Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#3244774
Weet iemand meer over de oorzaken van een te snelle schildklier? Heb het ook aan mijn dierenarts gevraagd maar die zegt dat ik echt domme pech heb; het is niet erfelijk, ligt ook niet aan het voer maar zou met het milieu te maken hebben?

Vorig jaar is Femke (toen 10 jaar) en gisteren is Oscar (pas 9) gediagnosticeerd met een te snelle schildklier. Doe ik iets fout met voeren ofzo of is het echt pech?? Uiteraard baal ik er enorm van. Van Femke is bijna niks over; pillen lukt niet, dieetvoer helpt niet én is ze allergisch voor, jodium behandeling kan niet omdat ze ook slechte nierwaarden heeft. Oscar komt wel in aanmerking voor de jodium behandeling dus misschien dat ik dat wel doe (is wel enorrrrm duur zeg :'( ).

Ik ging alleen met Oscar naar de dierenarts omdat ie tegen m'n muren sproeide en zich af en toe vaag gedraagt (zeuren, heel klef, soms een paar dagen kotsmisselijk).

Iemand ideeën?
Door MillyMol
#3244816
Ik kan er weinig over vinden, maar in de artikelen/webpagina’s die ik over hyperthyreoïdie bij honden vindt staat dat het zeldzaam is en in 90% van de gevallen wordt veroorzaakt door een tumor, die soms moeilijk voelbaar is wanneer deze in de borst ligt. Bij katten ligt dat percentage op 98%.
Door Hilde__
#3244824
Ja bij honden is het ook zeldzaam, maar daar komt een traagwerkende weer vaker voor dan bij katten. Op zich is de tumor goedaardig maar het veroorzaakt wel veel problemen als je er niks aan doet. Nieren en hart maken overuren en ze vallen af waar je bij staat terwijl ze zich klem vreten. Femke is in een jaar tijd door al d'r reserves heen.

Dat 1 van je katten het krijgt, oke...maar 2...ben gewoon bang dat m'n andere 2 het straks ook nog krijgen.
Door Hilde__
#3244834
koekje schreef:Heeft je DA nog meer verteld over de omgevingsfactoren? Ik vind het een beetje vaag zo en snap je angst heel goed.
Nee, er is veel te weinig over bekend dus meer kon ze me ook niet vertellen. Ik heb wel de Lingehoeve (die doen de jodium behandeling) gebeld en die bellen nog terug dus daar zal ik het ook nog aan vragen.
Door Too
#3244875
Dr. Jean Dodds heeft wel wat info over schildklierproblemen bij katten online staan , oa vlamwerende middelen [PBDE]
-Als ik me goed herinner kun je ook prima mailen en krijg je best vlot antwoord
Door frodo quin
#3244893
Voor zover ik weet komt het regelmatig bij oudere katten voor, maar 9 en 10 vind ik nu niet bepaald oud, dus ik snap je bezorgdheid. Is een operatie geen optie voor Femke? Ik las trouwens ook dat er ook medicatie is in de vorm van oogzalf, misschien ook een optie voor haar, al zou ik zelf voor een operatie kiezen als dat kan. Als oorzaak wordt altijd gezegd een (bijna altijd) goedaardige tumor, maar wat die tumor veroorzaakt heeft men het blijkbaar niet over.

Veel sterkte!

Edit: Ik zie dat de jodium in het voer beperkt wordt en als ik het goed heb kan een hoog jodium gehalte in de voeding mogelijk schildklierproblemen veroorzaken. Voer je dingen met veel jodium in? Zeewier en zeevis zijn daarom bekend, maar blijkbaar ook eieren.
Door Hilde__
#3244934
Heb net de Lingehoeve aan de telefoon gehad en die zeggen ook dat ik echt pech heb dat ik er nu 2 heb. Ze had nog niet eerder gehoord dat er milieu factoren een rol kunnen spelen. Ze zei wel dat het steeds vaker voorkomt bij katten omdat het vaker wordt gecontroleerd bij vage klachten. Dus misschien zijn er gewoon heel veel katten die het wel hebben, maar niet bij een dierenarts komen?

Toen ik zei dat Oscar's nierwaarden verder helemaal normaal waren en hij nog op hetzelfde gewicht was zei ze, net als m'n eigen dierenarts, dat hij nog in het beginstadium zit.

Oscar heb ik in ieder geval onder voorbehoud aangemeld en Femke is even afwachten omdat haar nierwaarden de laatste keer niet goed waren.

@frodo quin - over dat jodiumrijke voer heb ik ook gelezen, maar ik geef geen zeewier, zeevis of eieren. Ze krijgen hier aan botwerk kwartel, kip en konijn. Aan spiervlees paard, kangoeroe, kip, hert en kalkoen. Verder geef ik ze ook met regelmaat de Tinlo cattery. Idee hoe ik erachter kom hoeveel jodium die vleessoorten bevatten? Ik had ook gelezen dat te weinig jodium ook een oorzaak kan zijn, dus ja dat wordt dan wel heel lastig ::)
Door Hilde__
#3244936
Too schreef:Dr. Jean Dodds heeft wel wat info over schildklierproblemen bij katten online staan , oa vlamwerende middelen [PBDE]
-Als ik me goed herinner kun je ook prima mailen en krijg je best vlot antwoord
Heel erg bedankt, heb dat artikel gisteren nog heel laat gelezen ;) dus zal em zo nog eens opzoeken.

Weet zo niet of ik nou veel PBDE in m'n huis heb zitten.Denk het toch niet, is in 2003 nog allemaal verbouwd en toen was het al verboden dacht ik. Maar hoe kom je daar nou achter... Commercieel (blik)voer geef ik niet en ontwormen/vaccineren doe ik ook minimaal, laatste keer was 5 jaar geleden ofzo.
Door Too
#3244945
Wellicht heeft de Lingehoeve gewoon gelijk en komt het heel veel vaker voor dan we denken, dat zou me niks verbazen.
Er wordt so wie so veel 'dierenleed' over het hoofd gezien.

Dr Dodds heeft iig vrij veel info in behoorlijk toegankelijke taal beschikbaar gemaakt en dat is fijn.
Ik wist nl niet zeker of ze ook schildklier info mbt katten online had staan.

Succes!
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3245560
Ik heb het zelf en de jodiumbehandeling in januari gehad en nu nog steeds ellende. Bij mensen geven ze ook wel strumazol, weet niet of dit bij dieren ook kan?
Lees ik afgelopen week dat er een nieuwe manier van behandelen is. Het plaatselijk verbranden van de nodulen. Gerichter werken is dat. Met jodium wordt de hele handel platgelegd en heb je op den duur een tekort aan schildklierhormoon. Dan klinkt het heel simpel om dat op te lossen met een pilletje. Uit ervaring weet ik nu dat het niet zo werkt. Eigenlijk heel logisch, het lichaam geeft hormoon naar behoefte af, met een pilletje krijg je die hoeveelheid in één klap.
Door Hilde__
#3245734
dinky89 schreef:Gent doet ook radiumjodiumbehandelingen ;-)

Sterkte met alles op een rijtje krijgen!
Ja maar dan moet ik van alles regelen omdat ze dan over de grens moeten ennn het is 2x zover rijden voor mij ;)
Door Hilde__
#3245741
MargaS schreef:Ik heb het zelf en de jodiumbehandeling in januari gehad en nu nog steeds ellende. Bij mensen geven ze ook wel strumazol, weet niet of dit bij dieren ook kan?
Lees ik afgelopen week dat er een nieuwe manier van behandelen is. Het plaatselijk verbranden van de nodulen. Gerichter werken is dat. Met jodium wordt de hele handel platgelegd en heb je op den duur een tekort aan schildklierhormoon. Dan klinkt het heel simpel om dat op te lossen met een pilletje. Uit ervaring weet ik nu dat het niet zo werkt. Eigenlijk heel logisch, het lichaam geeft hormoon naar behoefte af, met een pilletje krijg je die hoeveelheid in één klap.
De Lingehoeve doet dit al heel lang en zegt dat 95% van de katten na jodium genezen zijn en 98% na een eventuele 2e injectie. Dat de schildklier helemaal stil ligt hebben ze nog nooit meegemaakt, maar is in principe natuurlijk wel mogelijk.

Volgens mij geven schildkliermedicatie geleidelijk hun hormonen af (weet het niet zeker hoor). Ik slik het wel maar hoe het precies werkt weet ik ook niet, behalve dat ik veel beter reageer op Euthyrox dan Thyrax ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3245746
Bij katten reageren ze vaak beter op carbimazol dan felimazol volgens mij.
Carbimazol pillen dan, de oorzaak schijnt lastig doseerbaar te zijn en voor irritatie op het oor te zorgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door