Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3296664
Beste lezer(s),

Al meerdere websites en forums heb ik afgezocht. Voornamelijk kom ik tegen dat de PH waarde van de kat tussen de 6,0 en 6,5 hoort te liggen.

Ik heb dus een kater van 3 jaar met struviet blaasgruis. Hij heeft zelfs al eens een verstopping gehad.
Hierna voer van de dierenarts gegeven: Royal Canin Urinary High Dillution. Na zes weken urine laten controleren en het was helemaal goed, ik mocht absoluut niks anders geven dan de voeding van de dierenarts, uiteraard: Royal Canin Urinary. Na een week heb ik zelf de urine gecontroleerd met een PH strip, de PH waarde was gestegen naar 8,5 - 9!
Ik ben direct over gestapt op vers vlees met enkele druppels appelazijn, zoals ik op jullie forums o.a. ben tegen gekomen. Ik geef dit al ongeveer 5 of 6 weken en hij lijkt geen klachten te hebben. Helaas krijg ik de PH waarde niet lager dan 7,0 en 7,5.

Hoe strikt moet je deze waarde nemen (6,0 en 6,5)?
En kan het ophouden van urine ook een rol spelen bij de verhoging van de PH waarde? (Hij vindt de Kat Kor korrels verschrikkelijk en gaat er pas op als hij het niet meer kan ophouden!)

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
#3296678
Welkom!

Dat de pH al lager is geworden, geeft wel aan dat er zeker effect is van het vers voeren en de extra verzuring. Ik dacht dat tussen de 6 en 7 ideaal zou zijn (gemiddeld 6,5), maar ben geen (veterinair) medicus.
Een ontsteking maakt de urine ook minder zuur, dus dat zou nog iets kunnen zijn om na te laten checken.
#3296707
Dat kan natuurlijk nooit kwaad. Probeer ervoor te zorgen dat je een heel vers urinestaal inlevert en ze dit dan ook gelijk onderzoeken. Niet-verse urine geeft sediment en per definitie een vals-positieve uitslag op struviet en/of ontstekingscellen.
Als de katkor de boel erger lijkt te maken, dan kan de dierenarts een punctie doen of de blaas leegdrukken. Dan heb je zeker te weten hele verse urine.
#3296738
Zoals koek al zegt: de ph moet tussen de 6 en de 7 zijn. Onder de 6 levert oxolaat gruis op, boven de 7 struviet gruis. Als de ph met vers alleen niet zuur genoeg wordt kan je extra verzuren met bv uropet. Dat is iets wat je door het eten doet. Als je kiest om te verzuren is het heel belangrijk om goed te controleren dat de urine niet te zuur wordt. Oxolaat kan je namelijk niet oplossen en is dus erger dan struviet.
#3296758
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vanmorgen de urine laten onderzoeken. Er zit toch weer gruis in en lichte ontstekingswaarde.
Hij moet weer 6 weken op de High Dillution van Royal Canin en daarna over op de onderhoudende Urinary.
Ik heb aangegeven dat hij klachten en een hoge PH waarde kreeg bij de onderhoudende Urinary, maar dat hoeft nog niet gelijk te wijzen op gruis, zei de assistente?

Misschien heeft hij daarom nu wel gruis en een milde ontsteking, vanwege de onderhoudende voeding die hij ca. 6 weken geleden kreeg.
Ik zal het advies weer braaf opvolgen van mijn dierenarts. Had ik maar gelijk met urine gekomen toen de PH waarde zo hoog was van de onderhoudende voeding.
#3296773
Als het gruis weg is, zou ik rauw gaan voeren. Probleem opgelost.
Misschien zou ik het wel meteen durven, in combi met extra verzuurders, maar als hij vorige keer goed op de oplossende brok reageerde begrijp ik wel als he dat nu even inzet om snel dat gruis weg te krijgen.
Krijgt hij ook AB tegen de ontsteking?

De assistente kletst uit haar nek. Bij te hoge pH slaat struviet neer, zo simpel is dat. Je hoort gewoon als eigenaar geen te moeilijke vragen te stellen. ;) ::)

Ik zou hem dus op vers zetten en dan de pH goed opvolgen. De kans bestaat dat hij al een ontsteking had van bij die onderhoudende brok en je daardoor de pH niet lager dan 7 kreeg. De bacterien van de ontsteking verhogen nl de pH waardoor blaasontstekingen en struviet vaak hand in hand gaan.
Op een pH van 7 zal hij wss geen extra struviet aanmaken maar bestaand struviet zal er ook niet van oplossen. Daarvoor heb je wat zuurder milieu nodig. Hoe zuur precies, heb ik geen idee van.

Maar eens hij gruisvrij is kan je dus perfect rauw gaan voeren, en belangrijk: zonder koolhydraten. Als je de pH test kan je kijken of je nog extra moet verzuren of enkel rauw voldoende is om een juiste pH te krijgen.
Als hij gevoelig is voor blaasontstekingen kan een middel als eurologist ook goed ondersteunen.
Oh, en laat hem zoveel mogelijk drinken. Als je rauw geeft wat water over het eten. Anders wat kvv of desnoods een graanvrij blikje in veel water mengen. Of een bouillonnetje trekken. Je kan dat los van de normale maaltijden aanbieden zodat hij er meer van zal drinken.
#3296800
Bedankt voor je reactie pearlsofpassion!

Nee, ik durf het niet gelijk aan, omdat hij al een keer een verstopping heeft gehad. Hij drinkt inderdaad ook te weinig, net als bijna elke kat. Dus extra water gooi ik er al doorheen.
Verder is het een echte kat, erg kieskeurig. Ik heb op advies van iemand vis gekocht en het kookvocht als ijsblokjes ingevroren. Maar helaas, meneer blieft het niet.
Hij krijgt natuurmix van Bibi, daar zitten helaas wel wat koolhydraten in, maar niet veel geloof ik. Ik heb weleens barf geprobeerd van Tinlo, Maar dat eet hij gewoon echt niet.
Omdat hij geen klachten heeft vindt de dierenarts het niet nodig om hem een ontstekingsremmer te geven. Ik heb nog wel een ongeopend flesje Meloxidyl van Ceva staan, dat heeft hij de vorige keer gekregen tegen de ontsteking. Misschien dat ik hem dat alsnog ga geven.
#3296826
Geweldige tip koekje, ik heb alleen mijn katten geleerd dat ze niet op het aanrecht mogen :o maar ik begrijp je logica!
Ik heb ooit eens begrepen dat rundvlees niet voldoende verzuurd. Hij is namelijk gek op beefmix van Bibi, maar daar kreeg hij toch weer gruis van. Maar die kipfilet (rauw of gekookt?) op een schoteltje zal ik zeker in mijn gedachte houden zodra hij van de gruis af is! Bedankt voor de tips!
#3296888
Rauw.

Hoezo zou rund niet genoeg verzuren? Dat je kater gruis kreeg op bibi-beefmix is daar geen verklaring voor. Zit er niet wat toegoevoegde koolhydraten in Bibi? Is het gruis veroorzaakt door een (verlopen) blaasontsteking? Etc. Het is niet zo 1 op 1 te stellen.

Maar als je perse kater eerst gruis- en ontstekingsvrij wilt hebben, is dat natuurlijk je goed recht. Het is jouw huisdier immers.
Maar het hoeft niet perse ;)
#3296896
Ik zou zelf toch die blaasontsteking behandeld willen zien. Anders kan je nog zoveel veranderen aan het eten als je wil, blijft hij een hoge pH houden. Gruis irriteert de blaas en dat geeft weer ontsteking en zo blijf je bezig.

Koolhydraten verhogen de pH. En soms vrij sterk. Dus ik zou toch eentje zoeken die hij lust zonder koolhydraat. Bij voorkeur meer dan 1 merk.
Diersoorten die erin zitten zijn niet van belang voor de verzuring. Koolhydraten dus wel.
#3296898
Ik had daar wat over gelezen, koekje. Uiteraard is niet alles waar wat je op internet leest.
Ik ben inderdaad misschien te voorzichtig met hem. Hij is pas 3 jaar oud, maar vorig jaar al een darmoperatie gehad.
Pearlsofpassion weet jij goede merken die koolhydraat vrij zijn? Het liefst KVV.
Iedereen weer bedankt voor de tips, Ik waardeer het enorm.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door