Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3219413
Waarom heb je het vlees niet laten testen? En hoe maak je je machine schoon? En heb je dit aan je leverancier laten weten? Als het een bekende leverancier was dan zouden er meerdere mensen met katten hier een probleem mee hebben gehad en dat is zeker niet het geval als ik bedenk dat er geen bijzondere reacties van katteneigenaren op je bericht zijn geweest of nu zijn. Het lijkt mij dat je vlees hebt gebruikt dat zeker niet voor menselijke consumptie geschikt was. Maar als je zoveel katten bij elkaar in een huis hebt, hoe kun je er zeker van zijn dat er niet gewoon een uitbraak van iets was waarop je katten een priobleem in hun bloed kregen? vergiftiging veroozaakt door een bacterie... heeft je dierenarts dat onderzocht?
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3219414
En dan ook nog iets..: welke brokken voerde je. zijn er recalls geweest daarvan? hoe vaak lees je niet dat juist brokken verontreinigd zijn met toxische stoffen en daar katten aan sterven achteraf... gif bouwt zich op in het lichaam en bij de limiet van het gehalte giftige stoffen die binnengekomen zijn kan het lijf plotseling gaan reageren. En hoe naar ook sterfte onder de katten bij wie dit limiet aan gevaarlijke hoeveelheden is overschreden.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3219419
En dan nog... kunnen de betreffende katten gewoon geen mensenmedicatie binnen gekregen hebben? is dit dan uitgesloten? een paar zwervende tabletjes eventueel van je bezoek?

Dit geeft alle symptomen die jij noemt anders zouden al je katten door het voer gestorven of ziek geworden zijn. Daarom twijfel ik sterk dat het door het eten kwam. :-X

http://www.dapdelinde.be/?q=geneesmiddelen
Gebruikersavatar
Door zerkaantje
#3219420
1. ik voerde geen brokken op het moment dat ik dit voorgehad heb.
2. al mijn producten kwamen van bij orinake, dus de kwaliteit zal wel in orde geweest zijn.
3. we hebben alle andere oorzaken uitgesloten, hier zijn we maanden mee bezig geweest waarin ik dus 2 katjes verloren heb en verschillende anderen maar nipt heb kunnen redden aangezien dit op een goed uurtje dodelijk is.
4. het feit dat ik nu al 4 maanden geen katjes gehad heb met methemoglobinemie is wel het bewijs dat het inderdaad van het eten kwam.
5. aan medicatie kunnen ze niet aan, en niet alle katten leven in dezelfde ruimtes wat je zou weten als je de moeite zou nemen om mijn berichten te lezen!
6. er zijn verschillende bloedanalyses geweest en een autopsie, alles zegt het zelfde methemoglobinemie, er is enkel een extreem hoog gehalte aan nitraten gevonden in het bloed, niks van medicatie of bacterien ofzo.

dit wil niet zeggen dat ik nu anti rauw ben want ik vind het superzonde dat ik het niet meer kan/mag geven, maar dit risico ga ik echt niet meer nemen.

zoals je al zegt zal het een opstapeling geweest zijn maar de enige bron waar die nitraten vandaan kunnen komen was dus het rauwe vlees en zoals bij alles is de ene al gevoeliger eraan dan de anderen. en wat een toegestane limiet is van toegevoegde producten door de slagerijen voor menselijke consumptie kan dus wel degelijk een te grote dosis zijn voor een kat.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3219423
Ik heb al je berichten heel goed gelezen, maar ik vind het vreemd dat voedsel dat van Orinake vandaan komt dit zou veroorzaken bij katten.
Dus ja waarom geen medicatie uitsluiten? of verontreining van de brokken die je voor je rauw voerde aan ze gaf.

Half het forum voert deze producten dat zij van haar slachters bekomt. Dus ook de mensen met katten.. dan zou het toch wel een behoorlijk probleem geweest zijn bij de katteneigenaren hier die ook raskatten hebben en ze ook fokken. En dat is dus het geval niet geweest in die en afgelopen jaren dat ze rauw aan hun katten gaven. Dan was het hier of op het andere rauwvoer forum zeker ter sprake zijn gekomen.
'
Ik zie het dus eerder als een incident die niets met het voer te maken heeft.. Eerder met de gezondheid van die bewuste katjes op dat moment.
Ook na googelen kan ik niet vinden dat deze vergifting vaker bij raggdolls dan bij andere rassen zou voorkomen, Dus ja ik heb mijn twijfels
hierbij.
Wat ik wel lees bij de Raggdoll is dat ze een paar overerfbare afwijkingen kunnen ebben die plotselinge dood tot gevolg kan hebben terwijl het al jarenlang sluimert.
Vooralsnog ik vind het vreselijk sneu voor jou en je katten, maar ik verdedig in dit geval het rauw voeren omdat je dierenarts op geen enkele wijze aangetoond is dat dit hierdoor veroorzaakt is.

Voorts wordt in de door mij geplaatste links duidelijk genoemd wordt dat naast pijnstillers ook herbiciden deze vergiftiging kunnen veroorzaken. In vlees zitten geen doorgaans geen herbiciden maar juist wel in de brokken kunnen daarvan derrivaten zitten omdat ja lees goed: brokken ook voor een groot deel stoffen van plantaardige oorsprong bevatten. En laten die bijproducten nu net niet de meest gezonde en fiijne groenten zijn die op de plaatjes staan, maar juist afval van graan, biet en mais. De meest GMO geproduceerde gewassen en lekker goedkoop om in brokken te verwerken. en GMO gewassen bevatten ingebrachte herbiciden waardoor insecten er dood aan gaan als ze er van eten.

Dus ik hoop echt van harte dat je dit nooit meer zult meemaken bij je katten. Want dit wenst niemand maar ook niemand zijn dieren toe.
#3219427
@ Aquillo
Ik heb ook mijn twijfels of dit wel door het rauwe vlees komt, maar je reactie vind ik wel erg fel en aanvallend. een beetje overdreven.

Zoals gezegd heb ik mijn twijfels of de conclusie wel klopt en denk ik dat deze overhaast genomen is, maar meteen het omgekeerde concluderen, nl dat het zeker niet van het voer is, vind ik ook niet correct.
Ik begrijp heel goed waar de angst van TS vandaan komt en waarom ze geen vers meer durft voeren. Ook al ligt het misschien daar niet aan, nu zijn ze gezond en dan hou je dat maar zo. Er is geen reden om daar zo fel op te reageren. Iedereen moet tenslotte zijn dieren iets voeren waar hij zich goed bij voelt.
Door Martine-Tom
#3219432
Ik bedoel mijn postings absoluut niet aanvallend, ik vond het alleen intrigerend, ik geloof je gelijk dat het aan het nitraat ligt, ik probeer alleen er achter te komen waar het aan gelegen heeft.
Dat het aan vlees ligt wil er bij mij niet in aangezien er dan gewoon meer gevallen zouden moeten zijn.

Is er bij autopsie ook naar andere mogelijk acute doodsoorzaken gekeken, hcm bijvoorbeeld? En woon je mss landelijk waardoor de katjes incecticide kunnen hebben ingeademd?
Gebruikersavatar
Door zerkaantje
#3219436
Ik woon in het centrum. Ja zeker er is een volledige autopsie uitgevoerd. voor hcm worden mijn katjes elk jaar netjes getest.
zoals al gezegt komt het door nitraat en waarschijnlijk door opstapeling ervan waardoor de ene kat er meer last van zal hebben dan de andere. waarschijnlijk door een product dat in het slachthuis word toegevoegd om het vlees langer goed te houden.
Mijn katjes kregen al jaren zelfgemalen barf, het moet iets zijn dat 1 van de leveranciers dus rond de zomer is beginnen bijvoegen aan hun producten, misschien is hij zelf veranderd van toevoegingen waardoor het nitraat gehalte hoger is weet ik veel.
en nee ik heb het vlees niet laten testen, omdat ik onmogelijk alle vlees kan laten testen, dat word gewoon onbetaalbaar.
en ik ben absoluut niet anti rauw geworden, het is enkel zo op het rauw kregen ze de methemoglobinemie en nu ze op brok staan niet. Toen mijn dierenarts zei van te proberen met terug op brok te gaan had ik ook zoiets van allé dat kan toch helemaal niet aan het rauw liggen ze krijgen dat nu al jaren. maar 5 maanden brok heeft dus aangetoond dat het inderdaad wel zo is.
Ik heb contact gehad met verschillende dierenartsen interne geneeskunde die dit al meer vastgesteld hebben bij ragdolls die rauw kregen. ook heb ik contact gehad met de dierenartsen die de bloedtesten doen in het labo en die zeiden direct dat het geen erfelijke vorm kan zijn aangezien de katjes toch al de mooie leeftijd van 7 jaar hadden en de andere katten die het gehad hebben totaal niet verwand zijn. ze hebben het ook allemaal op verschillende tijdstippen gehad, de ene al in ergere vorm dan de andere.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3219440
Vind het een zeer intrigerende zaak.

Het nitraatgehalte meten ze denk ik in het bloed?
Is bij alle katten het nitraatgehalte gemeten voordat ze op brok over gingen en nadat ze een paar maanden brok hebben gegeten?
Zo ja, is het nitraatgehalte inderdaad gedaald door het voeren van brokken?

Begrijp ik het ook goed dat die dierenartsen interne geneeskunde het alleen bij ragdolls tegen zijn gekomen die rauw gevoerd werden? Of zijn die het ook bij andere rassen tegen gekomen? Anders ga je al bijna denken dat er genetisch iets bij de ragdoll 'fout' zit waardoor ze niet tegen het rauwe vlees kunnen en het nitraat ophoopt?
#3219446
7Ik vind het moeilijk om mee te denken omdat ik van de aandoening niets afweet. Het heeft dan met het nitraatgehalte te maken? Maar wat geeft dan de uiteindelijke trigger? Want als het zou opstapelen gaat dat gradueel. Maar jij geeft aan dat ze in een tijdspanne van een paar uur plots erg ziek worden. Wat triggert dat dan? En is dat nitraatgehalte zeker de oorzaak, of is het een randverschijnsel van de aandoening?
Allemaal vragen... Maar jij bent ervan overtuigd dat je DA daar grondig over heeft nagedacht en niet gewoon uit vooroordeel tov vers de fout daar gelegd heeft?

Ik begrijp dat je concludeert dat het aan het rauwe voer ligt aangezien het daarna niet meer voorgekomen is. En dat de zieke katten het niet allemaal tegelijk kregen. Maar ik blijf dat wel te kort vinden om zeker te zijn. Er kan zoveel zijn. Kleine zaken die door deze verandering ook anders gaan. Vb iets aan de vleesmolen, iets van verpakking, afwasmiddel voor de bakjes ed. Maar ja, vind dat maar eens... en met het leven van je katten speel je niet.

In vlees voor menselijke consumptie stoppen ze trouwens idd vaak nitriet. En ik geloof dat dat omgezet wordt in nitraat in het lichaam... of was het omgekeerd. Nu doet er niet toe.
Vooral in kip en kalkoen zit dat veel, heb ik me laten vertellen.
Maar ik blijf met de vraag zitten waarom het vlees dat in brokken zit dan geen kwaad kan. Is het misschien gewoon omdat ze nu dan minder vlees binnen krijgen? Want in dat geval zou je nog steeds zelf kunnen samenstellen, en gewoon wat andere zaken zoals rijst kunnen toevoegen. Heel tegenstrijdig en ik zou het er zelf heel lastig mee hebben, maar het vleesaandeel dat ze dan binnen krijgen zou wel rauw kunnen- dat scheelt al heel wat- en je zou weten wat ze precies te eten krijgen.
Nu krijgen ze het tenslotte ook binnen als ze brok eten...

Heb je trouwens zieke katten gehad om vleesmengelingen van verschillende leveringen en malingen? Of zou het eventueel mogelijk zijn dat er 1 specifieke batch slecht voor ze was? Ik zeg maar wat, een partij kalkoenvlees die net over datum was en eenmalig aangeboden werd? Ik heb wel eens gehad dat ik zo'n pak kocht en ze het hier niet wilden eten terwijl ze normaal kalkoen erg lekker vinden. De honden van een buur-barfer lustten het echter wel graag. Kan gebeuren...
Er komen wel eens beperkte partijen binnen bij Orinake, zeker onder het wild. Zou het niet kunnen dat er eens eentje bij was waar jouw katten toevallig niet tegen konden? Dan nog is het moeilijk om te sporen, ik weet het wel.
Gebruikersavatar
Door zerkaantje
#3219451
het was bij verschillende samenstellingen, ik weet dit omdat ik altijd een weekmenu gaf op maandag bv kip met paard, dinsdag konijn met hert enzo. en ze kregen het op verschillende dagen.

het opstapelen van nitraat gebeurd stillaan en als de grens bereikt is krijgen ze dan die methemoglobinemie die gevormd word in het bloed. de methemoglobine neemt de plaats in van de hemoglobine die normaal de zuurstof door het bloed voert. de methemoglobine doet dit niet waardoor er dus geen zuurstof meer aan de organen geleverd word. De kat word blauw en gaat in coma en sterft.
Door orinake
#3219902
Aangezien ik per pb van dit topic op de hoogte werd gebracht wil ik toch wel even reageren.
Ik weet dat Zerkaantje problemen had, aangezien ze mij hierover een pb gestuurd heeft op dat moment.
Ik wist niet dat het onderwerp hier ondertussen terug onder de aandacht gebracht werd, dat weet ik dus via de pb's nu wel aangezien mijn naam hier toch gevallen is :)

Nu wat de producten betreft, of het aan het vlees ligt geen idee, al zou ik dan denken dat er nog dieren moeten zijn met dat probleem, maar aangezien ik geen DA ben kan ik me daar niet over uitspreken:
Het enige product wat van leverancier veranderd is zijn de konijnproducten. Maar van die andere leverancier hebben we maar 2 leveringen gehad ten tijde van de bestellingen van Zerkaantje (ik denk zelfs niet dat zij er iets van gehad heeft?), dus dat lijkt me niet echt de oorzaak? En daar bestellen we ook al een hele tijd niet meer.
Verder is er niets veranderd en komt alles nog van dezelfde firma's. (wild - kip - SW)

Wel denk ik dat het niet rasspecifiek kan genoemd worden als het al aan het vlees zou liggen. Aangezien er in de belgengroep zowiso al 3 ragdolls fulltime van dit vlees eten (zowel kitten als volwassen) dus dan zou ik denken dat zij het ook zouden moeten krijgen.

Ik wil wel navragen bij mijn leveranciers of zij iets kunnen bedenken, maar ik vrees dat we daar niet veel wijzen uit zullen worden helaas.
Gebruikersavatar
Door zerkaantje
#3219914
ik moet zeggen dat er van mijn 25 maar 7 ziek geworden zijn dus het is echt ook per kat te bekijken. de ene zal waarschijnlijk wel gevoeliger zijn dan de andere.
maar mijn conclusie is nu ze op brok staan worden ze niet meer ziek dus ... ga ik het risico ook niet meer nemen.
het grote probleem is dat er over methemoglobinemie niet veel geweten is bij de kat omdat het zo zeldzaam is. mijn allereerste geval daar ben ik mee naar merelbeke geweest en daar hebben ze het toen niet vastgesteld. al een geluk dat dat een hele lichte vorm was toen. en dat mijn dierenarts het wel heeft uitgevogeld toen ons phoenix zo'n zware aanval had. ik heb toen heel het waasland mogen rondrijden om het enige middel dat ertegen werkt methyleen blauw te vinden.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door