Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door chooky
#3273390
Hoi allemaal,
Wij willen Pixie laten castreren, maar nu lees ik allerlei tegenstrijdige berichten over de timing daarvan.
Pixie is geboren op 11 / 9 / 2016, dus is nu bijna 16 weken. De fokster had het over 6 maanden wat verstandig zou zijn om aan te houden. Voor de eerste krolsheid zou gezondheidsvoordelen hebben en anders met zo min mogelijk krolsheden. Wanneer ze voor het eerst krols zal worden hangt van veel dingen af, maar onder andere van de seizoenen. Wat zou ik me hierbij voor moeten stellen?
Aan de andere kant hoor ik over het belang van uitgroeien en dus later castreren en te wachten tot minimaal 10 maanden, in ieder geval voor de groeischijven ivm epifysiolyse, maar dit schijnt weer vooral bij katers een risico te zijn.
Wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3273396
Voor zover ik weet is het groei-verhaal onzin. Ik heb het laten doen bij mijn kater en poes op 5,5 maand. Dus ik zou zeggen 5 maanden, maximaal 6. Vroegcastratie (<12 weken) is ook mogelijk maar nog niet alle dierenartsen doen daaraan.

Wel lees ik dat het epifysiolyse-verhaal bij Siamezen en Maine Coons kan spelen dus dat kan ras-afhankelijk zijn
http://merelsdierenkliniek.nl/wiki/katten/castratie/

Edit: O, ik zie nét dat Pixie een Main coon is. Ja, dan kan het verstandig zijn daar even verder onderzoek naar te verrichten :)
Groeiachterstand na castratie treedt niet op. Integendeel: de sluiting van de groeischijven van de lange beenderen is afhankelijk van de hormonen die door de geslachtsklieren worden geproduceerd. Dit resulteert erin dat dieren die voor de leeftijd van 7 maanden werden geopereerd ongeveer 8 weken langer doorgroeien dan niet-geopereerde dieren.
http://www.weetjesoverkatten.nl/gezondh ... castratie/
Gebruikersavatar
Door koekje
#3273409
Ik ken dat groeischijvenverhaal ook niet, maar zelf dan weer geen ervaring met Maine Coons. Je zou Borke eens kunnen vragen, die heeft ze zelf jarenlang gefokt.
Door hannabelgje
#3273411
Groeischijvenverhaal is geen onzin en ook komen gedragsproblemen meer voor bij vroegcastratie. Ik zou wachten tot de eerste krolsheid en dan casteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Too
#3273433
Maar geldt dat va de groeischijven niet voornamelijk voor katers?
Of heb ik weer 's iets voor de helft onthouden ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3273458
Ik zou de krolsheid nooit afwachten. Ik zou ze echt proberen voor te zijn. De voordelen daarvan wegen in mijn ogen ruimschoots op tegen het wat groter worden.

Leeftijd van eerste krolsheid is ook een beetje rasgerelateerd. Bepaalde rassen worden eerder vroeg anderen eerder laat krols. Geen idee hoe dat bij Maine Coons is. Je zou kunnen navragen wanneer haar moeder (grootmoeder, tantes) voor het eerst krols werd. Dat kan ook een indicatie geven. Al is het inderdaad ook deels afhankelijk van de tijd van het jaar. Zo worden in de maanden september tem december poezen zelden krols. Vanaf januari kan dat wel maar de grote piek ligt bij het begin van de lente.

Meestal ben je met 6 maand zeker vroeg genoeg. Maar uitzonderlijk worden poesjes al op 4,5 maand krols. Ik denk wel dat dat bij raskatten minder voorkomt.
Gezien het feit dat ze 6 maand wordt net aan het begin van de lente, zou ik het dan wel laten doen. Maar ik zou zeker eens navragen wat haar verwanten deden. Als die allemaal meer dan 9 maand waren zou je iets langer kunnen wachten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3273521
Dat de hormonen nog niet zo hoog staan. Eerst hormonen laten stijgen om ze dan weg te nemen is niet erg leuk. Niet voor de gezondheid, want dat heeft zijn impact op een lichaam, maar ook niet voor de kat zelf.
Er zijn poezen die daar echt last van hebben en met zichzelf in de knoop raken wanneer hormonen plots erg dalen. Ze kunnen erg onzeker worden, zich onvoorspelbaar gedragen en zelfs in extreme gevallen angstaggressie vertonen. Beetje zoals een puber in de periode van de maand en net als bij mensen is dat kat tot kat verschillend natuurlijk.
Dat gaat ook altijd wel over na verloop van tijd, maar ik vind dat stom als het vermeden kan worden. En je weet het niet op voorhand natuurlijk.

Natuurlijk merk je bij heel wat katjes helemaal niets, maar persoonlijk heb ik geen goed gevoel bij. Ik houdt liever de hormonen gewoon laag ipv eerst tot een piek te laten komen en dan weer weg te nemen.
Meer rust in het hoofdje en het lichaam.

De gezondheidrisico's komen er dan bovenop. Dat zijn geen grote dingen bij 1 krolsheid maar dat zijn groeischijven die wat langer open blijven ook niet. Dus ik zie er het nut niet van in.

Vroegcastratie is nog iets anders he. Dan spreek je over jonger dan 4 maand.
Door hannabelgje
#3273545
De fokkers adviseren juist vanwege de hormonen om ze krols te laten worden. Dan worden ze ook emotioneel volwassen en de groeischijven sluiten zich wat zeker bij een grote kat als een main coon belangrijk is. Zij constateren ook minder gedragsproblemen bij katten die krols geweest zijn. Ik ga dus liever op het advies van de fokkers af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3273570
Misschien ligt dat bij bepaalde rassen anders, maar dat is niet de ervaringen die ik bij katteneigenaren tegen kom.
En mijn eigen ervaringen ook niet van toen ik nog onwetend was en ongecastreerde katten had. Heb er veel uit geleerd.

Misschien gaat het wel over verschillende gedragsproblemen.
Ik zeg niet dat het niet kan he. Zo arrogant wil ik niet zijn. ;)
Door Borke
#3273579
Wij hebben 10 jaar Maine Coons gefokt en in die periode heb ik ook in de Fok & Advies van de Rasclub Maine Coon gezeten. Die periode ligt overigens alweer meer dan 12 jaar geleden.

In onze ervaring worden de meeste Maine Coon poezen rond de 12 maanden voor het eerst krols, zelden dat dit eerder gebeurde. Dat is mede afhankelijk van hoe dat in de moederlijn verloopt (moeder, grootmoeder, tantes etc). Het is ook mede afhankelijk van de aanwezigeid van andere krolse poezen en geslachtsrijpe en ongecastreerde katers. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die met 9 maanden krols worden, maar in onze fokkerstijd was dat echt uitzonderlijk.
Maine Coons ontwikkelen zich vaak traag. Zoals grote hondenrassen daar ook langer overdoen. Het is ook geen erg hormonaal ras, ze zijn daarin heel anders dan bijvoorbeeld oosterse rassen als de Siamees.

Als Pixie alleen woont, of samen met andere wel al gecastreerde katten dan heb je een andere situatie dan bij een fokker. Fokkers adviseren vaak 6 maanden, ook om het risico van ontsnappen bij krolsheid en ongewenst gedekt worden te voorkomen. Ik neem aan dat jij Pixie niet vrij buiten laat lopen?

Ik heb bij Maine Coons nog nooit meegemaakt (of gehoord over) een poes die na de krolsheid ingrijpend veranderde qua karakter. Wel soms dat een poes daarna slechter wilde eten, maar dat zijn echt uitzonderingen.
Als het mijn poes was en ze bleef gegarandeerd binnen, zonder contact te krijgen met open katers, da zou ik haar niet perse met 6 maanden al laten castreren. Ik zou dan liever rond de 10-12 maanden gaan zitten. Of ze wel of niet eerst krols wordt, vind ik niet zo'n issue. Een krolse Maine Coon poes is best grappig om een keer mee te maken. Ze zijn dan nog liever :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3273581
Als ze vaak zo laat krols worden zou ik ook langer durven wachten.
Klinkt eigenlijk wel logisch als ze zo lang groeien. Want dat is bij een Maine Coon ook wel het geval. Die groeien zowiezo al langer dan een htk.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3273585
Dank je wel voor jullie reacties! :)
Pixie blijft binnen totdat de constructie van alCATraz voltooid is. Dan mag ze naar buiten in de tuin.
Ze leeft in huis samen met Tommes, een castreerde kater en Flea (denkt ook dat hij megakater is).
Dan denk ik dat we toch wat langer gaan wachten met de castratie. In de zomervakantie is ze 10 maanden. (aan het einde van de vakantie 11,5 maand) Dat lijkt me een goede tijd om haar te laten castreren. Dan zijn wij ook allebei fulltime thuis om alles te begeleiden.
Door Borke
#3273604
chooky schreef:Dank je wel voor jullie reacties! :)
Pixie blijft binnen totdat de constructie van alCATraz voltooid is. Dan mag ze naar buiten in de tuin.
Ze leeft in huis samen met Tommes, een castreerde kater en Flea (denkt ook dat hij megakater is).
Dan denk ik dat we toch wat langer gaan wachten met de castratie. In de zomervakantie is ze 10 maanden. (aan het einde van de vakantie 11,5 maand) Dat lijkt me een goede tijd om haar te laten castreren. Dan zijn wij ook allebei fulltime thuis om alles te begeleiden.
Dat klinkt als een goed plan :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#3273624
Hier had ik een poes en die moest met 5,5 maand met spoed naar de da omdat ze krols werd en haar broer in huis woonde ::)

En PoP heeft gelijk: dat is niet ideaal. Je wil ze niet zo geil als boter bij de da hebben en daarna is het ronduit sneu. Wij hadden geen keuze, ze was nu eenmaal krols en we konden broer en zus gewoon niet goed genoeg gescheiden houden. Maar ik zou nooit meer een krolsheid afwachten. Lotje was echt in de war :-\

Edit: haar broer is meteen ook gecastreerd maar ze zo lang uit elkaar houden, twee zulke verschillende karakters, was niet zonder risico. De vraag was of ze elkaar daarna nog zo goed zouden gaan accepteren. Maar de krolsheid was gewoon echt naar voor Lot.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door