Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3250502
Om het topic van Anne niet te vervuilen een eigen topic.

Lotje en Jimmy leven overdag buiten en 's nachts binnen. Ze zitten niet in huis maar in een ruimte waar het een graad of 10 zal blijven in de winter. In huis komen ze nooit.

Krijgen die twee dan voldoende een wintervacht, of moet ik ze op koude dagen binnen houden? Ze moeten in de nachten naar binnen, dat is de afspraak met de buren. Zelf vind ik het ook wel fijn als ze binnen zijn.
Door Martine-Tom
#3250503
Hope schreef:Om het topic van Anne niet te vervuilen een eigen topic.

Lotje en Jimmy leven overdag buiten en 's nachts binnen. Ze zitten niet in huis maar in een ruimte waar het een graad of 10 zal blijven in de winter. In huis komen ze nooit.

Krijgen die twee dan voldoende een wintervacht, of moet ik ze op koude dagen binnen houden? Ze moeten in de nachten naar binnen, dat is de afspraak met de buren. Zelf vind ik het ook wel fijn als ze binnen zijn.
Hebben ze wel de optie om naar binnen te gaan overdag?
Als dat zo is zou ik me er niet druk om maken, ze zullen voldoende vacht ontwikkelen en als het te koud is zoeken ze vanzelf de binnenruimte op ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3250506
Martine-Tom schreef:Hebben ze wel de optie om naar binnen te gaan overdag?
Als dat zo is zou ik me er niet druk om maken, ze zullen voldoende vacht ontwikkelen en als het te koud is zoeken ze vanzelf de binnenruimte op ;)
Ze kunnen in de paardenstal, die is niet veel kouder. En ze hebben allebei een alarm in de stembanden ;D
Door Too
#3250507
dat komt helemaal goed hoor, ze zitten 's nachts lekker uit de wind en hebben vast een paar fijne plekjes overdag als ze het echt te gruwelijk vinden
Mocht t nou toch nog s -15 zijn overdag... kun je het nog s heroverwegen :cold:
Ik zou me daar geen zorgen over maken hoor.
Door Martine-Tom
#3250508
Hope schreef:Ze kunnen in de paardenstal, die is niet veel kouder. En ze hebben allebei een alarm in de stembanden ;D
Dan komt dat helemaal goed hoor. Het is pas een probleem bij echte binnenkatten die bij de verwarming leven, en zelfs die hebben er doorgaans weinig moeite mee ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3250513
Eens met de voorgangers.
Het is iets anders bij Anne als het overdag echt - 20 of meer wordt... Dat zie ik hier nog niet gebeuren. En als het echt stevig vriest, kan je ze nog altijd een dagje binnen houden als je er niet gerust op bent. Maar doorgaans geven ze dat inderdaad goed zelf aan.

10° is ook niet te warm. Overdag gaan ze dan buiten en bouwt die wintervacht ook op naarmate het overdag kouder wordt. Dan zijn ze aangepast aan de dagtemperaturen. Een nacht zou dan nog steeds koud zijn, maar als ze eens zouden beslissen buiten te blijven gaan ze daar ook niet meteen van omvallen hoor. Waarschijnlijk krijg je dan een nachtelijke serenade onder je raam. ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3250519
pearlsofpassion schreef:Eens met de voorgangers.
Het is iets anders bij Anne als het overdag echt - 20 of meer wordt... Dat zie ik hier nog niet gebeuren. En als het echt stevig vriest, kan je ze nog altijd een dagje binnen houden als je er niet gerust op bent. Maar doorgaans geven ze dat inderdaad goed zelf aan.

10° is ook niet te warm. Overdag gaan ze dan buiten en bouwt die wintervacht ook op naarmate het overdag kouder wordt. Dan zijn ze aangepast aan de dagtemperaturen. Een nacht zou dan nog steeds koud zijn, maar als ze eens zouden beslissen buiten te blijven gaan ze daar ook niet meteen van omvallen hoor. Waarschijnlijk krijg je dan een nachtelijke serenade onder je raam. ;)
Neuhj, -20 overdag sturen we naar Anne. Daar moeten wij niks van hebben ;D

Ik ben natuurlijk ook meestal thuis, dus als ze binnen willen kan ik ze binnen laten. En er zijn genoeg plekjes in het stro waar ze ook kunnen zijn.
Toch goed om te weten, ik zou het toch niet fijn vinden als ik twee zieke katten kreeg omdat ik ze buiten had gelaten zonder jas.
Door Anne in Zweden
#3250525
Hope schreef:Neuhj, -20 overdag sturen we naar Anne. Daar moeten wij niks van hebben ;D

Ik ben natuurlijk ook meestal thuis, dus als ze binnen willen kan ik ze binnen laten. En er zijn genoeg plekjes in het stro waar ze ook kunnen zijn.
Toch goed om te weten, ik zou het toch niet fijn vinden als ik twee zieke katten kreeg omdat ik ze buiten had gelaten zonder jas.
Dank! Half januari geldt dat als lekker behaaglijk! ;D

OT: ik denk dat ze een lekker dikke warme vacht zullen ontwikkelen zo, als ze niet in huis komen. Vaya en Sokjes kunnen 's winters wel naar binnen, naar + 20 graden, en die kiezen er vaak voor om binnen te blijven dan, maar ze hebben nog steeds een lekker velletje om buiten warm te blijven. De natuur is daar heel goed in!
Door hannabelgje
#3250589
De kat van mijn moeder komt ook niet binnen. (Dat wil de kat niet) In de winter ligt ze bij mijn ouders onder de veranda. Mijn moeder heeft al vanalles geknutseld zodat het warmer is voor de kat, maar die wil alleen op een tuinstoel met kussen kamperen. Ze heeft het echt niet koud blijkbaar en krijgt een prima wintervacht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3250650
Ik zou wel, ook voor overdag, wat 'warme' beschutte droge schuil/slaap/rustplekjes maken. Daar kunnen ze dan zelf naar blieven in.
Verder kan je er vanuit gaan dat het met de wintervacht wel goed komt.
Geef ze wel meer eten. Hoeveel meer is wel afhankelijk per kat en de temperatuur enzo. Ik zou niet specifiek meer vet of vette dingen voeren, gewoon algeheel meer eten. Uiteraard van hoogwaardige kwaliteit.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3250730
hannabelgje schreef:De kat van mijn moeder komt ook niet binnen. (Dat wil de kat niet) In de winter ligt ze bij mijn ouders onder de veranda. Mijn moeder heeft al vanalles geknutseld zodat het warmer is voor de kat, maar die wil alleen op een tuinstoel met kussen kamperen. Ze heeft het echt niet koud blijkbaar en krijgt een prima wintervacht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Mijn katten komen binnen, vandaar ook de vraag of ze niet teveel verwend zouden zijn met warmte waardoor ze geen goede wintervacht zouden krijgen.

Warme plekjes, daar ga ik zeker nog even over denken. En voeren zal ik ze tegen die tijd ook meer gaan doen, net zoals bij de hond. Goede tip!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3250733
Als je een paardenstal hebt waar het 10° blijft, is dat echt wel warm genoeg om als schuilplekje te dienen. Zeker als er ook wat stro ligt om in te slapen.
Ook als ze binnen bij de kachel blijven is 10° niet overdreven koud.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3250747
pearlsofpassion schreef:Als je een paardenstal hebt waar het 10° blijft, is dat echt wel warm genoeg om als schuilplekje te dienen. Zeker als er ook wat stro ligt om in te slapen.
Ook als ze binnen bij de kachel blijven is 10° niet overdreven koud.
De stal blijft wel zo warm, ja. En er is altijd stro op voorraad waar ze graag inkruipen.
Dan de loods, daar zijn ze ook graag. Vooral Lotje ligt er graag op de dakbalken :biggrin2:
In het tuinhuis staan een hondenmand met kussens, daar liggen de katten vaker dan de hond, haha.
Dus nee, dan zal het wel goedkomen inderdaad, en echt bij de kachel liggen kunnen ze toch niet.
Door frodo quin
#3250897
De meeste katten kunnen daartegen, dus normaalgezien is het (iig bij onge katten) geen probleem. Ik moet wel zeggen dat ik zelf toch heel grote verschillen heb gezien in de dikte van de vachten bij mijn katten en hoe goed ze kou konden verdragen. Joran had het met al zijn haar snel te warm en was de enige die in de winter ook buiten ging zitten. Finn was dan weer het andere uiterste en die lag graag toegedekt en kroop mee onder het donsdeken. Bij mij gaat de verwarming maar op als ik de 12° niet haal, dus in de winter wordt het wel vrij fris, maar nooit heel koud binnen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door