Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3039508
Hoi allemaal,

misschien kunnen jullie even met mij meekijken.

Joep is mijn roodwitte kater van 1,5. We hebben hem sinds eind augustus, toen was hij net weer enigszins genezen van niesziekte. Dat is verder goed gegaan, hij is er gewoon van genezen en de dames zijn niet aangestoken, dus allemaal prima. Sinds een week heb ik het gevoel/vermoeden dat zijn tandvlees wat rood is, maar ik heb daar zo gauw niets achter gezocht want hij is pas 1,5. Donderdag wilde hij zijn zalm niet hebben (zijn lievelingskostje, of eigenlijk één van de dingen die hij het lekkerst vindt) maar 's avonds heeft hij wel gegeten. Dus ik dacht dat hij gewoon een keer geen zin had in zalm, kan gebeuren.
Vrijdag heeft hij heel de dag niet gegeten, was een beetje (s)loom, duffig en niet in voor kroelen of aaien. Normaal spint hij zodra je naar hem kijkt maar sinds vrijdag voelt hij zich overduidelijk niet lekker. 's Avonds heeft hij alleen een paar stukjes (25 gram ofzo) lamshart gehad. Zaterdagmorgen wilde hij weer niet eten. Ik vind dat niet prettig in het weekend dus we zijn op zoek gegaan naar een dierenarts die nog spreekuur had en meteen gegaan.

Daar bleek hij 40,3 graden koorts te hebben. Verder heeft de dierenarts niets gezegd over voeding, de tandjes of iets anders, dus ik ging er vanuit dat dat 'goed' was (tenminste, als je dat opvalt zeg je daar toch iets van?). Hij heeft een gecombineerde spuit antibiotica en pijnstilling gehad en we kregen antibiotica en novacam mee naar huis. Toen we thuis waren knapte hij al vrij snel op, wilde weer eten en hij heeft ongeveer 80 gram paardenvlees gehad (in twee keer, met ongeveer 2 uur ertussen) en wat lamsnier, een normale halve dagportie. Later op de avond nog een visje geprobeerd maar dat wilde hij niet hebben.

's Avond vond ik hem al wel weer wat sloom, maar hij heeft wel zijn medicijntjes (antibiotica) gehad. Vanmorgen vond ik het nog erger, hij was behoorlijk sloom, wilde weer niet eten, zat buiten in de kou een beetje zielig voor zich uit te staren en toen ik hem oppakte 'gromde' hij. Volgens mij kwam dat doordat ik aan zijn buik kwam, ik vond die ook wel wat bol ogen en voelen en hij maakte wat geluidjes alsof hij lucht in z'n buikje had. Toch maar gewoon zonder eten de medicijnen gegeven (dierenarts gaf aan dat ik me om het eten niet teveel zorgen moest maken en hij heeft gister dus wel gegeten) in de hoop dat hij dan wat op zou knappen. Maar ik weet niet wat ik moet verwachten na 1 dag medicijnen, waarschijnlijk nog niet zo heel veel maar hij ligt nog altijd compleet uitgeteld op zijn kleedje. Aaien wil hij niet, zodra je bij zijn bek in de buurt komt trekt hij zijn kop weg, en als je te dichtbij komt staat hij op. Hij wil nog altijd niet geaaid of gekroeld worden, op een enkel moment na dat hij dan wel iets van reactie geeft dat hij dat fijn vindt maar nog niet echt veel. Hij wil dus gewoon graag ''alleen'' zijn neem ik aan, logisch als hij zich niet lekker voelt. Maar hij begint ook rare geluidjes te maken, ik hoor zijn buik rommelen (honger?), hij maakt kokhalsbewegingen alsof er iets kriebelt in z'n keel of ergens anders, maar er komt niets uit. Bij het ademen hoor ik soms ook wat gerommel. En hij blijft verder gewoon liggen, maakt geen rare bewegingen, miauwt of schreeuwt niet en valt zo weer in slaap. Net heeft hij wel een poosje rechtop gezeten en hij is makkelijk wekbaar, dus niet 'ver weg' ofzo. Alleen ik maak me gewoon nog steeds heel erg zorgen want ik snap dat het nog niet 'beter' kan zijn, maar slechter moet het toch zeker niet gaan.. Hij heeft verder niet echt geniesd, of andere symptomen van een luchtweginfectie vertoond. Hij reageert verder helemaal niet op eten (ook niet op paard, het enige wat hij gister wilde eten) en zit er gewoon zielig ziek bij.  :-\

Ben ik nou te bezorgd? De dierenarts kon verder niet vaststellen wat het precies was behalve vermoedelijk een ontsteking (met koorts had ik dat zelf ook wel kunnen bedenken), en dat de darmen en blaas verder gewoon leeg waren en de buik soepel was. Hij reageerde ook niet extreem gevoelig op aanrakingen ofzo. Iemand die hier misschien een idee over heeft? Gewoon afwachten of morgen toch maar even bellen en nog een keer langskomen?  :-\

En verder maak ik me zorgen om zijn gebit. Ik heb er gister een foto van gemaakt en ben eindeloos wezen zoeken naar foto's, en ik ben toch bang dat hij al met een tandvleesontsteking zit. Kan hij daar die hoge koorts van hebben gehad? Hij heeft vorige week nog gewoon bot gekauwd en met eten heb ik nog niet echt iets gemerkt, behalve dat hij gister heel traag was maargoed hij is gewoon ziek. Hij heeft bij zijn vorige baasje wel altijd brokjes gehad en naar eigen zeggen 'heel veel lekkere vleesjes/snoepjes'. Hij is ook een pond afgevallen bij mij (sinds eind augustus) zonder dat hij te weinig te eten krijgt of mager is geworden.
Dit is de foto, sterk vergroot/uitgeknipt hoor.
Afbeelding

De andere tandjes zien er ongeveer zo uit of iets minder erg. Gister bloedde het iets toen ik probeerde de pil naar binnen te krijgen en hij hem per ongeluk tegen zijn tandjes aan kreeg. Iemand een idee?

Sorry voor dit lange verhaal, ben op dit moment gewoon heel bezorgd. :-[
Laatst gewijzigd door Ligaa op zo 14 dec 2014, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hamada
#3039531
Wat sneu voor Joep.
Hij lijkt wel steeds meer last te krijgen. Als het mijn kat was zou ik toch de dierenarts even bellen. Die gevoeligheid van zijn buik en het gerommel in combi met zijn sloomheid zou mij niet zinnen :-\
Gebruikersavatar
Door EllenL
#3039803
Tandvlees vind ik er nog niet heel schokkend uit zien, wel iets om in de gaten te houden dat het niet erger wordt, maar lijkt me niet dat hij daar nou zo ziek van is. Maar combi van aan de ab/novacam en dat de klachten nog steeds verergeren zou voor mij genoeg reden zijn nog een keer naar de dierenarts te gaan... arme Joep! Je maakt je dus zeker niet onnodig ongerust :-* Sterkte voor jou en je mooie man!!
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3039812
Hij lijkt zich vooral slecht te voelen door de antibiotica (clavubactin). Hij heeft hem daarstraks ook uitgebraakt (na een kwartier moest hij in ieder geval braken) en sindsdien lijkt hij zich weer heel iets beter te voelen en zijn de geluiden ook weg. Maar hij kruipt nog steeds weg en antibiotica uitbraken is nou niet bepaald handig. Dus morgenvroeg zijn we de eersten ben ik bang. :-\

Bedankt voor de reacties in ieder geval! :(
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3039971
Update: we zijn toch maar even langsgeweest inderdaad. Eerst de dierenarts gebeld waar we langs waren geweest zaterdag en die stelde voor dan toch een foto te maken als hij nog steeds koortsig was. Maar bij onze eigen dierenartse bleek hij geen koorts meer te hebben. Hij heeft daarstraks een paar hapjes gegeten en hij is net naar buiten gevlucht (zal wel moeten plassen van de zenuwen en de stress). Ze heeft hem helemaal nagevoeld en bekeken, en zij kon wel zeggen dat het waarschijnlijk toch een luchtweginfectie is. Maar omdat hij geen koorts meer heeft en vanmorgen wat gegeten heeft, het juist toch wel goed moet gaan. En dat ik de kuur af mag maken als hij niet blijft braken maar ook mag stoppen omdat hij er voor haar goed genoeg uitzag om het 'op eigen kracht' te doen zegmaar. Hij wilde net nog steeds niet eten maar ik ga dan zo toch maar weer proberen die pil erin te krijgen. Omdat de koorts gezakt is mocht ik stoppen met de Novacam, dat scheelt weer een strijd in ieder geval.

Nou ben aan de ene kant wel opgelucht, maar aan de andere kant voel ik me een beetje een te bezorgde kattenliefhebber.. Maargoed een checkup is altijd fijn want ze heeft nou wel ''alles'' helemaal nagekeken en ze kon niets geks vinden. Ook in zijn bek en ook daar heeft ze niets van gezegd. En hij zit nou naar buiten te staren. ;D

Beetje gemengde gevoelens, we wachten het maar weer af, ik heb voorlopig gedaan wat ik kon en nou moet'ie het zelf doen. ;)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#3040041
Goed dat je geweest bent!
En tip: probiotica geven als hij zo heftig reageert op de antibiotica!
Door Martine-Tom
#3040050
Ik heb hier een hond die standaard doodziek word van Clavu, ik zou het voor een volgende keer onthouden en fijn een andere ab vragen  ;)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3040428
EllenL schreef: Goed dat je geweest bent!
En tip: probiotica geven als hij zo heftig reageert op de antibiotica!
Dat is een goeie, van die probiotica. Daar zal ik eens wat ''onderzoek'' naar doen en even wat in huis halen.

Hij zit nu trouwens wat paardenvlees en hart te eten na enige aarzeling, zal zo eens kijken wat hij allemaal op heeft maar ik hoor hem smakken, dat is een goed teken. :D
Gebruikersavatar
Door EllenL
#3040641
Ligaa schreef: Dat is een goeie, van die probiotica. Daar zal ik eens wat ''onderzoek'' naar doen en even wat in huis halen.

Hij zit nu trouwens wat paardenvlees en hart te eten na enige aarzeling, zal zo eens kijken wat hij allemaal op heeft maar ik hoor hem smakken, dat is een goed teken. :D
Fijn!
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3041363
Laatste update voorlopig voor de meelezers: hij stond vanmorgen voor het eerst sinds een week ofzo echt weer bij zijn bakje te wachten, samen met de poezels. En hij vond het heel oneerlijk dat hij moest wachten terwijl de dames al konden eten, maar volgens mij heb ik het wel goed gemaakt want hij had haas en de dames gans. :biggrin2: Ook geen muizenhapjes in piepkleine stukjes meer maar een vol bordje met gewone stukken, zij het wat traag maar hij heeft alles op. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door EllenL
#3041438
Mooi zo! Een goede eetlust is altijd een goed teken :) (behalve bij te snel werkende schildklieren, lol)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door