Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3015095
Beterschap met Max!

Vind het alleen heel raar dat de da zegt doorgaan met novacam terwijl hij nierfalen vermoed....... Een van de contra indicaties van novacam is juist nierfalen dus dan is het gebruik juist af te raden  :-\ Wanneer het inderdaad nierfalen is dan maak je hem met de novacam ook alleen maar meer misselijk dus eetlust verhogend lijkt het mij ook zeker niet?
Door Nadine
#3015158
Hier was ik ook een beetje bang voor, daarom had ik Max gisteravond geen Novacam meer gegeven.
Maar sindsdien is hij er eerder op achteruit gegaan, dus toch maar weer aan de Novacam.
Tsja, ik weet het ook niet.
Vanmiddag (na de Novacam) heeft hij met groot plezier een paar stukjes rauwe kipfilet gegeten, maar zijn eigen eten wilde hij net weer niet, terwijl hij altijd enthousiast was.
Ik hoop zo dat het alleen een blaasontsteking is met verkoudheid/niesziekte.
Bij blaasgruis zal ik wel andere voeding aangesmeerd krijgen, terwijl ik toch denk dat rauw het beste is.
En nierproblemen moet ik helemaal niet aan denken.
Zit me al weer suf te zoeken op internet over informatie rond al deze aandoeningen/ziektes.
Ik lees ook dat stress vaak een oorzaak kan zijn, vanaf de dag dat ik Yari heb laten inslapen is Max ziek...
En hij zal mijn stress ook wel gevoeld hebben.
Ook is hij de laatste weken een paar keer gewond geweest.
Ik hoop maar dat het meevalt allemaal en dat hij weer snel gaat eten, vanaf morgen moet ik weer werken en dan kan ik niet zien of hij (bij)eet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3015342
Blaasgruis kan ook komen van een bacteriële blaasonsteking, en dat gaat heel snel. Het hoeft niet altijd gelinkt te zijn met de voeding. 
Er is geen reden om meteen van het vers af te gaan. Als je DA daar niet in mee wil gaan, zoek je best een second opinion bij een pro-verse DA.

Hij heeft duidelijk eerst keelontsteking gehad, daar gaan we toch van uit, dat die diagnose correct was.
Als er dan plots blaasgruis zou zijn, is dat niet de oorzaak geweest he, dat klopt toch wel niet met de symptomen van een keelontsteking en toen plaste hij toch nog gewoon normaal?
Hij heeft dan Novacam gehad en AB.  Hij werd misselijk. Ook dat heeft niets van zien met blaasproblemen. 
Stress kan zich op de blaas zetten, en stress kan voortkomen uit keelpijn of misselijk zijn, maar niet omgekeerd he. ;)

Als hij wanneer je de Novacam weglaat, zich slechter voelt, heeft hij nog pijn.  Of het was toeval...
Is zijn keelonsteking nu zeker over? Of is daar eigenlijk niet goed naar gekeken?
Heeft hij buikpijn? Hoe is zijn ontlasting?

Als er nierfalen vermoed werd, na het nemen van Novacam werd daar bij mij meteen mee gestopt, en werd hij aan het infuus gehangen. En als mijn DA niet zou willen, ging ik daar nooit meer terug.  Pijn en onstekingen zijn niet goed, maar kunnen genezen, nieren niet.
Maar ja, ik begrijp ook wel dat je het liefst naar je DA luistert en ik hoop dat die weet wat hij doet.
Ik duim mee dat het bloedonderzoek duidelijkheid brengt en Max geholpen wordt. 

Probeer hem zoveel mogelijk te laten eten, wat hij ook maar lekker vind. Zorg ook dat hij voldoende vocht binnen krijgt (je kan wat extra water mengen onder gemalen vlees, of zelf een ongezouten vleesbouillon trekken).
En laat je bij de DA niets aansmeren.  Nierdieet is op vers een stuk beter dan op brok, de katten reageren er veel beter op. En voor blaasgruis is er ook niets beters dan vers. Als hij toch problemen zou houden, kan je zelf ook wat bijverzuren ipv dat dat via een brok hoeft.
Weet ook dat katten die rauw eten, vanzelf iets hogere nierwaarden krijgen dan katten op brok en dat lichtverhoogde nierwaarden dus normaal kunnen zijn als je kat vers eet.
Door Shera
#3015514
He bah wat naar dat je vorige week een kat van je hebt moeten laten inslapen. Het kan natuurlijk goed zijn dat de ziekte van Max daar een gevolg van is. De dood van een medekat of andere huisgenoot kan een zooi stress geven, dus dan is hij veel bevattelijker voor ziektes. Zelfde als bij mensen, als je in de rouw bent (wat Max nu ook kan zijn) word je veel sneller ziek.
Maar ja ,voor de genezing maakt dat natuurlijk niet zoveel uit.Maar misschien dat het je zorgen iets minder maakt. Want dieren in de rouw weigeren soms ook eten.
Lekker verwennen en aandacht geven. En ik zou hem nu ook natvoer geven door zijn eten. Net dat het heerlijk aantrekkelijk ruikt voor hem. Dat doe ik ook altijd bij de katten en honden als ze slecht eten. Trekt ze soms net over de streep om toch iets te eten.
Sterkte voor jou en beterschap.
Door Nadine
#3015785
Allereerst weer bedankt voor de lieve en wijze berichtjes, het steunt me dat er mensen met me mee leven en denken.
Ik heb vandaag wat meer duidelijkheid doorgekregen van mijn DA.
Max heeft geen blaasgruis! Waarschijnlijk dankzij de versvoeding die hij krijgt.
Hij heeft wel een blaasontsteking, maar zijn keel is goed bekeken gisteren en die zag er weer normaal uit.
De DA zei dat Max blijkbaar een goede weerstand heeft (ook dankzij het vers voer lijkt me).
Volgens mij is de keelontsteking eerder ontstaan dan de blaasontsteking en ik ga er maar vanuit dat het beide door een verminderde weerstand door stress/onrust is ontstaan.

Sinds hij weer aan de Novacam is, is het me niet meer opgevallen dat plassen moeilijk gaat.
Dit merkte ik alleen de nacht nadat ik geen Novacam had gegeven, dus als ik daar niet eenmalig mee was gestopt dan was ik er misschien niet eens achter gekomen dat hij blaasontsteking heeft.
Ik las wel ergens dat Novacam het meest "veilig" in zijn soort is, dus dat hoop ik dan maar, want ik zie dat Max wel erg gebaat is bij pijnstilling/ontstekingsremmers.

Zijn nierwaarden waren niet heel slecht, zij de DA. Ik neem aan dat alle oudere katten slechtere nierfuncties krijgen en dat dat dus niet zorgelijk is.
Zijn advies was doorgaan met de Novacam en dan moet het met een weekje wel over zijn.
Echt pro-vers is mijn DA niet, maar hij laat ook niet merken dat hij er tegen is. Verder ben ik wel erg tevreden over mijn DA.
Ik las net in een berichtje hierboven dat nierwaarden vaak iets verhoogd zijn op rauwe voeding? Zou toch niet zo moeten zijn?
Waar ligt dit aan en welke waarden zijn dat dan?

Max had vannacht wel een beetje diarree, maar heeft dan ook weinig en botloos gegeten de afgelopen dagen.
Of hij buikpijn heeft weet ik niet, maar hij gaf geen kick toen de DA in zijn buik zat te porren.
Drinken zie ik hem regelmatig doen, misschien wel iets te regelmatig...

Wel iets anders wat me een beetje zorgen maakt is dat de DA zei dat zijn hartje vrij snel klopt en hij hoorde een klein ruisje.
Dit moet ik in de gaten houden, hij kan dan evt. aan de ACE remmers. Is dit iets dat jullie me ook aan- of afraden?

Eten deed hij vanmorgen weer niet, dus ik heb vandaag maar blikjes Gourmet mousse gekocht.
Gaat eigenlijk tegen mijn principes in, maar Max moet eten en daar zitten meer geur- en smaakstofjes in en ik kan het makkelijk in een spuit doen als ik hem toch zou moeten dwangvoeren.
Max heeft 2 uur geleden ruim een half blikje opgegeten, hij vond het erg lekker en het was zo fijn om hem weer te zien genieten van eten. Het blijft bagger, maar hij heeft nu wel weer wat vulling en vitamientjes binnen.
Ik denk dat hij zelfs iets te veel heeft gegeten, hij had net wat oprispinkjes, was ff bang dat het er weer uit zou komen.

Dus voorlopig ga ik even door met Gourmet en als hij weer aangesterkt is zet ik hem weer op rauw, eventueel eerst mengen om hem weer te laten wennen. Hij moet eerst nog wat onsjes aankomen en iets meer energie krijgen.
Ik vraag me eigenlijk af of een kat niet gewoon verkouden kan zijn. Mijn DA had het over 1 van de niesziekten, maar ik hoor alleen een beetje snottergeluidjes uit zijn neusje, sinds ik thuis ben nog niet gehoord trouwens.
Toen de keelontsteking begon was zijn neusje nog droog, verder heeft hij heldere oogjes en niest niet.
Mocht het echt een niesziekte zijn, dan kan hij mijn andere katten toch ook besmetten?

Kortom het gaat de goede kant op met Max, ik hoop dat hij helemaal herstelt.
Hopelijk wil iemand mijn vragen nog beantwoorden, ben altijd erg leergierig als het om mijn katten gaat.

Thanks!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3015789
Ik bedoelde met mijn berichtje dat nierwaarden op vers vaak verhoogd zijn, dat gezonde nieren hogere testresultaten geven, door de verse voeding. Terwijl ze gewoon gezond zijn, en dat licht verhoogde waarden dus normaal zijn bij katten die vers voer krijgen, zonder dat er wat met de nieren scheelt. Dus niet dat de nieren werkelijk vaker slecht zijn. 
Blijkbaar heb ik dat niet erg duidelijk geschreven...  :P

Als hij een hartruis heeft, is het uiteraard aan te raden daar medicatie tegen te geven. Dat kan zijn levensduur en kwaliteit uiteraard verlengen.

Niesziekte is een verzamelterm van een aantal virussen die verkoudenachtige symptomen geven. Sommige daarvan kunnen chronisch blijven en ze kunnen gevaarlijk zijn voor kittens of erg verzwakte katten. Voor de rest verschillen ze niet veel van verkoudheden bij mensen en kan je dat dus vergelijken.
Een gewoon anders gezonde volwassen kat, zal niet zo snel nog chronisch worden (kan wel zijn dat hij het al meedraagt van kitten af natuurlijk) en kan dus gewoon besmet raken, even ziek zijn, en weer genezen.
Wat wel is, is dat bij zo'n besmetting vaak ook bacteriën hun kans grijpen en die kunnen voor de grote snotvorming en hoesten zorgen. Als dat het geval is, kan je de kat best wat helpen, maar als het enkel wat niezen of dergelijk is, zou ik niet met AB beginnen.
Keelonstekingen lijken me wel bacteriëel, en is het dus verstandig die even te bestrijden.  Het is moeilijk te zeggen in welke mate dat vanzelf geneest en in tussentijd wil de kat dan ook niet eten en is het best zielig. ;)
Tenzij het steeds terugkomt of niet geneest, zou ik me geen zorgen maken ivm niesziekte.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 04 nov 2014, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3015792
pearlsofpassion schreef: Ik bedoelde met mijn berichtje dat nierwaarden op vers vaak verhoogd zijn, dat gezonde nieren hogere testresultaten geven, door de verse voeding. Terwijl ze gewoon gezond zijn, en dat licht verhoogde waarden dus normaal zijn bij katten die vers voer krijgen, zonder dat er wat met de nieren scheelt. Dus niet dat de nieren werkelijk vaker slecht zijn. 
Blijkbaar heb ik dat niet erg duidelijk geschreven...  :P
Ik heb voorgaande berichten niet gelezen (volledig afgedraaid en geen puf om veel te lezen  :-[) maar het komt toch doordat de crea (?) de afbraak van spierweefsel weergeeft en omdat wij spiervlees voeren kan die waarde verhoogd zijn terwijl er niks aan de hand is?
Ik weet van mijn hond dat hij dat ook heeft, bij beide katten was het niet verhoogd (al zou ik me daar ook geen zorgen over maken als dat wel zo zou zijn  ;))
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3015797
Martine-Tom schreef: Ik heb voorgaande berichten niet gelezen (volledig afgedraaid en geen puf om veel te lezen  :-[) maar het komt toch doordat de crea (?) de afbraak van spierweefsel weergeeft en omdat wij spiervlees voeren kan die waarde verhoogd zijn terwijl er niks aan de hand is?
Ik weet van mijn hond dat hij dat ook heeft, bij beide katten was het niet verhoogd (al zou ik me daar ook geen zorgen over maken als dat wel zo zou zijn  ;))
Hoe het komt, weet ik niet. Maar het zal wel zoiets zijn.  Het is alleszinds, wanneer er niets aan de hand is, dat de waarden toch iets hoger uitvallen dan bij brokkatten. En aangezien er in de regel gewoon met brokkatten gewerkt wordt voor de normaalwaarden vast te leggen, weet niemand wat de normaalwaarden voor versgevoerde katten zijn.
Door Nadine
#3015810
Oeps Max heeft net wat slijmdraden overgegeven, maar zijn voedsel zit er nog in gelukkig.
Maar wat betreft de nierwaarden, dat is me nu wat duidelijker, had ik niet goed begrepen. En inderdaad wat is normaal als de meeste katten niet optimale voeding krijgen.

Max lijkt trouwens erg op Freud van Martine-Tom wat betreft kleur en tekening, hihi.
Ben ook erg moe en zal het later even rustig doorlezen allemaal.
Ik ga ook nadenken over de hartmedicatie, als ik Max daardoor langer bij me hou dan lijkt me dat verstandig.

AB heb ik niet meegekregen, vond de DA ook niet nodig. Had ik wel voor de keelontsteking, maar ben daar op aanraden van de DA  na een paar dagen mee gestopt, omdat hij er misselijk van leek te worden en een paar keer zijn voer overgaf.

Ik laat het weer even bezinken allemaal en ga zo nog even uitgebreid knuffelen met mijn allerliefste Max.
Hij is mijn 1e katje en ik ben zo dol op hem. Ben blij dat het allemaal mee lijkt te vallen.
Als hij niet ziek was geworden, was ik voorlopig ook niet achter het hartruisje gekomen.

Bedankt weer, ben blij dat ik hier terecht kan met al mijn vragen en onzekerheden.

X
Door Nadine
#3017814
Max is niet meer snotterig en lijkt iets beter te eten, maar nog niet optimaal.
Gisteravond heeft hij voor het eerst weer rauw gegeten, maar vanmorgen wilde hij niet.
Toen heb ik maar een beetje rauw met gourmet gemengd en daar at hij wel van.
Nu heeft hij weer een ander probleem, hij heeft al een aantal dagen diarree en het plassen gaat ook nog niet zoals het was.
Blaasontsteking is dus nog niet over vermoed ik en Novacam geef ik hem nog steeds.
Drinken doet hij wel en hij krijgt geen antibiotica.

Heb geen idee waar die diaree nu weer vandaan komt, zou dit ook met stress te maken kunnen hebben?
Hoe lang moet ik dit nog aankijken? Heb ook geen geld meer voor de dierenarts...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3018588
Tja, als hij een bacteriële blaasontsteking heeft, kan dat natuurlijk zijn dat het niet vanzelf overgaat. En sommige van die kiemen zijn ook darminfectoren...
Je zou kunnen proberen om er ontzettend veel water in te krijgen, want ook als mens kan je proberen een blaasontsteking als het ware uit te drinken, maar dan moet je echt blijven drinken, tot je barst (ale, niet letterlijk he), dus hoe je dat bij een kat moet gaan doen, is mij een raadsel...

Ik vind het uitermate vreemd dat jouw DA je een AB-kuur liet afbreken.  Heb er niets van gezegd, want het was toch al te laat, maar een AB kuur mag je eigenlijk nooit afbreken.
Dus als je toch naar de DA gaat, (zou ik naar een andere gaan, maar goed), zie dan dat je met een ander AB terugkomt dan wat je eerder meekreeg, want de kans is nu een stuk groter dat die eerste niet meer werkt omdat je de kuur afgebroken hebt.
Persoonlijk vind ik het ook beter om de urine en mest eerst op kweek te laten zetten zodat je weet of er wat in zit of niet, en ook eerst kan laten nagaan welke AB zouden werken ipv in het wilde weg te proberen.  Maar das weer wat extra kosten natuurlijk...
Ik denk dat er hier al genoeg uit geprobeerd is, zelf zou ik eerder willen dat het meteen goed onderzocht wordt, want als dat van in het begin gedaan was, had je waarschijnlijk uiteindelijk minder geld uitgegeven en was Max tenminste echt geholpen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 10 nov 2014, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadine
#3018602
Ik heb net de DA toch maar even gebeld met de vraag of er wel naar bacteriën in de urine is gekeken.
En dat is dus niet gebeurd, maar zoals ik zelf al dacht is de kans groot dat de blaasontsteking een gevolg van stress is geweest. Dit i.v.m. het overlijden van mijn andere kat.
Van de blaasontsteking merk ik niks meer, ik zie hem niet veel plassen omdat hij ook buiten komt, maar zag dat hij gisteren een keurige plas deed in de bak.
Max eet beter, maar ik merk dat hij anders is in zijn gedrag. Lijkt wel een beetje depri...
De eerste nachten dat mijn andere kat er niet meer was heeft hij in haar mandje geslapen en gaf hij me soms een doordringende blik.
Uit onderzoek is gebleken dat veel katten minder eten na het overlijden van een ander huisdier en dat heb ik zeker gemerkt onder mijn overige 5 katten.
Het advies is nu stoppen met de Novacam, het zou zeer goed mogelijk zijn dat de diarree daardoor komt.
Dus ik kijk het maar weer even een paar dagen aan.

Zijn er anderen op dit forum die ook de ervaring hebben gehad dat hun kat erg van slag of zelfs ziek was na het overlijden van een huisgenootje?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3018619
Ja, katten zijn doorgaans erg onder de indruk van het verlies, zeker als ze daarna alleen overblijven.
Een nieuw huisgenootje helpt vaak, maar het is niet hetzelfde natuurlijk.

Ik reageerde gewoon op je berichtje dat hij diarree had en last met plassen.
Blaasontstekingen komen vaak voort uit stress en soms hebben die dan geen bacteriën in het spel, maar soms ook wel.  De oorzaak geeft niet noodzakelijk aan wat de gevolgen zijn.  En bacteriën verdwijnen niet altijd vanzelf, ook niet als ze door stress geïnduceerd zijn (wil zeggen, meer kansen hebben gekregen).
Maar goed, als hij nu in orde is, duim ik dat dat zo blijft.  ;)
Door Nadine
#3018625
Je berichtje had me inderdaad aan het denken gezet en daarom heb ik de DA gebeld met de vraag of er wel is gekeken naar bacteriën in de urine (ik dacht eigenlijk dat dat al uitgesloten was, maar was dus niet onderzocht).
Maar aangezien de blaasontsteking nu over lijkt te zijn, hoop ik maar dat de Novacam of anders de stress de diarree heeft veroorzaakt en niet een bacterie.
Als het de Novacam was, zal ik het snel genoeg merken.

Heb wel te doen met Maxje, hij doet zo zielig. Is altijd heel expressief in zijn snoetje en zijn doen en laten.
Hij is duidelijk niet meer zichzelf sinds Yari er niet meer is, ze zijn dan ook ruim 16 jaar samen geweest, is natuurlijk niet niks.
Ik mis mijn oude Max...
Gebruikersavatar
Door Viking
#3018627
Ik zit het allemaal eens te lezen en heb precies hetzelfde gehad. Ook ik dacht blaasontsteking, dus naar de da, geen ontsteking maar wel heel erg veel bacteriën, dus toch wat medicatie gehad, maar Viking bleef zielig en heel erg aanhankelijk. Ik kwam erachter dat het door het gemis van zijn broertje kwam doordat hij echt aangaf dat ik mee naar buiten moest en vervolgens ging hij overal zoeken. Ja, naar zijn broertje natuurlijk, zo zielig. Ik ben toen ook gestopt met de medicijnen en langzaamaan ging het toen beter met hem. Ik ben maar meer met 'm gaan spelen toen. Maar katten zijn nu eenmaal reuze gevoelig. Succes ermee.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door