Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3145029
Bloed wordt nu onderzocht op een aantal waardes. Ze liet zich zo braaf scheren en prikken!

Ze was ook van 3,9 dit voorjaar naar 3,3 nu afgevallen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3145187
Nou het is een beetje onduidelijk.

Ze is op haar spieren aan het interen, zo begreep ik het. Het creatine niveau is licht verhoogt. Maar alle voor de hand liggende oorzaken als schildklier en suiker, lever en nieren zijn helemaal in orde. Dus dan tast je in het duister waar het door komt.

Ze heeft nu een injectie met anabolen gehad en moet meer eten. Zijn voorkeur ging uit naar droge stof, brok dus, om er massa in te krijgen. Ik gaf aan dat niet te willen en juist extra water bij de voeding geef om haar genoeg te laten drinken. Nu hebben we afgesproken dat ik smorgens en savonds blijf geven wat we nu geven, dus zelfgemalen kvv met een plens water en dan tussen de middag nog een maaltje zelfgemalen kvv zonder plens water.
Ik moet haar elke week wegen, waar ik een fancy weegschaal voor mee heb gekregen. En over 4 weken terug komen.

Nu is hun zelfgemalen prak op en wegens mijn eigen omstandigheden wilde ik even voor nood naar een commercieel merk grijpen. Maar dat wil ik nu echt niet, dus we gaan morgenavond toch maar zelf aan de slag. Kan ik nog ergens rekening mee houden? Witvlees of juist rood vlees? Ik heb super mooi wilde ganzenvlees liggen, dat is echt van topkwaliteit. Maar als witvlees beter is kan ik ook voor een keer wel wat kip en kalkoenfilet in de supermarkt kopen. Over 3 weken krijg ik kalkoenvlees geleverd, dus dat is wel te overbruggen.

Ik doe normaal 40% vleesbot, 40% spiervlees, 15% orgaan en 5% vis. Ei of kuiken eten ze niet.

Ik wissel wild met gekweekt, ze eten eigenlijk alles wel. Ik heb nu voldoende kip en parelhoenkarkas en mooi bevleesde wilde konijnkarkas. Ik heb ook nog vier hele kwartels zonder veren liggen. Is daar nog een voorkeur in nu?

Ik voel me wel schuldig dat ik toch nog zo lang gewacht heb, maar die 600 gram die ze af is gevallen zie je nou ook niet zo heel erg terug en elke keer als ik twijfelde deed ze ook wel weer iets waardoor ik dacht zie je nou wel, ze mankeert heus niets. De dierenarts reageerde heel luchtig, zo van ach, dan weet je dat je echt wel op je eigen observaties mag vertrouwen. Dat gaan we dus in het vervolg maar wat beter doen!

En nu we een weegschaal hebben gaan we holle-bolle-Otje ook maar eens wegen  8).
Gebruikersavatar
Door koekje
#3145193
Ik zou een menu maken met de allermooiste dingen die je hebt.
Die sloot water zorgt natuurlijk wel voor een verhoging van de massa in de voerbak zonder dat er een verhoging van voedingsstoffen ontstaat. Hebben ze blaas- of nierproblemen dat je water toevoegt? Een normaal goed menu bevat genoeg vocht.
Door hannabelgje
#3145194
Ik zou het liefst wat vettere soorten voeren. Gans is daar prima voor. Gewoon goede kwaliteit voeren. Meer kun je toch niet doen. Ze eet dus wel gewoon goed begrijp ik?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3145206
Ja ze eet prima. Braakt ook wel regelmatig, maar dat is meestal gal en haarballen, bijna nooit haar eten.

De reden dat we water toevoegen is inderdaad vanwege blaasproblemen. Pluk heeft 1 keer struviet gehad en Otje al wel een keer of 8 ofzo. En omdat er tussen alle tegenstrijdige adviezen 1 is die altijd gegeven wordt, namelijk veel laten drinken, geven we ze op deze manier extra drinken.

Ik kreeg de indruk dat de hoeveelheid die Pluk er van op wil eten, de enige reden was om haar droogvoer aan te bieden. Maar ik denk dat het geen enkel probleem is om haar 25% meer voeding op te laten nemen. Dus eerst maar zo proberen. Tenslotte lijkt het mij ook erg logisch om de beste kwaliteit eiwit te willen voeren op het moment dat de spieren problemen hebben.

De gans gaat het menu in en dan doe ik ook het wilde konijnkarkas. Dat is beide echt mooie kwaliteit. De kwartels zijn ook heel mooi en ik heb ook nog een kilo super mooi paardenvlees liggen, dus dan maal ik die ook. Kunnen we eerst weer even vooruit en hopelijk zien we dan snel verbetering bij ons lieve moppie!

Ze liet zich ook gewoon zo scheren en prikken. Ze is zo lief! Ze vond het wel doodeng, maar dan toch toelaten. Ze is zo lief!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3145232
Geen idee. Er zit niet veel zichtbaar vet aan. Maar dat zie ik bij het ganzenvlees ook niet. Paard staat ook bekend als mager. Maar is het nu niet vooral belangrijk er voedingsstoffen in te krijgen? Eiwitten lijken me belangrijker dan vet.

Ik ga voor de 5% vis zalmfilet halen, dus dat is in ieder geval vet.

En ik heb ook eendennekken liggen. Kan ook de helt wild konijn en de helft eendennek doen.
Door hamada
#3145246
Hier krijgt Nymphea sinds haar hersenbloeding grote porties kvv , soms in combi met kipfilet en rundvlees (net wat ze lust) in haar bakje.
soms eet ze dan een ons, soms maar een paar hapjes. Ze vindt het vaak prettig om met de hand gevoerd te worden, eet soms uit zichzelf, en krijgt soms wel drie of vier keer per dag wat toegestopt. Ze heeft voorkeur voor Mulder paard compleet, hert Naturis, rund Naturis, lamshart of lamrijst van Rodi. Op deze manier (handvoeren en zoveel per keer laten eten als ze wil) blijft ze netjes op gewicht.
Of ze nu een beetje de verwende prinses speelt met dat voeren of niet, met haar kwetsbare gezondheid en leeftijd van 16 gunnen we haar wat filmster allures :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3145314
Dat zullen we gaan doen.

Dank jullie wel voor het meedenken! We gaan aan de slag met hun menu en vaker voeren en hopelijk gaan we dan snel verbetering zien!
Door Jacoba
#3145430
Ik zou persoonlijk toch de bloedwaarden zelf op papier willen hebben. Creatine verhoogd heeft wel met de nieren te maken, samen met ureum. Weet je hier ook de waarden van?

De ene DA vindt licht verhoogde waarden niet zo interessant, terwijl de ander praat van 'beginnend nierfalen'. Dat is mijn ervaring. Daarom wil ik ook altijd de bloeduitslagen op papier hebben. Deze kunnen ze ook gewoon over de mail sturen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3145453
De nierwaardes waren goed. Ik heb ze niet op papier, maar wel samen met hem op het scherm bekeken. Ureum was prima en je hebt er nog een en die was ook prima. Hij heeft ze stuk voor stuk met me doorgenomen en uitgelegd, alleen ik ben niet goed in het onthouden van de juiste namen, dus ik kan het hier niet reproduceren.

Ze waren ook niet licht verhoogd. En sommige waardes verlopen via curves (ze had gewoon gegeten smorgens, dus dan is zijn bepaalde waardes anders dan nuchter), maar dan nog vielen ze ruim genoeg binnen de marges om niet verhoogd of verlaagd te zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3145462
[quote="Jacoba"]
Dat is dan goed nieuws  :).
[/quote]

Op zich wel natuurlijk, maar waar het dan door komt weten we niet. Wat ook nog niet veel uitmaakt als de gekozen behandeling maar werkt.

Vanmorgen hadden we nog een rest commerciele kvv en dat bliefte mevrouw niet (het was ook wel een hele droge, vette prak, terwijl de andere rollen van hetzelfde merk best prima waren). Net 5 kilo staan malen en snel een hapje gegeven. vanavond laat krijgt ze nog een portie.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door