Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#3029196
Zaniematsu schreef: Het is zo vreselijk dat er in die 3 weken dus niks is gedaan terwijl de mensen de dierenarts plat liepen met haar.
Ondertussen is ze alsmaar zieker geworden. Drie weken lang!

Ik vraag me wel af waarom een arts een sonde aanbrengt als ze de oorzaak niet weten en niet opzoeken. Dat is toch onbegrijpelijk?!
Ja is zeker onbegrijpelijk en toch hoor ik dat heel vaak dat er maar wat wordt aangemodderd met dieren zonder fatsoenlijk onderzoek. En de eigenaar maar betalen voor half werk waar niemand wat mee opschiet  :-\
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3029253
Wat een enorm trieste situatie......

Ik vermoed dat na de operatie metacam is toegediend in een te hoge dosis. Vooral omdat het na de operatie ineens zo slecht ging. Dat kan namelijk zorgen voor een niercrisis en vind het opvallend dat voor de operatie niets aan de hand was en na de operatie ineens nierfalen.
Hoog ureum zorgt voor misselijkheid en ik weet niet anders dan dat verhoogde ureum duidt op nierproblemen (en vind het dus vreemd dat de dierenarts die link niet heeft gelegd....).

In deze situatie zou je inderdaad moeten kiezen voor spoelen om die ureum en creatine waardes te laten dalen of de poes te laten gaan.
Meen ook wel te hebben gelezen dat Hills AD juist ongeschikt is voor katten met nierproblemen maar dat weet ik niet zeker. Wanneer dat zo is dan is het logisch dat de poes zo misselijk zou blijven (en zich dus niet goed voelen) aangezien dat gevoerd wordt.
Omdat het na een tandoperatie is geweest zou ik ook zeker het bekje in de gaten houden gezien het aanmodderen van de DA. Het kan dan zelfs zo zijn dat er nog wortelresten achter zijn gebleven die gaan ontsteken (met als bijkomend gevolg dat de nieren daardoor extra worden belast). Of er wortelresten zijn achtergebleven kan gecontroleerd worden door middel van een foto.

Al met al een zeer trieste situatie vooral door het handelen van de eerste DA :(
Wens de eigenaren veel sterkte toe, welke weg ze ook kiezen!
#3029416
Martine-Tom schreef: Eerlijk gezegd denk ik dat je maar 2 kanten op kan, spoelen of inslapen....  :-\
Ik sluit me hierbij aan.
En ik moet er meteen bij zeggen dat ik betwijfel of dat nog wel veel gaat uithalen, 3 weken na datum.
Meteen erna spoelen, werkt heel goed bij acuut nierfalen, maar 3 weken later is erg lang.
Ondertussen beginnen al haar organen het te begeven, vrees ik....  :-\

Als ze nog iets willen doen, moet ze nu opgenomen worden, gespoeld, aan het infuus voor voeding en dan kijken of er nog wat te redden valt. Maar ik vrees voor het ergste...

Laten gaan zou ook al een optie zijn...  :-\
#3029422
Zaniematsu schreef: Ze heeft de poes weer mee naar huis genomen om met haar man te overleggen. Maar wil de kat verder lijden besparen.
Het is zo triest dat de kat nog meerdere malen antibiotica heeft gekregen, waaronder ook metacam.
Zal het er echt niet beter op gemaakt hebben.
Het is waarschijnlijk geen troost, want dit had wel degelijk (deels) voorkomen kunnen worden.
Maar nierfalen is wel vaak een gevolg wanneer er slechte tanden in het spel zijn. Das typisch dat tandproblemen en ontstekingen zich snel op de nieren zetten bij katten. Tel daarbij op dat daar zowat altijd metacam gebruikt wordt als naverzorging en je hebt een hoge kans op nierproblemen na tandoperatie's.
Maar dat wil niet zeggen dat je daar niets aan kan doen, als er snel gehandeld wordt.
Het zal wel de narcose en de metacam geweest zijn die de al eerder beschadigde nieren over de top hebben getilt, of dat is toch het meest waarschijnlijke.  Maar dan nog had men deze kat niet aan zijn lot mogen overlaten.
Er had al veel vroeger gespoelt moeten geweest zijn, de kat op nierdieet gezet zoveel als mogelijk, en vooral zorgen dat ze tenminste voldoende eten binnen kreeg.

Ik weet niet wat het hier is, maar er zijn de laatste weken zoveel topics over zieke katten waarbij de DA'n precies niet meer weten hoe ze katten moeten verzorgen.  Nierfalen en leververvetting zijn toch zowat de eerste zaken die je bij een kat leert?
Sorry, dit hoort niet thuis in dit topic, maar als moderator van de medische board, wordt ik hier wel moedeloos en kwaad van!  :( 
Gebruikersavatar
Door kiara
#3029434
pearlsofpassion schreef: Het is waarschijnlijk geen troost, want dit had wel degelijk (deels) voorkomen kunnen worden.
Maar nierfalen is wel vaak een gevolg wanneer er slechte tanden in het spel zijn. Das typisch dat tandproblemen en ontstekingen zich snel op de nieren zetten bij katten. Tel daarbij op dat daar zowat altijd metacam gebruikt wordt als naverzorging en je hebt een hoge kans op nierproblemen na tandoperatie's.
Maar dat wil niet zeggen dat je daar niets aan kan doen, als er snel gehandeld wordt.
Het zal wel de narcose en de metacam geweest zijn die de al eerder beschadigde nieren over de top hebben getilt, of dat is toch het meest waarschijnlijke.  Maar dan nog had men deze kat niet aan zijn lot mogen overlaten.
Er had al veel vroeger gespoelt moeten geweest zijn, de kat op nierdieet gezet zoveel als mogelijk, en vooral zorgen dat ze tenminste voldoende eten binnen kreeg.

Ik weet niet wat het hier is, maar er zijn de laatste weken zoveel topics over zieke katten waarbij de DA'n precies niet meer weten hoe ze katten moeten verzorgen.  Nierfalen en leververvetting zijn toch zowat de eerste zaken die je bij een kat leert?
Sorry, dit hoort niet thuis in dit topic, maar als moderator van de medische board, wordt ik hier wel moedeloos en kwaad van!  :(
Dat bedoel ik hier nog 1,ben het volledig met je eens,zou eigenlijk een lijstje moeten zijn met ervaringen van bepaalde mensen met dierenartsen,is er wel voor mensen artsen
Gebruikersavatar
Door kiara
#3029441
Ik hoop zo dat dit poesje het ook gaat redden net als mijn micky,het is toch te triest voor woorden,en maar hun eigen rijk rekenen over de rug van een onschuldig dier,heel veel sterkte en kracht toegewenst,hoop wel dat je nu wel een goede da heb,zou haast zeggen neem ook de da die mij is aanbevolen door kaela
Gebruikersavatar
Door kiara
#3029645
Ach arm dier schrik me rot van dit bericht  :'(
Wil je die mensen enorm veel sterkte wensen van mij en zeg ze maar dat hun alles hebben gedaan om de poes te helpen, jij ook trouwens
In en in triest  :bigarmhug: :bigarmhug:
#3029702
Bedankt voor jullie reacties.

Het is niet te bevatten; 3 weken geleden nog een gezonden poes.
Voor de operatie is nog een pre-operatief bloedonderzoek gedaan en de poes mankeerde niets! Er was niets aantoonbaar in haar bloed dat zou wijzen op nierfalen of zelfs maar beginnend nierfalen.

Dit is toch wel heel erg triest!!

Waarom kunnen dierenartsen zo aanmodderen?
Is het misschien een idee om dit soort missers te bundelen?

Noesje krijgen we er niet mee terug, en mijn Singa-Joy ook niet.

Joy kwam de narcose niet goed uit, ze bleef in coma en had zware epileptische aanvallen.
Ik had haar nog naar Merelbeke gebracht voor een second opinion. Maar ook daar bleek dat er te veel beschadiging was door de narcose.
Bij sectie door de patholoog bleek de doodsoorzaak niet fysiek was maar de narcose; te hoge ketamine (en dormitol) in combinatie met stress.
Ze hadden haar voor het toedienen van de narcose niet gewogen om een juiste dosis te bepalen.
Daardoor een super kleine poes van 2,8 kg de gebruikelijke dosis gegeven voor poezen van groter formaat.

Zou het zin hebben om hier iets mee te doen?
Kunnen we misschien katten, honden en andere lieve huisdieren in de toekomst hiermee helpen?
Gebruikersavatar
Door kiara
#3029857
Zaniematsu schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Het is niet te bevatten; 3 weken geleden nog een gezonden poes.
Voor de operatie is nog een pre-operatief bloedonderzoek gedaan en de poes mankeerde niets! Er was niets aantoonbaar in haar bloed dat zou wijzen op nierfalen of zelfs maar beginnend nierfalen.

Dit is toch wel heel erg triest!!

Waarom kunnen dierenartsen zo aanmodderen?
Is het misschien een idee om dit soort missers te bundelen?

Noesje krijgen we er niet mee terug, en mijn Singa-Joy ook niet.

Joy kwam de narcose niet goed uit, ze bleef in coma en had zware epileptische aanvallen.
Ik had haar nog naar Merelbeke gebracht voor een second opinion. Maar ook daar bleek dat er te veel beschadiging was door de narcose.
Bij sectie door de patholoog bleek de doodsoorzaak niet fysiek was maar de narcose; te hoge ketamine (en dormitol) in combinatie met stress.
Ze hadden haar voor het toedienen van de narcose niet gewogen om een juiste dosis te bepalen.
Daardoor een super kleine poes van 2,8 kg de gebruikelijke dosis gegeven voor poezen van groter formaat.

Zou het zin hebben om hier iets mee te doen?
Kunnen we misschien katten, honden en andere lieve huisdieren in de toekomst hiermee helpen?

daar zat ik ook al aan te denken,dit kan en mag niet zo door gaan,en gebeurt mij te vaak
#3029944
Zaniematsu schreef: Bedankt voor jullie reacties.

Het is niet te bevatten; 3 weken geleden nog een gezonden poes.
Voor de operatie is nog een pre-operatief bloedonderzoek gedaan en de poes mankeerde niets! Er was niets aantoonbaar in haar bloed dat zou wijzen op nierfalen of zelfs maar beginnend nierfalen.

Dit is toch wel heel erg triest!!

Waarom kunnen dierenartsen zo aanmodderen?
Is het misschien een idee om dit soort missers te bundelen?

Noesje krijgen we er niet mee terug, en mijn Singa-Joy ook niet.

Joy kwam de narcose niet goed uit, ze bleef in coma en had zware epileptische aanvallen.
Ik had haar nog naar Merelbeke gebracht voor een second opinion. Maar ook daar bleek dat er te veel beschadiging was door de narcose.
Bij sectie door de patholoog bleek de doodsoorzaak niet fysiek was maar de narcose; te hoge ketamine (en dormitol) in combinatie met stress.
Ze hadden haar voor het toedienen van de narcose niet gewogen om een juiste dosis te bepalen.
Daardoor een super kleine poes van 2,8 kg de gebruikelijke dosis gegeven voor poezen van groter formaat.

Zou het zin hebben om hier iets mee te doen?
Kunnen we misschien katten, honden en andere lieve huisdieren in de toekomst hiermee helpen?
Nierfalen zie je ook maar erg laat. Pas als er al een groot deel van de nierfunctie verloren is en er al echt afvalstoffen opstapelen in het bloed. Want het zijn die stoffen die ze waarnemen.  Pas als die boven de referentiewaarden gaan, kan je waarnemen dan de nierfunctie afneemt.  En zelfs dan nog, het eiwitgehalte in de voeding kan ook invloed hebben, zelfs als er geen probleem is.
Daarom dat ik ook niet geloof dat nierbelastende medicatie ok is, zelfs als er normale waarden zijn.  Je weet nooit wat er verborgen zit in de waarden.

Veel sterkte voor je vrienden.
Het was wel de beste beslissing op dit moment.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door