Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jasmijn8
#3079306
Hallo,

Ik vroeg me af wat nu de beste manier is om een kat te helpen wanneer deze zich verslikt tijdens het barfen. Ik meen de heimlichmethode, maar zie hierover wat verschillende manieren van uitleg.. Ook las ik dat een dier buiten bewustzijn kan zijn na zo'n ingreep.. Is dat zo? en hoe pak je dat dan aan mocht het gebeuren?

Groetjesss
#3080327
Heimlich is wanneer iets echt vastzit in de keel of dieper.
Gewoon verslikken, kunnen ze doorgaans perfect zelf af.  Ze gooien het er eenvoudig terug uit en beginnen opnieuw...

Bij mijn schrokkater, neem ik het vlees soms heel even af en laat hem eerst even tot rust en op adem komen. Als hij echt heel erg schrokkerig is.  Maar dat is heel zelden nodig. 
Gebruikersavatar
Door WillyP
#3082906
Wij hebben het een keer gehad met onze kat ( ze leeft gelukkig nog) die verslikte zich zo dat ze stikte en al buiten bewust zijn raakte. De enige manier was toen met een tangetje het stuk uit haar keel te halen,  wat gelukkig in één keer goed ging.  Ik had haar al op zijn kop gehouden,  soort van heimlich gedaan,  geschud,  maar niks hielp. Ik hoop dit echt nooit meer mee te hoeven maken.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#3099556
Het is geen kat die schrokt, maar toen blijkbaar wel. De haas was te lekker. Ze kreeg de ribbetjes, die me zacht genoeg leken. Nu ben ik daar echt heel voorzichtig mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door