Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ruisje
#3005408
Vanmorgen vond ik naast de kattenbak een beetje overgegeven slijm met daarin 2 dode spoelwormen. :o Het is zeker 10 jaar geleden dat ik die voor laatst had gezien.

Ze zijn dus van één van de katten, maar wie en wat is nu verstandig ???
Eind vorig jaar heb ik alle katten voor het laatst preventief ontwormd met Milbemax, de hondenontlasting is dit voorjaar nog gecontroleerd door het Woud.
Ik heb het niet zo op die gifzooi, zeker niet met m'n seniorpoezels. Niet één kat gedraagt zich anders dan anders of is aan de diarree, maar Ruis is gewoon een oud ventje aan het worden en bij B'Elanna is begin april een melkkliertumor weggehaald.

Alle kattendrollen verzamelen en opsturen naar het Woud heeft geen zin, want de wormen zijn er al. Maar wat is nu slim, ander of hetzelfde wormmiddel, of heeft iemand een ander idee? En de honden moeten er nu natuurlijk ook aan geloven... :(
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3005457
zou in elk geval geen exil geven, daar heb ik iets teveel enge verhalen over gelezen.
Denk dat ik inderdaad voor milbemax zou gaan omdat dit breed spectrum is.
Al zijn er natuurlijk vele merken tegenwoordig en heb alleen over exil slechte verhalen gelezen (katten met vergiftigingsverschijnselen).
Door Ruisje
#3005504
Nee, exil gaat het niet worden! ;)
Vroeger gaf ik drontal, toen werd het milbemax, maar sinds ik vers voer eigenlijk steeds minder.
En nu ben ik bang dat welk ontwormingsmiddel ik ook kies, dat ik het altijd moet herhalen. Ooo, ik ben niet meer thuis in die gifzooi... :o ;)
Door Martine-Tom
#3005587
Of allemaal botlek, of alle ontlasting testen, denk dat je niet veel meer keus hebt :-\
Drontal hier wat mindere ervaring mee dus ik zou voor milbemax gaan denk ik.
Door hannabelgje
#3005638
Je weet zeker dat het wormen zijn? Ik heb hier een siamees die bijvoorbeeld ook rustig ekastiekjes zou eten en weer uitkotsen namelijk. Als je het zeker weet dan zou ik ook gaan voor de milbemax. Wel goed wegen van tevoren.
Door Ruisje
#3005668
Ja, ik ga morgen milbemax voor de veestapel halen!

Drontal heb ik ooit gebruikt, maar daar gingen de katten steevast van kotsen, dus dat wordt 'm niet meer.

Ontlastingonderzoek voor 6 katten en 2 honden waarbij bekend is dat er ergens spoelwormen zijn is ook weggegooid geld, ben ik bang.

Vraag is even of ik de algehele botlek moet herhalen binnen een paar weken?
Jacoba schreef: Verm X?

Wat is een botlek(je) trouwens  :-\?
Iets natuurlijks wat alleen voor een algemene darmgezondheid zorgt en geen wormen doodt, heb ik nu niks aan.

Botlek = gif ;)
hannabelgje schreef: Je weet zeker dat het wormen zijn? Ik heb hier een siamees die bijvoorbeeld ook rustig ekastiekjes zou eten en weer uitkotsen namelijk. Als je het zeker weet dan zou ik ook gaan voor de milbemax. Wel goed wegen van tevoren.
Ja, het zijn wormen en nee, het zijn geen elastiekjes. Ik heb geen elastiekjes in huis, maar voor de beeldvorming heb ik de spoelwormen even gegoegeld (;)) en ze zien er nog precies zo uit als ik dacht.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3005686
Toen Sien een klein Sientje was en nog maar pas bij mij, had ze een dikke wormenbuik. Ik heb nooit een worm gezien, maar die buik sprak boekdelen. Van de da kreeg ze een pipetje Stronghold en 2 dagen later was de buik normaal. Ik heb dat pipetje niet preventief herhaalt.
Ik zou dus iedereen een pipetje Stronghold geven (voor de honden een pipetje hondenstronghold; de grote woef een groot pipetje en de kleine een kleine).
Door Ruisje
#3005692
koekje schreef: Toen Sien een klein Sientje was en nog maar pas bij mij, had ze een dikke wormenbuik. Ik heb nooit een worm gezien, maar die buik sprak boekdelen. Van de da kreeg ze een pipetje Stronghold en 2 dagen later was de buik normaal. Ik heb dat pipetje niet preventief herhaalt.
Ik zou dus iedereen een pipetje Stronghold geven (voor de honden een pipetje hondenstronghold; de grote woef een groot pipetje en de kleine een kleine).
Oja, dat bestaat ook nog!

Stronghold is ook voor vlooien, toch? Dubbele botlek ??? :biggrin2:
Maar goed, niet hoeven herhalen is ook wel fijn. Denk dat het stronghold wordt dan. :) DankU!
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 15 okt 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3005705
Nadeel van stronghold is dat het niet tegen alle wormen werkt en een maand actief is. Als dat niet nodig is ben je je dier dus een maand lang met de botlek aan het behandelen terwijl het voor alleen wormen niet nodig is.
Door Ruisje
#3005871
hannabelgje schreef: Nadeel van stronghold is dat het niet tegen alle wormen werkt en een maand actief is. Als dat niet nodig is ben je je dier dus een maand lang met de botlek aan het behandelen terwijl het voor alleen wormen niet nodig is.
Viking schreef: De enige worm die Stronghold niet meepakt is een lintworm, maar die zie je na verloop van tijd zelf wel eruit hangen :biggrin2:
En nu ga ik weer twijfelen... :-\
Van de zomer kwam ik 3 vlooien tegen bij 1 kat, maar na behandeling van tickfree op alles en iedereen, waren ze weer snel uitgestorven. Stronghold leek me wel handig voor het geval dat. Maar stel dat er ook nog een lintworm rondwaart... :-\

Ik overleg straks wel met de DA als ik wat ga halen.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3005875
Bij de dap waar ik kom zeiden ze dat ze nog alleen met Stronghold werken; Frontline is er sowieso uit. Milbemax hebben ze nog wel. Maar da zei dat Stronghold veel minder schadelijk is en dat ringworm vrijwel nooit voorkomt in Nederland. Dus ik gebruik ook altijd alleen maar Stronghold.

Maar ik las ook van hannabelgje dat deze maar 1 maand actief is. Bij mijn weten zou dat drie maanden moeten zijn?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door