Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#3214014
Beste lezers,

Wie heeft er ervaring met hoge bloedruk bij de kat? Mijn kat is nu twee keer bij de dierenarts geweest en beide keren is haar bloeddruk te hoog.
Ik vraag me af of ze nu de rest van haar leven op de medicatie moet. Het liefst zou ik de oorzaak willen achterhalen en dat aanpakken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Linda
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3214046
Beste Linda,
Hoe oud is de kat? Bij een hoge bloeddruk zou je als eerste ook een bloedonderzoek kunnen laten doen. Één van de oorzaken kan n.l. de wisselwerking met nierfalen zijn. Vreemd eigenlijk dat de DA dit niet gelijk voorgesteld heeft.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#3214047
Hallo Rik,
De kat is 10,5 jaar. De bloeddruk meting was onderdeel van een seniorencheck. De waarden van haar bloed is verder niet afwijkend. Alle orgaanwerkingen als ook T4 in orde.
Bloeddruk vorige week was 180 en vandaag tussen de 170 en 180.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3214050
Fijn dat de bloedwaarden wel goed waren. Bloeddruk van 170-180 is licht verhoogd (link). Dat was bij Bowy twee jaar geleden wel anders toen ze >300 had (was niet te meten). Bij haar hebben we hem nooit onder de 220-240 gekregen (wisselwerking met nierfalen) wat ook nog erg hoog is. Onder welke omstandigheden is deze bloeddruk gemeten. Ik kan me een lichte verhoging onder stress namelijk ook wel voorstellen. Heeft de DA gelijk medicijnen voorgeschreven (Amlodipine?)? Als een lichte verhoging toe te schrijven is aan wat stress tijdens het DA-bezoek dan vraag ik me af of dit met medicijnen bestreden moet worden (of dat je dat langere tijd moet blijven geven). Het is in ieder geval wel een indicatie dat er regelmatig getest moet worden. Maar ik kan me voorstellen dat je wel een onderliggende oorzaak zou willen weten.

Zoals je op deze site en deze site kunt lezen kan er dus echter sprake zijn van een hoge bloeddruk zonder dat je daar de oorzaak van kunt vinden.
In circa 90-95% van de gevallen is de oorzaak van hoge bloeddruk niet bekend. Men spreekt dan van idiopathische of essentiële hypertensie.
Wat zegt de DA overigens over hoe lang je de medicijnen zou moeten geven?
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#3214165
Bedankt voor je reactie Rik.
Dit is de tweede keer dat het verhoogd is. De dierenarts is gewend dat ze altijd een tweede keer een afspraak wilt maken om nogmaals de waarden te meten.
Dit omdat wanneer het door stress verhoogd is ze altijd ziet dat het een tweede keer een stuk later is.
In dit geval is het ook de tweede afspraak weer hoog.

De arts vroeg of ik mee wilde doen met het lopende onderzoek om een nieuw bloeddrukverlagend medicijn voor katten te laten registeren.
Hierdoor zou ze regelmatig gescreend worden en een pil krijgen. Het is een deel van het onderzoek dat men niet weet of het om een placebo gaat of om de pil.
Ik moet een dagboek bijhouden over het wel en wee van de kat die aan het onderzoek mee doet.

Ze vertelde inderdaad wat wanneer een kat een verhoogde bloeddruk heeft, deze levenslang medicatie nodig heeft.
Deze medicatie kost €1.00 per dag.

Groetjes,
Linda
Door Anne in Zweden
#3214210
Zaniematsu schreef:Bedankt voor je reactie Rik.
Dit is de tweede keer dat het verhoogd is. De dierenarts is gewend dat ze altijd een tweede keer een afspraak wilt maken om nogmaals de waarden te meten.
Dit omdat wanneer het door stress verhoogd is ze altijd ziet dat het een tweede keer een stuk later is.
In dit geval is het ook de tweede afspraak weer hoog.

De arts vroeg of ik mee wilde doen met het lopende onderzoek om een nieuw bloeddrukverlagend medicijn voor katten te laten registeren.
Hierdoor zou ze regelmatig gescreend worden en een pil krijgen. Het is een deel van het onderzoek dat men niet weet of het om een placebo gaat of om de pil.
Ik moet een dagboek bijhouden over het wel en wee van de kat die aan het onderzoek mee doet.

Ze vertelde inderdaad wat wanneer een kat een verhoogde bloeddruk heeft, deze levenslang medicatie nodig heeft.
Deze medicatie kost €1.00 per dag.

Groetjes,
Linda
Dit vind ik een vreemde conclusie. De bloeddruk is verhoogd vanwege stress - vanwege het da-bezoek. Als je een week later weer naar de da gaat en laat meten, dan is er toch ook weer stress? En dus een verhoogde bloeddruk? Het enige wat werkt is twee keer meten tijdens hetzelfde da-bezoek, met wat tijd ertussen om de kat de tijd te gunnen tot rust te komen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een kat weer in de stress schiet zodra men begint te meten. Je kunt zo'n diertje gewoon niet uitleggen dat het allemaal niet erg is en geen pijn doet.
Bij mensen wordt ook twee keer gemeten om de stressfactor (bijv. vermoeid van het fietsen naar de praktijk, opwinding over eventuele resultaten etc) te elimineren. Maar aan een mens kun je uitleggen wat er wordt gedaan.

Dus volgens mij zal een kat altijd een hogere bloeddruk hebben bij de da. Dan kun je tien keer een afspraak maken, daar verandert de uitslag niet door. Dat 'ze altijd ziet dat het een tweede keer stuk lager is', lijkt me daarom sterk. Persoonlijk zou ik ook wat wantrouwend worden van het feit dat er toevallig ook net een bloeddrukverlagend medicijn moet worden geregistreerd... Maar misschien ben ik te cynisch.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3214211
Bowy (helaas vandaag ingeslagen) heeft 2 jaar lang Amlodipine gekregen. Ze had dus een bloeddruk van >300 en na een maand nog steeds 220-240. Ze kreeg 2x daags 0,625mg (Wat een hoge dosis is). Op de laatste rekening zag ik €7,79 voor 10 tabletten van 1,25mg staan. Met een bloeddruk van 170-180 hoef je echt niet meer dan 1x daags 0,625 te geven (of zelfs minder) dus dan zit je niet op €1,- per dag maar meer op 30 of 40 cent. Tevens vraag ik me af of je dit lang zou moeten geven bij deze lichte verhoging (maar ben geen da). Verder ben ik het met Anne eens... er is bij Bowy altijd meerdere metingen per bezoek gedaan waarbij ook gekeken wordt naar het verschil en in principe de tweede meting accurater is (waarbij een licht hogere meting wel normaal is wegens de stress). Maar mij lijkt een verhoging dus altijd wel normaal en dan zou 170-180 misschien niet eens abnormaal zijn. (maar nogmaals... ik ben geen da). Het onderzoek waaraan je mee zou kunnen doen... Ik ga er even vanuit dat dat wel gratis zou zijn? Want betalen voor een e.v. placebo is natuurlijk van de zotte. Krijg je na het onderzoek te horen in welke groep je zat? Als de bloeddruk n.l. naar beneden is gegaan terwijl het placebo gegeven is, hoef je daarna natuurlijk niet door te gaan met medicijnen te geven. Maar dan moet je wel weten in welke groep je zat. Als ze dat niet openbaar willen maken, dan zou ik niet eens meedoen want dan weet je nog niet waaraan je toe bent.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#3214273
Anne in Duitsland schreef:Dit vind ik een vreemde conclusie. De bloeddruk is verhoogd vanwege stress - vanwege het da-bezoek. Als je een week later weer naar de da gaat en laat meten, dan is er toch ook weer stress? En dus een verhoogde bloeddruk? Het enige wat werkt is twee keer meten tijdens hetzelfde da-bezoek, met wat tijd ertussen om de kat de tijd te gunnen tot rust te komen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat een kat weer in de stress schiet zodra men begint te meten. Je kunt zo'n diertje gewoon niet uitleggen dat het allemaal niet erg is en geen pijn doet.
Bij mensen wordt ook twee keer gemeten om de stressfactor (bijv. vermoeid van het fietsen naar de praktijk, opwinding over eventuele resultaten etc) te elimineren. Maar aan een mens kun je uitleggen wat er wordt gedaan.

Dus volgens mij zal een kat altijd een hogere bloeddruk hebben bij de da. Dan kun je tien keer een afspraak maken, daar verandert de uitslag niet door. Dat 'ze altijd ziet dat het een tweede keer stuk lager is', lijkt me daarom sterk. Persoonlijk zou ik ook wat wantrouwend worden van het feit dat er toevallig ook net een bloeddrukverlagend medicijn moet worden geregistreerd... Maar misschien ben ik te cynisch.
Hallo Anne,
De dierenarts vertelde dat katten de eerste bezoek niet weten wat er gaat gebeuren en dat dit de bloedruk zeker kan verhogen. Ze doet ieder bezoek overigens minstens 5 a 6 metingen zodat ze zeker weet dat het niet een foutmeting is, maar een redelijk constante waarvan de metingen niet te veel uit elkaar zullen liggen.
Haar ervaring is dat bij een tweede meting (ik moet zeggen bezoek) de bloedruk dan lager uitvalt omdat dit onbekende gebeuren zoveel meer invloed heeft op de bloeddruk.
In het geval bij mijn kat was de bloeddruk het tweede bezoek dus niet lager.

De stressfactor die sowieso meespeelt bij een dierenarts bezoek, het zogenaamde "witte jassen effect" wordt zeker meegenomen in de bepaling van de verhoogde bloeddruk waarden die gemeten worden.

Over de kosten welke ze genoemd had, kan ik me best wel vergissen. ik herinner me, dat ze zei €1.00 per dag maar per dat kan ook per pil zijn. Het zal afhankelijk zijn van het gewicht van de kat en de verhoogde druk.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3214281
Dank jullie wel. Na de tia van 2 jaar geleden (door de hoge bloeddruk) met bijkomend nierfalen hebben we er nog 2 mooie jaren aan vast geplakt. De afgelopen maanden is ze echter steeds lichter geworden en zondag (3 dagen na haar 20e verjaardag) ging ze in eetstaking. Mede met het oog op het nierfalen en gewichtsverlies de afgelopen maanden wilde ik geen noodgrepen meer toe gaan passen om haar aan het eten te krijgen want dat zou slechts een paar dagen rekken zijn geweest. Dus ik heb haar gisteren laten gaan.
Zaniematsu schreef:Ze doet ieder bezoek overigens minstens 5 a 6 metingen zodat ze zeker weet dat het niet een foutmeting is, maar een redelijk constante waarvan de metingen niet te veel uit elkaar zullen liggen.
Ja, dan heeft ze het toch ook wel gedaan zoals bij Bowy. Meerdere metingen zodat je stabiel kunt kijken of je goed meet.

En zeker als ze de stress-factor meerekenen heb ik het idee dat dit in ieder geval een hele lichte verhoging is. Ik kan me ook goed voorstellen, ook omdat het bloedonderzoek niets aangeeft, dat hier de oorzaak niet echt van te achterhalen valt.

En ook omdat de verhoging licht is, is het risico van het meedoen aan dat onderzoek "minimaal". Bowy had niet met zo'n onderzoek mee kunnen doen want als zij de placebo gekregen zou hebben dan zou ze erg snel uit dat onderzoek weggevallen zijn. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om met medicijnen zo snel mogelijk die bloeddruk naar beneden te brengen en daarna te kijken of die stabiel lager blijft. Maar je weet inderdaad niet of die lager blijft. Kruipt ie weer omhoog dan zul je inderdaad medicijnen kunnen blijven geven (i.c.m. terugkerende metingen). Maar of een bloeddruk van 170-180 nu echt "gevaarlijk" is weet ik eigenlijk niet. Het verschilt volgens mij ook een beetje per praktijk. De één begint pas met behandelen bij >180 en de ander bij >170 en bij andere wordt er pas over een verhoging gesproken bij >180.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#3214288
De leeftijden van mijn 5 katten is tussen de 10,5 en 15,5 jaar.
Elke keer mocht de kat eerst de praktijkruimte verkennen. Dit om de stress al wat te laten zakken, dit werkt bij mijn katten altijd het best.
Daarna de 6tal metingen. De waarde bij mijn andere katten lagen tussen de 108 en 122.
Alleen de jongste dus heeft een bloeddruk van 180.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3214299
Dat lijkt mij dan wel een betrouwbare manier. Ik.heb er verder ook absoluut geen verstand van of zo'n verhoging gevaarlijk is of niet. Maar als er geen oorzaak kan gevonden worden in het bloed vrees ik dat het ook.niet zal verdwijnen en medicatie de enige remedie zal zijn...

@Rik01, veel sterkte met het verlies van je kat. 20 jaar is al een heel mooie leeftijd. Gezien al haar kwaaltjes en haar leeftijd zou ik denken dat ze het gewoon welletjes vond geweest. Het is dan ook het liefste dat je kon doen, haar haar rust gunnen. Ze heeft vast een heel mooi leven gehad en heel wat meegemaakt in al die jaren.
Dat wil natuurlijk ook zeggen dat je haar waarschijnlijk al.heel lang bij je hebt? En het gemis dus des te groter zal zijn...
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#3214420
Hoge bloeddruk kan inderdaad veel schade aanrichten bij de kat.
Bij mensen helpt het om de zoutinname te beperken.
Bij katten is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.De uitkomst was dat zout geen invloed heeft op de bloeddruk bij katten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door