Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bengel
#3271932
Hallo allemaal,
wij hebben sinds afgelopen oktober een oude poes uit het asiel gehaald, met diabetes.
Ze wordt geschat op 12 jaar, maar kan ook ouder zijn.
In het asiel kreeg ze hills m/d brokjes, maar na een paar dagen liet ze die staan.
Toen zijn ze over gestapt op die blikjes.
Die heeft ze hier ook nog gegeten, totdat ik haar carnibest diabetes kat ging geven, als extra eten, omdat ze zo licht blijft (weegt nu 2.4 kg, woog eind oktober 2.1 kg).
Toen moest ze die blikjes ook niet meer.
Nou moet een poes/kat met diabetes het liefst koolhydraat vrij eten.
Ze krijgt nu de kvv van carnibest diabetes en tinlo barfmenu (behalve de vis, dan heeft ze nog liever honger).
Ik wil er nog de kvv van buddy's bij gaan geven, maar weten jullie misschien of die ook goed is voor een diabeetje?
Kitty kreeg eerst caninsulin, maar daar deed ze het niet goed op.
Nu krijgt ze prozinc, waar ze het wel goed op doet.
Ook eet ze, naar mijn idee maar weinig. Ze krijgt ongeveer 125 gr, per 24 uur, maar hier blijft best veel van over. Wat zou ze minimaal moeten eten?

M.v.g. Bengel
Door Martine-Tom
#3271933
Wat fijn dat je een suikerkatje een 2e kans gegeven hebt!
(Ik heb er zelf 1 gehad en ben nu oppasmama van een suikerkat)
Even gekeken en Buddy's heeft geen rijst erin dus die is prima hoor.
Dat is eigenlijk het enige criterium, als er geen rijst in zit is het qua diabetes goed :)

Mijn katten krijgen lantus trouwens, die deden het ook niet goed op can.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3271950
Iedere (complete!) kvv zonder bijgevoegde koolhydraatbron (rijst, piepers, tarwe, weetikveel wat ze er nog meer indoen) is goed.
Ik heb geen ervaring met diabetes en insuline, daar kan ik je verder niet mee helpen.

100-125 gram voor een wat oudere kleine poes vind ik genoeg hoor. Misschien gaat ze wat beter eten als de diabetes beter ingesteld staat.
Ter vergelijking: Ot en Sien zijn 9 en 10 en wegen zwaarder (3-3,5 kilo en ik gok bijna 6) eten dat ook ongeveer per dag. Ot wil niet meer eten en dikke Sien is aan de lijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3271951
Als ze te weinig eet merk je dat vanzelf, dan valt ze af. Dus even regelmatig wegen dan kan je het in het oog houden.
Als ik je een tip mag geven, niet te veel eten geven als ze het toch niet opeet en niet te vaak iets anders geven om haar meer aan het eten te krijgen als ze haar bordje niet leeg eet. Daar wordt een kat nl snel kieskeurig van en dan eet ze al snel nog minder.

Ik weet ook niet hoeveel ze precies binnen krijgt en hoeveel ze weegt, maar voor een oudere kat kan 2% van haar gewicht soms al voldoende zijn. Gewoon kijken of ze afvalt of niet.
Door Bengel
#3272001
Bedankt allemaal, voor jullie reactie.

pearlsofpassion, ik snap wat je bedoelt met het niet teveel wisselen met voer. Maar vanwege haar diabetes en insuline, moet ze vaker kleine beetjes eten.
Ik gaf de kvv eerst alleen als lekker tussendoortje, nu krijgt ze het als maaltijd, 4 keer per dag. Ik zal haar eten wat over blijft, terug in de koelkast gaan zetten.

Het kvv vind ze lekker (behalve de vis).
Er staan brokjes voor als haar bss te laag gaat, maar die raakt ze niet aan (licht inmiddels stof en een spinnenweb boven, bah.)
Maar ik dacht juist dat het belangrijk was om verschillende soorten en merken kvv te voeren, juist zodat ze niet te kieskeurig worden?
Ik zal haar gewoon die 125 gr. per 24 uur blijven geven. De ene keer laat ze alleen wat stukjes bot liggen, een andere keer laat ze meer liggen en heel soms gaat alles op.
Ik ga nu in ieder geval ook iets van de buddy's halen.

M.v.g. Ellen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3272023
Afwisselen is goed he.
Ik wil gewoon zeggen dat je moet vermijden om haar steeds haar zin aan te bieden. Om te zeggen: ah lust je geen x? Hier is een beetje Y. Ook niet goed? Kijk een beetje Z....
Dat kweekt natuurlijk kieskeurigheid. Dan eten ze op den duur enkel nog kip of zo.

Verder moet je proberen haar een portie te geven die ze net opeet. Dus niet steeds 150gr per dag blijven neerzetten als ze maar 125 eet. Vreemd genoeg gaan ze dan vaak minder eten ipv meer. Als ik mijn poes vb 90gr geef eet ze dat op, geef ik 100 dan eet ze maar 80 of zelfs minder...

De hele dag door kvv kan ook hoor als het op een koele plaats staat. Dan geef je gewoon een paar keer per dag verse kvv en probeer porties te geven zodat het bij de volgende keer dat je wat neerzet, op is. Als ze eerder komt vragen omdat het al op is kan je uiteraard al weer wat geven.
Wel regelmatig nieuw geven dan want als het uitdroogt vinden ze het niet meer lekker.
Door paasnini
#3274540
Beetje late reactie, sorry. Bij een diabeet is het wel belangrijk dat de kat iedere 12 uur evenveel eet, als in hoeveelheid en als in voedingsstoffen.
Dat ze niet veel eet zou positief kunnen zijn, een kat die niet goed ingesteld is heeft nl. vreethonger. Belangrijk is dan wel dat ze aankomt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door