Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3305643
pearlsofpassion schreef:Wat een goed nieuws!
Nu weet je het tenminste. En kan je de zorgen laten varen.

Hoe plast hij eigenlijk? Met zijn kont bijna op de korrels? Hoog op zijn poten tegen de wand alsof hij sproeit?
Of gehurkt maar toch zo hoog mogelijk van het grit af met een bolle rug?
Want enkel de laatste houding is een gespannen houding waarbij je er vanuit kan gaan dat hij last heeft bij het plassen.
Ik weet het niet precies, maar als ik kijk nadat hij geplast heeft dan zit dit vaak tegen de achterwand aan. Verder vind ik dat hij vrij lang doet over een plas. Meer klachten heeft hij niet.
Ik had alleen voor de zekerheid urine laten onderzoeken om te kijken of het nu goed is (dmv KatKor). Het viel me al gelijk op dat zijn urine erg troebel is. Toen ik de dierenarts beldevoor de uitslag van het urine onderzoek, zei hij dat het "helemaal" niet goed was. Er zou gruis in zitten, een te hoge PH waarde en ontstekingswaarde.
Maar de echo wijst dus uit dat hij geen gruis heeft.
#3305667
Waarschijnlijk is zijn urine bij het opvangen gecontamineerd geweest met bacteriën. Die zijn dan gaan groeien waardoor de pH omhoog ging en gruis neersloeg. Ook in gezonde urine slaat gruis neer bij hoge pH.

Vandaar dat een urineonderzoek op opgevangen urine onbetrouwbaar is. Enkel onmiddellijk na afname valt daar iets over te zeggen. En dan alles behalve kweek natuurlijk.
#3305686
pearlsofpassion schreef:Waarschijnlijk is zijn urine bij het opvangen gecontamineerd geweest met bacteriën. Die zijn dan gaan groeien waardoor de pH omhoog ging en gruis neersloeg. Ook in gezonde urine slaat gruis neer bij hoge pH.

Vandaar dat een urineonderzoek op opgevangen urine onbetrouwbaar is. Enkel onmiddellijk na afname valt daar iets over te zeggen. En dan alles behalve kweek natuurlijk.
Dat blijkt maar weer. De urine van de blaaspunctie zag er ook perfect uit. Het was licht van kleur en helder.
#3305839
HildeR schreef:Mijn kat is destijds ook onterecht als blaasgruiskat gediagnosticeerd omdat de dierenarts de urine rustig de hele dag liet staan voordat ie er iets mee deed :-X

Was de pH ook goed dit keer?
Ik heb net gebeld voor de uitslag van de urine op kweek dmv een blaaspunctie. De PH waarde was goed en er zat geen bacterie in.
De dierenarts vindt het alleen wel nog vreemd dat hij ontstekingswaarde en bloed in de urine aantrof
(in de urine die ik zelf met Kat Kor had opgenomen). Dat de gruis neerslaat bij het afkoelen en de PH waarde stijgt dat zou kunnen, maar ontstekingswaarde en bloed slaat niet opeens neer, toch?
Maar ik ben blij met het resultaat, ik meet zelf maar niks meer en houd gewoon goed in de gaten hoe vaak en hoe hij naar de bak gaat. Hij krijgt gewoon alleen vers vlees en we kijken het aan. Voorlopig gaat het goed.
#3305841
Gaat ie makkelijk op de katkor korrels of raakt hij daar toch iets gestresst door?

Ik ben laatst met Oscar ook in de weer geweest, had em 's middags in de gang opgesloten met zn bak (= stress) en uiteindelijk toch meegenomen naar de dierenarts voor een punctie (=nog meer stress) en daar zat dus bloed in. Dierenarts zei dat katten a la minute op stress reageren en dat de blaaswand dan al gevoelig wordt, waardoor er dus bloed in de urine komt. Twee dagen later heb ik wel op een normale manier urine op kunnen vangen (bakje onder z'n kont gehouden ;D ) en daar zat al geen bloed meer in.

Hoe heeft jouw eigen dierenarts de urine gecontroleerd? Met een stick of iets anders?
#3305895
HildeR schreef:Gaat ie makkelijk op de katkor korrels of raakt hij daar toch iets gestresst door?

Ik ben laatst met Oscar ook in de weer geweest, had em 's middags in de gang opgesloten met zn bak (= stress) en uiteindelijk toch meegenomen naar de dierenarts voor een punctie (=nog meer stress) en daar zat dus bloed in. Dierenarts zei dat katten a la minute op stress reageren en dat de blaaswand dan al gevoelig wordt, waardoor er dus bloed in de urine komt. Twee dagen later heb ik wel op een normale manier urine op kunnen vangen (bakje onder z'n kont gehouden ;D ) en daar zat al geen bloed meer in.

Hoe heeft jouw eigen dierenarts de urine gecontroleerd? Met een stick of iets anders?
Dat zou er zeker mee te maken kunnen hebben, hij vindt de Kat Kor korrels niet fijn en stelt z'n plas soms uren uit.
Ik weet helaas niet hoe de dierenarts de urine heeft onderzocht.
#3305946
MadV schreef:Dat zou er zeker mee te maken kunnen hebben, hij vindt de Kat Kor korrels niet fijn en stelt z'n plas soms uren uit.
Ik weet helaas niet hoe de dierenarts de urine heeft onderzocht.
Als ie dat met een stick heeft gedaan, verklaart het ook de ontstekingscellen. Heb hier geleerd dat die altijd positief kleurt bij kattenurine ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door