Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3082872
een kat wordt echt niet zomaar kaal. .. dus om dan te zeggen dat er niets mis lijkt, vind ik vreemd.
je startte dit topic om te zeggen dat je stopt met Barf. wat was dan de bedoeling van het topic? Volgens mij vraag je namelijk om commentaar met de start van zo'n topic.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3082884
[quote="Rebekka"]
Tja... jij vind het kennelijk klungelen als ik erop bedacht ben dat ze al haar voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik vind dat niet. Ik vind het zelfs dom, als je daar niet op bedacht bent. Zeker als je kat een kale plek krijgt.... Dan zou voeding het eerste moeten zijn waar je naar kijkt.

[/quote]

Waar baseer je dat op? Kaalheid kan namelijk door heel veel oorzaken ontstaan, en zeker niet altijd door voeding. En als je wil weten wat ze binnenkrijgt, moet je zeker geen KVV geven, daar kan allerlei rommel inzitten wat er niet op staat. Kip is kip, of het nou separatievlees is of niet, het blijft kip en welke kwaliteit? Dat staat er niet op. En zeker als je maar één soort gaat voeren waar alles in zou moeten zitten, dat bedoel je toch? Er zijn genoeg redenen om KVV te gaan voeren, zeker als je kat blijft miepen met stukjes vleesbot etc. maar dat je dan 'zou weten wat je voert' lijkt me niet echt een goede reden. Een dierenarts opzoeken, eventueel een pro-verse, lijkt me zeker handig om te doen. Daarnaast zou je kunnen proberen om je BARF te gaan malen, dan weet je wel wat ze binnenkrijgt, als je dat graag wil.
En misschien kunnen we als je terug bent van de dierenarts ook gewoon met je meedenken over wat je nog kan proberen om wel BARF in je kat te krijgen. 8) Maar als je dat helemaal niet meer ziet zitten houdt het op natuurlijk.  :)
Gebruikersavatar
Door Neally
#3082914
Je hebt gelijk. Ik had: je hebt al eerder een topic geopend over je poes i.p.v. ts, moeten schrijven. Mijn excuses.

Lastig is het om goed te lezen als je schrijft dat je bang bent dat ze ziekte Cushing heeft. (dat is ziek toch?)
Niet de kaalheid waar ik op reageer, puur dat je zelf denkt dat ze Cushing heeft.
Verder nog dit:
het is zeker mijn bedoeling niet om je over de hulp die je hier op het forum kunt vinden in twijfel te doen trekken door mijn
onhandige zin.
Laatst gewijzigd door Neally op za 07 mar 2015, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rebekka
#3083071
@luuntje:  Dat is idd wel een idee. Ik baal er echt van dat ik nu moet stoppen met BARFfen. Goede tip! De volgende vleeslevering ga ik dit proberen. Kijken hoe het werkt. En dan kan ik wellicht steeds grover gaan geven. Het lastige bij Pip is dat ze buiten ook veel vangt en snaait en dus vaak geen honger heeft. Het kan dus zo zijn dat ze alleen het lekkere eruit pikt en de rest laat staan.

@ligaa: Nee, ik denk niet dat het door het voer komt, ik denk zelfs dat het hormonaal is. Ik ben gewaarschuwd wat betreft dierenartsen en vers voer. (Honden gedeelte van dit forum) Vandaar dat ik wil dat ze ieder geval goed eet. en niet bijvoorbeeld alleen het orgaan eet. Ik kan dan een goed verhaal doen naar de dierenarts toe. Het is natuurlijk zo dat ze sinds dat ze barft kaal aan het worden is geslagen.

@paasnini: als een kat 1 keer braakt is dat zeker geen reden om direct naar de dierenarts te gaan. Ik denk dat als iedereen dat zou doen, dat het dan erg druk zou zijn bij de dierenarts  ;)
Omdat ik haar nu extra in de gaten hou, ben ik er dus wel extra bedacht op. Na die ene keer heeft de poes niet meer gebraakt. En dan ben ik er ook nog niet 100% zeker van dat het van haar was.

Wat betreft welk merk KVV. Ik heb voor de hond vele soorten kvv gebruikt en ik vond lotgering het beste. Vandaar voor de poes ook dit merk gekocht. In de tijd dat ik voor de hond aan het zoeken en experimenteren was viel me op dat wat de een goed vindt, de ander slecht vindt. Ik wil dus niet per definitie aannemen dat lotgering slecht is. Voor mij is het nu van belang dat de verhoudingen die ze binnenkrijgt ongeveer klopt. Ik heb het vertrouwen dat die grofweg bij alle kvv's goed is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3083744
Ik kan het persoonlijk wel volgen dat je even afwacht als je kat verder gewoon normaal eet en normaal gedrag vertoont.  Het is jouw eigen verantwoordelijkheid, dat wel.  Als je niet zeker bent, ga je naar de DA.

Een keertje spugen wil inderdaad niets zeggen, dat hoort ook bij katten, maar ik zou wel zelf een oorzaak zoeken.  Als ze aan brokjes kan (buiten) kan dat een verklaring zijn.  Maar als ze zich kaal likt (is dat zo, of wordt ze kaal, want dat is een verschil?), kan er ook ook ophoping van haar in haar buik zijn.  Hoe is haar ontlasting? Is haar buik pijnlijk?
Als ze geen mooie drolletjes heeft of je haar buik niet mag betasten of ze reageert alsof ze pijn heeft, is dat wel een dringende indicatie om naar de DA te gaan!  Wormenkuren zou ik zowiezo niet zomaar toedienen zonder een DA te zien (tenzij preventief natuurlijk maar dan niet als ze al wat mankeert, maar niet als geneesmiddel).

Als je een reden van kaalheid vermoed waar een DA aan te pas moet komen om het op te lossen (dus niet pakweg vlooienallergie), dan zie ik wel geen reden om daarmee te wachten.  Dat kaal worden komt inderdaad wel ergens vandaan.
Als je eerst wil uittesten of je zelf de oorzaak niet kan wegnemen, begrijp ik dat.  Een DA stopt er al eens snel cortisonen in en als de oorzaak niet gevonden is, sta je daar volgende maand weer terug, geen stap vooruit. 
Maar als je geen allergie vermoed, en het zelf niet zeker weet maar hulp van de DA nodig hebt, dan zul je die toch op moeten zoeken.
Ik betwijfel ook of een verzekering zich laat vangen aan een aandoening wanneer deze duidelijk al een tijdje aanwezig is. 

Persoonlijk zou ik in jouw geval een pro-verse dierenarts opzoeken.  Omdat het kaal worden samenhangt met het overstappen van voer.  Een pro-verse DA kan gestructureerd met jou samen alle mogelijke oorzaken uitsluiten.  Meteen op het voer steken zoals een conventionele DA waarschijnlijk zal doen, gezien deze samenloop, helpt je niet verder. Maar je mag het voer als oorzaak ook niet gewoon uitsluiten.  Het kan zijn dat ze toch overgevoelig of allergisch op iets reageert. Het kan ook dat haar buik niet helemaal in orde is (verstopping of verteringsprobleem). Normaal zal een pro-verse DA hier ook niet aan voorbij gaan, en krijg je dus een gegrond onderzoek.

Los van al dit: is lotgering wel geschikt voor de kat?  Het is geweten dat het heel erg vet is, en dat is per definitie niet goed voor een kat.  Een kat heeft een goede kwaliteit spiervlees echt nodig, en daardoor ook een speciaal voor de kat uitgebalanceert menu.  Zeker bij een 'minder' merk kvv.
Het is zeker niet zo dat de verhoudingen zomaar bij alle kvv's goed liggen.  Daar is te weinig controle op, dus moet je dat zelf ook wat in het oog houden. 
Vele merken hebben een erg hoog botgehalte en dat kan verstoppingen geven. Bij lotgering lijkt me dat sterk door het vetgehalte, maar ik weet eigenlijk het botgehalte daarin niet, dus je weet maar nooit. Toch iets om altijd goed in het oog te houden wanneer je kvv voert.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3084608
Tja, via lijsten van pro-verse DA'n.
Eens rondhoren bij mensen in je buurt?
En als je geen vind in je buurt evt eens naar een pro-verse (vb Tanneke Koning) bellen en vragen of zij iemand kent in je buurt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door