Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kakocavi
#3008915
Van omega 3 is het bekend dat het een positief effect heeft bij nierfalen. Nierfalen betekent namelijk dat de functionele eenheden van de nieren gaan ontsteken en er littekenweefsel vormt waardoor ze niet meer werken. Omega 3 werkt ontstekingsremmend en je kunt dus wel wat extra geven, hoewel je inderdaad niet moet overdrijven. Verder is wat extra vet geven in het algemeen goed omdat het inderdaad zorgt voor meer energie en minder belasting van de nieren (eiwit bevat de meeste afvalstoffen), en wild is vaak mager. Ik zou zo'n 5-10% extra vet/olie geven, niet meer omdat je kat dan tekorten aan andere voedingsstoffen zoals eiwit kan krijgen. Wel rustig opbouwen, anders wordt hij misschien misselijk. Zuivel zou ik niet te vaak geven, hooguit als extraatje. Voor katten is het geen natuurlijk voedsel en het is ook niet heel gezond. Ei zou ik wel erbij geven, er zitten weinig afvalstoffen in ei en dat maakt het minder belastend voor de nieren. Verder kun je eraan denken om wat koolhydraten bik te voeren, ook om de nieren te ontlasten, maar dat idee is op dit forum omstreden.
Oh ja, een lager botpercentage wordt ook aangeraden omdat bot veel fosfor bevat. Zo'n 20% bevleesd bot (of 10% kaal) is geloof ik de richtlijn. Als je kat daar slechte ontlasting op krijgt geef je het laagste percentage dat hij wel kan hebben.
Laatst gewijzigd door kakocavi op di 21 okt 2014, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3008930
Ik ben er niet in thuis, maar ik dacht dat bij een nierdieet ook wat kh zaten (of is dat alleen voor honden?).
Door Martine-Tom
#3008936
koekje schreef: Ik ben er niet in thuis, maar ik dacht dat bij een nierdieet ook wat kh zaten (of is dat alleen voor honden?).
Volgens mij is dat het leverdieet...
Door kakocavi
#3008937
koekje schreef: Ik ben er niet in thuis, maar ik dacht dat bij een nierdieet ook wat kh zaten (of is dat alleen voor honden?).
Ik dacht dat dat alleen bij honden veel wordt aangeraden. Honden hebben natuurlijk een lagere eiwitbehoefte en kunnen dus meer koolhydraten hebben dan katten, maar zo'n 5-10% koolhydraten kan een kat naar mijn mening wel hebben.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3008939
Ik heb wel eens gelezen dat je kattenvoer kan verdelen in 3 componenten: koolhydraten, vetten en eiwitten.
Wanneer het ene wordt verhoogd gaan de anderen juist omlaag. Bij nierproblemen hebben de nieren het volgens mij het moeilijkste met eiwitten en zou je die andere dus kunnen 'verhogen' om de eiwitten omlaag te brengen. Lastige is dat de voedingstoffen natuurlijk wel voldoende moeten blijven dus hoe je dat moet doen weet ik niet en ben ik verder ook niet zo in thuis  :-[
Gebruikersavatar
Door doranto
#3009025
Heb net zelf zijn hartslag gemeten. Nu was het om en nabij de 175 per minuut. Dat is volgens mij redelijk normaal. Ik denk dat het gisteren bij de da zo torenhoog was vanwege de stress.
Heb net Tannetje een mailtje gestuurd voor advies, of er iets is (bepaalde supplementen ofzo) waarmee ik hem zou kunnen ondersteunen.
Laatst gewijzigd door doranto op di 21 okt 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3019126
Ik heb er even op gegoogled. Het klinkt goed. Heb je hier zelf ervaring mee?
En zijn er misschien meer mensen hier op BP die het voor hun hond/kat gebruiken?
Door Ruisje
#3019442
Ruis krijgt sinds een maand of 3 ipakitine door zijn zelf gemalen barf. Hij is sindsdien minder vaak misselijk en weer wat aangekomen.

Verder maal ik zijn barf (omdat hij nog maar 3 tanden heeft) en daar zit een  vleesbotgehalte van max 20% in (dus maximaal 10% kaal bot). Gelukkig lust hij erg graag pens, dus er zit 20% pens doorheen. Verder de helft minder orgaanvlees en goed spiervlees met zeker hier en daar een vetrandje. ;) Door de mix gaan 12 omega 3 visolie capsules van bonusan (opengeprikt en leeggeknepen), wat neerkomt op een 1/2 capsule per dag en 6 vitamine B complex capsules (ook geleegd) om de tekorten door de grote plassen te compenseren.

Er gaan dagelijk 2 maatschepjes ipakitine door en nog een beetje kokosolie.

Edit: Je kunt ook ei geven, maar zou dan alleen het eiwit gekookt geven. Het meeste fosfor zit in het eigeel. Ik heb ook weleens een pond gekookt eiwit door de mix gedaan, vond hij heerlijk, maar ik ging over m'n nek. :biggrin2: Nu krijgt hij een paar keer per week een stukje eiwit als we voor onszelf een ei koken. ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 11 nov 2014, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3021415
Doranto schreef: @Ruisje waarom voer je zo weinig bot?
Vanwege de ipakine gok ik dat het een nierdieet is  :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3021455
Ik heb inmiddels veel zitten lezen hier, en zie dat het minderen van bot en orgaan gebruikelijk is bij nierpatiëntjes. Maar eigenlijk voerde ik al minder bot, want heel fijn geknipt spiervlees vindt hij lekker, dus dat kreeg hij al regelmatig naast zijn normale gemalen barfprakkie. Vooral kip- gans- en zwaanfilet zijn favoriet. Ik heb inmiddels bij medpets de ipakitine  bestelt.
Het gaat steeds minder goed met Japie  :'(. Hopelijk kunnen we het nog een beetje rekken, zodat hij nog even bij ons blijft....
Ik voer hem nu heel vaak kleine beetjes. Hij komt steeds enthousiast kijken, maar na 1 of 2 kleine hapjes stopt hij weer. Het vele eten is dus een beetje over nu. Wel drinkt (en plast) hij nog steeds gigantisch veel. Ik zou hem graag wat meer vet geven, maar dat lust hij niet, evenals visolie. Gekookt eiwit werd ook maar 1 hapje van genomen, evenals een klein stukje makreel uit blik.
Het gaat plotseling wel snel nu  :'(
Door Ruisje
#3021728
Ruis krijgt inderdaad een door mijzelf samengesteld nierdieet. Bij honden gaan er bergen groenten in, dat kan ik bij een kat niet doen. Daarbij heeft hij ook verslapte darm waar op zijn leeftijd (17 eind vd maand) niks meer aan te doen is. Het toevoegen van vezels is geen optie. Maar gelukkig is ie dol op pens. ;)

Het lijkt erop dat Japie misselijk is en daarom niet of weinig eet. Ruis was dat ook en gelukkig kwam er op een dag een omslag en eet hij nu heel goed. Maar hoelang nog? Nierproblemen zijn venijnig! Ze worden niet meer beter en als het lukt de nieren te ontlasten, vertraagt dat het ziekteproces, maar het stopt het niet.

Ik hoop en duim voor je dat Japie weer wat gaat eten!! Sterkte! :bigarmhug:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door