Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sandraKB
#2867541
Beste allemaal! Ik heb deze website als tip gekregen van een vriendin die met behulp van deze website haar hond volledig op KVV en barf heeft gezet. En naar tevredenheid.

Mijn 1e vraag: Ik heb twee jonge katten van 1,5 jaar jong. Poes Lola, sterke tante en nooit problemen, krijgt brokjes van Taste of the Wild afgewisseld met Orijen brokken. Dit omdat het weinig graan bevat. Nu wil haar twee tot drie maal per week in ieder geval natvoer of vlees geven, omdat ik weet dat katten doorgaans te weinig drinken en ik wil dat ze toch voldoende vocht binnenkrijgt. Wat is jullie ervaring met de combinatie brokken en KVV?

Mijn 2e vraag: Kater Tinus kreeg vlak voordat hij 1 jaar werd een stevige blaasontsteking en daarbij werd door de DA struviet geconstateerd. Na een ellenlange antioticakuur zijn we aan het experimenteren geraakt met brokken en blikvoer. Sindsdien is de gruis volledig onder controle. De brokken (C/D van Hills) gaan er prima in, maar het blikvoer vindt hij maar niks. We hebben Urinary, Trovet en Hills C/D geprobeerd, maar hij eet alles met lange tanden. En ik wil graag dat hij lekker eet van wat hij krijgt. Dus daarom de vraag: We willen naast de brokken die hij krijgt, wat vers (of gekookt?) vlees of kvv geven. Welk vlees is daarvoor geschikt?

En misschien een wat te lastige vraag, maar ik ben er toch nieuwsgierig naar: Welke ingredienten van de reguliere voeding zorgen voor blaasgruis? En wat zit er dan in die blikken van de DA wat het tegengaat?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2867589
Eerste vraag:
de combinatie brokken en kvv is katafhankelijk.  Vers vlees heeft een hogere zuurtegraad nodig bij de vertering dan gekookt voer.  Daarom wordt wel afgeraden om ze samen te voeren. Laat zeker een paar uur tussen.
Het kan zijn dat je kat het prima doet op afwisselend brok en vers, maar het kan ook dat dat niet lukt.  Ik heb zo'n kater. Als ik hem een keertje blik geef, dan kan je er donder op zetten dat de eerste maaltijd vers de volgende dag moeilijk verteerd.  Dan moet ik zorgen dat ze heel lichtverteerbaar is, of ze komt er terug uit.
Verder  leert de ervaring dat eens je je katten op vers zet, je snel volledig op vers overgaat. Want waarom zou je die brokken nog blijven voeren?  Eens je weet wat er allemaal in zit, vind je het al snel heel onaangenaam om je katten ze nog voor te schotelen.
Er zijn hier dus vrijwel geen mensen die brok en vers combineren, zeker niet bij katten.

Een ander punt is dat katten al eens kieskeurig durven zijn. Wat ze niet kennen, eten ze niet snel.  Vele katten geven dus ook wat problemen om over te zetten.  Dat overzetten gaat een stuk eenvoudiger als er geen brokken meer gegeven worden. Brokken zijn namelijk van zichzelf niet smakelijk maar worden smakelijk door de berg smaakstoffen die eraan toegevoegd worden. Vers is een pure en subtielere smaak en vele katten moeten daaraan wennen.  Vergelijk het met een gezonde heerlijke frisse salade of een hamburger met friet.  Je weet wel waar de meeste mensen voor gaan...  ;)
Het is dus jezelf moeilijk maken om brok te blijven voeren als je je katten overzet op vers. Zowel in smaak als in vertering.


Vraag 2:

Het zijn de koolhydraten in brokken (zowel graan als aardappelen of erwten) die blaasgruis veroorzaken.  Deze zorgen namelijk voor een basisch worden van de urine waardoor mineralen in de urine gaan neerslaan in struviet.  Dat is de meest voorkomende vorm van blaasgruis.
 
Wat in de dieetvoeders gebeurt is dat men kunstmatige verzuurders gaat toevoegen in de voeding, zodat de urine zuurder gemaakt wordt en struviet niet meer neerslaat.  Hoeveel verzuring er echter nodig is, is van kat tot kat verschillend en dat valt dus niet te regelen in een brok.  Gevolg is dat het bij sommige katten te veel verzuurt wordt en dan krijg je weer een ander gruis: calciumoxalaat.

Zowat alle brokken geven dus kans op struviet (al helpen graanvrije al een stuk), en daar spelen de fabrikanten steeds meer op in.  Ze gaan reeds een deel kunstmatige verzuurders toevoegen om zo te proberen verhinderen dat een kat struviet ontwikkeld. Het gevolg is echter dat sommige katten er oxalaat van ontwikkelen. Voor andere katten is het dan weer niet voldoende, en die krijgen alsnog struviet.
Bovendien kunnen er ook nog andere nadelen aan kleven. Zo gebruikte men een hele tijd een kunstmatige verzuurder (methionine) die dan bleek nierbelastend te zijn. Dus die is ook weer afgevoerd.
Zo zijn de brokfabrikanten steeds zoekende naar een manier om het probleem dat eigen is aan hun soort voeding, op te lossen.  Tot nu toe slagen ze er niet echt in.

Vers vlees is een natuurlijke verzuurder. Dat wil zeggen dat een deel rauw vlees bij brok al kan helpen om struviet te verhinderen, maar vooral dat een kat op een rauw dieet zeer zelden blaasgruis zal ontwikkelen.  Als dat gebeurt is het genetisch aangeboren en dat is echt zeldzaam.  Vers vlees is in het geval van blaasgruis gewoon het beste wat je je kat kan geven om te voorkomen dat hij het terug krijgt.
Welk vlees je dan geeft, is niet van belang.  Je moet natuurlijk altijd een mooie balans in onderdelen en een goed menu voeren.  Het kan aangewezen zijn om niet te overdrijven in het hart gedeelte omdat daar nogal wat magnesium inzit, een bouwsteen van struviet.  Maar een kat heeft ook magnesium nodig en een gewone normale hoeveelheid hart is prima.
Door NoaKaj
#2871631
Zo gebruikte men een hele tijd een kunstmatige verzuurder (methionine) die dan bleek nierbelastend te zijn. Dus die is ook weer afgevoerd.
Heb je hier een bron voor? Dit zit nl. nog steeds in brokken. Ik ben overigens geen voorstander van blaasgruisdieet, laat ik dat voorop stellen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2872348
Oei, die heb ik ooit gehad... Maar das al een hele tijd geleden en op een compleet ander forum.
Kan je er niets van vinden op internet?

Verbaasd me wel niets dat sommige merken het nog steeds gebruiken. Maar RC had het een tijdje standaard, zelfs in de gewone adult en kittenversie, en daar is die plots wel uit gegaan als ik me niet vergis.  Al een paar jaar terug.
Ik weet het niet precies, want ik heb nooit wat gevoerd waar het in zat...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door