Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3170880
Ola, daar zijn we weer.

Beide katten hebben jeuk, en dit is toegenomen na toediening vlooiendruppels (dus nu durf ik dat niet meer in te zetten). Heb Bolfo Gold gebruikt, nadat ik dacht dat allerlei natuurlijke middelen misschien toch niet afdoende waren.

Nachi likt vooral veel en ik voel dat de beharing op zijn rug (achterste deel) dunner is geworden (alsof de ondervacht weg is. Hebben katten die eigenlijk?  ::) )
Smeagol likt veel, krabt veel, is onrustig(er), mauwt veel, miept met zijn eten en heeft inmiddels (weer) een wondje op zijn kop. Bij Smeagol kan ik duidelijk kleine korstjes voelen op zijn rug en achterpoten, dus ik zou dan toch denken aan een vlooienallergie. De wond op zijn kop, wat hij vorig jaar ook al gehad heeft, doet me meer denken aan een voedselallergie.

Het is me nog steeds niet gelukt om ze over te zetten op vers, dus ze eten Taste of the Wild brokjes (vis) en Cat Lovers Gold (sinds een tijdje). Daarnaast krijgen ze natvoer, soms vers, datgene ze believen (en dat is niet veel; Smeagol kip en Nachi soms konijn) en anders Almo Nature of iets vergelijkbaars. Vooral de vissmaken zijn in trek. Soms wat gekookte kabeljauw...dat vinden ze echt yummie.

Ik heb inmiddels geen flauw idee meer waar te beginnen.
Dacht aan Stronghold, maar ben bang dat de jeuk er van toe zal nemen...
Huisdierendokter? Chinese kruiden...
of Homeo Natura (homeopatische middelen).

Bij Smeagol (of bij beiden) zou het ook nog stress kunnen zijn, aangezien ze elkaar niet meer zo geweldig goed verdragen...

Beiden zijn ze 11 jaar oud en altijd al samen...

Heeft iemand een goed plan?!  :-\ :-\
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3171062
Nee, de klachten waren er al, maar zijn niet afgenomen door de druppels. Ik zou zeggen; eerder toegenomen, althans, zeker bij één van de twee.
Dit speelt al minstens een maand of 2...

En nee, ik vind geen vlo. Ook geen vlooienpoepjes, niet met kammen en niet in de omgeving, maar ik sluit niet uit dat er geen enkele vlo is...heb ook nog 2 honden en ze komen allemaal buiten, dus ze zullen echt zo nu en dan wel wat oppikken.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#3171148
Oké. Dan kan je er denk ik wel van uitgaan dat een vlooienallergie niet de oorzaak is van de jeukklachten. Anders had je wel iets gevonden, als is het maar een vlooienpoepje.

Hoe lang zijn de klachten nu al en heb je al voeding veranderd? Bij de DA geweest om de huid te laten controleren?

Overigens kunnen katten ook veelvuldig gaan likken op hun rug door pijnklachten.
Door frodo quin
#3171269
Ik ben niet helemaal zeker of het ook voor Bolfo Gold geld, maar vlooien kunnen intussen tegen de meeste vlooienmiddelen. Stronghold werkt nog wel. Ik zou het niet vlak achter elkaar gebruiken, want de vlooien gaan er misschien niet meer dood van voor je kat is het wel nog gif. Hoe lang is het geleden dat je de bolfo hebt gegeven?

Het kan natuurlijk ook wat anders zijn, maar verwondingen bij hoofd, hals en staartaanzet doet mij in de eerste plaats wel aan vlooien denken.
#3171312
De korstjes en het feit dat hij ook een wonde aan de kop heeft, doet mij eerder aan voedselallergie denken.
Zijn het echt korstjes die uit zichzelf ontstaan en zijn ze grotere plekjes, of zijn het maar zo klein als een speldekop en eerder bloedkorstjes van een beet? Of opengekrabt?

Je zou kunnen zoeken naar hypoallergeen natvoer (geen idee of dat bestaat) en hen door middel van hypoallergeen voer proberen overzetten op vers.  Of gewoon even op hypoallergeen overgaan al is het maar om te weten of het voedselallergie is of niet.
Dat voer is natuurlijk echt rommel, maar als het kan helpen om hen binnen afzienbare tijd op vers te krijgen, is dat beter dan niets doen. Of dat zou mijn redenatie toch zijn...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3171400
pearlsofpassion schreef: De korstjes en het feit dat hij ook een wonde aan de kop heeft, doet mij eerder aan voedselallergie denken.
Zijn het echt korstjes die uit zichzelf ontstaan en zijn ze grotere plekjes, of zijn het maar zo klein als een speldekop en eerder bloedkorstjes van een beet? Of opengekrabt?

Je zou kunnen zoeken naar hypoallergeen natvoer (geen idee of dat bestaat) en hen door middel van hypoallergeen voer proberen overzetten op vers.  Of gewoon even op hypoallergeen overgaan al is het maar om te weten of het voedselallergie is of niet.
Dat voer is natuurlijk echt rommel, maar als het kan helpen om hen binnen afzienbare tijd op vers te krijgen, is dat beter dan niets doen. Of dat zou mijn redenatie toch zijn...
Ja dat natvoer bestaat wel. Ik ken het in ieder geval wel van trovet waar je verschillende enkelvoudige voeders van hebt.
Door paasnini
#3171557
Trovet unique protein is geschikt, volg alleen niet de instructie erbij want die vind dat je aardappel moet toevoegen  ::).
Catloversgold bevat rijst. Ik zou nu eerst die eruit gooien en alleen voeding met viseiwit geven en zonder graan en dus zonder rijst.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3192246
Update (en dank voor jullie meedenken!):
Hij is behandeld met acupunctuur, nadat hij volledig is doorgemeten met de Lecher antenne. Ook krijgt hij nu wat middeltjes; L-lysine, Probiotica, een energetisch middel speciaal voor hem samengesteld en Puur Nier/Blaas.
Zijn galblaas- en nierenergie zijn verstoord (zou ook verklaren waarom hij dit nu 2 keer in het najaar heeft gekregen....), hij heeft stress (niet verwonderlijk met zo'n kap om, niet naar buiten mogen, mee naar de holistische da, etc), en nog wat dingetjes. Niet echt een heel duidelijke oorzaak. Hij reageert wel allergisch, maar ze vond geen specifieke allergie, dus dat maakt het er niet makkelijker op.
Ben nu gestart met de behandeling met de middeltjes, dus hoop op verbetering. De wond op zijn kop is genezen, maar de huid is nog niet rustig, dus bij het minste of geringste krabt hij weer...hij mag dus af en toe even naar buiten (op hoop van zegen) en dan krijgt hij toch maar weer de kap om. De jeuk lijkt vooral s avonds aanwezig te zijn.

De Cat Lovers Gold heb ik weg gedaan, leek me niet goed, met al die verschillende eiwitten. Hij krijgt nu Orijen vis en Schesir vis voornamelijk. Deze zijn doorgemeten en zouden goed moeten zijn.

Mocht iemand nog een geniale ingeving hebben ::) wij houden ons aanbevolen.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3192247
Ow, hij is behandeld met Vectra tegen vlooien, om dat uit te kunnen sluiten....nu reeds 2 maanden achter elkaar.
De wond op zijn kop is begonnen door het krabben, en werd uiteindelijk een vrij grote smetplek die moeilijk genas.
Toen hij dit vorig jaar had, leek de huid zichzelf steeds te besmetten vanaf die wond, dus 'liep' de wond steeds verder naar beneden toe. Om die reden heb ik toen antibiotica zalf gekregen van de da.
Daar ben ik nu eerder mee gestart, dus nu is het gebleven bij die ene wond, die nu eindelijk genezen is, maar de huid is nog zichtbaar 'actief'....beetje vurig. Niet mooi roze en rustig. Dus dan kan ik de klok er op gelijk zetten dat hij, zodra hij de kans krijgt, de boel weer tot bloedens toe open krabt :-\
#3192320
Aangezien je nog niet weet waar hij allergisch voor is en het krabben nog niet ophoudt, zou ik een eliminatiedieet overwegen.
Dan pas ga je hem echt kunnen helpen en van zijn jeuk af kunnen helpen.voor de rest van zijn leven.
Door Droppie
#3192447
Onze kat die last heeft van jeuk, krijgt van een holistische dierenarts als weerstandverhogers, phytonics immuno boost pro en ribus nigrum. De ribus schijnt ook ontgiftigend te werken.
Ik gebruikte alleen l-lysine en colloidaal zilver, hiervan werd aangegeven dat het wel weerstandsverhogend werkt, alleen eenzijdig. Dus door de andere 2 erbij te doen, ontstaat er een breder spectrum van weerstandverhoging. De wondjes op het hoofd van mijn kat zijn in ieder geval weg. De stress is er bij hem nog wel, maar uit zich gelukkig niet in nieuwe wondjes.

Weet niet of de da het nog over ontgiftiging heeft gehad, gezien de antibiotica en vlooienpipetten?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3192845
pearlsofpassion schreef:Aangezien je nog niet weet waar hij allergisch voor is en het krabben nog niet ophoudt, zou ik een eliminatiedieet overwegen.
Dan pas ga je hem echt kunnen helpen en van zijn jeuk af kunnen helpen.voor de rest van zijn leven.
Of je hem daarmee helpt, zal afhankelijk zijn van de oorzaak, toch?
Op dit moment wordt hij behandeld door een holistisch arts, dus dat wachten we maar even af. Een begin verergering is niet vreemd, dus hopelijk is dat wat er nu aan de hand is en gaan we heel snel de goede kant weer op :)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3192846
Droppie schreef:Onze kat die last heeft van jeuk, krijgt van een holistische dierenarts als weerstandverhogers, phytonics immuno boost pro en ribus nigrum. De ribus schijnt ook ontgiftigend te werken.
Ik gebruikte alleen l-lysine en colloidaal zilver, hiervan werd aangegeven dat het wel weerstandsverhogend werkt, alleen eenzijdig. Dus door de andere 2 erbij te doen, ontstaat er een breder spectrum van weerstandverhoging. De wondjes op het hoofd van mijn kat zijn in ieder geval weg. De stress is er bij hem nog wel, maar uit zich gelukkig niet in nieuwe wondjes.

Weet niet of de da het nog over ontgiftiging heeft gehad, gezien de antibiotica en vlooienpipetten?
Dat klinkt goed! Ik volg nu eerst even de behandelwijze van de arts waar hij onder behandeling is (een holistisch dierenarts), met de hoop dat het daarmee helemaal goed gaat komen.
Fijn dat Droppie van de jeuk (en de wondjes) af is! :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door