Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MirjamP
#2906360
Mijn poesje Abby heeft sinds 2 weken erg jeuk op/rond haar oren, naar de DA geweest en die zag geen oormijt of iets anders vreemds. Zij dacht aan een allergie voor planten  :o
Nu is ze voornamelijk een binnenkat en vaak alleen buiten als we erbij zijn (anders gaat ze er vandoor over de schutting) dit was niet zo'n probleem maar omdat ze elk huis binnen wandelt waar een deur of raam open staat moeten we er wel op letten. De afgelopen week is ze niet buiten geweest maar ze blijft aan haar oren krabben. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn als het geen oormijt is?

Mijn kater Charly heeft al vanaf dat hij bij ons is een erg harde buik en dan bedoel ik echt hard. Als beide katten liggen te slapen/relaxen op de bank kan je bij Abby net als bij ons de buik/huid organen indrukken en bewegen/masseren....bij Charly blijft het ook dan hard. De DA heeft al eens een keer met een naald (ieuwwwwww) proberen te kijken of dit lucht was maar geen resultaat. Denken jullie dat dit aan het voedsel (brok en normaal natvoer) zou kunnen liggen wat hij nu krijgt? (ja ja ik wil overstappen zie ander topic :D) of is dit gewoon iets wat bijvoorbeeld in zijn lijf zit.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2906397
Die jeukende oren vind ik als voedselallergie klinken. Bij katten die allergisch voor voedsel zijn, is dit meestal voor iets als granen enzo is mijn ervaring.

De harde buik: is hij niet gewoon heel erg gespierd? Of dat hij niet graag in zn buik gekneed wordt en daarom dan zn buikpieren aanspant? Er zijn ook mensen die dat doen als je aan hun navel zit.
Door MirjamP
#2906399
Nog een vraagje (niet echt belangrijke)

Onze aan komen lopende kater heeft een heel aparte vacht....hij haart (ver) echt het gehele jaar en misschien kunnen jullie het zien op de foto hieronder hij heeft een niet gladliggende vacht. we hebben hem zelfs een aantal keer gezien en dan stond zijn vacht over de gehele lengte van zijn rug omhoog in een soort van hanekam.
Charly zijn verhaal vind ik bijzonder...hij heeft ongeveer 2 en half jaar geleden een aantal dagen bij ons op de voordeurmat gezeten (stipt rond een uur of tien) wij hadden toen nog helemaal geen kat) en was in erg slechte conditie, onder de vlooien (echt heeeeeel heel erg!) en overal korsten op zijn rug. Mijn man (die eigenlijk geen dieren wilde), was ineens weg en kwam thuis met blikvoer en brokjes. Op moment dat we de deur voor hem open deden kwam meneer zeer relaxed naar binnen lopen en ging in de keuken op de grond liggen met een blik van help mij. We zijn dagen bezig geweest met kammen om hem van alle kriebel beesten af te krijgen. Hij was een zeer aanhankelijke kat dus ik ben een half jaar bezig geweest om zijn mogelijke eigenaar te achterhalen zonder resultaat. wij kregen het idee dat mensen hem buiten de deur hebben gezet juist om zijn vacht want je word er echt gillend gek van. een kat verliest natuurlijk haar en op sommige momenten meer als anders....bij Charly gaat dit echter niet op....die kan je het hele jaar door kammen en het haar blijft komen :D

iemand enig idee of hij een kruizing is die altijd veel haar verliest?

Afbeelding
Door MirjamP
#2906403
Nou het probleem is dus dat ook als Charly ligt te slapen zijn buik heel erg hard is.....je krijgt een beetje een idee als je zelf te veel gegeten hebt en je buik is daardoor erg hard? zo voelt het bij hem altijd. het is gewoon iets wat ik erg vreemd vind omdat je hem bijna op zijn kop kan houden en hij vind alles geweldig zolang hij maar aandacht krijgt. Als je hem over zijn buik wil aaien gaat hij er ook helemaal voor liggen....languit op zijn rug en vooral genieten :D

Over Abby...ja het zou misschien iets van voedsel allergie kunnen zijn maar kan ze dat ineens ontwikkelen? ze krijgen nu al maanden lang hetzelfde voer dus dat zou erg vreemd zijn toch?
Laatst gewijzigd door MirjamP op za 12 apr 2014, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2906447
Voedsel allergie kan je ineens ontwikkelen en/of verergeren. Kan ook vlooien allergie of andere allergie zijn, Poek krijgt ook altijd korstjes op haar oren als ik vergeet te ontvlooien...

En ik zou eerst eens kijken wat er gebeurd met de buik van de een en de oren van de ander als je ze overzet, misschien is daar het hele probleem al mee verholpen ;)
Qua vacht en verharen, waarmee borstel je ze?
Door MirjamP
#2906462
Vlooien kan eigenlijk niet dat zou ik direct aan Charly moeten merken aangezien die een vlooien allergie heeft en op dit moment helemaal niet krabt.
Abby krabt verder ook niet....echt alleen aan haar oren en die krabt ze dus zo erg dat er haast geen haar meer op zit.

over het haren:
Abby daar komt nauwelijks haar vanaf, die heeft een zeer platliggende vacht.
Charly deden we eerder met een gewone kam voor katten....maar dan kom je er soms nauwelijks mee door.....nu met een soort metalen kam waarmee je ook honden hun vacht kunt uitdunnen op moment dat ze veel los haar hebben. http://www.macrovet.nl/oster-uitdunkam- ... s-310.html
dan kan je hem dagelijks kammen en er blijven bossen haar vanaf komen.
Je merkt ook dat hij het totaal niet erg vind dat we hem kammen maar de hoeveelheid haar lijkt niet te stoppen  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door MirjamP op za 12 apr 2014, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2906475
Je kamt teveel.

Als je kamt, stimuleer je de huid om meer haar aan te maken, en dan vallen de oude haren eruit. Keertje naar een trimmer om uit te laten en dan met rust laten zou veel moeten hebben. Ter vergelijking, ik heb 2 langharige katten, die kam ik alleen in het voorjaar en het najaar en dan 1 of 2 keer, met een week of 2 ertussen. Verder niet.
Goed voer helpt ook tegen verharen.
Door MirjamP
#2906540
Het is niet zo dat we elke dag of week kammen....meestal is dat pas in de periode dat ook de dame haar verliest.  Maar als hij bijvoorbeeld met Abby speelt vliegen er plukken haar van hem af. En dat is het hele jaar door. Ook in de winter blijft dit hetzelfde of we hem nou wel of niet kammen.  Vandaar op momenten dat ook de jongste in de rui is maar een beetje helpen. Dus ik vermoed toch dat het iets in zijn vacht is?.....mijn ouders hebben ook altijd katten gehad en nog nooit een kat giezuen die zoveel los haar had....
Ik vind het ook niet heel erg vervelend maar voor hem zelf is dit het wel. ...Door zijn vele losse haar heeft hij ook veel meer last van haarballen of verstoppingen.
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#2906566
mijn kat heeft ook zo,n vacht ongeveer wat jij omschrijft. Heel het jaar door verhaart hij, als je hem aait zit j hele hand vol met haar  ::) Hoe vaker ik kam hoe erger het word dus kam ik hem niet al te vaak. Het is gewoon zijn type vacht zei de dierenarts tegen mij
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2906728
Misschien is hij in het verleden vaak gekamd geweest en blijft hij daardoor zoveel haar verliezen.
MIsschien kan je hem dagelijks even met een natwashandje aaien en zo al wat haar eraf halen zonder de huid te stimuleren.
Door MirjamP
#2909979
Ik ga de tips ivm Charly zeker even proberen....iemand heel veel plantenkennis hier? Enig idee van welke planten katten jeuk zouden kunnen krijgen en niezen? Dan kan ik de plant daarna is opzoeken op Google en kijken of mijn buurvrouw of man dit aan 1 van de kanten in de tuin heeft staan. Abby is volledig op kvv nu 1 week  8) maar blijft schudden, krabben aan haar koppie en als ze dus wel over de schutting is geweest en terug komt soms niezen  ??? :-\
Door hannabelgje
#2909996
Mijn britje Fleur heeft ook een harde buik. Ze heeft slechte achterpoten en heeft dat blijkbaar gecompenseerd met haar buikspieren. Die zijn echt knetterhard.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door