Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3107538
Sinds een paar dagen merken we dat Mowgli niet goed in zijn vel zit. Afgelopen donderdag at hij ineens een dag nauwelijks, sliep de hele dag, maar 's avonds leek hij over de berg te zijn, at weer en gebruikte de bank weer als krabpaal en wilde aandacht.
Sindsdien eet hij wel, maar slaapt wat meer, hij gaat op de bak en heeft normale ontlasting. Later op de avond wordt hij actief en wil aandacht. Omdat hij regelmatig zijn bekje likt, denken we toch dat hij misselijk is. Vandaag heeft hij 2 keer geprobeerd te kotsen, maar hij werkt het tegen, zodat er niets uit komt.

Kan hij last hebben van haarballen, aangezien hij flink in de rui is? De temperatuur is hier de afgelopen dagen omhoog gegaan (het is nu ca. 21 graden), ik denk dat hij daardoor misschien ook minder eet en minder actief is.
Zou ik kunnen proberen bij een geopende da praktijk een tube haarbal pasta te scoren om te zien of hij daardoor van zijnn haarbal(len) afkomt? Of zou het toch een klein virusje kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Mowgli op di 05 mei 2015, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#3107627
Ja, het zou een haarbal kunnen zijn maar net zo goed iets anders.
Maar katten kunnen heel beroerd zijn van een haarbal (ken zelfs geval waarbij kat door da als opgegeven werd meegegeven naar huis omdat niets leek te helpen. Toen heeft die kat haarbal uitgekotst en was het goed, anders was hij volgende dag ingeslapen...).

Zou het dus zeker goed in de gaten houden en anders bloedonderzoek om bijvoorbeeld nieren te onderzoeken (van hoog ureum worden katten ook misselijk)
#3107717
Heb je niet een beetje gras? Dat kan vaak al voldoende zijn om de haarbal er toch uit te laten komen.

Anders inderdaad even pasta gaan halen, en inderdaad darmverstopping uitsluiten.

Het klinkt mij ook wel als een haarbal. Het kan iets anders zijn natuurlijk, maar bij een darminfectie of virusje, zou hij toch projectielovergeven of diarree hebben.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn dat hij gegeten heeft dat vastzit of op zijn maag ligt.  Maar dan is een haarbal wel het meest waarschijnlijke.  Als hij er binnen de paar dagen nog niet vanaf is, liet ik het wel even checken bij de DA. ;)
#3107750
[quote="pearlsofpassion"]
Heb je niet een beetje gras? Dat kan vaak al voldoende zijn om de haarbal er toch uit te laten komen.
[/quote]Kattengras hadden we afgelopen donderdag al versverst.
[quote="pearlsofpassion"]
Anders inderdaad even pasta gaan halen, en inderdaad darmverstopping uitsluiten.
[/quote]Haarbalpasta is onder tussen gehaald en vond gretig aftrek. Jemig, wat een troep is dat zeg! Gemaakt van mout, met glucose EN rietsuiker (en visolie).

[quote="pearlsofpassion"]
Het klinkt mij ook wel als een haarbal. Het kan iets anders zijn natuurlijk, maar bij een darminfectie of virusje, zou hij toch projectielovergeven of diarree hebben.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn dat hij gegeten heeft dat vastzit of op zijn maag ligt.  Maar dan is een haarbal wel het meest waarschijnlijke.  Als hij er binnen de paar dagen nog niet vanaf is, liet ik het wel even checken bij de DA. ;)
[/quote]Eten doet ie nog steeds, zojuist heeft mijn Schatzi voorzichtig wat met Mowlgi gespeeld, dat zou de darmen moeten activeren. Hij poept ongeveer eens per dag of per anderhalve dag. Gisteravond laat of vannacht heeft hij nog een keutel gelegd, dus even kijken of er morgen wat in de bak ligt. Als we morgen eind van de dag of dinsdagochtend geen verbetering zien, gaan we toch even naar de da. Mijn schatzi is namelijk helemaal van de leg door de zorgen (hij is overbezorgd  :-X )
#3108439
Even een update: Gister begon Mowgli te eten als een dijkwerker. HIj was nog wel vrij rustig en sliep veel, maar zodra ik thuis was van mijn werk, kwam hij me al weer ophalen om te eten en 's avonds nodigde hij ons uit om te spelen. Vanmorgen was onze wekdienst weer paraat  :smitten: en nu loopt Mowgli weer lekker heen een weer, het liefst over ons buro waar wij zitten, en zeurt alweer als een klein kind  :smitten:

We hebben niet gemerkt of Mowgli de dwarszitten haarballen heeft uitgekotst en we hebben ook geen kotsplekken kunnen ontdekken. Voor de zekerheid blijf ik nog even een dag of 3 doorgaan met de suikerpastahaarbal pasta.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door