Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne in Zweden
#3099572
...wat kan dat dan betekenen? Zwerfpoes Moeke lijkt ineens heel veel te drinken. Ik geef toe dat ik het voorheen nooit zo in de gaten hield, omdat ze vrij in en uit kan lopen (ze woont in een van de kelderruimtes). Maar laatst liep ze mee naar de hondenkamer (ook in de kelder), en daar begon ze uit hun drinkbak te drinken. Toen heb ik bij haar ook een bakje met water neergezet, en dat slorpt ze echt in 2-3 dagen leeg (ik vermoed dat er een 300 ml in past). Ik vind nu ook steeds 2-3 klonten per dag in de kattenbak, voorheen hoogstens eentje, en ook niet iedere dag.

Verder lijkt ze in orde: ze eet goed en als ik haar op de arm neem, geeft ze niet aan pijn te hebben. Omdat ze een zwerfpoes is en geen autorijden en dierenartsen gewend is (behalve die keer dat ik haar heb laten castreren, en toen had de da een hele kluif aan d'r), wil ik haar een ritje naar de da besparen. Als ze echt ziek begint te ogen, ga ik natuurlijk wel, maar tot die tijd zou ik gewoon uit nieuwsgierigheid willen weten waardoor een kat ineens veel gaat drinken. Moeke is ongeveer 5 jaar geleden bij ons ingetrokken en eet sindsdien vers (door mijzelf gemalen barf).
Gebruikersavatar
Door Neally
#3099615
Klonten plas, ware het klei? Hier bleek Thomas een suikerpoes te zijn. Diabetes.
Vindt mevrouw zwerfpoes ook nog buiten haar eigen etensbakje ergens voer?
Je kunt, zonder dat je naar de da hoeft haar bloedwaardes zelf testen op suiker. Dat scheelt je dan in elk geval één ritje.
#3099678
[quote="Neally"]
Klonten plas, ware het klei? Hier bleek Thomas een suikerpoes te zijn. Diabetes.
Vindt mevrouw zwerfpoes ook nog buiten haar eigen etensbakje ergens voer?
Je kunt, zonder dat je naar de da hoeft haar bloedwaardes zelf testen op suiker. Dat scheelt je dan in elk geval één ritje.
[/quote]

Nee, met klonten plas bedoel ik plasjes die een klont zijn geworden door de klontvormende kattenbakkorrels. :D

Ik neem aan dat Moeke elders ook naar voer shopt, inderdaad. Het is moeilijk daar iets over te zeggen, want alle buren in ons wijkje voeren hun katten buiten. Moeke is overdag eigenlijk altijd in de kelder, maar aangezien ik zelden keutels in de bak aantref, neem ik aan dat ze 's avonds wel naar buiten glipt om d'r behoefte te doen ergens. Ze zal dan heus wel ergens meesnacken.

Hoe test ik haar bloedwaardes op suiker? Kan daar ergens een setje of zo voor bestellen? Dat is wel interessant, want ik wil een da-bezoek zo lang mogelijk uitstellen met 'r. Sowieso ben ik straks tot eind juli in Zweden, dus tot die tijd moet het hoe dan ook wachten.

@Hilde: bij een te snelle schildklier denk ik eerder aan een hyperactieve kat. Klopt dat? In ieder geval is ze niet hyperactief.
Door Hilde__
#3099683
[quote="Anne in Duitsland"]
@Hilde: bij een te snelle schildklier denk ik eerder aan een hyperactieve kat. Klopt dat? In ieder geval is ze niet hyperactief.
[/quote]

Ja klopt. Mijn kat liep continue door het huis te wandelen en te vreten. Bij de dierenarts hoorde ik dat veel drinken er vaak ook een symptoom van is maar dat doet ze niet.

Je hebt wel snelle testen voor suikerziekte maar daar heb je een apparaatje voor nodig dacht ik. Zou gewoon eens de dierenarts bellen en vragen wat er mogelijk is met zo'n lastige kat.
Door Ruisje
#3099699
Bij een te snel werkende schildklier zijn katten toch vaak erg onrustig en hebben bijna continue honger. En mijn ervaring met nierproblemen bij katten is dat als ze veel gaan drinken, ze vaak al magerder zijn en een slechtere vachtkwaliteit.  Met diabetes bij katten heb ik geen ervaring.
#3099736
[quote="Ruisje"]
Bij een te snel werkende schildklier zijn katten toch vaak erg onrustig en hebben bijna continue honger. En mijn ervaring met nierproblemen bij katten is dat als ze veel gaan drinken, ze vaak al magerder zijn en een slechtere vachtkwaliteit.  Met diabetes bij katten heb ik geen ervaring.
[/quote]

Magerder is ze niet, en d'r vacht is ook niet veranderd. Ze heeft een maand of wat geleden wel grote plukken vacht verloren, maar dat kan stress geweest zijn (van een gevecht, denk ik, want ze had ook her en der wondjes en een ingescheurde teen. Is allemaal weer vanzelf geheeld.). Ik vind d'r vacht richting d'r kont wel wat vettig nu, maar dat heeft Sokjes (haar zoon) momenteel ook. In ieder geval zijn haar vacht en gewicht niet slecht, vergeleken met 5 jaar geleden, toen ze echt een verwaarloosd, mager mormel was.

@Hanna: aquariumgrind? Que?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3099821
Ik zou ook een urineonderzoek laten doen.
Daarvoor moet je iets hebben dat niet de urine vertroebeld of opneemt. Zelf gebruik ik dan katkor, Hanna noemde hiervoor aquarium grind. Dat doe je in een schone kattenbak en zo kan je met weinig stress urine opvangen en wegbrengen (liefst binnen 2 uur na plassen).

Volgens mij wijst teveel eiwit dan op mogelijk nierfalen, bij suikerziekte mogelijk suiker in urine en bij blaasgruis gruis en/of bloed in urine (als ik het goed heb, zelf alleen ervaring met gruis).
Gebruikersavatar
Door Neally
#3099822
Nog een vraagje: loopt Moeke nog goed? Geen doorgezakte achterpootjes, of dat ze een beetje gek loopt?

De plas van een poes met diabetes is echt een klei-achtige substantie. En ruikt 'zoetig'.
Koolhydraten en of medicatie zijn vaak de oorzaak. Naast luie poezengedrag met overgewicht.  :biggrin2:
Hier een shop in la Hollande waar ze deze meter verkopen. Freestyle.
https://www.diabetescentrale.nl/html/pr ... ts_id=1505

Dit is een compleet setje. Incluisief 10 teststrips en lancetten. (prikkers)  ;) Vergeet de batterij niet.
Op diabeteskatten.nl/forum/index.php kun je veel info en begeleiding krijgen als je dat nodig hebt.
Over hoe je een kat wat bloed afneemt daar staan heel veel filmpjes op joutjoep.

Oortje warm maken, prikje erin, drupje bloed op teststrip (een klein drupje is bij deze meter genoeg) en dan kun je aflezen wat de waarde is.

Ikzelf heb deze: https://www.diabetescentrale.nl/html/pr ... ts_id=1621
Maar dan moet je zelf ook andere spulletjes erbij aanschaffen. Zoals teststrips en lancetten.

Urine testen lijkt mij ook een goed plan. Een schone bak, hopen dat ze daar een plas opdoet. En anders snippers van een nieuwe vuilniszak of iets dergelijks, mocht ze op een lege bak geen plas doen.
Of: als poes plast snel een soeplepel/opscheplepel onder d'r gat steken en urine opvangen. (dit is echt spannend om te doen, gaat ie wel of is het een schijnbeweging en ben ik op tijd. Knijpt ze niet ineens af..... ;D Nu ja succes. Allemaal dingen die je thuis kunt doen en minimale stress voor Moeke opleveren.
Door Martine-Tom
#3099826
Aquariumgrind is niet altijd goed heb ik zaterdag geleerd bij een lezing, dat heeft wel eens een verkeerde ph waarde waardoor de waardes niet betrouwbaar zijn. Beter is katkor.
Ken je niet iemand met diabetes? Dan kan je daar het testertje van lenen, het pennetje zet je op de laagste stand en prikken doe je aan de binnenkant van het oor langs de rand, daar loopt een bloedvat wat makkelijk aan te prikken is. De waarde wil je liefst tussen 4 en 8 zien, tot 10 kan stress zijn daarboven moet je echt ff naar de da om de fructo te meten.
#3099833
Bak eerst goed schoonmaken, evt met chloor.  Wel goed uitspoelen uiteraard.
Maar Chloor zet aan tot plassen bij katten en het goed schoonmaken is opdat je ook ietswat kunt vertrouwen op de bacteriën die er al dan niet in zouden zitten. Als je bak niet ontsmet is, krijg je natuurlijk fecale bacteriën op kweek, en dat zou verkeerde diagnose van blaasontsteking kunnen geven.
Ok, normaal gaat met wel uit van contaminatie als de urine niet steriel is afgenomen (dat doen ze door rechtstreeks in de blaas te prikken en kan je dus enkel bij de DA laten doen), maar ook als je bak ontsmet is, en het potje waarin je het opstuurt, kan een kweek wel indicatie's geven.
Bovendien beinvloed bacteriële besmetting van de urine de pH vrij snel, waardoor ook kristallen kunnen neerslaan die normaal niet in de urine aanwezig waren. Koel bewaren na afname is ook daarom een must. ;)


Ik vind het een goed idee als bloedonderzoek geen optie is.  En dan gewoon zo uitgebreid mogelijk de urine laten testen. 
Ik denk meteen aan nierfalen, want ik vind het wel erg veel dat ze drinkt. Anderzijds kan dat natuurlijk ook deels liggen aan het feit dat ze misschien wat droogvoer elders opscharrelt.  Je zou kunnen proberen haar aan te zetten zoveel mogelijk thuis vers te eten, dat is het beste wat je nu kan doen, als het haar nieren zouden zijn. En voor diabetes is dat ook al een heel verschil.
Tegen blaasgruis is dat ook de beste preventie.
Dus, wat de oorzaak ook is van haar vele drinken, er zoveel mogelijk vers voedsel in krijgen, is de boodschap.  Is ze kieskeurig, of eet ze eigenlijk alles wel even graag?
Beetje extra lekkere zaken voorzetten en misschien wat vaker op een dag, is misschien wel mogelijk?
#3099856
Als je kat dat accepteert. En niet kapot krabt  :P

Hier is een schone plastic zak neerleggen voor Luis al voldoende. Als het maar knispert, hoef je je rug maar te draaien en meneer heeft erop geplast. Ook die keer toen hij eerst een half uur in de kattenbak stond te draaien en te graven en er niets uitkwam. Zak gelegd en hop, meneer plast...  ::)
Sommige katten hebben zo'n triggers. En dat is vreselijk onhandig omdat je dus bepaalde zaken echt wel in het oog moet houden (sportzakken vind hij ook wel leuk vb)en bepaalde mandjes, speeltjes of kussentjes zoals een knispertunnel dus niet kunnen; maar heel soms dus ook ontzettend handig...  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door