Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#3061963
Omdat ik niet weet waar het anders hoort  ;)
Hebben jullie katten wel eens een haarbal?
Nav dit stuk:
http://consciouscat.net/2014/04/25/hairballs-normal/
Mijn vorige, commercieel gevoerde, katten hadden regelmatig haarballen, maar van Doki en Freud heb ik er nog nooit 1 gezien....En jullie?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3061999
Ik heb 3 katten, waarvan 1 langharig maar gelukkig nog nooit een haarbal tegen gekomen :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Ruisje
#3062001
Nu je het zegt... Sinds ze rauw eten heb ik ook geen haarballen meer gezien. :o
Wel als ze even buiten gras zijn wezen eten en dat binnen weer uitkotsen dat er soms 3 haartjes meekomen, maar van die vervilte ballen heb ik ook jaren niet meer gezien.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3062066
Ik denk dat het per kat verschilt.
Van Loulou* en Dinky vond/vind ik ook geen dikke haar ballen.
Bij Dinky vind ik soms wel echt haar in de ontlasting ;-) kan dus niet zeggen daar het op vers minder zou zijn omdat het daarvoor op brok ook niet het geval was ;-)
Door De huismeester
#3062069
Ik heb 2 Britse langharen en hier nog nooit een haarbal gezien.
En ze hebben toch haar zat om er iets van te maken.  ;D
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3062074
Heeft het er misschien ook niet mee te maken hoe je de vrachtverzorging bijhoud?  Tijden de heftige rui periodes help ik mijn katten door hun toch bijna dagelijks hun onderwol te verwijderen. Ook nu kam ik hun wekelijks om eventuele lossen haren weg te halen. Dit doe ik al sinds van hun kitten vacht kwijt zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Viking
#3062272
Zelden, maar het komt wel voor, ik denk dat ze ieder in totaal nu 2 haarballen hebben uitgekotst.

Artikel ook gelezen en krek: mijn vorige katten kregen graanbrok en hadden dus regelmatig (en daarmee bedoel zeker 1 x per 2 weken) een haarbal.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3062273
Ik heb bij mijn katten nooit last gehad van haarballen zolang ze op brok stonden.
Ik zag het wel in de ontlasting, maar ook daar nooit last gehad van hangende drollen of zo, altijd mooi ingepakt.
Ik wijt het eraan dat de vertering toen sneller ging dan nu en ze natuurlijk meer ontlasting hadden om het in te pakken...

Sinds ze op vers staan, heb ik geen haar meer in de ontlasting, maar komen er regelmatig haarballen weer uit.  Kleintje eet dan een paar dagen slecht en dan komt hij eruit.  Cuzco loopt 2 dagen 's ochtends te kokhalzen en dan vind ik weer een grijze haarbal op de deurmat.
Luis merk ik minder van, maar af en toe vind ik toch ook een rosse sigaar...
Gemiddeld vind ik toch wel een haarbal per week...

Het spijt me, maar ik heb er dus maar last van sinds ze op vers staan en niet voorheen...
Ik had het liever omgekeerd gezien, maar bij mijn katten is het nu zo...  ::)

Ik heb wel de hoop dat als ze buiten in de tuin gaan kunnen, ze daar eens wat vaker ze buiten eruit gooien.
Borstelen helpen ook wel, maar dan nog blijven er haarballen komen en ik wil ook niet te vaak borstelen, anders gaan ze te veel verharen. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 23 jan 2015, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3062744
Pluk regelmatig in de rui periode. Otje zelden tot nooit. Geen verschil voor zover mij bijstaat tussen vers en brok.
Door Martine-Tom
#3062747
Inouchka schreef: Heeft het er misschien ook niet mee te maken hoe je de vrachtverzorging bijhoud?  Tijden de heftige rui periodes help ik mijn katten door hun toch bijna dagelijks hun onderwol te verwijderen. Ook nu kam ik hun wekelijks om eventuele lossen haren weg te halen. Dit doe ik al sinds van hun kitten vacht kwijt zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
JIj kamt wel veel  :o
Ik doe eigenlijk niks aan vachtverzorging, heb 3 kortharen gehad daar deed en doe ik niks aan, 1 langhaar zo eens in de maand ofzo, vaker wasniet nodig.
Bij Doki begin ik er ook niet aan....mn leven is me lief zeg maar  :P
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3062825
Martine-Tom schreef: JIj kamt wel veel  :o
Ik doe eigenlijk niks aan vachtverzorging, heb 3 kortharen gehad daar deed en doe ik niks aan, 1 langhaar zo eens in de maand ofzo, vaker wasniet nodig.
Bij Doki begin ik er ook niet aan....mn leven is me lief zeg maar  :P
Nou valt echt wel mee hoor :0 ik kam veel in de rui periode en hier is dat zo rond maart-mei. Verder is het indd niet alleen kammen, maar ook plukken. Verder is het bij onze langharige na de rui 1x per week. Ze zeggen ook wel eens dat je door teveel kammen ze overvloedig haar verliezen enzo en dat is hier eigenlijk niet het geval. Ik focus mij tijden de rui alleen om de onderwol :) heb daar een speciale kam voor. Doordat ze hier in de winter ook veel buiten zitten hebben ze allen een behoorlijke bos :D als ik 1 of 2 kam beurten overslaag kan ik het er allemaal zo uitplukken :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3064029
Ik kam in de rui eens per week. Heel soms een tweede keer.
Voor de rest van het jaar maar sporadisch. En nu in de winter zelfs helemaal niet.

Wel allemaal kortharen, maar toch eentje met erg veel ondervacht en verdoken langharige genen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door