Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#3028907
Hallo lezers,

Ik vraag even iets voor een goede kennis. Zij heeft een poes van 13 jaar. Haar kat heeft 3 weken geleden een gebit behandeling gehad onder narcose.
Voor de narcose is een bloedonderzoek gedaan en deze waarden waren normaal volgens de arts. Na de behandeling was haar tandvlees wel erg wit, maar dat zou normaal zijn na een narcose.

De kat is nooit goed hersteld na de narcose. Ze wilde niet meer eten. Na heel veel overleg is ze na een week uiteindelijk toch doorgestuurd naar een dependance waar ze beter geholpen zou kunnen worden.
Daar hebben ze haar bloed weer onderzocht en bleek haar Ureum verhoogd 23,7.  Ze hebben haar een verblijfs sonde gegeven en een kap om zodat ze deze sonde er niet uit trekt.
Dat is nu ruim anderhalve week geleden. Ondertussen moet ze AD Hills via de sonde voeren en water, op advies van de dierenarts.
Gezien was dat ze plekjes / wondjes onder haar tong had, dit zou volgens de arts normaal zijn omdat die twee tandjes verwijderd zijn.  (onder haar tong?)

Na veel aandringen dat de kat maar niet beter wordt maar alleen maar slechter blijft de vrouw de reactie krijgen dat ze zo stressvol is en dat een volgend bloedonderzoek haar geen goed zal doen.
Ze volgt dit advies met veel onrust van binnen toch maar op. Je denkt toch dat je arts het wel weet. Ondertussen blijft het stemmetje maar aan je hoofd dat het niet goed zit met de poes en dat de arts toch meer voor haar moet kunnen betekenen. Ondertussen is ze wel al meer dan 1000 euro kwijt bij deze kliniek zonder dat ze nou eigenlijk weten wat er aan de hand is.

Volgens de vrouw wijst het naar de nieren, maar de arts blijft zeggen dat de verhoogde Ureum er niet naar wijst dat de kat zo ziek is.

Gisteren kwam ze aan mijn deur en vroeg ze mij om advies. Ik vertelde haar dat ik niet zou wachten en dat ik naar een goede kliniek zou gaan die haar goed zou onderzoeken.
Dat heeft ze vandaag gedaan........ Ze is geshockt

Ureum 32,4
Creatinine 346
Fosfate 3,72
Leverwaarden ook hoog.
Tijdens de echo bleek dat de darm ook niet goed samentrekt.
Haar tandvlees is heel bleek (wit)
Bij aanprikken van urine zag deze ook erg waterig en bevat eiwit. Wat volgens de arts betekend dat de nieren de afvalstoffen al niet meer uitfilteren.

Wie heeft er enig idee of deze kat nog te redden is? Ze eet geen rauw voer, en weigert dit ook te eten.
De mensen willen haar het niet nog eens aan doen om 3 dagen opgenomen te worden om haar nieren spoelen. Ze hangt enorm aan haar mensen.

Ik vind het zo enorm triest voor deze kat en deze mensen dat ze al 3 weken zo ziek is en erg veel bij de dierenarts zit terwijl de kat niet goed onderzocht is, maar wel steeds zieker is geworden.
#3028943
Wat eet ze nog wel? Is ze misselijk? Op dit punt is het belangrijker dat ze eet, dan wat ze eet. Als ze brokken eet zou ik wel direct overstappen op een goed blikvoer/nat nierdieet. Dit omdat veel vocht belangrijk is tegen uitdroging. Ipakitine bindt fosfor en kan de nieren dus ook wat ontlasten. Ik zou daarmee beginnen en kijken of er iets verbetert. En hoe zit het met die darm, heeft ze daar last van?
#3028949
Bedankt voor je reactie!

De kat eet al 3 weken niets meer. Ik vermoed dus wel dat ze erg misselijk is. Sinds vorige week zaterdag (dat is nu 12 dagen geleden) krijgt ze voeding via een slangetje in haar hals. Ze heeft een kap op om te voorkomen dat de sonde er uit trekt.
Ze wordt heel trouw verzorgt door haar mens die haar met een spuitje voeding toedient via haar sonde. Ze voert haar AD Hills. Op advies van de eerste dierenarts.
#3029026
Oh, dat is erger dan ik dacht. Als ze al drie weken niets meer wil eten is de situatie heel ernstig.

Hoe gedraagt ze zich? Trekt ze zich vaak terug? Tenzij ze echt veel levenslust vertoont, dus veel om aandacht vraagt en kopjes geeft enzo, vertoont zou ik sterk overwegen om haar in te laten slapen. Drie weken is erg lang, het zou kunnen dat ze al leververvetting heeft wat de falende lever kan verklaren. Ze zal erg verzwakt zijn en herstellen is dan des te moeilijker. De nieren herstellen sowieso niet. Daarbij wil een kat die al zo lang niet wil eten vaak ook niet meer leven.

Sorry voor het deprimerende bericht, maar ik probeer het door de ogen van de kat te zien en die is denk ik niet gelukkig. Ik zou het hooguit nog even aankijken in geval van twijfel, maar in ieder geval niet te lang. Sterkte voor je kennis.
#3029079
De kat trekt zich terug op zolder. Ligt op een matras met kleedjes, komt wel naar beneden om te drinken.
Ze krijgt inderdaad sinds 12 dagen eten via de sonde. Haar mensen willen in het belang van haar handelen. Zij kunnen het beste beoordelen hoe het voor haar zal zijn om 3 dagen in de kliniek te moeten liggen om te spoelen.
#3029084
Dat het een drama is om drie dagen in de kliniek te liggen snap ik heus. Maar als het voor zijn bestwil is om beter te worden deed ik het toch. Mijn eigen kat ligt er nu ook om te spoelen. Hij vindt het ook verschrikkelijk en doodeng.
#3029105
Zaniematsu schreef: De kat trekt zich terug op zolder. Ligt op een matras met kleedjes, komt wel naar beneden om te drinken.
Ze krijgt inderdaad sinds 12 dagen eten via de sonde. Haar mensen willen in het belang van haar handelen. Zij kunnen het beste beoordelen hoe het voor haar zal zijn om 3 dagen in de kliniek te moeten liggen om te spoelen.
Maar haar mensen zullen ook moeten zien dat het op deze manier niet beter zal gaan. De kans dat het beestje vanzelf gaat herstellen is nihil. Ik denk dat er nu keuzes gemaakt moeten worden, om het beestje nog meer leed te besparen. Of dat spoelen is of inslapen, dat is aan hen.
#3029108
kakocavi schreef: Maar haar mensen zullen ook moeten zien dat het op deze manier niet beter zal gaan. De kans dat het beestje vanzelf gaat herstellen is nihil. Ik denk dat er nu keuzes gemaakt moeten worden, om het beestje nog meer leed te besparen. Of dat spoelen is of inslapen, dat is aan hen.
Ja dat denk ik ook. Niks doen is niet echt een optie.
Mijn kat is 4,5 jaar. Zie zijn topic van Jip hier bij medisch.
#3029119
Het is zo vreselijk dat er in die 3 weken dus niks is gedaan terwijl de mensen de dierenarts plat liepen met haar.
Ondertussen is ze alsmaar zieker geworden. Drie weken lang!

Ik vraag me wel af waarom een arts een sonde aanbrengt als ze de oorzaak niet weten en niet opzoeken. Dat is toch onbegrijpelijk?!
#3029132
12 dagen geleden was haar ureum dus 23,7 en had ze al zweertjes onder haar tong.
Toen had ze al beter onderzocht moeten worden zoals haar mensen steeds aangaven.
Helaas is dat niet terug te draaien.
Door Martine-Tom
#3029134
TJa helaas kan je alleen handelen naar de situatie zoals die nu is...ik vind 12 dagen dwangvoer wel een limiet eigenlijk, dan moet er toch echt iets gaan gebeuren, in deze zijn geen foute keuzes, inslapen of spoelen, ze moeten vooral doen wat goed voelt, maar niks doen en afwachten lijkt mij in deze gewoon simpelweg geen optie, dan houd je alleen een lijdensweg in stand.
#3029142
Ze heeft de poes weer mee naar huis genomen om met haar man te overleggen. Maar wil de kat verder lijden besparen.
Het is zo triest dat de kat nog meerdere malen antibiotica heeft gekregen, waaronder ook metacam.
Zal het er echt niet beter op gemaakt hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door