Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3156464
Ruim een week geleden is onze zesde ragdoll bij ons komen wonen. Hij is 14 weken en het toonbeeld van gezondheid en activiteit. Werd bevestigd door onderzoek bij onze dierenarts vorige week vrijdag.
Hij eet enorme hoeveelheden Barf (is hij ook op afgespeend, al onze katten barfen) en vijf muizen, een rat, een gerbil en dan ook nog de nodige carnibest op een dag is eerder normaal dan uitzonderlijk.
In de negen dagen dat hij bij ons is, is hij dan ook 400 gram aangekomen.
Bobbes is zeer actief, het is moeilijk voor hem om toe te geven als de slaap hem overmant.
Er is altijd wel weer een collega poes die besloten moet worden, een blaadje uit de tuin gevangen, een nieuw speeltje uitgetest. Uiteindelijk valt hij dan toch, doodmoe, om van de slaap.
En daar gaat mijn vraag over. De eerste paar uur dat hij slaapt, is dat erg onrustig. Dan wordt hij vaak wakker, kijkt dan lodderig voor zich uit, begint meteen te spinnen zodra hij mij of mijn partner in het vizier krijgt en valt dan weer opnieuw in een onrustige slaap.
Ik heb behoorlijk veel ervaring met het opvoeden van kittens, en dat onrustige aan het begin van de slaap heb ik vaker gezien. Maar dat hield altijd wel weer op na een kwartiertje, waarna ze lekker rustig en vast verder sliepen.
Bobbes lijkt te blijven hangen in die onrustige halfslaap.
Wat mij opvalt, en wat ik niet eerder bij kittens heb gezien, is dat hij dan ontzettend snel ademd, net een soort stoomlocomotief. Zonder zijn bekje open, hij maakt geen benauwde indruk.
Het is een erg levendig kitten, was het enigste kitten in het nest. Bij de fokker (goede vriend van ons en een zeer ervaren, deskundige en betrouwbare fokker) viel al wel op dat Bobbes heel actief was en naar verhouding weinig sliep. Maar zoals gezegd, kerngezond verklaard bij elk dierenartsbezoek. Hij maakt ook een zeer gezonde indruk, de aanpassing aan zijn nieuwe huis is ook zonder enig probleem verlopen. Een droomstart dus.
Maar dat enorme gehijg tijdens de eerste slaapperiode vind ik vreemd.
Het gaat over als hij de kans krijgt om ongestoord een lange ruk slaap te maken, na een uur of twee uur normaliseerd zijn ademhaling dan.
Omdat hij niet goed zijn eigen grenzen kan bepalen doen wij dat nu even voor hem en dat lijkt wel wat te helpen. In de ochtend speelt en eet hij veel, rond 12.00 zie je dat hij echt mie wordt. Dan leg ik hem in zijn mandje op onze slaapkamer, en dan slaapt hij zonder enig probleem door tot 19.00 waarbij hij na een uurtje of twee normaler gaat ademen.
Hetzelfde ritueel savonds, om 22.00 gaan we naar bed, Bobbes mee en in zijn mandje, dan slaapt hij tot de volgende ochtend 06.00 om met volle energie de dag weer in te vliegen (ben ik blij dat mijn partner een vroege vogel is ha ha).
Ik heb hierbij een kort filmpje van gisteren waarop te zien is hoe zijn ademhaling dan is. Als je de volumeknop opendraait dan hoor je het ook duidelijk.
Mijn vragen:
1. Herkent iemand dit?
2. Is dit normaal of moetin toch naar de dierenarts met hem?
3. Heeft iemand nog tips?
Alvast bedankt!
Elise

#3156485
Ik vind dit ook wel erg snel en herken het niet van Ot en Sien toen die nog baby waren. Ik zou er ook even mee naar de dokter gaan en eens laten kijken hoe zn hartje ervoor staat.
Groot kans dat het gewoon is van het spelen en uitpuffen daarvan.
#3156508
Ik herken dit niet. Persoonlijk denk ik dat het of doordat hij heel actief is voor hij in slaap valt en daardoor onrustig slaapt en ademt (al vind ik het dan nog steeds vreemd dat het nog uren duurt) of dat er iets medisch aan de hand is en dan dank ik aan het hart of eventueel de luchtwegen.

Ik duim dat het niets ernstig is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door