onderschat wordt. Onze huidige dierenarts gaat altijd grondig te werk. Een blaaspunctie om écht verse en steriele urine te onderzoeken, goed controleren op gruis, ph en ontstekingen. Alleen dan is het des te sneller weer over. Ik ben door andere dierenartsen al heel wat keren naar huis gestuurd met halve maatregelen omdat het volgens hen meestal dit of dat is. Ja, allemaal leuk en aardig, maar meestal is niet altijd en ergens van uitgaan geeft veel te veel marge op fouten.

Mijn advies is dus om in ieder geval een volledige diagnose te krijgen. Heeft ie een blaasontsteking? Wat is de PH? Is er nog gruis? En van daaruit te gaan behandelen. Wij hebben er ook vaak voor gekozen om eerst de verzurende brokken te geven, omdat Otje zo'n hardnekkig geval is. Vers zou wel mijn voorkeur hebben, want dat is voor de hele gezondheid van de kat veel beter. Wij zijn altijd vers bij de verzurende brokjes blijven geven, gemalen en dan met water tot soepje gemaakt. Want drinken is het enige wat echt door iedereen wordt aangeraden. Je hebt doorstroming in de blaas nodig om de bacteriën en gruis in een zo vroeg mogelijk stadia er al uit te spoelen.
#3297103
pearlsofpassion schreef:Hoe is de ontsteking vastgesteld?
Toch via kweek denk ik dan of minstens door het waarnemen van bacteriën in de urine?

Want je zegt dat hij geen duidelijke klachten vertoont?
Ik heb alleen urine ingeleverd dmv Kat Kor afgelopen maandagochtend (zo snel mogelijk vers van de kat). Ik wilde graag dat ze de urine goed testten, de PH waarde en op gruis omdat ik wilde weten of ondanks de iets verhoogde PH waarde er niks mis met hem is.
Uit dat urine onderzoek kwam naar voren dat hij gruis heeft en lichte ontstekingswaarde.
Nee, ik merk nauwelijks iets aan hem. Ik vind alleen dat hij lang doet over een plas. Maar hij plast niet extreem vaak of kleine beetjes. Ook geen bloed in z'n urine. Dit waren de klachten die hij de eerste keer had toen ik vermoedde dat hij een blaasontsteking/blaasgruis had. Toen was ik er op tijd bij, nog voordat hij verstopt raakte.
Laatst gewijzigd door MadV op di 02 mei 2017, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#3297105
Kaela schreef:Onze Otje heeft heel vaak blaasgruis en blaasontsteking gehad. Wat wij haar ook voeren, al blijft het op het ene voer langer goed gaan dan op het andere.

Mijn ervaring is dat het elke keer weer onderschat wordt. Onze huidige dierenarts gaat altijd grondig te werk. Een blaaspunctie om écht verse en steriele urine te onderzoeken, goed controleren op gruis, ph en ontstekingen. Alleen dan is het des te sneller weer over. Ik ben door andere dierenartsen al heel wat keren naar huis gestuurd met halve maatregelen omdat het volgens hen meestal dit of dat is. Ja, allemaal leuk en aardig, maar meestal is niet altijd en ergens van uitgaan geeft veel te veel marge op fouten.

Mijn advies is dus om in ieder geval een volledige diagnose te krijgen. Heeft ie een blaasontsteking? Wat is de PH? Is er nog gruis? En van daaruit te gaan behandelen. Wij hebben er ook vaak voor gekozen om eerst de verzurende brokken te geven, omdat Otje zo'n hardnekkig geval is. Vers zou wel mijn voorkeur hebben, want dat is voor de hele gezondheid van de kat veel beter. Wij zijn altijd vers bij de verzurende brokjes blijven geven, gemalen en dan met water tot soepje gemaakt. Want drinken is het enige wat echt door iedereen wordt aangeraden. Je hebt doorstroming in de blaas nodig om de bacteriën en gruis in een zo vroeg mogelijk stadia er al uit te spoelen.
Bedankt voor het delen van jouw ervaring, Kaela! Hier kan ik zeker wat mee!
#3297129
Ik wou dat ik het wist, pearlsofpassion. Ik heb alleen urine ingeleverd en een uur later werd ik gebeld met de uitslag. Gruis in de urine en wat onstekingscellen.
Niet op kweek gezet, naar mijn idee.
Volgens de factuur is er microscopisch onderzoek gedaan en een urine onderzoek (s.g. stick).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door