Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3182962
voor een kennisje van mij de vraag..
wat te doen aan een gestresste kat die vreselijk sproeit?
feliway oid heeft ze geprobeerd
Door MillyMol
#3182978
De vragen die mij te binnen schieten zijn:
- waar komt de stress door?
- zijn de stress factoren weg te nemen?
- is er wel een relatie tussen de stress en het sproeien?
- is de kat al gesteriliseerd / gekastreerd?

Misschien kan een gedragstherapeut uitkomst bieden…
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3182980
Inderdaad borrelen bij mij vergelijkbare vragen op:
- Is de kat gecastreerd? Niet geholpen katers zullen eerder gaan sproeien dan gecastreerde exemplaren.
- Is de oorzaak van de stress bekend?
- Is de urine al onderzocht? Ik lees hier dat sproeien ook een uiting kan zijn van pijn door bijvoorbeeld blaasgruis. Juist met stress zou ik bedacht zijn op blaasproblemen.
- Is de kat gecastreerd.
- Is er een 'analyse' gedaan op de sproeiplek? Zo bleek bij iemand het sproeien tegen de deur tegengas te zijn voor de buurtkat die aan de buitenkant er tegenaan sproeide. Diegene heeft daar nu dus een grote kattenbak/hobbykrat geplaatst zodat het in de bak gebeurt ipv tegen de deur zelf.
- Hoe wordt er schoongemaakt? Wanneer het schoonmaakmiddel te sterk ruikt kan de kater bedenken dat zijn geur er weer moet komen waardoor hij er opnieuw sproeit.
Door Martine-Tom
#3183007
In vrijwel alle gevallen is het lichamelijk waarom ze sproeien, dus ik zou advisren eerst bij de da te beginnen, en ook een plasje mee te nemen, blaasontsteking is ook een grote reden.
In geval van gedrag is het meestal onvrede over de bak, rand rw hoog, verkeerd grid, te kleine bak,wel of geen klep, te weinig bakken, verkeerde locatie van de bak, 1 van de andere katten die de kat niet toestaat op de bak te gaan...dat soort dingen.
Door Parelridder
#3183111
Ik had een kat die enorm gestressed was: bij alles wat er in huis veranderde (stoel op een andere plek bijvoorbeeld) moest er gesproeid worden. Als er bezoek was en zéker als het kinderen waren of een feestje, dan moest er na afloop ook absoluut gesproeid worden, ondanks dat we haar al vóór het bezoek kwam buiten lieten, om haar de stress zo veel mogelijk te besparen. Bij deze kat hebben we nooit een oplossing gevonden, anders dan dat wat haar spanning gaf zo veel als mogelijk te beperken.
Ik zou op zoek gaan naar de bron van spanning (want ik begrijp dat de oorzaak daar wel in gezocht wordt). Als die zo heel algemeen is als bij mijn vroegere kat, dan zou ik proberen of ze iets relaxter te krijgen is middens extra knaagwerk, (meer) dagelijks spel, meer ruimte/vrijheid (ei kwijt)... Ook interessant: matatabi stokjes. En waar ik met de hond bijzonder goed ontspanning mee bereikte (n.a.v. doodsangst) is Telizen tabletjes. Ze maken absoluut niet suf, maar wél ontspannen in de kop. Die zijn er ook voor de kat!
Door frodo quin
#3183136
Telize, zylkène en bach kunnen ondersteunen maar het probleem zullen ze niet oplossen. Het is belangrijk om medische redenen uit te sluiten en daarbij heb ik ook de vragen die hierboven gesteld werden en de oorzaak van de stress te vinden zodat je die kan weghalen als die nog aanwezig is.

Ik heb twee maal een kat gehad die tijdelijk omwille van een gebeurtenis die hen bang had gemaakt niet meer op een bak durfden(één keer burenruzie en de andere keer vermoed ik dat er iemand aangeklopt heeft toen hij net op de bak zat ofzo, maar ik was niet thuis, dus weet het niet en het vreemde is dat hij absoluut niet bang aangelegd is, maar wel overduidelijk bang was om op de bak te gaan). Een nieuwe kattenbak plaatsen op de plek waar ze bij voorkeur sproeien hielp bij Cyc, bij Joran de kap van de favoriete bak halen en vooral meegaan en naast de bak wachten tot hij klaar was, er heeft tijdelijk ook een teiltje naast de bak gestaan, gelukkig had ik een paar weken nadat het begon verlof.

Bij Joran is het voorval nu een half jaar geleden en de kap mocht er nog steeds niet op, dus de bak is nu vervangen door een grote open bak (dan is hij niet onmiddellijk buiten gebruik als Finn er op geweest is), de bak in de badkamer durft hij te gebruiken als ik vlakbij ben en die in de slaapkamer gebruikt hij nog steeds niet.
Door hamada
#3183343
Hier was onze Prince vanuit verwaarlozing ne mogelijk mishandeling ook zo'n stresskip. Geen medische reden voor sproeien, alles geprobeerd qua kattenbakken, - vulling, licht aan als we weg waren, radio aan als we weg waren, benchtraining, etc etc.
Uiteindelijk was DE oplossing voor hem Clomicalm, Een antidepressivum. Hij knapte giga op van deze medicatie, was minder triest en passief en stopte met plassen buiten de bak. En het was wel heel erg met hem :-X . Ook al wordt het middel als paardemiddel gezien, voor Prince was het qua gedrag als geestelijk een redding.
Een andere kater van ons was een cryptorche kater die dus niet gecastreerd kon worden ( is wel geprobeerd, maar er was niets te vinden). Toonde katergedrag inclusief sproeien. Bij hem hielp het zetten van de kattenprikpil, soms duurde het wel een jaar of langer voor het sproeien weer begon.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3183458
Poes. Geholpen. Medisch niets. Is bang van ons, de kinders, de andere katten, geluid
Verstopt zich constant
Achter de bank
Achter de kast

Gebruikt zowel de kattenbak
Als dat ze alles op de mat doet

Gok dat verhuizing + baby + nieuwe "gemene" buur katten de oorzaak zijn
Door frodo quin
#3183465
Als de kat bang is van de mensen en de andere katten durft ze waarschijnlijk niet altijd naar de bak gaan. Zijn de andere katten hun katten of buurt katten?
Door Parelridder
#3183547
Er is een verschil tussen sproeien en plassen. Ik zou in deze situatie zéker Telizen tabletjes proberen. Mijn hond werd dankzij de ontspanning die haar dit gaf weer bereikbaar voor training/leren. In dat geval betrof het 't leren weer te ontspannen in de auto, in het geval van de kat kan het betekenen wennen aan de nieuwe omgeving. Als je enorm bang/gespannen bent kún je niet over je angst komen, dan is de paniek te groot om vast te stellen dat het eigenlijk allemaal wel mee valt..
Door frodo quin
#3183552
Wat mij belangrijk lijkt om de stress te minimaliseren is
- zorgen dat de buurtkatten niet bij haar kunnen. Tuin afzetten of kat binnen houden dus.
- zorgen dat de kat rust heeft in huis, dus geen drukke kinderen (of volwassenen) en de kat negeren, dus ook niet aankijken. Een baby kun je natuurlijk minder makkelijk stil houden, maar je kan er wel rustig mee omgaan en zorgen dat de kat niet in baby's buurt moet komen.
- plekjes voorzien waar de kat niet gestoord wordt en naar toe kan als de mensen haar te veel zijn, bv een zolder of logeerkamer die voor haar ingericht is en waar ze steeds in kan als ze dat wil (zeker ook een kattenbak daar).
- in de leefruimtes ook holletjes, dozen en hoge plekjes voor de kat voorzien.
- ik zou in het begin veel bakken neer zetten verspreid over het huis zodat ze nooit ver langs voor haar enge dingen moet als ze naar de bak wil, eventueel kunnen het er later minder worden als het beter gaat. Een goede plaats om bakken te zetten is overal waar de kat vaak is en op plaatsen waar er regelmatig geplast wordt.
Een gedragstherapeut kan helpen om het huis katvriendelijk te maken en hen op voor een kat eng gedrag te wijzen.

Er wordt wel gezegd dat er medisch niets aan de hand is, maar is de urine onlangs ook nog gecontroleerd? Stress veroorzaakt vaak blaasontsteking bij katten.

Was de kat voor de verhuis en de baby ook bang van hen?
Door BlackScorpion
#3185478
Als niets helpt, kan je ook een gedragstherapeut inschakelen.
Ik ken iemand via internet waar 1 van de 4 katten ook overal sproeide, zonder medische oorzaak. Zij krijgt nu een soort van anti-depressie medicatie op aanraden van de therapeute en dierenarts en ze (de kat) is veel gelukkiger. Ze sproeit nog maar heel af en toe (ipv 4 keer per dag) en heel recent heeft ze zelfs 1 van de andere katten heel kort gewassen, terwijl ze die vroeger altijd weg jaagde. Klinkt misschien vreemd een anti-depressie middel voor een kat, maar bij haar helpt het.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door