Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3293815
Hallo maar weer eens. Daarnet belde de da, dat de bloedwaarden van Vaya en Sokjes binnen waren. Ik had die vrijdag in samenhang met de tandsteenreiniging aangevraagd.
Er schijnt een nieuwe methode te zijn om mogelijk nierfalen in een heel vroeg stadium vast te stellen, de IDEXX: https://www.idexx.eu/en/products-and-so ... menu/sdma/

De referentiewaarden lopen van 0-14, en de waarde van zowel Sokjes als Vaya is 15 - dus heel licht verhoogd. De da raadt aan om alvast het voer aan te passen door minder proteïnen te voeren, maar omdat wij barfen, kan ik niet gewoon een andere zak brokken neerzetten. (Ze heeft het overigens niet gehad over stoppen met rauw.) Er is wel een spulletje (druppels) dat ik over het voer kan doen en dat de nieren helpt beter met de proteïnen om te gaan. Ze raadde aan om dat eens te proberen. Ik zei dat ik op Barfplatz :biggrin2: zou navragen wat ik aan het rauwe voer kan veranderen, dat leek haar ook een goed idee.

Vandaar dus de vraag: moet ik al een nierdieet gaan geven aan de katzels? Of anderszins iets aanpassen aan hun voer? De bloedwaarden waren op zich allemaal goed, alleen die IDEXX-test gaf dus aan dat er potentieel voor nierproblemen bestaat.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 12 apr 2017, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#3293816
Van sdma weet ik het niet, maar de ureum (BUN) van rauw gevoerde dieren is altijd iets hoger dan bij brok gevoerde dieren. Dus daarvan is het normaal dat ze iets boven de normaalwaarde liggen (want die zijn uitsluitend gebaseerd op brok etende beestjes).
Ik weet dus niet of er ook al referentiewaarden bekend zijn voor sdma voor rauw-voerders. Maar ik kan me zo voorstellen dat dieet ook op deze waarde nogal invloed heeft en dat er eigenlijk niks aan de hand is, maar dat je naar gezonde waarden van gezonde rauwgevoerde katten kijkt.
Ze hebben toch ook geen klachten?
#3293827
Spikkelneus schreef:Van sdma weet ik het niet, maar de ureum (BUN) van rauw gevoerde dieren is altijd iets hoger dan bij brok gevoerde dieren. Dus daarvan is het normaal dat ze iets boven de normaalwaarde liggen (want die zijn uitsluitend gebaseerd op brok etende beestjes).
Ik weet dus niet of er ook al referentiewaarden bekend zijn voor sdma voor rauw-voerders. Maar ik kan me zo voorstellen dat dieet ook op deze waarde nogal invloed heeft en dat er eigenlijk niks aan de hand is, maar dat je naar gezonde waarden van gezonde rauwgevoerde katten kijkt.
Ze hebben toch ook geen klachten?

Nee hoor, ze zijn allebei kerngezond, voor zover ik kan beoordelen op grond van gedrag, eten, drinken, ontlasting etc. Maar die IDEXX pretendeert dus een beeld te schetsen van mogelijke toekomstige klachten, op grond van de vastgestelde referentiewaarden, nog voordat er klachten ontstaan (want dan is het bij nierfalen vaak al te laat, heb ik begrepen).

Ik zal dat de da woensdag even voorleggen, of de verhoogde waarden gewoon het gevolg van rauw voeren is, en in feite de gezonde waarden voor rauwgevoerde katten zijn. Waar komt dat dan door, dat die waarden voor rauweters hoger liggen?
#3293840
Omdat ze meer eiwitten eten. En de referentiewaarden gewoon vastgelegd zijn voor broketers.

Die test is nogal omstreden. Naar het schijnt moet het zijn strepen nog verdienen en zou het toch meer onder invloed van de huidige voeding staan dan ze beweren.
De test heet trouwens sdma. IDEXX is de firma die de testen aanbied. ;)

Ik vind 15 wel maar heeel licht verhoogd.
Als je het zou willen weten, zou er zowiezo nog een urinetest afgenomen moeten worden. Dat lees ik toch in de link die je erbij zette.

Stel je zelf samen? Dan zou je het botgehalte wat kunnen verlagen en het orgaan. Beetje meer vet en spier.
Maar ik zou zeker niet echt nierdieet gaan voeren. Dat is toch echt overdreven zonder klachten of verhoogde creawaarden, volgens mij.
Ik zou dat toch niet doen.
#3293857
pearlsofpassion schreef:Omdat ze meer eiwitten eten. En de referentiewaarden gewoon vastgelegd zijn voor broketers.

Die test is nogal omstreden. Naar het schijnt moet het zijn strepen nog verdienen en zou het toch meer onder invloed van de huidige voeding staan dan ze beweren.
De test heet trouwens sdma. IDEXX is de firma die de testen aanbied. ;)

Ik vind 15 wel maar heeel licht verhoogd.
Als je het zou willen weten, zou er zowiezo nog een urinetest afgenomen moeten worden. Dat lees ik toch in de link die je erbij zette.

Stel je zelf samen? Dan zou je het botgehalte wat kunnen verlagen en het orgaan. Beetje meer vet en spier.
Maar ik zou zeker niet echt nierdieet gaan voeren. Dat is toch echt overdreven zonder klachten of verhoogde creawaarden, volgens mij.
Ik zou dat toch niet doen.

Ik stel inderdaad zelf samen (en maal het vervolgens), maar ik heb nog een kilo of 15 zelfgemalen barf in de vriezer die ik graag zou opvoeren ipv wegmikken. :biggrin2: Ik zal het artikel van Spikkelneus (bedankt daarvoor, Spikkel!) doorsturen aan de da en het er woensdag even met haar over hebben, of ingrijpen nu wel nodig is.
Ik moet voor Zweden morgen nog een batterij voer maken voor de katten, zal iets minder bot erdoor doen dan. Nieren en lever minderen is ook geen punt, hart lijkt me wel goed om er voldoende in te hebben? Ik heb ditmaal kippenhartjes en wat lamshart.
#3293903
Wanneer creatine en ureum binnen de waarden zijn en sdma maar zo enorm licht verhoogd is zou ik mij niet druk maken. Ze waren nuchter dus het kan zijn dat ze heel licht uitgedroogd waren op moment van bloedprikken dat deze verhoging kan veroorzaken volgens mij.

Wat betreft interpretatie staat hier een uitleg: https://www.idexx.eu/nederland/products ... menu/sdma/

Je zou er nog voor kunnen kiezen de urine te laten onderzoeken of de test over een tijdje te herhalen. Spul voor over het voer was denk ik ipakitine? http://www.medpets.nl/ipakitine/1624/?g ... GwodaYUCYA
#3293981
dinky89 schreef:Wanneer creatine en ureum binnen de waarden zijn en sdma maar zo enorm licht verhoogd is zou ik mij niet druk maken. Ze waren nuchter dus het kan zijn dat ze heel licht uitgedroogd waren op moment van bloedprikken dat deze verhoging kan veroorzaken volgens mij.

Wat betreft interpretatie staat hier een uitleg: https://www.idexx.eu/nederland/products ... menu/sdma/

Je zou er nog voor kunnen kiezen de urine te laten onderzoeken of de test over een tijdje te herhalen. Spul voor over het voer was denk ik ipakitine? http://www.medpets.nl/ipakitine/1624/?g ... GwodaYUCYA
Ze heeft de naam van dat spul over het voer niet genoemd. Ik vroeg of dat iets homeopathisch was, maar toen zei ze alleen maar: nou ja, het is om de nieren te ondersteunen. Als het inderdaad ipakitine is, wat raad je dan aan? Wel of niet doen? Ik wil ook niet te vroeg beginnen met allerlei middeltjes, Vaya en Sokjes zijn nog maar 6 (bijna 7) en vertonen klinisch totaal geen symptomen. Als ik de reacties in de link van medpets eens lees, krijgen veel dieren pas in een later stadium ipakitine en heeft het dan ook nog veel effect.
#3293984
pearlsofpassion schreef:Ik zou nog niet beginnen met medicijnen. Enkel zien dat ze genoeg vocht binnen krijgen, binnenkort nog eens bloed laten trekken en evt het menu een tikje aanpassen. Maar gewoon omdat dat allemaal ook geen kwaad kan.
Vocht krijgen ze eigenlijk alleen via hun voer binnen, ik zie ze zelden of nooit bij de waterbak. Ja, om te spelen. >:( Vanavond gaan we weer een batterij voer maken, ik heb minder nier en lever genomen (wel normaal hart) en het botpercentage ietsje verlaagd. Ik denk dat ik de medicijnen inderdaad nog even laat liggen en dan bijv. van de zomer het bloed nog een keer laat controleren.
#3294073
Zo, weer terug van tante Tierarzt. :biggrin2:

Het 'medicament' dat ze wilde voorschrijven heet Pronefra, kent iemand dat? Ze zegt dat de sdma-waarde niet zozeer daalt daardoor (blijkbaar daalt die waarde sowieso niet meer mbv wat dat ook), maar dat het de nieren ondersteunt bij de omgang met proteïnen.

Weet iemand of het zin heeft om Pronefra te geven? Het is niet echt een medicijn, zei ze, maar een ondersteunend middel.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door