Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door NJA
#2936547
Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw hier op dit forum hoewel ik al wel een aantal dagen het hele forum heb uitgepluist en heb meegelezen.

Ik ben de trotse 'dienaar' van Maus(je), een flinke (6,5 kg!), nu bijna 8 maanden oude gecastreerde kater. Ik heb hem van een vrouw die per ongeluk een nestje kittens had. De vrouw had rond de 20 katten en nog een aantal honden, etc etc. Wat mij verbaasde was dat ze eigenlijk niet precies wist wie nou Maus' moeder was aangezien er nog 2 katten hadden geworpen.
Toen Mausje hier kwam was hij 10 weekjes, heel schriel en echt letterlijk zwak. Hij at niet, speelde niet en dronk niet zelfstandig gedurende een week. Ik heb toen in overleg met de dierenarts gespeend. Hij bloeide op hier bij ons thuis en liet stapje voor stapje zijn persoonlijkheid zien. Maus is een ontzettend leuke, lieve kat die graag kroelt bij het vrouwtje. Er zit echter ook een 'donkere kant' (zoals mijn vriend het noemt  ;)) aan Maus. Hij kan vanuit het niets aanvallen en echt heel erg hard krabben en bijten. Hij valt uit naar lopende benen (redelijk normaal) maar ook naar gezichten. Hij doet dit alleen als hij chagrijnig is, de reden van zijn slechte humeur op zo'n moment is ons onbekend.
Ik heb erg veel ervaring met katten en heb dit nog nooit op zo'n manier meegemaakt.

Daarnaast heeft Maus een beetje een probleem met voedsel. Nadat hij bij ons was opgekrabbeld bleek dat meneer echt alles eet. Elke soort brok van elke soort kwaliteit eet hij. Niks geen kieskeurigheid. En hij eet veel én snel. Ik gaf hem Whiskas Junior afgewisseld met Purina One voor junior. Meest recent voederde ik hem 4-5x per dag in totaal zo'n 250 gram voer (brokjes en natvoer).
Ik merkte al vanaf het begin dat Maus' stoelgang echt gigantisch stonk, meer dan ik welke kat dan ooit heb geroken. De geur is penetrant en misselijkmakend. Ook stinkt hij ontzettend uit zijn bek (meer dan gemiddeld). Ik ben hiervoor uiteraard naar de DA geweest. Maus is kerngezond, niertjes oke, lever oke, niks aan de hand. Alles functioneert prima aan het beestje en ziet er ook gezond uit.
Nou bemerkte ik afgelopen week toen ik met Maus bij mijn moeder logeerde dat zijn ontlasting ook gelig van kleur is en ook niet compleet hard. Mijn moeder wilde wat uitproberen en heeft hem 3 dagen alleen maar vlees gegeven. Aan zijn ontlasting merkte ik niks maar zijn gedrag is echt 360 graden omgeslagen. Hij bijt niet, slaapt meer en komt alleen nog maar bij ons voor spelen of kroelen (ipv mutileren).
Ik heb onderzoek gedaan en kwam zo bij BARF uit. Sinds maandag krijgt Maus 's ochtends en 's avonds een kippennek, runderhart en wat kippengehakt van de poelier en tussendoor een beetje lever of nier. Hij geniet er heel erg van. Ik wat minder, ik ben echt een muts en gruwel van alles wat er niet uitziet als kant-en-klaar vlees voor in de pan maar daar moet ik even overheen komen... ;D

Ik vroeg me af of dit als een spijsverteringsprobleem tav brokjes en natvoer klinkt in jullie oren. De DA was over deze suggestie nogal afwerend en zei dat ik speciale 'sensitive' voeding kon kopen bij de praktijk à 69 euro voor een zak van 5kg... :o
En als dit spijsvertering issues zijn, biedt BARF uitkomst? En waar moet ik speciaal op letten als ik hem BARF geef? Ik had gelezen dat bij zachte ontlasting botvlees belangrijk is, daarom krijgt hij nu 2 kippennekjes per dag.
Elk advies is welkom!

En, aangezien dit ook voorstellen is, hier wat foto's van mijn kleine prins:
1. 12 weekjes oud, eet voor het eerst zelfstandig en loopt door huis te banjeren
Afbeelding

2. 8 maanden oud, op zijn krabton
Afbeelding

3. 8 maanden oud, vrouwtje kwam thuis met kippennekjes....
Afbeelding
#2936592
Ik vind die laatste foto ook geweldig  ;D

Hoe zit het met ontworming? Daar kunnen ze ook zachte ontlasting van krijgen ;-)
Wat betreft 'agressie' zou je een leeftijdsgenootje kunnen overwegen.

Ik kwam laatst bij prins petfoods (overwegend brokkenfabrikant) tegen dat zij juist rauw vlees adviseren bij diarree: http://www.prinspetfoods.nl/artikel/diarree
Zij hebben daarom nu dus ook een rauw vlees variant in het assortiment die zij dan natuurlijk adviseren maar vond het toch wel veelzeggend dat een brokkenfabrikant het zelfs adviseert ;-)
Je zou ook kunnen kijken naar kvv, dat lijkt meer op natvoer qua uiterlijk dan vlees voor in de pan, gemalen barf dus als je er zelf niet aan kan wennen ;-)
#2936607
Haha ja die laatste foto vond ik zelf ook geniaal.

Wat betreft leeftijdsgenootje; tried and failed. Mausje botviert al zijn agressie dan op het leeftijdsgenootje. Ik heb het 2 maanden de kans gegeven maar dat andere katje werd er zo ongelukkig van dat het een onhoudbare situatie was. De andere kat is nu heel gelukkig bij een ander huisje.
Zijn agressie neemt al gigantisch af sinds hij op BARF is overgegaan. Zou daar een connectie tussen zijn? Ik weet dat ik ook een monster kan worden van teveel suikers...  ;D

Ontwormen heb ik tot nu toe 2x gedaan, toen hij er net was en ongeveer 2 maanden geleden. Hij is vrij van wormen momenteel. Weet ook eigenlijk niet of hij ooit wormen heeft gehad sinds hij bij ons is.

Dat KVV heb ik inderdaad ook bekeken, maar van wat ik begrepen had is BARF toch het beste? En ik wil niet mijn kat minder geven dan het beste omdat zijn vrouwtje het niet aankan om lever of nier op te snijden. Moet denk ik even wennen.... haha.
Door Martine-Tom
#2936639
dinky89 schreef: Ontwormen vroeg ik omdat niet stevig + gelige kleur + enorme stank mij beetje doet denken aan symptomen van giardia ;-)
Die krijg je met de meeste wormen kuren niet weg  ;)
#2947235
Zijn een tijdje verder en Mausje is he-le-maal gelukkig.
Ben bij de dierenarts geweest, geen enkel spoor van Giardia (gelukkig!). En iets wat mij tevree stemde: de dierenarts zei dat ze maar zelden zo'n mooie 'poep' ziet als dat van mijn kat. Het dieet heeft dus absoluut effect!

Hij is alleen nog maar agressief als hij honger heeft (wie niet?) en zijn temperament is dus een stuk minder.
Al met al een succesverhaal.

Ik ben nu op zoek eigenlijk naar een BARF-approved droge brok. Iemand ervaringen mee? Of gaat BARFen en droge brok niet samen?
#2947272
.... Barf en brok  :o :o

Doe maar niet  ;)
ik ben 'bang' dat je nu aan een echt menuutje moet gaan denken of een kvv voeren zodat de 'kleine' man een complete voeding krijgt.
Lekker zelf kauwen geeft vaak meer voldoening dan een gemalen prakje opslobberen dus áls je t aandurft ...
Door Martine-Tom
#2947281
Ik zou rauwvoer en commercieel zeker niet naast elkaar geven bij een kat of hond met gevoelige spijsvertering. Om me heen zie ik te vaak dat dat fout gaat. Wat is de reden dat je er brok naast wil geven?
Brok en rauw hebben echt een andere vertering en bij een gezond dier zal dat mss niet gelijk problemen geven maar bij een gevoelig dier...ik zou het echt niet doen. Een vriendin van me heeft een kat waar ze van begin af aan al mee tobt (darm beschadiging na giardia vanuit het nest) hij doet het nu eigenlijk pas goed nu hij niet meer 50% commercieel en 50% rauw eet. Als hij het nu op rauw goed doet...lekker daarop laten staan  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door