Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sassol
#3164536
Helaas, na bijna 7 jaar klachtenvrij te zijn geweest heeft Dinges weer struvietgruis.

Ik heb hem vanochtend naar de DA gebracht.

Conclusie;

Een verstopte plasbuis, heel veel struvietgruis en ook blaasstenen, licht verhoogde nierwaardes en een torenhoge suiker.
Nu zijn de nierwaardes een gevolg van de blaasproblemen. De suiker kan van de stress zijn, maar omdat hij zo hoog was vermoeden ze dat hij sowieso al hoge suikergehalte had. Dit wordt volgende week nog een keer geprikt, samen met de nierwaardes.

Dinges moet t/m maandag bij de DA blijven. Zijn blaas en nieren worden gespoeld, hij heeft antibiotica en diazepam gekregen. Maandag wordt hij geopereerd aan de stenen.

Ik heb hem sinds augustus ook graanvrije brok van Applaws gegeven, naast zijn vlees/vis. Dit vanwege een vakantie die ik in augustus had en hij naar mijn ouders ging en die kat brokken gewend was. Ik dacht dat graanvrije brok niet zo'n kwaad zou kunnen. Daar kom ik nu dus helaas op terug :'(

Dinges is 9,5 en is helaas zijn eerste 2,5 jaar van zijn leven verwaarloosd geweest. Daardoor had hij op 2,5 jarige leeftijd struvietgruis ontwikkeld, en moesten er al 3 tanden en een kies getrokken worden.
Hierna heb ik hem op graanvrije KVV gezet aangevuld met incidentele BARF-producten.

Nu willen ze uiteraard dat ik hem op RC High Dilution ga zetten. Dit is sowieso geen optie voor mij. Ze hebben ook een dietist, die samen met mij een dieet wilt maken. Deze dietist spreek ik pas als alle behandelingen klaar zijn. Wel konden ze mij vertellen dat vlees geen oplossing was en voorspelden ze mij dat hij met een half jaar/jaar weer terug zou zijn met een verstopte plasbuis. Hij heeft namelijk een hele kleine penis en dus ook penispunt die al snel verstopt zit.

Nu ben ik uiteraard niet zomaar van m'n geloof gevallen gezien hij voor de graanvrije brok geen klachten had op vlees en ook zijn tanden (naar omstandigheden) toch echt heel erg mooi waren. Ook waren zijn nier- en leverwaardes e.d. allemaal hartstikke mooi toen ik ongeveer een half jaar geleden liet prikken.

Nu mijn vraag aan jullie: wat kan ik geven om de struvietgruis op te lossen?
En wat raden jullie aan bij een blijkbaar toch wel erg gevoelige gruiskater?
#3164678
Ze gaan zijn blaas vrij maken van gruis dus neem even aan dat er geen gruis meer opgelost hoeft te worden, waar de high dilution voor bedoeld is.
Het lijkt mij ook beter om voer met veel vocht te geven (vlees/natvoer) dan droge brokjes.....

Bij suiker moet je koolhydraten vermijden dus klinkt brok onlogisch in mijn oren.
Toen ik met dieet voer stopte kreeg ik ook van da te horen dat ik na jaar terug zou keren met gruis. Inmiddels meer dan 3 jaar later en kreeg laatste keer bij da juist te horen dat ik gezien de urine juist voerde en dat de ph zo mooi was  ::)

Ik raad wel aan om regelmatig ph te controleren. Dit kan je zelf doen met meetstrips. Ideale ph is 6.3 voor een kat.
Wanneer ph te hoog is kan je denken aan eurologist of appelazijn of cranberry om urine zuurder te krijgen. Wanneer ph te hoog is ontstaat namelijk struvietgruis.
Laatst gewijzigd door dinky89 op zo 25 okt 2015, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#3164712
Helaas slecht nieuws  :'(

Ze hebben Dinges vandaag geopereerd en schrokken bij wat ze aantroffen in de buik. De blaas was chronisch ontstoken. De nieren waren opgezwollen dus hebben helaas al langer onder druk gestaan.
Ze hebben het gaatje in zijn blaas gedicht maar het kan zijn dat er nog gaatjes in de urinewegen zitten, dat is afwachten.

Dinges zal dus op een nier- en blaasdieet moeten, als hij het al red en we niet binnen een week terug zijn bij de dierenarts vanwege een lekkende urinebuis :'(

Vlees is dus even van de baan ivm de nieren. Ik krijg maandag een gesprek met de dietiste voor een passend dieet. Ik weiger namelijk op commerciele brok te gaan, ik wil zelf samen blijven stellen ook al zal het geen BARF meer zijn.

Dinges moet sowieso t/m dinsdag daar blijven en misschien wel langer.
Door Martine-Tom
#3164727
Laat de frucrosamine even teset volgende x, dat is de enige manier om diabetes vast te stellen, nooit spuiten op basis van een bloedsuikermeting alleen! Weet je toevallig was zn suikerwaarde was?
#3164819
Ik mocht Dinges vandaag bezoeken. Hij heeft een infuus, katheter en een lampenkap op.

Klinisch doet hij het gelukkig goed. Hij eet, drinkt en is levendig. Hij was ook ontzettend knuffelig (had ik 2,5 jaar verwaarlozing net ingehaald. Kan nu weer opnieuw beginnen met aandacht inhalen).
Ik ga om een uurtje of 18 dus weer terug om nog even te knuffelen.

Zijn ureum was 13
Creatinine 210
Glucose 18
En z'n pH 7.

Maar we gaan volgende week nog een keer prikken om een beter beeld te krijgen.

De problemen kunnen namelijk allemaal samenhangen. Zo kan verhoogde suiker bacterien meer kans geven, waardoor hij een ontsteking kreeg. Maar 't kan ook door de nieren komen dat hij verhoogd suiker heeft en de nieren kunnen weer van de blaas komen. Dus ja, waar nu 't begin en einde van 't verhaal is?

Dinges krijgt blaasontspanners en metacam mee wanneer hij naar huis mag.

Alles was chronisch ontstoken. De DA zei dat het iets van maanden, zo niet jaren geweest is. Het ziet er dus toch naar uit dat Dinges er toch ook wel last van had op uitsluitend vlees. Mogelijk onderdrukt door de metacam die hij tijdelijk gehad heeft voor z'n artrose (die dus mogelijk erger werd door de ontstekingen in het lijf).

Vlees werd afgeraden vanwege het hoge eiwitgehalte en dat ontstekingen daarmee meer kans zouden krijgen. En ja, gezien het vlees dus toch niet afdoende was ga ik dat nu wel een beetje geloven.
De dietiste moet ik nog spreken, kijken waar zij mee aan komt zetten.

@Martine-Tom ik zal vragen of ze de fructosamine willen prikken, bedankt voor de tip!
@dinky89: bedankt voor het duimen, hopelijk helpt het!
Laatst gewijzigd door Sassol op ma 26 okt 2015, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#3164966
Heeft iemand ideeën over wat ik nu met Dinges z'n voeding aan moet?

Ik ga geen geld betalen voor granenRC meuk. Maarja, het vlees deed hem dus ook niet zo goed als ik dacht.
En de dietist spreek ik nog, maar wat te doen voor de tussentijd?

Want teveel eiwit is schijnbaar dus niet goed. Dus dan zou ik meer vet moeten toevoegen. Ook zou ik een gedeelte plantaardig voedsel erbij kunnen geven maar dan zit ik weer met de suikers en koolhydraten.

Ik zie het even niet meer... iemand een frisse blik?
#3165001
Ik zou persoonlijk eerst willen weten of er daadwerkelijk sprake is van suikerziekte of van een Glucose waarde die hoog is door stress. Hiervoor wordt gekeken naar fructosamine wat als het ware langdurige suiker waarde is (glucose is momentopname).

Hoe lang moet je overbruggen tot diëtiste? Misschien dat je de tijd met proefzakje zou kunnen overbruggen? Hij zal nu immers ook 'commercieel' voer krijgen?
#3165375
Dinges is sinds vandaag 4u weer thuis. Is niet van m'n schoot af te slaan en eet goed. Hij krijgt nu RC high dilution natvoer, gemixt met extra water en medicijnen.

Morgen mag z'n katheter er uit en donderdag op controle. Hij is vandaag wel op de bak gaan zitten maar zonder echte plas, wellicht dat dit komt als hij geen katheter meer heeft.

Ik zit nu zelf te denken aan een vlees met extra groente dieet te denken ivm de hoeveelheid eiwitten. En dan hierbij appelazijn te geven om z'n urine goed zuur te houden. Maar weet dan niet of hij tekorten krijgt. Ik zit zelf dan te denken aan 25% groente.

Iemand anders nog ideeën?

Volgende week worden z'n bloedwaarden weer geprikt, samen met de fructosamine.

Hij krijgt nu metacam, diazepam en antibiotica.
De metacam is in principe ook goed voor z'n artrose, dus als ik hiermee 2 vliegen in één vang vind ik dit geen probleem. De antibiotica is een kuur. Hierna wil ik dus probiotica (met vitamine C?) geven.
De blaasontspanners moeten nog even doorgaan en ik zit aan Cystease te denken (ook goed voor nieren en gewrichten. Dus misschien zelfs 3 vliegen in 1 klap).

Iemand anders nog suggesties voor supplementen voor Dinges?
#3167325
Geef je de metacam al lang? Dit medicijn kan de nieren aantasten bij langdurig gebruik. Misschien slim om hierin te verdiepen en voor een suppliment te gaan met glucosamine en chroitine voor de artrose. Sterkte met dinges!
#3167395
Metacam zou ik ook niet lang geven.  Zo kort mogelijk.
Ik lijk uit je bericht op te maken dat je dit niet als kuur ziet, maar dat lijkt me onverstandig. Het is gewoon een pijnstiller met ontstekingsremmende werking, dus het probleem blijft als de oorzaak blijft, hij voelt het alleen niet. Als je de oorzaak niet wegneemt, blijft de schade aan zijn blaas. Als je de oorzaak wel wegneemt, heeft hij geen pijn of ontsteking meer en hoeft de metacam ook niet meer.  En het is inderdaad zeer belastend voor zijn nieren en ook lever.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door