Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#3223766
Deze ochtend was Finn in zijn normale doen, heeft gegeten,..., maar een klein uur later werd hij misselijk, hij heeft niet moeten overgeven, maar leek wel alsmaar meer pijn te hebben (buik/romp). Hij heeft niet overgegeven of geprobeerd om over te geven. Na een tijdje overal te gaan liggen, maar maar geen comfortabele houding te kunnen vinden begon ik me toch zorgen te maken en heb ik mijn da gebeld (die zit zaterdag tot de middag). Zij gaf aan nog even af te wachten tot zondag of maandag.

In de loop van de namiddag is hij bij mij blijven liggen, met een deken rond hem en werd hij ook wat rustiger. De misselijkheid nam ook af. In de vroege avond bleek het toch niet verbeterd te zijn, hij had pijn als ik hem opnam en mieuwde dan ook, verder was hij nogal apathisch. Naar de da van wacht dus. Blaasobstructie lijkt het niet te zijn, hij heeft vandaag nog niet geplast, maar zijn blaas is niet gespannen of erg vol. Er is nauwelijks stoelgang in de darmen en een obstructie daarvan lijkt ook niet waarschijnlijk. Een maagperforatie van het vleesbot van vanmorgen zou ook niet mogelijk zijn (sowieso onwaarschijnlijk, maar als het zo zou zijn zou hij koorts moeten maken volgens de da en dat is niet zo). Vergiftiging zou door de mogeliiks neurologische symptomen wel een piste zijn, maar hij gaat niet vrij naar buiten en ik heb voor zover ik weet niets giftig in huis. Trauma als een aanrijding vond de da ook een voor de hand liggende oorzaak, maar doordat hij een binnen kat is sowieso al minder waarschijnlijk en zeker sinds de ochtend niet.

Zijn symptomen zijn:
- ondertemperatuur (37,iets)
- buikpijn, of daar lijkt het toch op
-misselijk, al is dat wel minder dan deze ochtend
-één oogje zit het derde ooglid meestal grotendeels voor, de pupil reageert niet normaal, de andere wel
-heel rustig, reageert op weinig, wel op aanraking
-kan stappen, maar doet het niet uit zichzelf, gaat wel recht opzitten af en toe
- gezwollen speeksel of lymfeklier aan dezelfde kant als zijn vreemd oog
- zijn tandvlees is deels zwart, het is in ieder geval niet meer dan vanmiddag, maar hij is toevallig wel de enige van de drie van wie ik niet weet welke kleur het normaal is (zwarte katten hebben vaak (deels) zwart of donker tandvlees en gehemelte)

De dienstdoende da wist dus niet goed wat het was, maar vermoed iets neurologisch wat al langer aanwezig was, maar nu de kop op steekt. Omdat een infectie ook wel zou kunnen heeft hij een injectie ab gegeven en op mijn vraag of pijnstiller mocht in zijn geval ook een injectie pijnstilling. Ik heb wel een tijdje terug met een hengelspeeltje per ongeluk denk ik zijn oog geraakt, was in ieder geval tegen hem en hij knipperde nadien met zijn oogje. Dat is wel al langer dan een week geleden en in de tussentijd heeft hij nergens last meer van gehad voor zover ik kon zien.

Sinds het da bezoek is hij nog steeds heel rustig, hij keek wel van in zijn nestje en ging rechtop zitten toen ik enkele uren geleden de anderen eten gaf, maar kwam niet zelf af. Ik heb hem opgepakt en eten voorgeschoteld (spiervlees) en daar heeft hij een klein stukje van gegeten. Hij is dan ik de kattenbak en halve meter verder gaan zitten/liggen en heb hem na 5 minuten omdat hij niet plaste of daar aanstalten toe maakte terug in de zetel gelegd. Daar ligt hij nog steeds.

Als het niet beter is ga ik maandag tussen examens met hem naar mijn eigen da. Heeft er iemand een idee wat er mis kan zijn?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3223767
Ik vind dat hij heel lang niet heeft geplast, als ik dat met hier vergelijk.
Verder kan ik niet direct iets zinnings zeggen nav je lijstje, maar dat is ook echt aan de dokter. Ik zou er snel naar terug gaan, misschien zelfs morgen al.
Door hamada
#3223768
misschien zo snel mogelijk bloed laten onderzoeken? Volgens mij zijn er ook sneltests waar o.a. Nierwaarden gecheckt kunnen worden.
Sterkte met Finn
Door frodo quin
#3223773
Het is inderdaad lang, maar zijn blaas zit ook niet vol, dus een oorzaak van ziekte zal het in ieder geval niet zijn. Ik had gevraagd om een foto en bloedonderzoek, maar da van wacht was het er niet mee eens. Is wel typisch voor da's van wacht, ze kunnen wel dubbel tarief vragen, maar effectief wat uitvoeren is er te veel aan. Teruggaan is dus ook niet bepaald zinvol, hij zou mij ook al niet terug laten komen.

Gelukkig voelt Finn zich al een stuk beter deze ochtend. Ik ben half wakker geworden toen hij daarnet zelf uit bed stapte en zelf wat later ook opgestaan. Hij wandelt nu rond en heeft net gegeten, maar is nog duidelijk niet de oude. Zijn derde ooglid is weer onzichtbaar, maar zijn pupillen zijn wel nog ongelijk.
Door MillyMol
#3223787
Als hij niet drinkt kan hij ook niet plassen
Er zijn aandoeningen waarbij de nieren geen urine meer produceren, dus dan kan Finn ook niet plassen. Denk aan nierfalen, als primaire oorzaak of als secundaire oorzaak bij een andere aandoening, zoals hoge bloeddruk.
Het kan ook heel goed zijn dat Finn een beroerte heeft gehad.

Sterkte!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3223901
frodo quin schreef:Het is inderdaad lang, maar zijn blaas zit ook niet vol, dus een oorzaak van ziekte zal het in ieder geval niet zijn. Ik had gevraagd om een foto en bloedonderzoek, maar da van wacht was het er niet mee eens. Is wel typisch voor da's van wacht, ze kunnen wel dubbel tarief vragen, maar effectief wat uitvoeren is er te veel aan. Teruggaan is dus ook niet bepaald zinvol, hij zou mij ook al niet terug laten komen.

Gelukkig voelt Finn zich al een stuk beter deze ochtend. Ik ben half wakker geworden toen hij daarnet zelf uit bed stapte en zelf wat later ook opgestaan. Hij wandelt nu rond en heeft net gegeten, maar is nog duidelijk niet de oude. Zijn derde ooglid is weer onzichtbaar, maar zijn pupillen zijn wel nog ongelijk.
Andere dierenarts zoeken? Je gaat er tenslotte niet voor niets naartoe.

Hoop dat het herstel zich vandaag heeft doorgezet. Hoe gaat het nu met hem?
Door frodo quin
#3224018
@ Kaela: tijdens het weekend zit je jammer genoeg opgescheept met de da die wachtdienst heeft.

Finn lijkt intussen ongeveer de oude. Hij is gisteren nog flink vooruitgegaan tijdens de dag en ik ben nu net terug van een examen en hij lijkt eigenlijk weer normaal. Ik probeer nu mijn eigen da te pakken te krijgen om te bespreken of we verder nog wat moeten/kunnen ondernemen. Hij is er dan wel bovenop, maar ik wil wel graag weten wat het was, want zoiets als gewoon een virusje is wel onwaarschijnlijk en ik ben er niet gerust in dat het niet meer kan terug komen. Dus ideetjes over de oorzaak blijven welkom, want mijn ervaring is dat als het niet voor de hand liggend is een da vaak niet kan helpen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3224036
Ja dat is logisch. Ik dacht alleen even dat dit ook je eigen dierenarts was, maar dat is niet zo begrijp ik. Fijn dat het zoveel beter gaat!

Ik heb verder ook geen idee, kan me goed voorstellen dat het je niet lekker zit.
Door frodo quin
#3224050
Net met de da gebeld. Zij raad aan om voorlopig niets te doen, behalve hem goed in de gaten te houden aangezien hij weer ongeveer de oude is. Ze vermoed met de mail van de da en mijn uitleg dat hij een ontsteking aan de speekselklier had, wat dus neurologische gevolgen kan hebben, namelijk die vernauwde pupil. De ontsteking zou niet volledig weg kunnen zijn en terug opkomen of er kan toch iets anders aan de hand zijn, dus wel blijven opletten de komende week.
Door frodo quin
#3224611
Ja gelukkig lijkt hij weer de oude. Ik hoop dat mijn da gelijk heeft, want eng is het inderdaad een kat die zich ineens zo slecht voelt, apathisch wordt, neurologische verschijnselen krijgt een een da van wacht die dan niet weet wat het is, behalve dat het ernstig is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door