Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ruisje
#2964547
Viking schreef: Ja hoor! Een klein beetje natvoer 'does the trick', alletwee goed gegeten! En de brokjes nu ook maar weggehaald, ik ben benieuwd!
Super! :D Niet vaker dan 2 à 3x daags eten aanbieden zodat ze lekker trek hebben. En de brokjes... niet in de verleiding komen als ze een keer weigeren te eten, dus schenken aan het dierenasiel! :)
Gebruikersavatar
Door Viking
#2964570
De grote komt nu iedere keer met een nieuwsgierig hoofd naar binnen of er toch niet iets nieuws te snaaien valt! Maarre, 's ochtends om zeven uur en dan 's middags om zes uur en vervolgens nog een midnightsnack rond tienen is wel oké toch?
Door Ruisje
#2964871
Viking schreef: De grote komt nu iedere keer met een nieuwsgierig hoofd naar binnen of er toch niet iets nieuws te snaaien valt! Maarre, 's ochtends om zeven uur en dan 's middags om zes uur en vervolgens nog een midnightsnack rond tienen is wel oké toch?
Lijkt me prima! En nu ze geen brok meer kunnen eten, hoeveel voer je? Ik neem aan dat je de kat van 7 maanden wel meer geeft dan die van 13 maanden.
Verder zou ik, als het goed blijft gaan, het blikvoer zo gauw mogelijk afbouwen.
Gebruikersavatar
Door Viking
#2965004
Kleintje heeft tot nu toe 170 gr naarbinnen gewerkt en de grote ongeveer 120 gr. Straks krijgen ze allebei nog iets van 30 gr. In totaal hebben ze dan een blikje natvoer gedeeld van 70 gr. Dat is overigens alleen maar applaws en almo nature, glutenvrij in ieder geval
Gebruikersavatar
Door Viking
#2966523
:biggrin2: Inmiddels geen brokjes meer gegeten en zelfs met natvoer niet te gek gedaan (Blikje op twee katten per dag). Gelijk weer mooie ontlasting, al vind ik dat met Tinlo de poep toch wel heel erg hard kan worden. Ik geef ze nu met z'n tweeën 1 worst van 250 gr., een zakje natvoer van Hermann , Porta Holistic of Applaws en 50 gr kippendijfilet of rundersoepvlees. Haal ik nu de verhoudingen te veel uit elkaar? De grote moet een klein beetje afvallen dus krijgt 170 gr. en de kleine eet de rest op (200 gr dus). Ik ben er allemaal nogal een miep in zeg maar en wil graag weten of ik het zo een beetje goed doe  ::)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2966531
Op tinlo komt het vaker voor dat poep te droog/hard wordt.
Opties zijn ander merk proberen (bijvoorbeeld haaksbarf) of wat extra spiervlees toevoegen waardoor de verhouding bot lager wordt.
Gebruikersavatar
Door Viking
#2966559
Dat heb ik gemerkt inderdaad, ik heb al voor de afwisseling Carnivoer en HaaksBarf besteld (voor de tweede keer). Dit eten ze ook allemaal prima. Ik wil de Tinlo ook wel blijven geven, soepvlees en kipfilet valt toch onder spiervlees, toch? Oh echt erg zeg, ik moet nog veel leren.... :o
Door Ruisje
#2966588
Rundersoepvlees neem ik aan en kipfilet is spiervlees. :) Eigenlijk alle vlees waar geen bot in zit of orgaanvlees is, valt onder spiervlees. Je kunt ook het extra spiervlees 1x per week vervangen door hart. Kippenhartjes zijn klein en makkelijk te krijgen in de supermarkt en vinden ze vaak heerlijk! :)
#2967845
Dat kan zeker geen kwaad nee, de Tinlo wat aanvullen met spiervlees.  Er zit gewoon nogal veel bot en weinig spier in en zo breng je dat in balans.
Als je daarnaast nog wat meer merken voert, is dat zeker in orde.

Fijn dat de ontlasting beter wordt.
Gebruikersavatar
Door Viking
#2967938
Inmiddels hebben de beide heren al een hele week geen brok meer aangeraakt  :). Ze eten nu met z'n tweeën per dag 1 1/4e Tinlo worst, aangevuld met rund en kip (iets van 80 gram met z'n tweeën) en een zakje/bakje graan- en glutenvrij natvoer. Gisteren zalmfilet erbij gegeven. Straks ga ik kippehartjes halen om die dan 1x in de week erbij te geven. Mag ik van het spiervlees bijv. ook kalkoenfilet, lamsfilet en paard e.d. geven? En als ik dat doe, wissel ik dan ook genoeg met diersoorten af? De smaken Tinlo eten ze allemaal behalve de vis en ze krijgen van CarniVoer ook de paard, lam en kalkoenmix. Soms lees je van die enge verhalen over het All Meat Syndrome, maar dat is toch pas aan de orde als je ze enkel en alleen spiervlees geeft van een diersoort? Op zich zou ik best willen gaan barfen, ware het niet dat de grote geen tanden meer heeft, krijgt hij dan toch het bot doorgekauwd of moet ik dat gaan pletten voor 'm? Alvast bedankt weer voor het meehelpen! Ik stel het zeer op prijs! En de poeties ook, man, die vacht is gewoon zoveel beter als ze die brokken niet eten! Ik weet niet in hoeverre dat krentenbaardje van de grote gerelateerd is aan de voeding, maar het begint wel te genezen, hmmm.
Door Ruisje
#2968083
Geweldig dat het zo goed gaat!! En als het krentenbaardje nu aan het genezen is, komt het misschien toch door iets in de brokken waar hij niet tegen kon. Maar da's dus ook bijna opgelost. :)
Voor het all meat syndrome hoef je niet bang te zijn, je voert niet alleen spiervlees. ;)
Verder voer je genoeg diersoorten met alle smaken van tinlo plus 3 van carnivoer. Voor het aanvullen met spiervlees zou je kunnen kijken waarvan het minste of niets in de kvv zit en daarmee aanvullen.
Je kunt alle spiervlees soorten behalve van het varken geven. Maar ik zou wel alleen spiervlees toevoegen bij de kvv die teveel bot bevat, Tinlo dus. Ik weet niet hoe de ontlasting met CarniVoer is?

Je geeft geen kvv visvariant maar wel zalmfilet bij de tinlo kvv. Dat is prima! Let wel dat je minimaal 5% tot maximaal 10% van het weektotaal aan vette vis geeft.

Barfen zonder tanden gaat het niet worden. Wij hebben alleen maar senior katten en Ruis heeft nog 1 1/2 tand ofzo. Hij kan niet barfen, ik maal zelf voor de katten en Ruis krijgt alleen z'n vis er kleingesneden erbij.
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 01 aug 2014, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2968136
Ruisje schreef: Barfen zonder tanden gaat het niet worden. Wij hebben alleen maar senior katten en Ruis heeft nog 1 1/2 tand ofzo. Hij kan niet barfen, ik maal zelf voor de katten en Ruis krijgt alleen z'n vis er kleingesneden erbij.
Ik noem dat wel barf, zij het in gemalen vorm. Je stelt immers zelf samen. Kvv komt uit de fabriek.


Maar die krentenbaard waar we het de hele tijd over hebben, is dat niet gewoon poezenacné?
Gebruikersavatar
Door Viking
#2968229
Volgens mij is dat inderdaad hetzelfde. In ieder geval, je ziet de plekjes per dag genezen. Volgens da zou het aan voeding kunnen liggen, maar net zo goed aan hormonen. Zie het als jeugdpuistjes zei hij. En als het niet te erg is gewoon een beetje schoonhouden, en dat doe ik nu dus ook.

Vandaag kippenhart, lever en maag gekocht. Alles bij elkaar gedaan in porties van ongeveer 70 a 80 gr.  om dat dan 1x per week erbij te geven. Die dag geef ik dus geen spiervlees. En inderdaad, bij de Haaksbarf geef ik niks bij, is niet nodig, maar mijn bestelling komtpas volgende week aan....bij Carnivoer daarentegen weer wel, maar die krijg ik dus ook pas weer volgende week.

De zalmfilet geef ik in porties van 50 gr per kat 1 keer per week, das dus eigenlijk te weinig? Mag ik nu ook af en toe een rauw eitje geven?

Heb ze daarstraks laten proeven van het hartje e.d., ik heb het idee dat ze onvermalen lekkerder vinden, nooit verwacht, maar ik vind dit allemaal wel erg leuk!

Mijn ouders hebben nog een vleesmolen staan; wellicht kan ik daar iets mee doen om botvlees te gaan vermalen?

Bedankt weer voor het meedenken en de tips betreffende de do's en dont's, hartstikke fijn!
Door Ruisje
#2968241
koekje schreef: Ik noem dat wel barf, zij het in gemalen vorm. Je stelt immers zelf samen. Kvv komt uit de fabriek.
....
Je hebt gelijk, 1-0 voor jou ;)
Eerst noemde ik het eigengemaakte kvv, later zelfgemalen mix. Maar het is inderdaad gewoon gemalen barf.
Door Ruisje
#2968247
Ik denk dat 50 gram zalm wat te weinig is inderdaad, maar 2x per week te veel.
Je zou ook de ene week 1x en de andere week 2x zalm kunnen bijgeven. Ik denk dat je dan aardig in de buurt komt.

Nee, die hartjes hoef je niet te malen, die glijden bijna zo naar binnen, ook bij degene zonder tanden. ;)

Met een handmolen kun je aardig wat vleesbotsoorten malen, dus je zou je eigen gemalen barf kunnen gaan maken. Maar de jongste hoeft misschien wel helemaal geen gemalen barf, die heeft toch nog een kompleet gebit!?

edit: 1x per week een rauw eitje kan prima hoor. Volgens mij laxeert het zonder schaal wel wat. De jongste kun je in plaats van ei ook 1 of 2x per week een eendagskuiken geven. :)
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 01 aug 2014, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door