Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3010869
hannabelgje schreef: Er hoeft geen ritme in te zitten hoor. Nergens voor nodig. Fijn dat hij blij was met de kwartel. Als je hem zo'n grote stukken geeft dan gaat het vast goedkomen. Als hij dan steeds daarvan overhoudt dan zal hij toch wel in gaan zien dat schrokken echt niet nodig is. Als het enigzins kan.zou ik ook liever het overschot laten liggen dat hij niet de indruk krijgt dat het afgepakt wordt.
Ik wil het heel graag laten liggen, had ik daarstraks met de KVV ook gedaan enig nadeel ik heb nog 2 andere heel hongerige poezen rondlopen die wat ze tegenkomen, als ze de kans krijgen niet laten liggen :D weet niet goed hoe ik dit praktisch kan doen :S heb hem net weer overige stuk kwartel gegeven en ging weer lekker eten, dus dat scheelt :)
#3011304
Aj, als hij zo uitgehongerd geweest is, zou het kunnen dat hij het nooit afleert.
Valt moeilijk op voorhand te zeggen, maar maakt de kans wel een stuk groter. 
Enfin, dat zie je dan wel weer.
Zelfs als hij onverzadigbaar blijft, is het goed te doen hem het schrokken redelijk af te leren.  Al moet  ik zeggen dat het bij onze schrokker pas echt gebeterd is sinds hij in zijn eigen boxje eten krijgt.
HIj gaat erin met het eten, tijdens het eten kan hij de anderen niet zien en gaat het deurtje dicht zodat hij niet met zijn eten kan gaan lopen en wel moet blijven zitten. Hij blijft er in zitten tot zijn eten meer dan op is en de anderen ook gedaan hebben met eten (anders probeert hij iets af te snoepen na zijn eigen eten.  Hoe snel hij ook eet, hij moet er nog wat langer in blijven, en hij krijgt erna ook niets van de anderen. Zo heeft hij geen reden om zich te haasten en dat helpt wel goed. Hij heeft ook pas dan echt vertrouwen dat niemand zn eten zal afnemen. Voorheen probeerde hij nog steeds met kuikens of bot te gaan lopen en ging hij grommen of probeerde het in zijn geheel in te slikken.  Spier en orgaan werden steeds zonder kauwen naar binnen getrokken.  Nu kan hij er veel meer van genieten en neemt hij hapjes, ookal vind hij kuikens nog steeds het einde, hij neemt meer zijn tijd. 

Als hij een stukje bot te hard vind, en er hangt nog wat vlees aan, geef ik er een paar meppen op en geef het dan meteen terug.  Terug in zijn bakje.  Als het helemaal kaal is, vind hij het zelf geen eten meer en doe ik net of het er niet is maar ruim het mee op met de bakjes en gooi het weg als hij niet kijkt.  Geeft hij niet om.
Wat ik ook doe is hem de bakjes waarin in het vlees laat ontdooien, uitlikken.
Na het eten, zet ik dat bakje (waneer het leeg is uiteraard) even op de grond en kan hij de restjes dooivocht uitlikken.  Dat zet niets aan, want vrijwel geen caloriën, maar hij vind het wel erg leuk, en is er toch even mee bezig.  Geeft ook een meer voldaan gevoel voor hem ookal is dat maar nep.  Wat extra water onder kvv doen, kan hetzelfde effect hebben, het verhoogd de hoeveelheid een beetje, zonder dat er werkelijk meer in gaat.

Zolang jouw kitten nog niet te zwaar wordt, zou ik hem maar laten eten, en hoef je zo'n geen trucs uit te halen om hem verzadigd te krijgen zonder aan te laten komen.  Het kan hem maar goed doen om door te eten, lichamelijk zowel als geestelijk. Eens je vind dat hij wat zwaar begint te ogen, kan je kijken hoeveel je wil blijven voeren.
Cuzco krijgt erg weinig voor een kat van zijn gewicht, want hij heeft het ongeluk dat hij ook ontzettend snel aankomt.  Hij krijgt maar ietje meer (115gr voor een kater van net geen 6kg) als Kleintje maar weegt wel zo'n 2kg meer... Op gewicht krijg ik hem niet, maar ik trek het mij niet meer aan, hij is een beetje te zwaar maar wel gelukkig en dat vind ik belangrijker in zijn geval dan hem zijn eten verder te ontnemen.  Het valt af te wachten of jouw kitten wel te zwaar gaat worden.  Misschien heeft hij geluk en heeft hij wel een hoge stofwisseling en wordt hij niet snel dik.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 25 okt 2014, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#3011308
Inouchka schreef: Ik wil het heel graag laten liggen, had ik daarstraks met de KVV ook gedaan enig nadeel ik heb nog 2 andere heel hongerige poezen rondlopen die wat ze tegenkomen, als ze de kans krijgen niet laten liggen :D weet niet goed hoe ik dit praktisch kan doen :S heb hem net weer overige stuk kwartel gegeven en ging weer lekker eten, dus dat scheelt :)
Als ze altijd etensmomenten hebben en dan leren op dat moment te eten en niet een kwartier later, denk ik niet dat het een probleem is als je het weghaalt tussenin.  Je haalt het toch maar weg als hij het zelf achtergelaten heeft, niet van onder zijn neus weg.
Als hij weggaat, kan jij het beter weghalen en daarna nog het restje teruggeven wanneer hij terug honger heeft, dan dat een andere kat het opeet.  Als hij dat zou zien (dat een andere kat met zijn eten gaat lopen) kan dat net tegengesteld werken, en kan hij zijn eten blijven verdedigen zelfs als hij genoeg heeft, of meer gaan eten dan hij eigenlijk graag zou willen.
Zeker als de anderen op hem gaan zitten kijken wanneer hij eet, kan dat echt schrokken veroorzaken.  Dat zou ik ook niet toelaten.  Gun hem rust met zijn eten, zolang hij zelf wil. 
#3011348
pearlsofpassion schreef: Als ze altijd etensmomenten hebben en dan leren op dat moment te eten en niet een kwartier later, denk ik niet dat het een probleem is als je het weghaalt tussenin.  Je haalt het toch maar weg als hij het zelf achtergelaten heeft, niet van onder zijn neus weg.
Als hij weggaat, kan jij het beter weghalen en daarna nog het restje teruggeven wanneer hij terug honger heeft, dan dat een andere kat het opeet.  Als hij dat zou zien (dat een andere kat met zijn eten gaat lopen) kan dat net tegengesteld werken, en kan hij zijn eten blijven verdedigen zelfs als hij genoeg heeft, of meer gaan eten dan hij eigenlijk graag zou willen.
Zeker als de anderen op hem gaan zitten kijken wanneer hij eet, kan dat echt schrokken veroorzaken.  Dat zou ik ook niet toelaten.  Gun hem rust met zijn eten, zolang hij zelf wil.
Dankj wel voor alle tips!!

Ik doe het nu als volgt, ik zet hem in een bench die geheel afgezonderd is.
Hij krijgt nu als eerste eten 's ochtends en geef hem 3 kwart van zijn dag portie. Hij krijgt ook alle tijd om te eten, wanneer hij klaar is laat ik hem uit de bench en zet hem weer in de woonkamer in zijn mandje, hij gaat dan zichzelf wassen. Wanneer ik hem daar heb gezet roep ik de rest naar de bijkeuken (hond en 2poezen) En dan krijgen hun te eten. Over de rest van de dag zo om de 2-3uur voer ik hem bij. Jammer genoeg heeft hij deze ochtend weer gespuugd. En zijn maaltijden tussendoor wou die niet. Voor het eerst. Hij deed zelf moeilijk met zijn maaltijd van rond 18u dan krijgen ze allemaal hier weer te eten. Precies op zelfde manier als de ochtend. Heb hem net weer eten aangeboden, maar hij weigerde weer om te eten :S nu gaat het van schrokken naar niet eten :S hij was ook weer aan de diarree, maar dat kan natuurlijk zijn, doordat hij bijna geen vleesbot eet. Hij slaapt heel veel is eigenlijk echt stuk minder actief.. :S heb hem  net gewogen en hij woog 1kg980gr terwijl hij makkelijk op 2,5kg mag zitten. Laatste keer bij de DA woog hij net 2kg. Dus nu is de vraag is er toch iets meer aan de hand? :S de 2 DA's waar ik al ben geweest behandelen mij als een gek omdat ik vers voer en ik krijg beetje het gevoel dat ze er niet veel zin in hebben omdat ik weiger om hem op brok te zetten :S en al helemaaaal geen Royal canin... Verder oogt die wel gezond, hij wast zich nog steeds,drinkt nog steeds, heb al heel wat met men beestjes meegemaakt, maar dit is echt wel een apart iets... :S
#3011355
Heb nu pas het hele verhaal gelezen en ook ik dacht in de eerste plaats aan schrokken (hoewel diarree daar niet bij past.) Onze B'Elanna, bij mij geboren, nooit langer dan 30 seconden honger geleden is ook een schrokkerd. Zij krijgt ondanks haar goede gebit alleen 3x daags gemalen barf, anders stikt ze erin of komt het er in no-time weer uit. ;)

Bij jouw katje begin ik nu toch te denken dat er nog wormen (of giardia) zijn, of dat iets lichamelijks niet goed is. Een lekkende/niet goed sluitende klep tussen maag en slokdarm? Zou dat kunnen bij een kat?
Laatst gewijzigd door Ruisje op za 25 okt 2014, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#3011364
Ruisje schreef: Heb nu pas het hele verhaal gelezen en ook ik dacht in de eerste plaats aan schrokken (hoewel diarree daar niet bij past.) Onze B'Elanna, bij mij geboren, nooit langer dan 30 seconden honger geleden is ook een schrokkerd. Zij krijgt ondanks haar goede gebit alleen 3x daags gemalen barf, anders stikt ze erin of komt het er in no-time weer uit. ;)

Bij jouw katje begin ik nu toch te denken dat er nog wormen (of giardia) zijn, of dat iets lichamelijks niet goed is. Een lekkende/niet goed sluitende klep tussen maag en slokdarm? Zou dat kunnen bij een kat?
Njah ik bel maandag de DA om hem te testen op giardia, want zolang ziek zou echt niet mogen, maar ik dacht dat ze van giardia echt ziek ziek worden? De eerste 3weken gingen heel erg goed, hij at goed en kwam goed bij, zijn poep was ook perfect, zou het dan aan zijn maagklep(slokdarm) liggen?
#3011397
Inouchka schreef: Njah ik bel maandag de DA om hem te testen op giardia, want zolang ziek zou echt niet mogen, maar ik dacht dat ze van giardia echt ziek ziek worden? De eerste 3weken gingen heel erg goed, hij at goed en kwam goed bij, zijn poep was ook perfect, zou het dan aan zijn maagklep(slokdarm) liggen?
Volgens mij zou iets met die klep een oorzaak kunnen zijn, maar ik ben geen DA. ;) En als je op giardia googled zie je dat ze ziek kunnen zijn. Je kat geeft over, is aan de diarree, komt niet aan en wil nu ook niet eten. Dat is ziek!
#3011463
Ruisje schreef: Volgens mij zou iets met die klep een oorzaak kunnen zijn, maar ik ben geen DA. ;) En als je op giardia googled zie je dat ze ziek kunnen zijn. Je kat geeft over, is aan de diarree, komt niet aan en wil nu ook niet eten. Dat is ziek!
Jep, hij is ziek... :S
Vanmorgen kreeg die een kuiken, weliswaar plat geslagen, omdat hij gisteren amper at dacht ik, dit eet die als favoriet en nee hoor :S niet eens naar omgekeken :S
Heb hem dan naar kippen hart gegeven en gelukkig, wou die dat wel eten, alleen is dat ook het enige... :S maar mag ik hem wel alleen hart door de dag geven? De rest weigert die te eten :S ga straks ook even wat  eend proberen, eet die ook heel graag...
Weet niet of dit zo is, want hij is het eerst kitten van mij, maar kan het mss ook aan de tandenborstel liggen? Als ik kijk maar baby's die hebben vaak ook diarree en willen ook niet goed eten wanneer ze aan het wisselen zijn en hij zit nu ook volop in de wissel. Ik ga sowieso morgen de DA bellen vragen om een giardia test, dus ben reuze benieuwd? Vind wel jammer dat ze deze test niet eerder hebben gedaan, want ik las op google dat het heel erg besmettelijk is, zelfs voor de mens, is mss kan ik nu de gehele boel moeten behandelen hier... :S is zo'n test duur? En de behandeling is die ook duur?
Door Martine-Tom
#3011482
Ohhhh aan het wisselen! Dan even stoppen met barf en kvv aanbieden, knaagwerk kan je wel als extra geven hoor, maar meestal doet het gewoon pijn en willen ze niet echt knagen als ze wisselen.
Mss dat hij gewoon niet goed genoeg geknaagd  heeft en de stukken te groot doorgeslikt omdat ie honger had en daardoor overgaf?
Ik zou hem apart blijven voeren zoals je al deed en heel eigenwijs een hele grote portie kvv voor hem neer zetten, laten eten tot ie zelf stopt, kvv weer even weghalen en 1 of 2 uur later, of wanneer je denkt dat ie honger heeft weer aanbieden.

Giardia kan zelfs volledig symptoomloos verlopen, en nog leuker het kan zich in de galgangen ophouden en niet eens naar boven komen met een ontlastingstest....en toch problemen geven  ;) Ik geloof echter niet dat ik me daar nu al veel zorgen om zou maken, zeker niet nu je zegt dat ie aan het wisselen is....en niet genoeg eten staat ook garant voor afvallen of niet genoeg aankomen.
Kuikentje kan je opzich wel geven denk ik, dat is niet echt veel knaagwerk, maar verder zou ik heel even  op de kvv blijven tot ie klaar is met wisselen, kan je in de tussentijd mooi werken aan het schrokken  ;)
#3011492
Martine-Tom schreef: Ohhhh aan het wisselen! Dan even stoppen met barf en kvv aanbieden, knaagwerk kan je wel als extra geven hoor, maar meestal doet het gewoon pijn en willen ze niet echt knagen als ze wisselen.
Mss dat hij gewoon niet goed genoeg geknaagd  heeft en de stukken te groot doorgeslikt omdat ie honger had en daardoor overgaf?
Ik zou hem apart blijven voeren zoals je al deed en heel eigenwijs een hele grote portie kvv voor hem neer zetten, laten eten tot ie zelf stopt, kvv weer even weghalen en 1 of 2 uur later, of wanneer je denkt dat ie honger heeft weer aanbieden.

Giardia kan zelfs volledig symptoomloos verlopen, en nog leuker het kan zich in de galgangen ophouden en niet eens naar boven komen met een ontlastingstest....en toch problemen geven  ;) Ik geloof echter niet dat ik me daar nu al veel zorgen om zou maken, zeker niet nu je zegt dat ie aan het wisselen is....en niet genoeg eten staat ook garant voor afvallen of niet genoeg aankomen.
Kuikentje kan je opzich wel geven denk ik, dat is niet echt veel knaagwerk, maar verder zou ik heel even  op de kvv blijven tot ie klaar is met wisselen, kan je in de tussentijd mooi werken aan het schrokken  ;)
Ja het is af en toe moeilijk om te bepalen wat het is natuurlijk.. Hij wil alleen zelfs geen KVV meer eten, alleen kleine stukjes kippen hart gaan erin, hij wil het zelf ook niet oppakken, want ik moet hem echt stukje voor stukje aangeven. Je ziet ook wel dat die honger heeft alleen wanneer je hem dan wat voorschotelt wil die het niet :S ik wacht het vandaag af, wil die alleen kippen hart Tjah dan maar alleen kippen hart, zo heeft die tenminste wel iets gegeten...
Door Martine-Tom
#3011499
Inouchka schreef: Ja het is af en toe moeilijk om te bepalen wat het is natuurlijk.. Hij wil alleen zelfs geen KVV meer eten, alleen kleine stukjes kippen hart gaan erin, hij wil het zelf ook niet oppakken, want ik moet hem echt stukje voor stukje aangeven. Je ziet ook wel dat die honger heeft alleen wanneer je hem dan wat voorschotelt wil die het niet :S ik wacht het vandaag af, wil die alleen kippen hart Tjah dan maar alleen kippen hart, zo heeft die tenminste wel iets gegeten...
Heb je iets van blikvoeding in huis? Wil hij dat wel eten?
En is ie verder nog wel alert en speels enzo?

Lastig joh....
Maagklep kan overigens ook bij katten, maar dan zie je vaak dat ze misselijk zijn door het maagzuur wat omhoog komt, geeft ook pijn in de slokdarm enzo, ik vind het nog steeds klinken als problemen doordat hij schrokt, alleen de reden waarom ie schrokt...en nu extra lastig als ie verder zo weinig eet want dan heeft ie natuurlijk klapperhonger en gaat ie wsl nog harder schrokken.
Mss idd even op blikvoer over dat verteerd iig sneller dan kvv en dan raakt ie mss iets sneller voldaan, het ruikt natuurlijk aantrekkelijker dus meestal eten ze het wel graag...
#3011502
Martine-Tom schreef: Heb je iets van blikvoeding in huis? Wil hij dat wel eten?
En is ie verder nog wel alert en speels enzo?

Lastig joh....
Maagklep kan overigens ook bij katten, maar dan zie je vaak dat ze misselijk zijn door het maagzuur wat omhoog komt, geeft ook pijn in de slokdarm enzo, ik vind het nog steeds klinken als problemen doordat hij schrokt, alleen de reden waarom ie schrokt...en nu extra lastig als ie verder zo weinig eet want dan heeft ie natuurlijk klapperhonger en gaat ie wsl nog harder schrokken.
Mss idd even op blikvoer over dat verteerd iig sneller dan kvv en dan raakt ie mss iets sneller voldaan, het ruikt natuurlijk aantrekkelijker dus meestal eten ze het wel graag...
Ik heb nog wel wat blikvoeding in huis was van de opvang katten, alleen is dat niet echt een superieur merk, namelijk Felix... ( meer krijg je niet vergoed), mss kan het indd geen kwaad om te kijken of die dit wel wil geven.
Alert is die zeker wel, alleen niet heel erg speels en hij slaapt best veel op de dag, Maarja als wij pijn hebben en weinig eten dan doen we ook niet veel op een dag... I heb hem net onder dwang kleine stukjes vlees gegeven en dat is er tot hiertoe nog in gebleven. Straks even blikvoeding geven, als het morgen nog niet beter is weer naar de DA.
#3011504
Inouchka schreef: Ik heb nog wel wat blikvoeding in huis was van de opvang katten, alleen is dat niet echt een superieur merk, namelijk Felix... ( meer krijg je niet vergoed), mss kan het indd geen kwaad om te kijken of die dit wel wil geven.
Alert is die zeker wel, alleen niet heel erg speels en hij slaapt best veel op de dag, Maarja als wij pijn hebben en weinig eten dan doen we ook niet veel op een dag... I heb hem net onder dwang kleine stukjes vlees gegeven en dat is er tot hiertoe nog in gebleven. Straks even blikvoeding geven, als het morgen nog niet beter is weer naar de DA.
Door Martine-Tom
#3011508
Inouchka schreef: Ik heb nog wel wat blikvoeding in huis was van de opvang katten, alleen is dat niet echt een superieur merk, namelijk Felix... ( meer krijg je niet vergoed), mss kan het indd geen kwaad om te kijken of die dit wel wil geven.
Alert is die zeker wel, alleen niet heel erg speels en hij slaapt best veel op de dag, Maarja als wij pijn hebben en weinig eten dan doen we ook niet veel op een dag... I heb hem net onder dwang kleine stukjes vlees gegeven en dat is er tot hiertoe nog in gebleven. Straks even blikvoeding geven, als het morgen nog niet beter is weer naar de DA.
Als het erin blijft zou je ook gewoon een lik blik door de kvv kunnen doen, mss zet dat wat meer aan tot eten....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door