Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3287987
Hallo,
onze bijna 6 jaar jonge gecastreerde kater heeft voor de 2 de keer in 16 maanden weer last van zijn blaas ..struviet.
Onze andere twee katers eten precies hetzelfde en hebben geen klachten.
Ze eten smuldier compleet,af en toe rauw rundvlees,paard en runderhart.Ook krijgen ze /hij natvoer van het merk Grau
Met moeite of helemaal niet willen ze andere merken kvv
Van het merk naturis (wat onze honden eten)lust hij wel zalm/kip,hert.Maar over het algemeen eten ze het meest smuldier Nu las ik bij toeval dat het merk Energique op zijn verpakking van kvv voor de kat heeft staan" kan chronische blaasproblemen voorkomen".Kent iemand dit ?Heb hem een hapje laten proeven en dat lust hij !!!
Hij moet nog twee weken aan het struviet oplossend dieetvoer van de da .en dan mag hij (van de da ) op hun dieetbrokken.
Maar dat wil ik niet !!!!!Kunnen jullie me adviseren wat ik hem nu het beste kan gaan voeren? Dacht nl dat hij redelijk gezond at maar dat terug kerend struviet gedoe zegt dus van niet.
Ik kan jammer genoeg niet aan alle merken kvv komen ..
Hopelijk heeft iemand advies ?????
Las in een ander topic over een bepaalde pil die je op internet kan bestellen maar ben even de naam kwijt.Alvast bedankt voor het meedenken.
#3287989
Goed, rustig even een paar feiten op een rij zetten.
Struviet wordt gevormd als de urine te basisch is en de pH dus te hoog. In den lage pH lost het met wat tijd terug op. Dat is wat je met de eerste brokken aan het doen bent.

Rauw vlees werkt pH regulerend en zal bij de meeste katten een ideale pH vormen. Koolhydraten zoals in granen en rijst werken pH verhogend en kunnen dus struviet veroorzaken. In brokken zitten altijd koolhydraten, in blik soms ook ( granen, suiker, aardappel, erwten enz... ) in rauw vlees vrijwel niet. Alhoewel er ook kvv's zijn die wat rijst bevatten en ik weet eigenlijk niet of premix soms suiker oid bevat of niet. Men durft dus al eens stellen dat een kvv of barf pH verlagend ( verzurend) werkt omdat het rauw vlees bevat en geen koolhydraten maar eigenlijk is dit eigenļijk alleen tov brok verzurend. Het is eigenlijk regulerend, geeft een ideale pH, ook geen te lage, en voorkomt op die manier blaasproblemen die door brok veroorzaakt kunnen worden. Maar de ene kvv zonder koolhydraten is daarin dan hetzelfde als de andere. En die Energique zal dus niet beter werken dan een andere, wel beter dan brok.

Dit gezegd zijnde, zijn er natuurlijk ook katten die een aangeboren aanleg hebben om te basische urine te produceren, ook als ze rauw krijgen. Dit komt weinig voor, maar bestaat wel. In dat geval zal je zaken moeten toevoegen om zijn urine extra te verzuren, zodat hij geen struviet meer maakt. Dit kan met vb appelazijn maar cranberry schijnt het beste te werken. Ik weet niet precies in welke vorm het beste en handigst is.

Wat echter van belang is is dat je de dosering zoekt die voor je kat goed is. Als je te veel geeft kan je ook oververzuren en dan ontwikkelt ze calciumoxalaat. Je moet dus geregeld met pH-stripjes de pH meten in verse urine en de verzuring zachtjes opbouwen tot je goed zit. Ook op regelmatige basis blijven controleren. Dan weet je zeker dat zijn pH goed zit.
Er zijn hier mensen met ervaring die je daarbij vast willen begeleiden en raad geven.

Wat nog nuttig is om te vermelden is dat een blaasontsteking ook de pH verhoogt en zo struviet kan doen vormen, ongeacht van voeding of aanleg. Struviet kan echter ook blaasontsteking veroorzaken en dat versterkt elkaar dus. Het is moeilijk te bepalen wat de veroorzaker is en wat er dus eerst was.
Cranberry zou ook blaasondersteunend werken en ontstekingen verminderen. Eurologist is een product waar goede ervaringen mee geboekt worden. Ook bij zogenaamde stressblazen en chronische blaasontstekingen.

Nog ter volledigheid, in brokken tegen blaasproblemen zitten steeds kunstmatige verzuurders. Zoals vb L-methionine. Het nadeel is dat er een bepaalde vaste hoeveelheid in zit, die dus niet aangepast is aan de kat in kwestie. Voor sommigen zal dat goed zijn, voor anderen nog steeds te laag of te hoog.
Bovendien zou l-methionine nierbelastend zijn...
Tegenwoordig voegen nogal wat brokmerken standaard verzuurders toe om de vorming van struviet door de koolhydraten op te vangen. Door al dat kunstmatig gedoe komt calciumoxalaat steeds meer voor...
RC heeft wel een vorm waarvan ze claimen dat het zowel voor struviet als oxalaat werkt, maar ik heb geen flauw idee hoe ze dat doen en vind het heel vreemd dat het zou kunnen.

Ik zou dus lekker op rauw blijven ( verschillende merken voeren is altijd goed, maar neem er dus zonder rijst of andere koolhydraten ) en zelf de pH opvolgen. Alleen zo ben je zeker.
Ik zou wel je blik afschaffen en evt wat extra vocht over de kvv doen. Of als je het perce wil blijven geven, dan eentje zonder koolhydraten!
#3287998
Dank voor jullie reactie, ik blijf zeker rauw voeren en zal nu in de gaten houden welke kvv geen rijst en/of koolhydraten bevat.
Wat is een goede PH waarde voor een kat ?Heb zelf stripjes in huis en ben wel benieuwd hoe zijn PH nu is.
Heb bewust gekozen voor blik zonder toevoeging van rjist enz.Maar zal toch maar even het etiket beter bestuderen.
Ben heel benieuwd naar de uitleg van cranberry .Denk nl dat appelazijn (wat ik overigens wel in huis heb)door hem geweigerd gaat worden.Hij ie erg eigenzinnig.
#3288017
Janneke schreef:Ik heb met mijn kat hetzelfde probleem en heb me er bij neergelegd dat hij brokken eet. Zo af en toe krijg hij vers als extraatje. Ik durf het risico niet meer te nemen dat ik te laat ben en mijn kat er aan verlies.
Ik ook. Ze krijgt wel bij elke maaltijd wat kvv met veel water. Voor het drinken en omdat ik vers écht wel beter vind. Maar ze is nu 12, heeft al meer dan 12 keer dikke blaasontsteking door/met struviet gehad. De brokken lijken toch het beste voor haar om het zo lang mogelijk goed te houden.

Ik heb wél eerst geprobeerd wat PoP beschrijft en zou je dat ook aanraden. Probeer voldoende te verzuren door toevoegingen en blijf meten. Vers is het beste, zowel qua vocht, als qua aanpassen op jou kat. Ik heb het pas na 10 jaar opgegeven en meestal lukt het heel goed met vers en de ondersteunende middelen.

Wij hebben cranberrypillen van de dierenarts die we vergruizen en door het voer deden. Werkt prima. Als kuurtje af en toe een hoge dosering Vitamine C geven werkt ook verzurend, deden we ook met pillen die we vergruisden en door het eten deden.
#3288044
lyadeh schreef:Kan je door bepaalde vlees/vis soorten te voeren het magnesium en fosfor gehalte zelf beter in de hand houden?
dacht nl . dat runderhart teveel zou bevatten van ??? Fabeltje?

Magnesium en andere zaken beperken is achterhaald. Omdat je nooit zoveel kan beperken dat er geen struviet meer neerslaat. Dan heeft je kat een groot tekort. Dus gewoon de pH in het oog houden.
Ik.weet niet zeker hoe die moet zijn. Rond de 6,5 denk ik...
Maar dat kan iemand anders je zeker vertellen.
#3288106
Smuldier compleet bevat (ontsloten*) granen. Als dit de hoofdmoot van zn menu is, is de kans zeker behoorlijk aanwezig dat het teveel koolhydraten voor hem bevat. Blikvoer van Grau ken ik niet, want het is blik, ik voer dat echt al zo lang niet meer; ik ben uit de materie. Het etiket zou je meer moeten vertellen.
Snackt hij ook eventueel bij de buren bij? Of is het een binnenkat?











*Echt geen idee wat dat is. Hebben ze de vliesjes van de granen weer dicht gemaakt?
#3288138
lyadeh schreef:Dank voor jullie reactie, ik blijf zeker rauw voeren en zal nu in de gaten houden welke kvv geen rijst en/of koolhydraten bevat.
Wat is een goede PH waarde voor een kat ?Heb zelf stripjes in huis en ben wel benieuwd hoe zijn PH nu is.
Heb bewust gekozen voor blik zonder toevoeging van rjist enz.Maar zal toch maar even het etiket beter bestuderen.
Ben heel benieuwd naar de uitleg van cranberry .Denk nl dat appelazijn (wat ik overigens wel in huis heb)door hem geweigerd gaat worden.Hij ie erg eigenzinnig.

De ideale ph waarde is 6.2, aldus mijn dierenarts.
De pil die je eerder bedoelde is denk ik eurologist? Daar heb ik ook positieve verhalen over gelezen maar hier ging pil niet van harte en was hier niet noodzakelijk dus snel gestopt.
Moet wel zeggen dat ik zelf een poes heb waardoor de kans op verstopping kleiner is waardoor ik het eerder aan durf.
Da zei mij trouwens ook dat dinky waarschijnlijk niet weer struviet heeft gekregen dankzij rauw voeren :) uiteraard in combi met minder stress in verhouding tot asiel.
#3288252
Heb bij de da nagevraagd Joep had een PH van 6.Geef hem nog 2 weken struviet oplossend nat dieet voer waar ik wat water doorheen doe.Dan hoop ik meer over de cranberry te weten .Ga nadenken over eurologist
en probeer kvv te vinden zonder rijst of koolhydraten/Maar het belangrjikste .....Joep moet het wel lusten !!!
Maar heb dus begrepen dat het soort dier en orgaan dat ik voer niet van belang is.
Hoop nu alleen nog op meer informatie over cranberry en de dosering.Heb hier een grote reformwinkel in het dorp dus kan eenvoudig aan cranberry komen.De da repte met geen woord over cranberry ....daar zal ik het dus vast niet kunnen halen.
#3288254
koekje schreef:Smuldier compleet bevat (ontsloten*) granen. Als dit de hoofdmoot van zn menu is, is de kans zeker behoorlijk aanwezig dat het teveel koolhydraten voor hem bevat. Blikvoer van Grau ken ik niet, want het is blik, ik voer dat echt al zo lang niet meer; ik ben uit de materie. Het etiket zou je meer moeten vertellen.
Snackt hij ook eventueel bij de buren bij? Of is het een binnenkat?

Nee hij snackt nergens.Joep is een binnenkat









*Echt geen idee wat dat is. Hebben ze de vliesjes van de granen weer dicht gemaakt?
#3288277
De pH van zn urine was 6.0? Of ergens tussen de 6.0 en 7.0? Want 6.0 is in theorie net iets te zuur (op zich verwaarloosbaar, maar we hebben het hier over een kat met gruis), maar 7.0 is te basisch. En was dit voor of na het verzuren/verzurende voedsel? Is het gruis 100% zeker struviet en niet bv oxalaat?

Allemaal vragen waar je misschien geen (direct) antwoord op hebt, maar wel misschien belangrijk, aangezien ik relatief zure urine en struviet niet met elkaar vind samengaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door