Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoaKaj
#3112777
85% of meer van de blaasontstekingen bij katten is niet-bacterieel. Omdat er zuinig met AB moet worden omgegaan, is het zeker niet verstandig om zomaar AB te geven, maar eerst de urine op kweek te zetten om te kijken of er überhaupt sprake was van bacteriën. Ik heb twee keer meegemaak dat de urine van een kat knalrood was door het bloed en twee keer was er geen sprake van een bacteriële infectie. Pijnstilling is de juiste behandeling in zo'n geval, eventueel aangevuld met blaasontspanners.
#3112803
Sterker nog, minder dan 5% van de blaasontstekingen is bacterieel (ben ook wel sites tegengekomen van dierenartsen waar zelfs maar 2% werd genoemd). Dat in combinatie met mijn ervaring met AB maakt dat ik daar niet gelijk naar heb gegrepen. Vorige poes heeft namelijk ab gehad ten tijde van niesziekte. Gevolg was dat ze door de ab aan de diarree raakte. Ook toen de niesziekte over was en de AB kuur al meer dan een week gestopt bleef ze diarree houden.

Wel kan ik zeggen dat met de novacam de plasjes met de dag groter worden en dat dus zeker aan lijkt te slaan. De eurologist wacht ik nog op tot die wordt bezorgd en dan wil ik haar daar nog een kuurtje van geven. Ook met in het achterhoofd dat ze over 2 weken waarschijnlijk alle kozijnen in huis komen vervangen. Gaat dus de goede kant op  :)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3120663
Uit urine onderzoek kwam de vorige keer naar voren dat er beetje bloed in zat dus paar dagen novacam geven en dan moest het goed zijn. Na die paar dagen leek het ook weer goed te zijn, echter maandag na mijn werk was er weer sprake van kleine plasjes. Ook ging ze weer naast de bak plassen. Omdat ik al eurologist in huis had heb ik deze eerst aan Dinky gegeven. Ze was daarmee erg slim. Eerste pilletje ging zonder moeite in beetje maltpasta. De tweede werd de maltpasta er alleen nog maar af gelikt. Dinky begon te braken van de eurologist (vermoeden wij want dat doet ze anders nooit en nu 2 dagen achter elkaar).
Gisteren eerst katkor gehaald om weer urine op te vangen maar kreeg verzoek om haar te brengen voor blaaspunctie om te kijken of er bacteriën aanwezig zijn. Vanmorgen om 10 uur stond ik dan ook met haar op de stoep bij de dierenarts. Wat bleek, madam had te weinig urine in de blaas voor een blaaspunctie. Ze is er vervolgens gebleven voor een blaaspunctie onder echobegeleiding waarbij ze eerst haar blaas hebben proberen te vullen. Vlak voor ze de echo zouden doen leegde haar blaas. Dit gebeurde tot 3 keer toe waarna ik werd gebeld om te vragen of ze het met een roesje mochten doen om te zien of dan haar blaas niet geleegd zou worden op moment dat echo apparaat op haar buik werd gezet.
Met roesje is het gelukt om een gevulde blaas te vinden maar deze bleek niet daar te zitten waar hij hoort te zitten. Dat veroorzaakt waarschijnlijk ook het probleem. Ze heeft een buikhernia van een paar mm waardoor de blaas half in en half buiten de buikwand zit.
Ze zal nu dus geopereerd moeten worden maar dat werd hem vandaag niet meer. Ook morgen zat al vol en zou in eerste instantie dus pas na het weekend worden. Aangegeven dat ik dat toch eigenlijk te lang vind duren en daar was de dierenarts het mee eens. Zij is toen gaan overleggen met de planner en heeft kunnen regelen dat Dinky toch morgen nog geholpen wordt. Nu blijft ze bij de dierenarts overnachten en wordt ze morgenochtend als eerste geopereerd.
Morgen einde van de ochtend wordt ik gebeld hoe operatie is verlopen en dan kan ik haar einde van de middag weer ophalen.
#3120695
Tja, er was geen blaasgruis aanwezig en dus geen reden voor blaasgruisbrok  ;)

Was voor mij de eerste keer dat ik bij deze dierenarts in de spreekkamer stond en vond het dan ook een positieve ervaring. Ook de vorige keer toen ze telefonisch de uitslag door gaf van het urine onderzoek was ze terughoudend met blaasgruisbrok.
De vorige dierenarts was wel enorm stellig met levenslang dieetvoer en als ik dat niet deed zou ik binnen een jaar weer op de stoep staan  :-X
Dat stond mij toen enorm tegen omdat ze totaal niet luisterde naar het verhaal erachter (stress door asiel, stressfactor was weg dus in mijn ogen geen reden voor dieetvoer met risico op oxalaatgruis). Wel de oorzaak dat ik op barfplaats terecht ben gekomen  ;)

Nu volledig in spanning tot morgenochtend.
Maar ik weet nu in elk geval wel dat ik een fijne dierenarts heb  :)
#3121012
Nou de operatie is achter de rug, ze is nu nog bezig met wakker worden.
Uiteindelijk zijn ze maar liefst 2 uren bezig geweest met opereren  :o
Ik moet tegen 4 uur bellen om te overleggen of en wanneer ik haar weer op zou kunnen halen.....

Deze dierenarts noemde het een liesbreuk net naast de lies. Hierdoor was het een zeer kwetsbare plaats en zijn ze dus lange tijd bezig geweest met hechten. Kortom zeer ongunstig dus. Mede omdat ze dus 2 uren open heeft gelegen zal ik preventief AB mee krijgen. Daarnaast moet ik plek in huis zien te maken om haar in een bench te kunnen krijgen want ze moet 2 weken benchrust houden.....

Valt alles met elkaar dus enorm vies tegen  :'(
Om nog maar niet te spreken over de hoogte van de rekening  :-X
#3121022
Jee, das nog eens een heftig verhaal.
Ja, dat zijn geen leuke zaken. Dat het zo ernstig was, dat ze zo'n hevige operatie moest hebben (met hoge kosten) en dat ze nu nog in de bench moet blijven ook.
Hopelijk kan je zelf de moed wel hoog houden, want katten zijn erg gevoelig aan de gemoedstoestand van hun baasje. Als jij het dus met een positieve ingesteldheid tegemoet gaat, zal zij het ook veel beter aankunnen.  2 weken is niet helemaal ondoenbaar he, bij breuken zijn het er meestal 6... 
Vraag eens na, maar meestal mag ze er wel eventjes uit om bij jou op schoot te liggen en te knuffelen, zolang ze maar rustig bij je blijft. Ze mag gewoon niet rondcrossen of beginnen klimmen en springen.  Dus speeltjes allemaal wel even weg.  Misschien dat een doekje met wat catnip of valeriaan om mee te knuffelen wel kan?
En misschien is het mogelijk dat haar bench deels in de zon staat en deels niet? Zodat ze zelf kan kiezen, maar evt ook heerlijk in het zonnetje kan liggen?  Ik weet dat mijn meisje benchrust helemaaaal niet zo erg zou vinden, zolang ze maar kan zonnebaden...  8)

Veel sterkte wel voor Dinky.
Fijn dat je tevreden bent van je nieuwe DA.  Ik ben er ook wel voor te vinden om maar meteen goed te onderzoeken zodat je weet waar je aan toe bent, ipv veronderstellingen te maken en maar wat aan te modderen. Spijtig genoeg is de rekening daar doorgaans wel naar...  :-\
#3121033
Nou het tegenvallen van de rekening komt vooral door de operatie zelf......
Andere onderzoeken vielen mij best mee (45 euro voor algeheel bloedonderzoek, iets van 45 euro voor echo die maar eenmalig in rekening gebracht wordt ondanks 3 pogingen, consult werd niet in rekening gebracht).

Ze moet benchrust houden zodat de inwendige hechtingen niet los zullen springen. Die schijnen behoorlijk tricky te zijn. Benchrust is inderdaad zodat ze zich rustig houdt.
Ga nu capriolen uithalen door bench op te halen bij de DA op de fiets want een auto heb ik niet. Kan ik gelijk even bij Dinky kijken want ze begint nu langzaam wakker te worden.

Heb ook maar 1 plek in huis waar ik ruimte kan maken voor een bench.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door