Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door simba0112
#3194713
Hallo beste dierenvrienden :)

Een van mijn katers had vandaag blijkbaar last van blaasgruis, kon helemaal niet meer plassen, heb zijn blaas laten schoonmaken door de dierenarts.

Nu wilt die dierenarts mij voeding verkopen van 20 euro de kilo voor de komende 6 maanden voor die kater...

Ik heb sinds 8 jaar altijd rauw gegeven aan alle katten en honden hier, maar de laatste twee maanden heb ik gezondigd en brokken gekocht :-[ , wel nog soms rauw gegeven aan de katten.
Heb er veel spijt van nu.

Wat kan ik nu het beste doen voor de kater (en de andere katten)? Weer overgaan naar volledig rauw? Zijn er dingen die hij meer moet van eten of de komende tijd niet mag eten? Wie heeft er ervaring mee?
Door simba0112
#3194776
Vorm? Zou het niet weten... hij zei blaasgruis/steentjes.
Hij heeft de kater zijn urine laten zien en er waren heel kleine deeltjes aan de bodem, kleiner dan zandkorrels.
De kater heeft antibiotica spuit gekregen en moet 14 dagen Meloxdyl krijgen.
Helpt dat een beetje?
Door hannabelgje
#3194780
Normaal wordt er gekeken om watvoor gruis het gaat. Sommige soorten laten zich oplossen en andere niet. Zijn er wel foto's gemaakt om te kijken of er stenen in de blaas zitten?
Als het om oxalaat of struviet gaat en het zijn geen stenen, maar alleen nog gruis dan kun je door de kat veel te laten drinken en de urine zuurder te houden wat ellende voorkomen. Vooral veel drinken is heel belangrijk. Trek bouillon van botten, doe wat geitenmelk door het water zodat hij meer drinkt.
Door simba0112
#3194781
Toen hij het urine liet zien zei hij dat er 12 uur geleden grotere stukken in zaten maar zijn opgelost. Is dit een goed teken dan?
Gewoon zorgen dat hij meer vocht binnen krijgt? Niets anders?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3194793
Ik zou navragen wat voor gruis het is.
Oxalaat betekent dat urine te zuur is en struviet betekent dat urine niet zuur genoeg is.

Wat is dat voer van 20 euro per kilo? Toen dinky struvietgruis had kreeg ik dieetvoer mee dat volgens mij 9 euro per kilo was namelijk.

Meloxidyl is pijnstiller net als metacam en doet niets tegen gruis zelf.
Door simba0112
#3194907
Die dierenarts wilt dat ik brokken van Hill's koop bij hem, 1,5kg voor 30 euro...
Hij was niet zeker of mijn kat die brokken wel nodig had maar wou het mij toch verkopen..
Ik zou ze dan terug op vers zetten en zorgen dat hij en de rest meer vocht binnenkrijgen? Gaat wel goedkomen toch op die manier?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3194922
Denk dat het dan de hills c/d was die hij je wilde verkopen?
http://www.medpets.nl/hills+feline+cd/1 ... 0301510038
Vind dat hij wel erg hoge prijs hanteert......
Mijn dierenarts wees mij op trovet asd nadat het gruis was opgelost om levenslang te geven tegen gruis omdat dit goedkoper is dan hills of royal canin: http://www.medpets.nl/trovet+asd+kat/16 ... 0301510056

Omdat ik niet levenslang dieetvoer wilde geven (bang voor teveel verzuring en oxalaatgruis wat fabrikanten niet uit konden sluiten) ben ik verder gaan zoeken en ben ik op Barfplaats terecht gekomen. Toen ik recent bij da was gaf die aan dat de ph waarde keurig was en zei die da dat het mede door rauw vlees kwam (waren toen andere blaasproblemen).

Wanneer jouw kat schoon is zou ik dus rauw gaan voeren en over aantal weken nog een keer de urine te laten controleren. Anders zou je er nog eurologist bij kunnen geven als ondersteuning.
Gebruikersavatar
Door chandho
#3197170
Hallo,

je kan de kat heel eenvoudig behandelen met eurologist, verkrijgbaar bij de huisdierendokter, en dan kan je kat alles blijven eten wat ze lust. Ik heb zelf een kater uit het asiel die erg blaasgruis had, het beestje zat op het laatste bijna om de 5 min op de kattenbak een paar druppels uit te persen, na 3 dagen eurologist was hij al stukken beter, en zijn humeur was er ook enorm op vooruitgegaan want hij was erg chagrijnig door de struviet, krabde en beet als je zijn lijfje wou aanraken, nu is hij een echte schat, hij krijgt nu nog dagelijks een onderhoudstabletje. De tabletjes zijn sowieso geur en smaakloos, ik doe gewoon een tabletje tussen zijn korreltjes (Orijen) hij wil jammer genoeg geen vers, en die eet hij zo mee op. http://www.huisdierendokter.nl/inbijslu ... ogist.html
Door simba0112
#3197639
chandho schreef:Hallo,

je kan de kat heel eenvoudig behandelen met eurologist, verkrijgbaar bij de huisdierendokter, en dan kan je kat alles blijven eten wat ze lust. Ik heb zelf een kater uit het asiel die erg blaasgruis had, het beestje zat op het laatste bijna om de 5 min op de kattenbak een paar druppels uit te persen, na 3 dagen eurologist was hij al stukken beter, en zijn humeur was er ook enorm op vooruitgegaan want hij was erg chagrijnig door de struviet, krabde en beet als je zijn lijfje wou aanraken, nu is hij een echte schat, hij krijgt nu nog dagelijks een onderhoudstabletje. De tabletjes zijn sowieso geur en smaakloos, ik doe gewoon een tabletje tussen zijn korreltjes (Orijen) hij wil jammer genoeg geen vers, en die eet hij zo mee op. http://www.huisdierendokter.nl/inbijslu ... ogist.html
Dank u wel voor uw reactie!
Ik ga het bekijken en waarschijnlijk bestellen dan :)
Gebruikersavatar
Door chandho
#3198156
simba0112 schreef:Dank u wel voor uw reactie!
Ik ga het bekijken en waarschijnlijk bestellen dan :)
Sorry, ik was fout, de tabletjes zijn niet geur en smaakloos, heb er eens aan geroken enz..:-), maar ik heb ze al aan verschillende poezen gegeven en die eten ze makkelijk mee op, soms doe ik ze in de vijzel en maal ik ze fijn en meng die dan door hun natvoer. De eerste 10 dagen moet je dubbele dosering geven om de blaas goed te spoelen, de poes gaat dan wel veel meer plassen, (op letten dat ze genoeg drinkt)da's normaal, dan 4 weken normale dosis, (onderhoudsdosis) als de symptomen weg zijn, daarna kan je stoppen of onderhoudsdosis minderen.
En ja het is best om rauw te voeren, dan hebben ze ineens genoeg vocht binnen. Mijn kater lust geen rauw, hij krijgt Orijen, maar hij drinkt best wel veel.

succes
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door