Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3294079
Dit zegt de bijsluiter er over:

Samenstelling
Bevat astragalus 9,5%, vlees en dierlijke bijproducten (gevogelte), calciumcarbonaat 3,57%, viseiwithydrolysaat 1,9%, magnesiumcarbonaat 0,95%, chitosan 0,95% en glyceriden. Additieven per kg: technische additieven: Butyl HydroxyTolueen (BHT), E 321 (1b): 190 mg*; Polyoxyetheen-20-sorbitaan-mono-oleaat, E 433 (1): 4 800 mg. * 1 ml Pronefra bevat ongeveer 0,02 mg BHT. Analytische bestanddelen: ruw eiwit 7,9%, ruwe olie en vetten 72,3%, ruwe as 4,8%, ruwe celstof 0%, calcium 1,39%, magnesium 0,27%, fosfor 0,13%, kalium 0,19% en natrium 0,19%.
Eigenschappen
Pronefra is zeer smakelijk en is gebaseerd op de samenwerking van 5 ingrediënten. Calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat binden fosfor in het maagdarmkanaal en verminderen daardoor de beschikbaarheid van fosfor vanuit de voeding. Chitosan zorgt voor de binding van ureum-toxinen in het maagdarmkanaal. De polysacchariden van de astragalus helpen de normale nierstructuur te onderhouden door de progressie van fibrosering te verminderen. De mariene oligopeptiden dragen bij aan het behoud van een goede bloeddruk.
Doeldier
Hond en kat
Indicaties
Aanvullend dieetvoeder voor de ondersteuning van de nierfunctie bij chronische nierinsufficiëntie


Het werkt dus (net als Ipakitine) als fosfaatbinder. Ik zou het nog niet doen, aangezien de waarden echt maar minimaal verhoogd zijn. En ik denk nog steeds dat dat normaal is voor rauwgevoerde dieren.
#3294090
Spikkelneus schreef:Dit zegt de bijsluiter er over:

Samenstelling
Bevat astragalus 9,5%, vlees en dierlijke bijproducten (gevogelte), calciumcarbonaat 3,57%, viseiwithydrolysaat 1,9%, magnesiumcarbonaat 0,95%, chitosan 0,95% en glyceriden. Additieven per kg: technische additieven: Butyl HydroxyTolueen (BHT), E 321 (1b): 190 mg*; Polyoxyetheen-20-sorbitaan-mono-oleaat, E 433 (1): 4 800 mg. * 1 ml Pronefra bevat ongeveer 0,02 mg BHT. Analytische bestanddelen: ruw eiwit 7,9%, ruwe olie en vetten 72,3%, ruwe as 4,8%, ruwe celstof 0%, calcium 1,39%, magnesium 0,27%, fosfor 0,13%, kalium 0,19% en natrium 0,19%.
Eigenschappen
Pronefra is zeer smakelijk en is gebaseerd op de samenwerking van 5 ingrediënten. Calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat binden fosfor in het maagdarmkanaal en verminderen daardoor de beschikbaarheid van fosfor vanuit de voeding. Chitosan zorgt voor de binding van ureum-toxinen in het maagdarmkanaal. De polysacchariden van de astragalus helpen de normale nierstructuur te onderhouden door de progressie van fibrosering te verminderen. De mariene oligopeptiden dragen bij aan het behoud van een goede bloeddruk.
Doeldier
Hond en kat
Indicaties
Aanvullend dieetvoeder voor de ondersteuning van de nierfunctie bij chronische nierinsufficiëntie


Het werkt dus (net als Ipakitine) als fosfaatbinder. Ik zou het nog niet doen, aangezien de waarden echt maar minimaal verhoogd zijn. En ik denk nog steeds dat dat normaal is voor rauwgevoerde dieren.
Oké, dank je. Volgens de da (ze had het artikel van Jean Dodd dat ik haar had gestuurd gelezen), betrof het onderzoek in het artikel alleen ureum en niet sdma, dus verbond zij de verhoogde waarden nog steeds niet met het rauwe voer. Ik heb inmiddels de volledige uitslag van beide katten, en bij referentiewaarden 16-38 heeft Sokjes een ureum-N van 25 en Vaya van 28. Creatinine was (ref. < 1.9) bij allebei 1.7.

Ik heb gezegd dat ik vooralsnog niets doe en tzt de waarden weer laat controleren. De da laat het klinken alsof het een goed idee is de nieren al in deze fase te ondersteunen, maar ik vind het nogal schieten met een kanon op een mug (of, zoals ik eerst wilde schrijven: schieten met een mug op een olifant ;D ). Als ik zie dat Pronefra wordt gegeven als ondersteuning bij chronische nierinsufficiëntie, dan denk ik: mwah, is nog wat vroeg voor mijn tweetal.

Bedankt voor je advies!
#3294107
Eerste berichten over de sdma test stammen uit februari 2015. Toen was het nieuwe test ;)
Voordat ik pronefra zou geven zou ik eerst willen weten of er eiwitten in de urine zitten. Dat is teken dat de nieren niet meer goed om kunnen gaan met eiwitten.

Andere waarden zijn netjes binnen referentie dus ik zie geen aanleiding om nu al iets te doen ;)
#3294147
Anne in Duitsland schreef:Nee hoor, ze zijn allebei kerngezond, voor zover ik kan beoordelen op grond van gedrag, eten, drinken, ontlasting etc. Maar die IDEXX pretendeert dus een beeld te schetsen van mogelijke toekomstige klachten, op grond van de vastgestelde referentiewaarden, nog voordat er klachten ontstaan (want dan is het bij nierfalen vaak al te laat, heb ik begrepen).

Ik zal dat de da woensdag even voorleggen, of de verhoogde waarden gewoon het gevolg van rauw voeren is, en in feite de gezonde waarden voor rauwgevoerde katten zijn. Waar komt dat dan door, dat die waarden voor rauweters hoger liggen?
Mijn ervaring is dat dat reuze meevalt.

Pluk (nu 12 jaar) had twee jaar terug wel klachten. Ze lag alleen nog maar te slapen op de verwarming, na het kleinste aanzetje tot rennen stopte ze alweer en ze gaf een algemeen beeld van lusteloosheid.
Inmiddels staat ze een jaar op benakor (na bloedtesten waaruit verhoogde nierwaardes bleek) en ze doet het fan-tas-tisch. Ze is weer helemaal opgefleurd, speelt weer dat het een lieve lust is en je zou nu eerder denken dat ze 2 is ipv 12. Bloedwaardes zijn ook sterk verbeterd, die worden 3 keer per jaar gecheckt.

Ik zou dan ook niets doen. Zo'n test om toekomstige problemen te ondervangen klinkt mij als een rinkelende kassa in de oren. Zorgen dat ze genoeg drinken (wij maken altijd kvv soep van de maaltijden) en ze in de gaten houden lijkt mij voldoende. En als je je zorgen maakt, zou je volgend jaar nog eens bloed kunnen prikken.
#3294178
Kaela schreef:Mijn ervaring is dat dat reuze meevalt.

Pluk (nu 12 jaar) had twee jaar terug wel klachten. Ze lag alleen nog maar te slapen op de verwarming, na het kleinste aanzetje tot rennen stopte ze alweer en ze gaf een algemeen beeld van lusteloosheid.
Inmiddels staat ze een jaar op benakor (na bloedtesten waaruit verhoogde nierwaardes bleek) en ze doet het fan-tas-tisch. Ze is weer helemaal opgefleurd, speelt weer dat het een lieve lust is en je zou nu eerder denken dat ze 2 is ipv 12. Bloedwaardes zijn ook sterk verbeterd, die worden 3 keer per jaar gecheckt.

Ik zou dan ook niets doen. Zo'n test om toekomstige problemen te ondervangen klinkt mij als een rinkelende kassa in de oren. Zorgen dat ze genoeg drinken (wij maken altijd kvv soep van de maaltijden) en ze in de gaten houden lijkt mij voldoende. En als je je zorgen maakt, zou je volgend jaar nog eens bloed kunnen prikken.
O kijk, dat is een mooi verhaal! Wat fijn dat jullie Pluk weer helemaal de oude is geworden! Extra water door het voer, of een lekkere bone broth, lijkt me doenbaar, ik denk dat die van mij dat wel lusten.
#3294545
Anne in Duitsland schreef:O kijk, dat is een mooi verhaal! Wat fijn dat jullie Pluk weer helemaal de oude is geworden! Extra water door het voer, of een lekkere bone broth, lijkt me doenbaar, ik denk dat die van mij dat wel lusten.
Vocht is het belangrijkste om de nieren te ondersteunen. Hier ook een gewoonte van kvv soepjes naast de barf om die reden. Ik zou zelf niet te snel naar een nierdieet overstappen, maar het gewoon niervriendelijk houden. Naar mijn mening: geen industrie dieren, de lagere normaal hoeveelheden voor vleesbot en orgaan en wat extra vocht.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door