Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3270486
*Gabriëlle* schreef:Om de klitten makkelijker weg te krijgen is maizena erg handig, het neemt het vuil en vet op waardoor je vaak de klit zo uit kan kammen, kennis van mij had een kat gekregen die fors in de klit zat en ook een niet erg makkelijke vacht heeft en poedert nu regelmatig de hele kat voor ze gaat borstelen en is er zeer over te spreken, want de vacht ziet er ook meteen mooier uit.
Oooh en wel op een plek poederen waar het niet erg is dat alles wit word als ze zich uitschudden ;D .

Interessante tip, ga ik een keertje proberen!
Door Martine-Tom
#3270488
Anne in Duitsland schreef:Interessante tip, ga ik een keertje proberen!
Aangezien je in DE woont kan je ook rijstzetmeel halen, is glutenvrij en dus iets "gezonder" als ze het binnen krijgen. Verder hetzelfde effect :)

Als je eens echt wil lachen Scotch met rijstzetmeel insmeren en dan de waterblazer erop...kzou het wel buiten doen ivm harenregen :biggrin2:
#3270579
Je beseft wel dat dat immuunversterkend spuitje wel eens prednison kan zijn?

Ik hoop dat het helpt en hij vanaf nu beter is, maar anders zou ik wel eens achter die ontsteking aangaan. Binnen een paar weken dan, als alles uitgewerkt is, anders vind je misschien niets door de meds.

Ik hoop dat zijn eetlust blijft en niet weg is eens de eetlustopwekker uitgewerkt is.
#3270591
pearlsofpassion schreef:Je beseft wel dat dat immuunversterkend spuitje wel eens prednison kan zijn?

Ik hoop dat het helpt en hij vanaf nu beter is, maar anders zou ik wel eens achter die ontsteking aangaan. Binnen een paar weken dan, als alles uitgewerkt is, anders vind je misschien niets door de meds.

Ik hoop dat zijn eetlust blijft en niet weg is eens de eetlustopwekker uitgewerkt is.

Zou ze dat dan niet gewoon gezegd hebben? Prednison is toch niet iets waar een da geheimzinnig over zou doen? Al helemaal niet nadat ik verteld heb dat hij in Zweden o.a. prednison heeft gehad?

En uiteraard gaan we, als de klachten tzt niet verbeterd zijn, 'achter die ontsteking aan'. Dat is toch vanzelfsprekend? Ik probeer echt niet de kantjes eraf te lopen, hoor. ::) Maar het heeft toch geen zin om met een kanon op een mug te gaan schieten zonder eerst een katapult te hebben geprobeerd?
#3270597
Anne in Duitsland schreef:Zou ze dat dan niet gewoon gezegd hebben? Prednison is toch niet iets waar een da geheimzinnig over zou doen? Al helemaal niet nadat ik verteld heb dat hij in Zweden o.a. prednison heeft gehad?

En uiteraard gaan we, als de klachten tzt niet verbeterd zijn, 'achter die ontsteking aan'. Dat is toch vanzelfsprekend? Ik probeer echt niet de kantjes eraf te lopen, hoor. ::) Maar het heeft toch geen zin om met een kanon op een mug te gaan schieten zonder eerst een katapult te hebben geprobeerd?
Nee sorry, zo bedoelde ik het niet. Ik vraag me gewoon sterk af welk middel dat dan geweest is.
En ik heb momenteel nog meer een hekel aan DA'n die mensen maar naar huis sturen met wat metacam, AB en preds.
Mijn ouders hebben nl 2 maand geleden hun kitten van nog geen jaar eraan verloren. Beestje was benauwd ed maar werd gewoon met metacam naar huis gestuurd.
Toen er een 2 tal dagen later geen verbetering optrad, beestje bijna niet kon ademen, uitgedroogd en meer dood dan levend was, hebben ze second opinion gehaald. Die DA heeft echt alles uit de kast getrokken. Foto, bloed trekken, infuus en nadat duidelijk werd dat zijn borstholte vol vocht zat ook het eruit getrokken en op medicatie gezet. Maar hij heeft het dus niet gehaald, was al te ver heen.

Ik zal.dus momenteel wel wat overreageren op die zaken...
#3270605
pearlsofpassion schreef:Nee sorry, zo bedoelde ik het niet. Ik vraag me gewoon sterk af welk middel dat dan geweest is.
En ik heb momenteel nog meer een hekel aan DA'n die mensen maar naar huis sturen met wat metacam, AB en preds.
Mijn ouders hebben nl 2 maand geleden hun kitten van nog geen jaar eraan verloren. Beestje was benauwd ed maar werd gewoon met metacam naar huis gestuurd.
Toen er een 2 tal dagen later geen verbetering optrad, beestje bijna niet kon ademen, uitgedroogd en meer dood dan levend was, hebben ze second opinion gehaald. Die DA heeft echt alles uit de kast getrokken. Foto, bloed trekken, infuus en nadat duidelijk werd dat zijn borstholte vol vocht zat ook het eruit getrokken en op medicatie gezet. Maar hij heeft het dus niet gehaald, was al te ver heen.

Ik zal.dus momenteel wel wat overreageren op die zaken...
Oké, ja, dan is het wel te begrijpen dat je wat cynisch bent tov de 'normale' middelen. Maar anderzijds moet je als da toch ergens beginnen met een behandeling, en als 90% van de katten met benauwdheidsverschijnselen gebaat is bij ab en preds, dan is het toch logisch dat ze het bij nummer 91 van de 100 ook eerst daarmee proberen. Als bij iedere benauwde kat meteen foto's, bloedbeeld, infuus etc. van stal worden gehaald, worden eigenaren altijd met torenhoge rekeningen geconfronteerd, en dat verhoogt vervolgens weer de drempel om naar de da te gaan met een ziek dier, omdat het 'altijd meteen zo'n kapitaal kost'. Het eeuwige dilemma van een arts/dierenarts, denk ik.

Sterkte met het verlies van kittiekattie. Da's toch wel heel sneu... :-*
#3270607
Ik geloof gewoon niet dat het bij 90% ban de katten werkt. Ik geloof dat heel veel DA'n ook gewoon lui zijn en er niet te veel moeite in willen stoppen. Zoals pred erin stoppen: dat haalt de symptomen even weg en dan zijn de baasjes tevreden.
Dan wat AB bij want je weet maar nooit dat het zou helpen.

Die eerste DA bij mijn ouders had ook niet dat hele circus meteen moeten doen, maar een beetje verder kijken had wel leuk geweest. Dan had ze gemerkt dat de benauwdheid van het vocht kwam en dat hij uitgedroogd was. Nu heeft ze niet eens deftig gekeken.

Ik begrijp trouwens niet dat mijn ouders er nog gingen. Bij hun hond 4 jaar terug merkte ze ook maar dat hij bloedarmoede had toen ze zijn milt wou verwijderen omdat ze dacht dat hij een milttumor had. Was niet zo, hij had een autoimmuunziekte. Die perfect te behandelen was geweest als ze het eerder hadden geweten ipv als zijn bloed bijna water was (echt doorzichtig!) en hij letterlijk niet meer op zijn poten kon staan.
En zo zijn er nog voorbeelden. Enfin, ik zeg het al jaren, nu lijken ze wel genezen...
#3270614
pearlsofpassion schreef:Ik geloof gewoon niet dat het bij 90% ban de katten werkt. Ik geloof dat heel veel DA'n ook gewoon lui zijn en er niet te veel moeite in willen stoppen. Zoals pred erin stoppen: dat haalt de symptomen even weg en dan zijn de baasjes tevreden.
Dan wat AB bij want je weet maar nooit dat het zou helpen.

Die eerste DA bij mijn ouders had ook niet dat hele circus meteen moeten doen, maar een beetje verder kijken had wel leuk geweest. Dan had ze gemerkt dat de benauwdheid van het vocht kwam en dat hij uitgedroogd was. Nu heeft ze niet eens deftig gekeken.

Ik begrijp trouwens niet dat mijn ouders er nog gingen. Bij hun hond 4 jaar terug merkte ze ook maar dat hij bloedarmoede had toen ze zijn milt wou verwijderen omdat ze dacht dat hij een milttumor had. Was niet zo, hij had een autoimmuunziekte. Die perfect te behandelen was geweest als ze het eerder hadden geweten ipv als zijn bloed bijna water was (echt doorzichtig!) en hij letterlijk niet meer op zijn poten kon staan.
En zo zijn er nog voorbeelden. Enfin, ik zeg het al jaren, nu lijken ze wel genezen...
Maar had die da de longen van hun katje dan niet beluisterd, om vocht vast te stellen? Ik kan werkelijk niet beweren dat mijn da gisteren alles maar even vlugvlugvlug deed en vervolgens snel wat troep voorschreef om mij blij te maken. Ze hoorde wel een geluidje in de longen ('verschärft', noemde ze dat geluidje, ik weet niet goed hoe ik dat moet vertalen) en heeft o.a. ook daarom Melosus (meloxicam) voorgeschreven.

Sven maakt het ondertussen goed, ik heb hem gisteren en vandaag niet horen/zien 'hoesten'. Hij heeft flink wat brokjes gegeten, die ik nu heb weggehaald omdat Sokjes die ook erg lekker vindt ::). Het lijkt dus of de homeopatische ondersteuning ook begint aan te slaan nu. Sowieso heb ik het idee dat zijn mineur van een paar dagen geleden (ook) te maken had met de omschakelingen van de afgelopen tijd. Nu hij zich een beetje heeft ingeleefd, gaat het weer beter met 'm. Misschien was dat ritje da gisteren daarom ook niet echt nodig geweest, maar ja, ik wilde toch ook niet te lang wachten, vooral niet met dat slechte eten.
Wat me bijzonder goed doet: Sven en Sokjes liggen op nog geen halve meter afstand van elkaar op ons bed te snurken, en vanochtend zaten ze gebroederlijk een handje Dreamies die ik had uitgestrooid in de keuken op te knabbelen. Vaya moet nog steeds niet veel van Sven hebben, maar dat respecteert hij gelukkig ook. Voor Sokjes heeft ze ook veel tijd nodig gehad, dus dat komt wel goed. En een harmonische stemming tussen de katten zal er alleen maar aan bijdragen dat Sven weer snel de oude is, denk ik.
#3270630
Anne in Duitsland schreef:Maar had die da de longen van hun katje dan niet beluisterd, om vocht vast te stellen? Ik kan werkelijk niet beweren dat mijn da gisteren alles maar even vlugvlugvlug deed en vervolgens snel wat troep voorschreef om mij blij te maken. Ze hoorde wel een geluidje in de longen ('verschärft', noemde ze dat geluidje, ik weet niet goed hoe ik dat moet vertalen) en heeft o.a. ook daarom Melosus (meloxicam) voorgeschreven.
Dat kan je letterlijk vertalen: verscherpte ademhaling. Dat betekent dat er iets meer longgeluiden te horen zijn dan je normaal gesproken zou verwachten.
#3270634
Spikkelneus schreef:Dat kan je letterlijk vertalen: verscherpte ademhaling. Dat betekent dat er iets meer longgeluiden te horen zijn dan je normaal gesproken zou verwachten.
Ah, dank je! En waar kan dat op duiden, zo'n verscherpte ademhaling?
#3270701
Ah ja, das geen prednison blijkbaar.
Ik had er nog niet van gehoord, van zo'n middel. Maar ik kan vinden dat het vooral bij luchtweginfecties en dan bij katten vooral bij calici goede resultaten boekt. Die zijn ook wel van korte duur, dis zelfs als het werkt is het maar tijdelijk, geen langdurige oplossing.

Calici is een virus dat men onder de niesvirussen schaart, maar niet het erg courant geloof ik. Ik weet niet of die in het niesvaccin zit.
#3272170
Kleine update: Sven gaat prachtig momenteel! Zijn vacht vervilt wel op bepaalde plaatsen, maar op 4 januari gaat daar de schaar in, en voor de rest gaat hij als een trein. Hij eet goed nu, is hartstikke nieuwsgierig, struint door huis en tuin, en zijn favoriete plekje is half over mijn toetsenbord liggend, met zijn kont op de muis. :biggrin2: Hij typt ook graag. ::) Ik denk dat de problemen van de eerste weken een kwestie van aanpassing aan de nieuwe situatie was. Hij hoest nog wel af en toe, maar ook dat wordt minder. De meloxicam heeft hij maar drie dagen gehad; daarna waren we drie dagen weg ivm kerst in NL, en ik wilde niet zomaar opnieuw beginnen met de behandeling. Heb het op goed geluk weggelaten, en dat heeft geen negatieve gevolgen. Momenteel ligt hij luid spinnend tussen toetsenbord en beeldscherm, met één pootje op de delete-knop. :nerves: :biggrin2: Lekkere poek. Ben blij! :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door