Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Juul
#3291179
We hebben een kat, Jamie, intussen zo'n 18 jaar oud. Altijd heel gezond geweest, ze is al een tijdje doof. Ze begint de laatste weken echt stram te lopen, poetst zich minder, slaapt natuurlijk veel en ligt in andere houdingen te slapen als vroeger. Ze eet nog met veel smaak, maar ik vind dat ze achteruit gaat, en ik denk dat ze pijn heeft.

Nu is het geen kat om even naar de dierenarts te gaan, ze is een boerderijkatje geweest, laat zich niet gemakkelijk oppakken laat staan onderzoeken, dat moet echt onder dwang en brengt veel stress voor haar mee.

Ik ga maandag even overleggen met de dierenarts, maar het lijkt me geen slecht idee om haar een pijnstiller te geven om het voor haar wat draaglijker te maken. Ik weet alleen niet wat de aangewezen pijnstillers zijn voor een kat, met de minste bijwerkingen en iets wat ze door het eten niet merkt?

Ik heb nog novacam staan voor de honden, daar zou ik vandaag mee kunnen starten, maar ik weet niet of een kat dat mag hebben.
Door Martine-Tom
#3291180
Katten mogen ook nova en metacam, en dat is ook waar de da als eerste naar zal grijpen :)
Zelf ben ik er op deze leeftijd niet zo huiverig voor, bijwerkingen vallen meestal wel mee, enige echte contraindicatie is nieren. Meestal als een kat langdurig op pijnstilling (om het even welke) gezet word worden iig de nieren even gecontroleerd.
Als ze lastig is om mee te nemen naar de da zou ik er persoonlijk voor kiezen om 1 of 2 dagen pijnstilling te geven in overleg met de da en te zien of dat verschil maakt. En ik weet eigenlijk zeker van wel op deze leeftijd kan je er wel vanuit gaan dat ze artrose heeft.
Als je dat eenmaal zeker weet kan je een gedegen plan maken met alle voors en tegens afgewogen ;)
Door hannabelgje
#3291184
Katten krijgen wel een andere dosering dan honden. Volgens mij kun je niet zomaar de hondenvariant gebruiken voor katten. Ik zou ook gewoon in overleg met de da pijnstilling gaan geven en kijken hoe het dan gaat. Maak vantevoren even een filmpje van de kat zodat de da een beetje een idee heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3291219
Ik zou niet op eigen houtje gaan dokteren. Middelen en doseringen zijn voor katten erg anders dan voor honden, dat is niet zomaar te vertalen naar gewicht aanpassen.
Je kan het ook zonder kat mee te nemen (van te voren) met de dokter bespreken. Misschien schrijft hij 'blind' iets voor, misschien haar toch 1x meenemen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3291223
Of vragen of hij aan huis wil komen?

Nieren controleren vind ik toch wel een must voor je met metacam begint.
En ik zou wel alternatieven uitproberen.

Ik denk echter ook dat ze pijn heeft, wat je beschrijft is heel typisch.
Door Juul
#3291694
Ik ga morgen even overleggen met de dierenarts. Ik weet niet of nieren controleren nog prioriteit heeft? Als ze goed genoeg zijn kan ze aan de pijnstillers, als ze niet meer goed genoeg zijn kan ik r ook niet zo door laten lopen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3291708
Nee, maar de ene pijnstiller is de andere niet en de nieren kunnen de balans bepalen.
Als je haar met nierschade op een NSAID zet in de dosis die zijnodig heeft, spreek je volgens mij maar in maanden voor ze doodziek wordt. De ene kat reageert er feller op dan de andere, maar toch...
Dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een pijnstiller op basis van morfine.
Door Juul
#3294402
Even een update. In overleg met de dierenarts zit ze nu al een paar weken op de metacam. Een pijnstiller op morfinebasis wilde hij zo niet geven, en consult en bloedonderzoek en de hele rompslomp doen we haar niet meer aan.
Ze doet het er vooralsnog erg goed op, is mobieler, heeft duidelijk minder last. Ze wil zelfs weer de straat op, maar dat beperken we maar tot af een toe 10 minuutjes onder toezicht. Ze zit duidelijk beter in haar vel, hopelijk kan ze nog een tijdje genieten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3294421
Er zijn vaker discussies geweest over los op straat laten van gezonde katten, maar dove exemplaren moet je echt niet los op straat doen. Ze kunnen totaal niet (meer) anticiperen op verkeer. Dus af en toe even kort onder toezicht lijkt me een mooie oplossing.
Fijn dat haar kwaliteit van leven met de dope toch iets is verbeterd :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door