Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door judith vd
#2936370
Hai,

Een collega van mij heeft een jeweetwelkater van 2 jaar oud met behoorlijke nierproblemen. De nierwaardes waren absoluut niet oke (5 ipv 8, kan dat?), alles ontstoken, niet kunnen plassen. Gewoon doodziek.
AB injectie gekregen en een katheter (meerdere keren). De rekening is al opgelopen tot 1000 euro.

Bestaat er een kvv die goed voor deze kat zou zijn? De kat heeft altijd brokken gegeten en krijgt nu speciale brokken.
(ik denk niet dat ze nu al toe is aan barf  :-\)

Het gaat nu wat beter: hij eet en drinkt en heeft geplast en gepoept, dus mocht vandaag weer naar huis.

Alvast bedankt voor jullie info.

Groet,

Judith
Door Martine-Tom
#2936387
Ik neig bijna te zeggen dat elke kvv beter is dan brokken.
Nierdieet is grotendeels het voeren van gevogelte en vermijden van rood vlees, dus eend, kip, konijn, kalkoen  :)
Bandit en volgens mij nog een paar merken hebben speciale nierdieeten, dus dat is mss ook een idee  ;)
Gebruikersavatar
Door NonaQ
#2936497
Bij nierproblemen is veel vocht ook erg belangrijk, dus als ze echt geen rauw wil geven zou ik in ieder geval wisselen naar blikvoer. Enkel brok voeren geeft vaak blaas- en/of nierproblemen, dus dat zou ik zeker niet blijven geven ook al zijn het speciale nierdieet brokken.. Liefst rauw natuurlijk! Het nierdieet van Bandit bevat rund, terwijl word aangeraden rood vlees te vermijden, dus altijd eerst even labeltjes lezen, dat er op staat dat het een nierdieet is maakt het niet meteen geschikt helaas :( Ik zou dan liever zelf een menu van verschillende soorten KVV samenstellen. Sowieso ben ik geen voorstander van maar 1 soort en smaak voeren en als je genoeg soorten en merken af wilt wisselen word dat lastig als je je tot speciaal nierdieet KVV wilt beperken.
Door Jacoba
#2936655
Martine-Tom schreef: Nierdieet is grotendeels het voeren van gevogelte en vermijden van rood vlees, dus eend, kip, konijn, kalkoen  :)
Waarom volgens jou geen rood vlees?
NonaQ schreef: Het nierdieet van Bandit bevat rund, terwijl word aangeraden rood vlees te vermijden, dus altijd eerst even labeltjes lezen, dat er op staat dat het een nierdieet is maakt het niet meteen geschikt helaas :( Ik zou dan liever zelf een menu van verschillende soorten KVV samenstellen. Sowieso ben ik geen voorstander van maar 1 soort en smaak voeren en als je genoeg soorten en merken af wilt wisselen word dat lastig als je je tot speciaal nierdieet KVV wilt beperken.
Bandit wordt gemaakt door een hier op BP bekend dierenarts. Dat zou wel mijn vertrouwen hebben.
Door Jacoba
#2936811
Martine-Tom schreef: Dat had volgens mij te maken met de fosfor verhouding...
Dat vermoedde ik al. Verbazend is wel dat bijvoorbeeld kalkoen meer fosfor bevat dan spiervlees van rund. Kwartel is bijvoorbeeld ook heel veel hoger in fosfor. Geeft mij dan toch stof tot nadenken.
judith vd schreef: De nierwaardes waren absoluut niet oke (5 ipv 8, kan dat?), alles ontstoken, niet kunnen plassen.
In NL liggen de waarden van het urea (BUN) tussen 5.7 - 13.5 mmol/l. Volgens mijn dierenarts lezen zij nierfalen vooral af aan de hoogte van het creatinine gehalte, waarden groter dan 168 umol/l. In feite zou je met het fosfor geen rekening hoeven te houden als het bloedonderzoek uitwijst dat dit nog binnen de norm ligt, aldus mijn DA. Het zijn de eiwitten waar ze graag brokken voor voorschrijven.
#2936950
Jacoba schreef: Dat vermoedde ik al. Verbazend is wel dat bijvoorbeeld kalkoen meer fosfor bevat dan spiervlees van rund. Kwartel is bijvoorbeeld ook heel veel hoger in fosfor. Geeft mij dan toch stof tot nadenken.
In NL liggen de waarden van het urea (BUN) tussen 5.7 - 13.5 mmol/l. Volgens mijn dierenarts lezen zij nierfalen vooral af aan de hoogte van het creatinine gehalte, waarden groter dan 168 umol/l. In feite zou je met het fosfor geen rekening hoeven te houden als het bloedonderzoek uitwijst dat dit nog binnen de norm ligt, aldus mijn DA. Het zijn de eiwitten waar ze graag brokken voor voorschrijven.
Nou, dat is volgens mij toch net andersom.
Eiwitten beperken is pas nodig als de nieren echt compleet weg zijn, maar een gewoon nierdieet heeft eiwitten beperken geen zin. Dat is achterhaald.  Eiwitten geeft gewoon ureum en beperken van eiwitten is puur symptoombestrijding, zodat je het niet merkt terwijl de aftakeling van de nieren verder gaat. De fosfor is de grote belaster voor de nieren.  En naar mijn mening kan fosfor in vers minder kwaad dan in brok, omdat de algemene gezondheidstoestand van de kat en andere belasting van de nieren ook een rol spelen in wat ze kunnen verdragen. En dat is op vers beter.
Dat rode vleessoorten afgeraden worden is gewoon om een richting aan te geven. Men kan namelijk niet verwachten dat iedereen die zijn kat wil helpen, gaat opzoeken welke diersoorten hoog in fosfor zitten en welke niet.  Daarom probeert met een rode draad te vinden zodat het meestal wel de juiste richting op gaat.  Paard is ook gekend voor erg laag in fosfor te zitten, van rund weet ik het niet.

Wat men bij brokken wel doet is de dierlijke eiwitten beperken omdat die onlosmakelijk verbonden zijn met fosfor.  Omdat een kat echt nood heeft aan een eiwitrijk dieet, voegt men dan plantaardige eiwitten toe. Een schadelijke zaak als je het mij vraagt, want plantaardige eiwitten brengen ook een belasting voor de nieren met zich mee. Een kat is daar niet op gebouwd.

De meeste katten met nierfalen knappen al meteen op op een dieet op vers. Gewoon van het vers op zich. Ookal bevat het zoveel eiwit.  Het bevat ook veel vocht en het is het best verteerbaar voor de kat en brengt de gezondheid snel op een hoger niveau, wat de nieren ook ten goede komt.
Als er erg nierfalen in het spel is, kan je best ook een vers nierdieet gaan volgen.
Ik geloof ook wel dat het nierdieet van Bandit daar geschikt voor is. Tanneke weet wat ze doet als het op nierfalen aankomt, als je vragen hebt, zou ik je zelfs naar haar doorverwijzen.  En natuurlijk aanraden de topics over nierdieet hier op BP door te nemen.
Wat extra vet is ook altijd goed bij nierpatientjes omdat ze daar energie uit halen zonder dat er fosfor aan vasthangt.

Ik zou ook wel vooral naar de creatinine gaan kijken om vast te stellen hoe erg het met de nieren gesteld is.  Ureum is afhankelijk van wat de kat vlak voordien gegeten heeft (en dus ook of ze nuchter was bij het prikken of niet), terwijl crea het effect op lange termijn waarneemt.
Door Jacoba
#2937094
pearlsofpassion schreef: Nou, dat is volgens mij toch net andersom.
Tja, ik hoefde om die reden geen fosforbinders te geven...
pearlsofpassion schreef: Dat rode vleessoorten afgeraden worden is gewoon om een richting aan te geven. Men kan namelijk niet verwachten dat iedereen die zijn kat wil helpen, gaat opzoeken welke diersoorten hoog in fosfor zitten en welke niet.  Daarom probeert met een rode draad te vinden zodat het meestal wel de juiste richting op gaat. 
Persoonlijk vind ik dat je dan juist de verkeerde kant op gaat. Zo zwartwit is het dus niet: alle gevogelte zijn dan goed, alle grazers niet. Of je hier in voorgelicht wordt en/of dat je het jezelf wil uitvogelen is een tweede.
pearlsofpassion schreef: De meeste katten met nierfalen knappen al meteen op op een dieet op vers. Gewoon van het vers op zich. Ookal bevat het zoveel eiwit.  Het bevat ook veel vocht en het is het best verteerbaar voor de kat en brengt de gezondheid snel op een hoger niveau, wat de nieren ook ten goede komt.
Dat bewijzen hier verschillende bloedonderzoeken ook, alsmede uiterlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door