Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3037721
Heb hier en daar al op het forum gelezen maar sommige topics zijn al zo oud dat ik me afvraag of de info nog relevant is  ;)

Femke (10 jaar) heeft een te snel werkende schildklier (135 ipv 45 T4) en ik kan morgen medicijnen ophalen. Nu heb ik gelezen dat felimazole behoorlijke bijwerkingen heeft en vrij duur is. Zijn er alternatieven? Ik woon vlakbij België dus daar zou ik eventueel ook heen kunnen gaan.

Dierenarts begon ook over de radioactief jood behandeling, maar daar moet ik echt even over nadenken. Femke is superbang bij de dierenarts, aan de andere kant vind ik haar nog vrij jong  :-\

Iemand tips?
#3037731
Afgezien van speciale hillsvoeding en radioactief jodium is er geen alternatief. Ook verse rauwe voeding bied voor zover ik weet geen soelaas.
Ik heb even gedacht dat mijn (oude) poes t had. Heel eerlijk als dat t geval was geweest had ik voor hills gekozen... pillen is niet te doen en zij is al 14 en idd ook bang dus jodium zag ik niet zitten. 
#3037763
Mijn vorige kat Amor had ook een snel werkende schildklier. was ook een moeilijke kat, heb toch besloten om hem Fellimazole te gaan geven. Was in het begin wel een strijd maar daarna heeft hij het geaccepteerd en ging het makkelijk. ik heb daarvoor gekozen want niets doen vond ik geen optie, ik geloof dat hij dan hartklachten kon krijgen ( maar dat weet ik niet meer zeker)  Hij had geen last van bijwerkingen. Moest hem 1x per dag een pil geven ( let wel op deze pillen mag je niet verpulveren dat is heel giftig) Radio actief jodium is in Nederland heel duur en in Gent is het een stuk goedkoper. Mijn dokter zei ook dat er een zalf bestaat die je in de oor moet geven, was toen geen resultaat bekend dat het werkte, misschien nu wel.  Ik gaf Amor direct na toediening van de pil een spuitje water in zijn bekkie dan moest hij wel doorslikken en spuugde hij het er niet uit.
Laatst gewijzigd door mikai op do 11 dec 2014, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#3037910
Die oorzalf is volgens mij carbimazol en moeilijker te doseren dan de pillen.
De brokken, daarover zijn volgens mij niet alle dierenartsen even enthousiast.

Heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat er op ander forum wel ervaring is: klik
Op dat forum heeft Daytir (uit andere topic) ook geschreven  ;)
#3038040
Ja dat topic heb ik gisteren doorgelezen. Vandaag de medicijnen (felimazole 5mg) opgehaald en nog gevraagd wat hun ervaringen zijn met dat voer. Dat voer wordt meestal in combinatie gegeven als de pillen niet genoeg zijn, maar er zijn niet veel cliënten die het voeren dus ze kon er verder niet veel over zeggen. Heb dat ook nog nagevraagd bij de kliniek die radioactieve behandelingen doet, dus als ik daar nog antwoord op krijg laat ik dat nog wel weten.

Ze zei wel dat de radioactieve behandeling heel ingrijpend is en adviseerde om dat als backup te houden voor als de pillen niet goed aanslaan.
Door Martine-Tom
#3038105
De kat van mijn buren heeft op die brok gestaan, in het begin at hij het wel maar dat duurde niet lang, daarna at ie er geen hap meer van, toen zijn ze het natvoer gaan geven, en dat luste hij al helemaal niet.
Hoor dat heel veel, schijnt bij de testen ook vast gesteld te zijn dat heel veel katten het niet lusten en degenen die het wel lusten zijn er snel op uitgekeken.
Zij hebben nog even oorzalf geprobeerd maar dat was niet nauwkeurig genoeg en uiteindelijk in laten slapen omdat ie absoluut niet te pillen was (zwerver die ze pas met 14+ geadopteerd hebben).

De RA behandeling hoor ik dan juist weer goede geluiden over, maar dat is allemaal 3e hand, ik ken niemand persoonlijk die dat heeft laten doen.
#3038123
Ik ken er aantal die de rj behandeling hebben gedaan.
Met Lienden zijn wisselende ervaringen qua wensenpakket Ik zou er bijvoorbeeld vanuit gaan dat er die paar dagen geen rauw vlees gevoerd zal worden ;-) Van Gent ken ik 1 geval en die was positief, ook wat betreft op de hoogte houden tijdens behandeling. Geloof alleen dat er nog behoorlijk prijsverschil tussen zit.

Met pilletjes is het soms drama met juist instellen van de hoeveelheid. Met rj behandeling ben je daar in 1 keer vanaf maar zit natuurlijk wel prijskaartje aan (maar aan jarenlang pillen en bloedonderzoeken om juist in te stellen ook).
#3038281
De eerste pil heeft ze gewoon door dr eten opgegeten  :o

Ja weet het dat er prijsverschil zit tussen Gent en Lienden, maar voor Gent moet ze weer geënt worden en een paspoort hebben. Dat ze een paar dagen geen rauw krijgt is niet zo erg, ze doet niet zo moeilijk qua voer. Maar ik kijk even hoe het zo gaat  ;)
#3038910
De kat van een kennis kreeg nare uitslag van de oorzalf en de opname van het medicijn is heel wisselend volgens mijn dierenarts. Een andere optie die hier niet is genoemd is een operatie.

Nadeel van de medicatie is dat het niets doet aan de (veelal goedaardige) tumor in de schildklier. Die kan dus blijven groeien en de dosis Felimazole zal dan ook regelmatig moeten worden aangepast. Er is een grens qua dosering. Ik heb ook Felimazole gegeven aan mijn schildklierpatiëntje en ik heb geen bijwerkingen gezien. Demente kat, toen al 17, ik vond RJ geen optie.

RJ heeft als voordeel dat het ook schildklierweefsel aanpakt dat verderop in de hals ligt, dat is niet het geval bij een operatie. Ik ken echter weer iemand van wie de kat zo'n RJ-behandeling heeft gehad en die is niet aangeslagen, ook dat kan dus gebeuren.
#3039446
Heb al antwoord gehad van de lingehoeve mbt de radioactief joodbehandeling en ze zeggen dat het een succes ratio van 95-98% heeft. Met het voer hebben ze ook wel goede ervaringen maar dat werkt alleen als ze helemaal niks anders dan dat voer eten. Nu is dat voor Femke niet zo'n probleem; binnenkat en vangt toch geen prooidieren, snoepjes lust ze niet  ;)

Met het pillen geven gaat het nog steeds heel makkelijk, in een beetje natvoer en ze heeft het zo op.

Ik twijfel gewoon heel erg omdat ze nog zo jong is. Ja die joodbehandeling is duur (€1100 in Lienden), maar als ze nog een jaar of 5 leeft heb ik dat er al uit want de medicatie + bloedtesten zijn ook niet goedkoop.
#3039458
En de medicatie werkt na een tijd niet meer, begrijp ik?

Het is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken, niemand kan in jouw portemonnee kijken, maar ik zou die joodbehandeling ook zeker in overweging nemen.
Ik zou wel zeker mijn keuze niet baseren op het antwoord van 1 kliniek. Ik zou nog wat meer rondhoren voor een definitieve beslissing te maken.
#3039689
Medicatie is moeilijk af te stellen omdat er een grote kans is dat de schildklier steeds sneller gaat werken, dus moet je steeds meer medicatie geven. Medicatie mag tot 10mg per dag geloof ik, Femke krijgt nu 5mg omdat ze net is begonnen. Kan zijn dat haar dosering nog lager wordt, maar dat is even afwachten.

Er zijn maar 2 klinieken die de jood behandeling doen. Lienden en Gent.
#3040002
Inderdaad heb je maar weinig keuze qua klinieken voor de rj behandeling omdat ze aan hele strenge voorwaarden moeten voldoen (i.v.m. straling).

Je kan inderdaad niet tot in eindigheid de medicatie ophogen.
Vind 5 mg dan ook best wel een behoorlijke dosis en zou zeker opletten of je niet het tegenovergestelde daarmee bereikt (te lage waarde).
Je hebt de pillen ook in 2,5 en 1,25 omdat voor verschillende katten de 2,5 al te hoog was.
#3052413
Ik ken eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met de rj behandeling, zelfs bij een kat van 15 jaar. Wel belangrijk te weten dat er wel wat gevolgen aan zitten. Zoals de kattenbakvulling, die moet een aantal weken apart gehouden worden of zo en je mag een bepaalde periode niet knuffelen en zo maar dat is het wel waard hoor ik om mij heen. En de behandeling met medicatie is in verhouding ook niet goedkoop omdat er om de zoveel weken bloed geprikt moet worden om het effect te meten.
Succes in ieder geval.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door